Beste Larofielen,
Sinds kort schakelt mijn SIII, ex leger, alsof het niet-gesynchroniseerd is. Met ander woorden als ik van 2 naar 3 schakel moet ik dubbel clutchen en ook van 3 naar 4. Echter van 2 naar 4 niet en van 4 terug naar 2 ook niet. Nu heb ik de tunnelplaat inmiddels verwijderd en ik huiver enigzins om de bovenkant van de versnellingsbak los te halen om te zien of er eventueel veren of andere onderdelen te vervangen zijn. Kan iemand mij advies geven?
Bij voorbaat dank.
Guillaume
versnellingsbak SIII
Re: versnellingsbak SIII
Links en rechts van de v-bak zitten zwarte hoekstripjes van ongeveer
1,5 cm breed bevestigd met 2 boutjes aan de zijkant.
Hierachter zit het veertje en kogeltje wat jij bedoelt.
(let op bij loshalen, er staat wat spanning op)
Midden bovenop de v-bak zit een gelijkwaardig iets voor de middenas.
Ik denk alleen dat dit niet het probleem is waar jij mee kampt.
Controleer dit eens;
Komt de koppeling wel goed los.
Geen olielekkage koppelingleiding c.q. cilinders waardoor druk wegvalt.
Als hier niets aan is vrees ik dat je v-bak eraf en open moet.
Mogelijk heeft een ander nog een oplossing voor het euvel.
Suc 6
Ed LW88 '71
1,5 cm breed bevestigd met 2 boutjes aan de zijkant.
Hierachter zit het veertje en kogeltje wat jij bedoelt.
(let op bij loshalen, er staat wat spanning op)
Midden bovenop de v-bak zit een gelijkwaardig iets voor de middenas.
Ik denk alleen dat dit niet het probleem is waar jij mee kampt.
Controleer dit eens;
Komt de koppeling wel goed los.
Geen olielekkage koppelingleiding c.q. cilinders waardoor druk wegvalt.
Als hier niets aan is vrees ik dat je v-bak eraf en open moet.
Mogelijk heeft een ander nog een oplossing voor het euvel.
Suc 6
Ed LW88 '71
Re: versnellingsbak SIII
Ed,
De koppeling komt goed los en een lekkage heb ik ook niet.
Welke boutjes jij bedoelt, weet ik niet precies. Ik zal eens vandaag kijken.
Dank voor je reactie.
De koppeling komt goed los en een lekkage heb ik ook niet.
Welke boutjes jij bedoelt, weet ik niet precies. Ik zal eens vandaag kijken.
Dank voor je reactie.
Re: versnellingsbak SIII
he, hetzelfde probleem aan mijn kant, echter niet constant.
bij mijn 109 SIII maakt het veel uit of ik 'snel' of langzaam overschakel, maw bij welke toeren ik schakel. wil ik snel schakelen dan dubbel klutsen omdat anders gehoorbescherming nodig is. echter alleen tussen 3 en 4 (op,- en terugschakelen).
Is nog mee te leven, vraag me alleen af voor hoelang nog.
kan je helaas nog geen oplossing geven
bij mijn 109 SIII maakt het veel uit of ik 'snel' of langzaam overschakel, maw bij welke toeren ik schakel. wil ik snel schakelen dan dubbel klutsen omdat anders gehoorbescherming nodig is. echter alleen tussen 3 en 4 (op,- en terugschakelen).
Is nog mee te leven, vraag me alleen af voor hoelang nog.
kan je helaas nog geen oplossing geven
Re: versnellingsbak SIII
ik ben bang dat je simgromess ringen versleten zijn. het betekend dat de bak er onderuit moet en uitelkaar, een precies werkje. en tijdrovend, als je geen tijd heb gaat het makkelijker om een ruil bakkie er onder te zetten maar ja je weet dan niet wat je krijgt.
werk ze werkpaard
werk ze werkpaard