Ombouw naar PPO (zonnebloem olie, enz)
Ombouw naar PPO (zonnebloem olie, enz)
Hoi,
De knoop is doorgehakt, ik ben nu serieus van plan om Larrie om te bouwen naar plantaardige olie.
Via de site: www.larrie.nl kan het één en ander gevolgt worden.
Even wat gegevens over Larrie:
Landrover Serie III 109 Diesel
Bouwjaar 1979
Merk brandstofpomp: Lucas (ik waag het er op).
Het is de bedoeling dat ik regelmatig mijn bevindingen en vorderingen op mijn site plaats (lijkt me makkelijker dan iedere keer hier een berichtje te plaatsen).
Groetjes,
Apke
www.larrie.nl
(p.s. laat even weten wat je er van vind via het gastenboek)
De knoop is doorgehakt, ik ben nu serieus van plan om Larrie om te bouwen naar plantaardige olie.
Via de site: www.larrie.nl kan het één en ander gevolgt worden.
Even wat gegevens over Larrie:
Landrover Serie III 109 Diesel
Bouwjaar 1979
Merk brandstofpomp: Lucas (ik waag het er op).
Het is de bedoeling dat ik regelmatig mijn bevindingen en vorderingen op mijn site plaats (lijkt me makkelijker dan iedere keer hier een berichtje te plaatsen).
Groetjes,
Apke
www.larrie.nl
(p.s. laat even weten wat je er van vind via het gastenboek)
Re: Ombouw naar PPO (zonnebloem olie, enz)
Ik rij ook regelmatig op zonnebloemolie ondertussen toch al heel wat tijd (2 jaar), soms 50% soms 20%. Behalve dan dat het lijkt alsof ik in een frietkraam rijdt heb ik aan de dieselpomp nog niks gemerkt.
In de winter doe ik het minder of en een lagere verhouding met de diesel, ivm lage temperatuur en dus dikkere olie.
Maar ja ik rij ook bijna geen kilometers per jaar een paaar duizend. Tja je kan ook uitrekeken hoeveel je moet tanken aan zonnebloemolie om goedkoper uit te zijn inclusief een nieuwe dieselpomp.
Wat kost ie 250 euro? zonnebloem is zo 50 cent goedkoper per liter ...dus na 500 liter ga je goedkoper rijden incl een reserve pomp. Nu weet ik niet of de zelfde verbrandingsenergie in de zonnebloemolie zit als ik diesel. Dus je zou misschien wat minder zuinig kunnen gaan rijden. En dus meer verbruiken per km.
Die verhouding heb ik zelf nooit gemeten.
Groet,
Martin
In de winter doe ik het minder of en een lagere verhouding met de diesel, ivm lage temperatuur en dus dikkere olie.
Maar ja ik rij ook bijna geen kilometers per jaar een paaar duizend. Tja je kan ook uitrekeken hoeveel je moet tanken aan zonnebloemolie om goedkoper uit te zijn inclusief een nieuwe dieselpomp.
Wat kost ie 250 euro? zonnebloem is zo 50 cent goedkoper per liter ...dus na 500 liter ga je goedkoper rijden incl een reserve pomp. Nu weet ik niet of de zelfde verbrandingsenergie in de zonnebloemolie zit als ik diesel. Dus je zou misschien wat minder zuinig kunnen gaan rijden. En dus meer verbruiken per km.
Die verhouding heb ik zelf nooit gemeten.
Groet,
Martin
Ik wil ook aan de ppo, maar eerst op vakantie...
Groeten Edward.
Groeten Edward.
Re: verhaaltje over een lucas cav pomp, die de ppo niet overleef
Thanks Edward,
Hierover had ik al na gedacht. Volgens mij moet je de plantaardige olie op ongeveer 70 graden houden om dezelfde viscositeit te houden als diesel.
Waar ik me meer zorgen over maak is dat plantaardige olie en (natuurlijke) rubber elkaar niet zo aardig vinden. Al het rubber wat met de ppo in aanraking kan komen moet dus vervangen worden.
Apke
www.larrie.nl
Hierover had ik al na gedacht. Volgens mij moet je de plantaardige olie op ongeveer 70 graden houden om dezelfde viscositeit te houden als diesel.
Waar ik me meer zorgen over maak is dat plantaardige olie en (natuurlijke) rubber elkaar niet zo aardig vinden. Al het rubber wat met de ppo in aanraking kan komen moet dus vervangen worden.
Apke
www.larrie.nl
dan zul je deze sites wel kennen:[www.koolzaadolie.net]
[www.landrover-unlimited.com] bouwt om om op koolzaadolie te rijden en verzorgd accijns vrijstelling. (de eerste 300 auto's mogen in NL zonder accijns)
[www.landrover-unlimited.com] bouwt om om op koolzaadolie te rijden en verzorgd accijns vrijstelling. (de eerste 300 auto's mogen in NL zonder accijns)
Yep, de sites zijn mij bekend.
Het nadeel van Landrover-unlimited is dat alles bij hun moet gebeuren en ik toch wat meer dacht aan zelf doen.
Alles PPO perikelen van de ombouw zijn te volgen op:
www.larrie.nl.
Groetjes en bedankt voor je reactie,
Apke
www.larrie.nl
Het nadeel van Landrover-unlimited is dat alles bij hun moet gebeuren en ik toch wat meer dacht aan zelf doen.
Alles PPO perikelen van de ombouw zijn te volgen op:
www.larrie.nl.
Groetjes en bedankt voor je reactie,
Apke
www.larrie.nl
Gaat een boel euro centjes kosten, zo'n ombouw bij een bedrijf, ze zeggen het zelf al: binnen gemiddeld 2 jaar terug verdiend, dus ongeveer;
25000 km per jaar, verbruik 1 : 10, dus 2500 liter
dieselkosten per jaar: 2500 X 1,05 = 2625
verschil diesel en ppo 1,05- ,055 euro = 50 euro cent
brandstofkosten met ppo 2500 X 0,55 = 1375
2625 - 1375 = 1375 X 2 = 2625 in 2 jaar
Dus de ombouwkosten zijn ongeveer 2625 euro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zag een compleet ombouwpakket op ebay duitsland voor 249 euro...
Groeten Edward.
25000 km per jaar, verbruik 1 : 10, dus 2500 liter
dieselkosten per jaar: 2500 X 1,05 = 2625
verschil diesel en ppo 1,05- ,055 euro = 50 euro cent
brandstofkosten met ppo 2500 X 0,55 = 1375
2625 - 1375 = 1375 X 2 = 2625 in 2 jaar
Dus de ombouwkosten zijn ongeveer 2625 euro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zag een compleet ombouwpakket op ebay duitsland voor 249 euro...
Groeten Edward.
Ik ben dus van plan om alles in eigen hand te houden. Ik sta nog in dubio over bepaalde onderdelen.
Als het af is zie ik wel hoe of wat met de Nederlandse wetgeving.
Inmiddels heb ik al contact gehad met de RDW.
Het één en ander is te volgen op de site:
www.larrie.nl
Apke
www.larrie.nl
Als het af is zie ik wel hoe of wat met de Nederlandse wetgeving.
Inmiddels heb ik al contact gehad met de RDW.
Het één en ander is te volgen op de site:
www.larrie.nl
Apke
www.larrie.nl
Houdt er wel rekening mee dat er op diverse sites wordt gesproken dat een Lucas (CAV) pomp niet geschikt is voor PPO.
Een collega van mij (geen Land Rover rijder) wist hetzelfde te vertellen.
Het probleem schijnt niet zozeer in de afdichtingen te zitten, maar in de constructie van de pomp zelf, de details wist hij helaas niet.
Dennis B.
Een collega van mij (geen Land Rover rijder) wist hetzelfde te vertellen.
Het probleem schijnt niet zozeer in de afdichtingen te zitten, maar in de constructie van de pomp zelf, de details wist hij helaas niet.
Dennis B.