Hoofdstuurhuis update

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maurice Sosef

Hoofdstuurhuis update

Bericht door Maurice Sosef »

Goedemorgen,

Gisteravond met behulp van Rien mijn laro naar een andere loods gebracht omdat daar wel verlichting aanwezig is, (waarvoor mijn hartelijke dank Rien) en vervolgens maar eens de afdekplaat aan de zijkant van het stuurhuis verwijderd en wat was mijn verbazing: allemaal losse kogeltjes onderin het stuurhuis. Verder geen noemenswaardige brokstukken dus geen gebroken delen gelukkig.
Er zat wel wat metaalgruis in de olie, naar mijn inziens niet schokkend.

De metalen ring welke in het deksel heen en weer hoort te schuiven is niet meer 100% rond, is deze ergens los te verkrijgen?

Nu is mijn vraag: oeveel werk is het om de kogeltjes weer terug te plaatsen ( 20 kleintjes ( dus onder en boven lager) en 5 grote ).

ik hoor graag van jullie.

PS ik heb wel foto's, maar deze kan ik opdit moment niet op Fotopic zetten. Dus als er behoefte voor is kan ik ze wel mailen.

Groeten Maurice
( Toch wel enigzins opgelucht)
wilberth

Re: Hoofdstuurhuis update

Bericht door wilberth »

Ik weet eigenlijk niet of het enigszins te doen is met het stuurhuis in de wagen. Ik ken ze wat dat betreft eigenlijk alleen los op de werkbank of dicht in de auto.

Maar het klusje is in feite simpel, die dikke kogels komen uit de moer die over de spindel loopt. hiervoor zul je dus de stuuras helmaal uit de moer moeten draaien en ze terug plaatsen.

Die lagers boven en onder zijn ook wel te doen, gebruik wat vet om de kogels tijdelijk op hun plek te "lijmen". shimmen tot de speling eruit is en hij nog net niet merkbaar zwaarder loopt.

Maar voor je alles weer monteerd, heb je ook al enig idee waarom het fout is gegaan? Zit er ergens een beschadiging op de loopbanen van de lagers op stuuras of juist in de kommetjes? Want als je het probleem niet oplost sta je volgende week weer stil.

Groet, Wilberth
Henk SII-88"

Bericht door Henk SII-88" »

hoi,

Ik vermoed het volgende probleem:
De kleine kogeltjes zijn waarschijlijk van je stuurstangkogellager, die zal wel kaduuk zijn. De kogeltjes vallen dan tussen je binnenste en buitenste stuurstang naar beneden en komen in je stuurhuis terecht. Levensgevaarlijk !!, want de boel kan vastlopen in de bocht !!

Enige remedie: stuurhuis eruit, op de werkbank, leeghalen en opnieuw in elkaar. Vergeet niet ook een nieuw kogellager bovenin je stuurstang te plaatsen.

Succes

Henk SII-88"
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Die mogelijkheid had ik nog ff gemist, zijn inderdaad in totaal 3 maten kogeltjes in het spel, en wat Henk hier voorstelt is eigenlijjk waarschijnlijker.
Dat die hele grote kogels uit de moer komen lijkt me nl inderdaad wel erg moeilijk bij een functionerend stuurhuis.

Succes, Wilberth
Plaats reactie