Land Rover Prikbord
http://laroprik.nl/

12J en 19J engine
http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001908
Pagina 1 van 1

Auteur:  Grumpy Old Sil [ do 04 apr 2024, 17:50 ]
Berichttitel:  12J en 19J engine

Uitdaging.
Mijn 2.5 NA moet noodgedwongen nog een poosje door roken maar is eigenlijk hard toe aan revisie. De 2.5 NA heeft een 12J motor. Ik heb nog 2 19J onderblokken staan, maar die zijn van een 2.5 TD. In principe is de onderblok basis hetzelfde. Zij het met aanpassing voor de turbo en grotere airflow.
Ik zit er dus aan te denken om 1 van die onderblokken klaar te maken, (kop van 2.5NA heb ik nog). Ik vermoed dat het verschil, de turbo aanpassing en de grotere airflow aanpassing, wel op te lossen is. 'T is maar een idee, maar het zou mooi zijn als ik er alvast mee zou kunnen beginnen. Kop en onderblok kan ik dan klaarmaken. Zit ik straks enkel met een motorwissel.
Iemand hier een gedachte over?

Auteur:  Marc-my-Words [ do 04 apr 2024, 18:50 ]
Berichttitel:  Re: 12J en 19J engine

Grumpy Old Sil schreef:
Uitdaging.
Mijn 2.5 NA moet noodgedwongen nog een poosje door roken maar is eigenlijk hard toe aan revisie. De 2.5 NA heeft een 12J motor. Ik heb nog 2 19J onderblokken staan, maar die zijn van een 2.5 TD. In principe is de onderblok basis hetzelfde. Zij het met aanpassing voor de turbo en grotere airflow.
Ik zit er dus aan te denken om 1 van die onderblokken klaar te maken, (kop van 2.5NA heb ik nog). Ik vermoed dat het verschil, de turbo aanpassing en de grotere airflow aanpassing, wel op te lossen is. 'T is maar een idee, maar het zou mooi zijn als ik er alvast mee zou kunnen beginnen. Kop en onderblok kan ik dan klaarmaken. Zit ik straks enkel met een motorwissel.
Iemand hier een gedachte over?

Ik had begrepen dat LandRover indertijd de laatste 2,5 turbo-blokken versterkt en verbeterd had, en dat de 2,5 NA toen op basis van datzelfde blok werd gebouwd. De turbo weglaten maakt er mijns inziens gewoon een NA van.

Auteur:  GatheRRoveR [ do 04 apr 2024, 19:05 ]
Berichttitel:  Re: 12J en 19J engine

Ik ben hier geen expert in maar volgens mij zijn de enige verschillen de turbo "uitlaat manifold", injectiepomp een extra olie aansluiting voor de turbo en andere zuigers.

https://landroverdefenderengines.com/engine-models/
12J https://landroverdefenderengines.com/la ... 1984-1993/
19J https://landroverdefenderengines.com/la ... 1986-1990/

The Diesel Turbo, although essentially the same as the 2.5-litre diesel, had numerous additions and modifications to allow it to cope with the stresses of turbocharging. New pistons with Teflon-coated crowns and Nimonic steel exhaust valves were used to withstand higher combustion temperatures. The crankshaft was cross-drilled for improved strength and cooling. The block was modified to allow an oil feed/drain system to the turbocharger, and the cooling system was improved with an 8-bladed viscous fan and integral oil cooler. The engine was fitted with a high-capacity breather system to cope with the greater volumes of gas flow through the engine.

Cheers.
Rob

Auteur:  Grumpy Old Sil [ do 04 apr 2024, 19:23 ]
Berichttitel:  Re: 12J en 19J engine

GatheRRoveR schreef:
Ik ben hier geen expert in maar volgens mij zijn de enige verschillen de turbo "uitlaat manifold", injectiepomp een extra olie aansluiting voor de turbo en andere zuigers.

https://landroverdefenderengines.com/engine-models/
12J https://landroverdefenderengines.com/la ... 1984-1993/
19J https://landroverdefenderengines.com/la ... 1986-1990/

The Diesel Turbo, although essentially the same as the 2.5-litre diesel, had numerous additions and modifications to allow it to cope with the stresses of turbocharging. New pistons with Teflon-coated crowns and Nimonic steel exhaust valves were used to withstand higher combustion temperatures. The crankshaft was cross-drilled for improved strength and cooling. The block was modified to allow an oil feed/drain system to the turbocharger, and the cooling system was improved with an 8-bladed viscous fan and integral oil cooler. The engine was fitted with a high-capacity breather system to cope with the greater volumes of gas flow through the engine.

Cheers.
Rob


Precies dezelfde info die ik ook gelezen heb. ;)
Iets rechts van de pijlstok een gat afdichten en achter op het blok ook. Volgens mij ben ik er dan. inlet manifold etc, heb ik allemaal liggen.

Auteur:  Gather234 [ do 04 apr 2024, 19:26 ]
Berichttitel:  Re: 12J en 19J engine

Wat ik niet zie staan is info over de injectie pomp.

Of die het zelfde zijn

Auteur:  Marc-my-Words [ do 04 apr 2024, 19:46 ]
Berichttitel:  Re: 12J en 19J engine

Gather234 schreef:
Wat ik niet zie staan is info over de injectie pomp.

Of die het zelfde zijn

Ik kan me niet voorstellen dat de injectie-pomp op de turbo-versie geen "turbo-aansluiting" heeft opdat ie bij wat extra turbo-lucht ook wat extra diesel inspuit.   Een probleem is dit niet wat de turbo-motor loopt ook op het moment dat de turbo niet of nauwelijks draait (natuurlijk mis je dan het extra "turbo-powerrr" maar dat was er sowieso al niet bij de 2,5 NA).

Auteur:  Grumpy Old Sil [ do 04 apr 2024, 19:54 ]
Berichttitel:  Re: 12J en 19J engine

Zover ik weet is de injectie pomp dezelfde. Een eventuele "turbo-aansluiting" kun je dan wel of niet gebruiken. Maar het maakt verder niet uit. Als het onderblok geschikt is, is het in orde. Heb nog een pomp liggen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/