koelvloeistof
koelvloeistof
Het koelsysteem van mijn 2,5D N/A is nog voorzien van water met antievries.
Kan ik dit zonder problemen vervangen door koelvloeistof?
Dit in verband met mogelijke aantasting van bepaalde materialen.
Heb me wel eens laten vertellen dat het bij b.v. aluminium blokken problemen kan geven.
Gr Eric.
Kan ik dit zonder problemen vervangen door koelvloeistof?
Dit in verband met mogelijke aantasting van bepaalde materialen.
Heb me wel eens laten vertellen dat het bij b.v. aluminium blokken problemen kan geven.
Gr Eric.
Re: koelvloeistof
Op zich kun je het gewoon vervangen door koelvloeistof.
Voor aluminium blokken is er koelvloeistof zoals:
[www.kroon-oil.com]
en
[www.halfords.nl]
Dennis B.
Voor aluminium blokken is er koelvloeistof zoals:
[www.kroon-oil.com]
en
[www.halfords.nl]
Dennis B.
Re: koelvloeistof
Hmmm... voor mijn 2.25 diesel blijf ik gewoon water met antivries gebruiken.. Kun je ook water bijdoen als je een lek hebt. Koelvloeistof schijnt niet te mengen met water...
Re: koelvloeistof
Volgens mij is er niet zoveel verschil tussen koelvloeistof of water met anti-vries. Koelvloeistof is misschien beter voor mensen die hard water hebben. En luiwammessen die niet willen mengen, natuurlijk.
Denk ik.
Denk ik.
Re: koelvloeistof
Er zit verschil tussen koelvloeistof en een antivries mengsel.Het warmte overdagend vermogen van koelvloeistof is minder dan van een amtivries mengsel.
Ik zou me aan de voorschriften van Landrover houden.
Groet, Ruud.
Ik zou me aan de voorschriften van Landrover houden.
Groet, Ruud.
Re: koelvloeistof
Bij antivries is het ook beter om gedemineraliseerd water te gebruiken, trouwens. Maar als je de verpakking vergelijkt, zie je bij koelvloeistof altijd staan dat je het niet met water mag mixen... is het niet hetzelfde effect als water en olie? Zou de koelvloeistof niet op het water blijven drijven ofzo?
Re: koelvloeistof
Bedankt voor jullie reacties.
Kom ook in de werkplaatshandboeken niets tegen over koelvloeistof, alleen antivries.
Koelvloeistof mag je idd niet mengen met water maar waarom weet ik niet(chemische reactie?).
Bij het warm worden en weer afkoelen van het systeem krijg je denk ik ook condensvorming in het exspansievat dus water, of zie ik dat verkeerd.
Kom ook in de werkplaatshandboeken niets tegen over koelvloeistof, alleen antivries.
Koelvloeistof mag je idd niet mengen met water maar waarom weet ik niet(chemische reactie?).
Bij het warm worden en weer afkoelen van het systeem krijg je denk ik ook condensvorming in het exspansievat dus water, of zie ik dat verkeerd.
Re: koelvloeistof
is het niet zo dat gewoon water de legering aanvreet en koelvloeistof niet of is het alleen bij magnesium ??
mvg wim
mvg wim
Re: koelvloeistof
Eric,
Ga even naar een goede automaterialen zaak en laat je de verschillen duidelijk uitleggen (vraag ook naar een link voor op dit prikbord want het is wel een erg lang verhaal om in te kloppen)
Ik zou ook gewoon water en antivries blijven gebruiken vanwege de mogelijkheid van bijvullen.
Erik
Ga even naar een goede automaterialen zaak en laat je de verschillen duidelijk uitleggen (vraag ook naar een link voor op dit prikbord want het is wel een erg lang verhaal om in te kloppen)
Ik zou ook gewoon water en antivries blijven gebruiken vanwege de mogelijkheid van bijvullen.
Erik
Re: koelvloeistof
of je neemt een kannetje koelvloeistof mee. kun je ook bijvullen indien nodig
CU Gheert
CU Gheert
Re: koelvloeistof
Hallo, Menno
Enig gegoogle leverde het volgende beeld op:
Oudere motoren zijn gebouwd om met puur water gekoeld te worden. Tegen bevriezing voegde men in de winter anti-vries (glycol) toe. Glycolen zijn niet goed voor rubbers en kunststoffen. Bovendien is het koelend vermogen van glycolen lager dan van water. Vandaar dat men in de zomer weer schielijk overging op zuiver water. Bij deze motoren geldt: liefst zo weinig mogelijk anti-vries gebruiken.
Modernere (Aluminium) motoren kunnen niet langdurig met zuiver water gekoeld worden omdat er dan oxidatie optreedt. Daarom bevat koelmiddel (= 50% glycol, 50% water) additieven die oxidatie tegengaan. Om te compenseren voor de slechtere koeling in de zomer, werken de koelingssystemen met een hogere koelvloeistof-temperatuur. Dat kan omdat het kookpunt hoger is dan dat van zuiver water. Bij deze motoren geldt: altijd koelvloeistof gebruiken.
Moraal:
- Antivries is glycol, eventueel met additieven.
- Koelmiddel is water met glycol (50/50) met additieven.
- Verdunnen en mengen kan voor oudere motoren.
- Verdunnen en mengen kan slechts tot op zekere hoogte voor modernere motoren.
- Bij oudere motoren kunnen de additieven aanslag losweken en daardoor opstoppingen veroorzaken.
- De anti-oxidant werking van koelmiddels wordt geleidelijk minder, dus ook al is de bescherming tegen bevriezen nog voldoende, toch na een jaar of drie de koelvloeistof vervangen.
PaNiek
Enig gegoogle leverde het volgende beeld op:
Oudere motoren zijn gebouwd om met puur water gekoeld te worden. Tegen bevriezing voegde men in de winter anti-vries (glycol) toe. Glycolen zijn niet goed voor rubbers en kunststoffen. Bovendien is het koelend vermogen van glycolen lager dan van water. Vandaar dat men in de zomer weer schielijk overging op zuiver water. Bij deze motoren geldt: liefst zo weinig mogelijk anti-vries gebruiken.
Modernere (Aluminium) motoren kunnen niet langdurig met zuiver water gekoeld worden omdat er dan oxidatie optreedt. Daarom bevat koelmiddel (= 50% glycol, 50% water) additieven die oxidatie tegengaan. Om te compenseren voor de slechtere koeling in de zomer, werken de koelingssystemen met een hogere koelvloeistof-temperatuur. Dat kan omdat het kookpunt hoger is dan dat van zuiver water. Bij deze motoren geldt: altijd koelvloeistof gebruiken.
Moraal:
- Antivries is glycol, eventueel met additieven.
- Koelmiddel is water met glycol (50/50) met additieven.
- Verdunnen en mengen kan voor oudere motoren.
- Verdunnen en mengen kan slechts tot op zekere hoogte voor modernere motoren.
- Bij oudere motoren kunnen de additieven aanslag losweken en daardoor opstoppingen veroorzaken.
- De anti-oxidant werking van koelmiddels wordt geleidelijk minder, dus ook al is de bescherming tegen bevriezen nog voldoende, toch na een jaar of drie de koelvloeistof vervangen.
PaNiek
Re: koelvloeistof
Uitzondering vormen de moderne (meestal rose tot rood gekleurde) longlife koelvloeistoffen die nergens mee gemengd mogen worden.
In geval van nood mag je natuurlijk overal gewoon water bijvullen, als je het hele systeem later maar weer met de juiste vloeistof vult.
Dennis B.
In geval van nood mag je natuurlijk overal gewoon water bijvullen, als je het hele systeem later maar weer met de juiste vloeistof vult.
Dennis B.
Re: koelvloeistof
Gemakkelijk advies is dat, jij kunt het dus gewoon naast je auto laten staan ...
Re: koelvloeistof
Als ik het dus goed begrijp kan ik het oude mengsel van water met antievries(glycol) dus zondermeer vervangen door koelvloeistof(50/50 water/glycol).
Gr Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('fe1c32331a233ad31d6256037954c32e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DNR6XD4A8%3F', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=NR6XD4A8?', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DNR6XD4A8%3F', '', 6237507, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('dc567f4907e8416d15fa72106470a5aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DPGNP6AVM', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=PGNP6AVM', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DPGNP6AVM', '', 6237507, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gr Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('fe1c32331a233ad31d6256037954c32e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DNR6XD4A8%3F', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=NR6XD4A8?', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DNR6XD4A8%3F', '', 6237507, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('dc567f4907e8416d15fa72106470a5aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DPGNP6AVM', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=PGNP6AVM', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DPGNP6AVM', '', 6237507, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: koelvloeistof
Kijk, da's toch interessant! Ik blijf dus maar wel gewoon mijn koelmiddel (water en (ethyleen)glycol) gebruiken... Wel goed de slangen en de rubbers in de gaten houden dus!
Menno
Menno
Re: koelvloeistof
De systematische (zeg maar officiele) naam voor ethyleen-glycol is 1,2-ethaandiol. En eat zit er in mijn reservetankje koelmiddel? Juist: 1,2=ethaandiol.
Ze doen ook alles om ons in verwarring te krijgen....
PaNiek
Ze doen ook alles om ons in verwarring te krijgen....
PaNiek