Range Rover 4.6 hse 1997 wil niet meer starten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wilma

Range Rover 4.6 hse 1997 wil niet meer starten

Bericht door Wilma »

Na het ontwaken op 2e Kerstdag vond mijn man onze Range Rover met 4
continue brandende knipperlichten. Na het ontgrendelen gaf de computer
geen melding aan van een eventuele storing of iets dergelijks. Starten
lukte nog even, maar de accu was te laag om echt door te starten.
Starthulp van ANWB mocht niet baten, het enige wat er nog gebeurde was
gewoon contact maken en bij het doordraaien om te starten hoor je
alleen klik en voor de rest geen startmotor.
Deze constateerde dat de startmotor via een draad buitenom wel draaide
maar dat de motor niet aansloeg, er is iets (startonderbreking/alarm??)
wat hem tegen houdt.
De Dealer komt er niet uit. De computeruitlezing bij de RR dealer geeft
geen fouten aan, en de accu loshalen, de sleutelcode opnieuw invoeren
(waarbij normaal alles wordt gewist) helpt ook niet.
De RR staat nu al een week stil.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn. Misschien uit eigen ervaring
Disco

Re: Range Rover 4.6 hse 1997 wil niet meer starten

Bericht door Disco »

Welkom Wilma
De klik is je start relais deze klikt wel maar er is dus niet voldoende stroom om de startmotor rond te krijgen.
Het is momenteel erg rustig er is een grote groep hun laro's aan het uitlaten er zullen best nog wel wat andere dingen aan gedragen worden

Wst het verhaar niet verteld is de accu vervangen of niet.

Theo
Wilma

Bericht door Wilma »

beste wensen en bedankt voor de snelle reaktie,

de accu is nieuw (3 weken) en de startmoter draait gewoon als je hem een stroomdraad buitenom geeft maar ook dan met contakt aan slaat de moter niet aan.
De starthulp van de anwb bracht ook niks,dus daar zit het niet in, het is iets wat hem blokkeert, het lijkt alsof hij niet in de P of N staat en daardoor niet kan strarten, maar ik hoor duidelijk de relais in en uit schakelen.
Bert Dijkema

Bericht door Bert Dijkema »

Wilma,

Probeer eens uit te zoeken of de startblokkering en het alarm uitgeschakeld kunnen worden en probeer dan opnieuw te starten, misschien is er ook een mogelijkheid om de startblokkering te resetten.

Bert
fred101

Bericht door fred101 »

Ik denk aan twee opties

1) defect in het alarm, vandaar het geknipper en het wel draaien maar niet aanslaan. Alleen zou je dan ook een toeter verwachten en moet hij na een minuut stoppen.
2) Een kortsluiting in de kabelboom.

Alarm uitwisselen zal de dealer wel gedaan hebben neem ik aan.

Er zit in de bosch een bedrijf datr alleen maar autoelectronica problemen oplost. Naar zo iets kun je ook gaan. Anders zelf gaan meten. Of er stroom op de bobine staat enz. en achterhalen welke functies zijn uitgevallen.

Fred101
Wilma

Bericht door Wilma »

Wat die kabelboom kan je wel een gelijk mee hebben,
Voor dat de accu vervangen werd (heb deze auto nu 8 weken) nu 3 weken geleden, zat er rond de accu overal witte aanslag, ook eronder bij de bak lag het vol.(had toen al 3x vals alarm gehad)
Ik heb toen wel voorzichtig met de hogedruk die plek schoongespoten.
En zag toen ook dat de kabelboom, waar de aftakking omhoog naar de koplamp enz. zit, (deze loopt ongeveer van rechtts naar links onder de koplamp R.voor) dat deze gedeeltelijk op opnieuw ingetaped was, niet zo recent, maar was toch niet orgineel. Denk dat daar mogelijk wat verstopt zit. goede tip bedankt.!
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi Wilma,

Als ik het goed begrijp geeft de auto al sinds de aankoop elektrische problemen?
Zit er een originele LR startblokering en alarm op of een later ingebouwde?
En waar heb je de auto gekocht? Heb je nog iets van garantie?

groet frank
Wilma

Bericht door Wilma »

vanaf het begin valsalarm, er zit orgineel fabrieks af alarm op, hij is gekocht bij een orginele landrover dealer, was altijd dealer onderhouden icl. boekje enz. Maar was een meeneem prijs dus niet echt garrantie.
Bart74

Bericht door Bart74 »

Wat ik nog wel eens doe....

De accupolen van de accu afhalen... ff wachten (paar minuten) dan de kabels die je van de accu afgehaald hebt, tegen elkaar houden.... en dan weer van elkaar afhalen. Vervolgens plaats je de kabels weer op de accupolen en dan een startpoging ondernemen.

Bart
fred101

Bericht door fred101 »

zou je dat dan niet over een weerstand doen om condensators in de diverse circuits wat vriendelijker te ontladen ? Zit zoveel electronica in zo'n ding.

Fred101
Wilma

Bericht door Wilma »

zat zelf te denken aan een lampje.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Heeft hetzelfde effect als een weerstand, dus een prima idee.

Dennis B.
Jimmy

Bericht door Jimmy »

bij de startblokkering wordt ook de stroom naar de bobine onderbroken. zet hier eens rechtstreeks een plus vanaf de accu op, dan de startmotor stroom geven en starten. blijft hij dan lopen dan rest je niets anders dan vanaf het rode alarmkastje (onder het dashboard bij het stuur) alle draden te volgen en af te koppelen van de originele bedraden.

heb op deze manier het start probleem opgelost bij een DSE (hier was de startmotor en de brandstofpomp onderbroken door de startblokkering) metr een fabrieksalarm

Succes Jimmy
Goswin

Bericht door Goswin »

Wilma,

Ben je er al uit met de Range? Ik heb anders nog wat tips voor je... Voordat ik daar echter mee begin is het ontladen van je Range niet echt een slimme zet. Op het moment dat je dit doet moet je te allen tijd naar je Dealer om je systeem te laten resetten.

Een Range Rover afspuiten met een hoge druk spuit kán, maar ook hier is voorzichtigheid geboden. Zeker wat betreft het afspuiten van je wielkappen, hier zit nl. een berg electronica in en als je je auto vervolgens start kan het wel eens een feestverlichting zijn op je dashboard

Anyway, het starten van een Range die vanwege een Alarm-lock / lege batterij staat kan als volgt:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Algemene EKA (Emergency Key Access) Procedure voor Range Rovers en Disco's
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze procedure is trouwens niet terug te vinden in e.o.a. handboek . Ik weet dat deze werkwijze in ieder geval werkt op het moment dat je de "Engine Disabled, Press Remote" in je scherm ziet..

Open de auto éénmaal dmv de sleutel (niet de remote)
sluit hem vervolgens 5 keer
open 'm weer,
en sluit hem weer 5 maal.

Het klinkt onnozel, maar dit is een universele manier om gestrande Range Rovers en Disco's weer aan de praat te krijgen!

m.vr.gr.
www.LandRoverwinkel.nl

Goswin

PS: Wellicht ook een tip voor de dealers?? haha
fred101

Bericht door fred101 »

Ik mis hier iets denk ik, het is ook geen 1 april. Maar ik begrijp dat een RR erg byzonder is als dit kan (en het alarm knap waardeloos dus)

1) deur openen met sleutel. OK geen punt
2) 5 x sluiten. ????????
3) deur open maken, weer geen probleem
4) 5x sluiten ???????????

Bij mijn auto's kan ik als ik de deur open, hem maar 1x sluiten voor ik hem weer open.
Dus wat bedoel je.

Fred101
Wilma

Bericht door Wilma »

Fred101 en Goswin,

De RR staat nog steeds bij de dealer. Aangesloten op de computer komen zij er nog niet uit. De tip van Goswin klinkt nog niet zo gek. In principe werkt de 4 cijferige noodsleutelcode op een soortgelijke manier. Deze hebben zij al gedaan maar zonder resultaat. De dealer zit nu tot de computer is er stroom, maar vanaf de computer naar de startmotor is er geen stroom. Is dit de computer of is dit een blokkering van het alarmsysteem.

De kabelboom is inmiddels nagekeken, (bij de accu), en opnieuw ingetaped. Geen beschadiging.

De melding op de display, die Goswin noemt, is niet geconstateerd. Alles lijkt normaal.
Goswin

Bericht door Goswin »

Wilma,

Ai. Dat klinkt niet goed. Als een ECU vervangen moet worden word je ook niet vrolijk... Welke dealer heeft 'm momenteel onderhanden als ik vragen mag?

De werkwijze is inderdaad een soort sleutelcode, misschien zou ik toch even eigenwijs zijn als ik jou was, want dit is niet zomaar 'n sleutelcode, maar dit is dè universele code.

Gr.
Goswin
Wilma

Bericht door Wilma »

Goswin,

De code heb ik net doorgebeld aan de dealer. Jacob Schaap Land Rover Dealer in Lelystad. Zij zouden dit direct gaan proberen. Ik wacht nog op terugkoppeling.

Fijn dat zoveel kenners met mij meedenken. Mijn eerste Range Rover was een drama. (Electrisch) Maar deze kwam uit de handel. Nu bekruipt het mij dat mijn tweede RR na ongeveer 6 weken kuren vertoond, en deze heb ik notabene bij een officiele dealer gekocht.

groet
fred101

Bericht door fred101 »

goswin,

Ik zeg niet dat je het verzint ofzo maar ik snap niet wat je bedoelt, Hoe doe je je deur 1 keer open en dan 5x dicht. Bedoel je dat je hem open doet met de sleutel en dan 5x open en dicht doet. Maar dan is na de 5e keer dicht, en wat doe je dan ?. Eerst weer op slot ofzo en dan weer open en weer 5x open/dicht ?

Ben gewoon nieuwsgierig. Betekend dit ook als iemand mijn 90V8 1998, jat hij zo het alarm kan uitschakelen ?

Fred101
Goswin

Bericht door Goswin »

Het is een Emergency Key Access (EKA) code die bij vrijwel alle Disco's en Range Rovers werkt (periode 94 - 2000, voor zover ik weet). Of jouw Defender ook nerveus wordt van deze werkwijze weet ik eigenlijk niet.

5* dichtdoen betekent niks anders dan van sleutelstand "|" naar sleutelstand "/", vervolgens sleutel weer naar "|" en dat 5*...

Je alarm wordt inderdaad op deze manier ...uhm... ontweken, maar je moet wel de juiste sleutel hebben... èn het alarm (en/of de sleutel synchro) moet van slag zijn.

gr.
Goswin (@landroverwinkel.nl)
fred101

Bericht door fred101 »

thanks, nu is het duidelijk. Moet je dus wel centrale vergrendeling hebben via je alarm denk ik. Heeft mijn 90 wel maar de Td5 van irene niet.

Fred101
Wilma

Bericht door Wilma »

Goswin & Fred101,

De Range Rover heb ik gisteren weer opgehaald. de RR was in een tweede immobiliteitsbeveiliging terecht gekomen. Wanneer de RR in zijn 1e immobiliteitsbeveiliging valt, kun je hem met de noodsleutelcode weer activeren. Wanneer een RR in zijn tweede beveiliging terecht komt, kan dit alleen via de computer bij een Land Rover Dealer worden opgeheven. Na een lange analyse heeft mijn dealer de hoofddealer gebeld, en zij hebben verteld wat te doen.

De oorzaak is een totaal ontlaadde accu geweest.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Goswin

Bericht door Goswin »

Gelukkig opgelost dus! En nu maar genieten van het Heerlijke Land Rover Rijden!! Ben trouwens blij dat we wel de juiste kant opdachten ...

Veel plezier ermee en groet,
www.LandRoverwinkel.nl

Goswin
Plaats reactie