Ontsteking 6 cylinder
Ontsteking 6 cylinder
Hallo mensen,
ik heb een 109 zes cylinder, waarvan de ontsteking een verdelerkap in een kleine 1000 km wegvreet. Er zit dus speling op de rotor. Is hier nog wat aan te verhelpen, of moet er gewoon een geheel nieuwe ontsteking op?
Of weet iemand waar ik een nieuwe ontsteking tegen een redelijke prijs kan aanschaffen?
ik heb een 109 zes cylinder, waarvan de ontsteking een verdelerkap in een kleine 1000 km wegvreet. Er zit dus speling op de rotor. Is hier nog wat aan te verhelpen, of moet er gewoon een geheel nieuwe ontsteking op?
Of weet iemand waar ik een nieuwe ontsteking tegen een redelijke prijs kan aanschaffen?
Re: Ontsteking 6 cylinder
Sander,
Controleer eerst of het speling is. Methode 1 is voelen aan je as. Methode 2 is de contacthoek (dwell angle) meten. Als die niet mooi connstant is maar steeds blijft veranderen is je ontsteking gaar. Als je op deze manieren geen speling vindt heb je waarschijnlijk een electrisch probleem. Bobine? Condensator?
In het geval van speling op de as:
Ze zijn te reviseren, maar dat is een echte specialistenklus met de nodige ruim en draai activiteiten....
Het beste kan je dan een andere betere zoeken. Hoeft (als je die niet kunt vinden) niet perse een Land Rover ontsteking te zijn. Een willekeurige Lucas 25D6 ontsteking past. Allerlei Engelse auto's met 6-cilinder hadden dit type ontsteking. Je moet dan wel je vacuumvervroeger en je vervroegingsveertjes van de oude er in zetten, anders klopt je vervroegingskarakteristiek (waarschijnlijk) niet meer.
Ik heb thuis een lijst met Lucas ontstekingen, dus ik kan vanavond even voor je kijken of er een ander redelijk beschikbaar merk is met dezelfde ontstekingen. F*rd bijvoorbeeld. Zou het zoekgebied wat kunnen verbreden.
Ik weet niet zeker of een 25D4 dezelfde behuizing en as heeft, maar als dat zo is kan je daar je 6-cilinder nokkenasje denk ik wel in zetten en die gebruiken. Dat zou ik even voor je kunnen uitzoeken. Zoekgebied wordt daarmee nog iets breder.
Nog een ideetje meer. Ik heb van Landrover Goos (www.landrovergoos.nl) laatst een 6-cilinder motor gekocht. Ik heb daar helaas geen ontsteking bij gekregen, maar je kunt die gasten even vragen of de ontsteking daarvan toch nog ergens bij hen rondslingert. Als dat zo is en jij bent er mee geholpen, dan vind ik het minder erg dat ik hem niet heb.
Laat maar horen als ik nog iets voor je kan betekenen. Liefst even een reminder per mail. 'k Heb namelijk weinig tijd om te prikken momenteel.
Groet,
Niels
Controleer eerst of het speling is. Methode 1 is voelen aan je as. Methode 2 is de contacthoek (dwell angle) meten. Als die niet mooi connstant is maar steeds blijft veranderen is je ontsteking gaar. Als je op deze manieren geen speling vindt heb je waarschijnlijk een electrisch probleem. Bobine? Condensator?
In het geval van speling op de as:
Ze zijn te reviseren, maar dat is een echte specialistenklus met de nodige ruim en draai activiteiten....
Het beste kan je dan een andere betere zoeken. Hoeft (als je die niet kunt vinden) niet perse een Land Rover ontsteking te zijn. Een willekeurige Lucas 25D6 ontsteking past. Allerlei Engelse auto's met 6-cilinder hadden dit type ontsteking. Je moet dan wel je vacuumvervroeger en je vervroegingsveertjes van de oude er in zetten, anders klopt je vervroegingskarakteristiek (waarschijnlijk) niet meer.
Ik heb thuis een lijst met Lucas ontstekingen, dus ik kan vanavond even voor je kijken of er een ander redelijk beschikbaar merk is met dezelfde ontstekingen. F*rd bijvoorbeeld. Zou het zoekgebied wat kunnen verbreden.
Ik weet niet zeker of een 25D4 dezelfde behuizing en as heeft, maar als dat zo is kan je daar je 6-cilinder nokkenasje denk ik wel in zetten en die gebruiken. Dat zou ik even voor je kunnen uitzoeken. Zoekgebied wordt daarmee nog iets breder.
Nog een ideetje meer. Ik heb van Landrover Goos (www.landrovergoos.nl) laatst een 6-cilinder motor gekocht. Ik heb daar helaas geen ontsteking bij gekregen, maar je kunt die gasten even vragen of de ontsteking daarvan toch nog ergens bij hen rondslingert. Als dat zo is en jij bent er mee geholpen, dan vind ik het minder erg dat ik hem niet heb.
Laat maar horen als ik nog iets voor je kan betekenen. Liefst even een reminder per mail. 'k Heb namelijk weinig tijd om te prikken momenteel.
Groet,
Niels
Re: Ontsteking 6 cylinder
voor en andere ontsteking kan je 123egnition proberen [www.123ignition.nl]
dit is een elextronische oplossing die erg goed werkt en zeer makkelijkt te plaatsen is. geeft betere resultaten en is zelfs vaak zuiniger.
dit is een elextronische oplossing die erg goed werkt en zeer makkelijkt te plaatsen is. geeft betere resultaten en is zelfs vaak zuiniger.
Re: Ontsteking 6 cylinder
Er zit boven en onder meestal een bronzen busje in, redelijk eenvoudig draai en ruimwerk. Ik heb het een paar jaar geleden eens gedaan op een triumph speedtwin.
Iemand met een draaibankje moet het kunnen. De as is meestal wel goed en anders draai je hem iets af en maak je het nieuwe busje kleiner.
Fred101 (wel draaibank, helaas geen tijd)
Iemand met een draaibankje moet het kunnen. De as is meestal wel goed en anders draai je hem iets af en maak je het nieuwe busje kleiner.
Fred101 (wel draaibank, helaas geen tijd)
Re: Ontsteking 6 cylinder
Hoi werkpaard,
Heb jij ervaring op je eigen landrover met deze ontsteking ?
Nardo
Heb jij ervaring op je eigen landrover met deze ontsteking ?
Nardo
Re: Ontsteking 6 cylinder
ja al geprobeerd met vershillende auto's auto rega kan je meer vertellen
Re: Ontsteking 6 cylinder
Bedankt voor alle reacties. Weet iemand wat zo'n ontsteking ongeveer kost? Ik kan het niet vinden op de site. En wat is precies het verschil met die oude ontsteking? Zo te zien werkt deze ook gewoon met rotor etc.