Crazy-G schreef:
Verstevigingen zijn gewoon origineel los te koop, zijn een paar strips die onder de motorkap geplaatst worden, verder is de kap gewoon sterk genoeg.
Heb ook wel setjes gezien waar alles bij zit dat je nodig hebt. (Kun je meteen zien wat je nodig hebt)
zoals bij Pete Blanchard
https://www.pablanchard.co.uk/oddball-sales.htmlBlijft staan dat bij EEN Defender de meerderheid een probleem zal houden omdat ze een Td5 of Puma hebben.
Als bedoeld wordt: een pré-Td5 Defender of Defenderoïde, dan klopt het, dan kan je de motorkap met standaard daarvoor bedoelde delen aanpassen aan de stoere motorkap-montage.
Toch nog even een anekdotetje:
Ik zag jaren terug een Td5 met reservewiel op de motorkap, en ik sprak de eigenaar aan die trots en welwillend bleek ... hij liet mij wel even zien hoe het zat met de verstevigingsplaten. En hij doet de motorkap open ... dwz hij trekt aan het hendeltje binnen en ik zie niks gebeuren. Met een beetje pech moet je dus met z'n tweeën zijn om de motorkap te openen ... nee niet om de kap op te tillen (hoewel het best een til is) ... maar omdat het wiel zwaar is komt de vergrendeling net wel of net niet vrij.
Qua uitzicht kies je liefst een 7.5x16 en liefst eentje met een weinig stoer profiel, een lekker smal "fietsbandje" dus.
Qua tillen kies je liefst een tubeless montage (en het best een half sleets "thuiskomertje" - een Michelin Latitude Cross is dan gauw kilo's lichter als de traditionelere Michelin XPC).
Een vervelend puntje is dat blijft staan is dat rubber met de tijd, en vooral onder invloed van UV veroudert ... op de motorkap krijgt de band de volle zon. Een hoes over de band op de motorkap is wellicht een oplossing maar nog weer minder stoer (en ik vrees dat zo'n hoes makkelijk gaat klapperen).
En om het betoog af te maken: Ik heb zelf ook twee reservewielen, echter één daarvan staat dan weer in de reserve. Zodra de standaard-set ± halfweg sleets is monteer ik de nieuwe reserve-set op de vooras, en rijd ik de resterende 4 wielen in afwisseling achter op (dat oprijden in rotatie met het reserve-reservewiel en het reservewiel achterop). Alleen voor de winterbanden heb ik dit (nog) niet, mijn huidige winterbanden zijn uni-directioneel, dus hangt er een traditioneler winterprofiel als reserve achterop (dat is dus een beetje een dilemma: een mooi modern winter-profiel tegenover een traditionelere winterband - de een doet het iets beter bij gladheid, de ander bij veel sneeuw).