Dag Marc,
Ik begrijp je standpunt en deel deze visie zeer zeker, dit heb ik in mijn eerste bericht ook duidelijk aangegeven. Ik heb er absoluut geen commercieel belang bij, sterker nog: de afgelopen maanden kost het me alleen maar geld. Dit maakt me echter niet uit, het valt bij mij onder de Land Rover hobby. Voor jullie beeldvorming: mijn vader is een Land Rover liefhebber, ik ben zelf al jaren Land Rover liefhebber en ben al ruime tijd bezig met het bouwen en verbouwen van eigen Land Rovers. Ik heb geen Land Rover gerelateerd bedrijf of werk en doe dit puur en alleen als hobby. Beroepsmatig ben ik wel met servers en internet bezig en vandaar dat ik de mogelijkheid had om het prikbord te backuppen.
Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf is er momenteel nog veel onduidelijk en weet ik niet hoe de toekomst van dit initiatief eruit gaat zien. Tot die tijd laat ik alles zoals het is. Het is een alternatief voor ernaast en het zit het huidige prikbord (nog) niet te veel in de weg, iets wat ook zeker niet de bedoeling is. Het doel is een plek waar we met z'n allen samen kunnen zijn. In tegenstelling tot enkele anderen (zowel pro als contra) maakt het mij mij niet uit of dat onder Startpagina is of niet. Als het maar werkt en blijft bestaan. Ik kies er ook bewust voor om anoniem te blijven, omdat alles nogal onduidelijk is en ik niet bij voorbaat al het label wil krijgen van iemand die 'alles maar over probeert te nemen'. Mocht dit niet doorgaan dan kan ik rustig verder met mijn Land Rover leventje zonder het risico om door sommigen met de nek aangekeken te worden.
Mocht straks dit de collectieve plek worden waar we als 'prikkers' actief gaan zijn, dan zal ik mezelf bekend maken en zal ik wellicht (en indien nodig) enkele moderators aan gaan wijzen. Het definitieve beheer echter overigens bij mij liggen. Ik faciliteer de hosting en ik wil niet jan-en-alle-man op mijn servers hebben. Dit neemt echter niet weg dat ik niet bereid ben om mee te denken over de continuiteit. In het geval dat ik onder een trein/tram/bus/jeep kom heb ik collega's welke in dat geval dit forum in goed overleg over kunnen dragen aan 1 van de moderators. Als ik er zelf geen zin meer in heb geld dat uiteraard ook. Uit eindelijk zal er toch altijd 1 persoon zijn die de stekker eruit kan trekken, dat voorkom je toch niet helemaal. De domeinnaam en webhosting zal op naam van iemand moeten staan. Tenzij je een stichting of iets dergelijks op gaat zetten, maar daar waag ik me niet aan.
Voor wat betreft backup doeleinden kunnen we denken aan een dagelijkse backup welke op een FTP komt te staan waar de moderators toegang op hebben. Deze kan dan door de moderators veilig gesteld worden. In het geval van extreme ruzie (wat mij nog nooit is overkomen) ligt de data dus niet bij 1 kwaadwillende.
Ik richt me dus absoluut niet op 'alleenheerschappij', maar ik wil er wel voor waken dat ik het niet te makkelijk ga maken voor anderen om met de door mij vergaarde data een parallel forum op te starten. Daar krijgen we alleen maar wildgroei door, wat weer verdeeldheid oplevert en absoluut niet bij draagt aan de saamhorigheid. Kortom: het is een dunne lijn en dit zal in goed overleg moeten gebeuren. Een -in mijn ogen- voordeel is wel dat ik niet midden in de 'prikbord community' sta en er dus absoluut geen sprake zal zijn van vriendjes politiek of ruzies.
Groetjes