Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 10:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2024, 13:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 87
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Hallo lui,
alweer even geleden, dus eerst maar de groeten uit Gambia, West Afrika.
Kan nog even geen foto plaatsen want geen foto's op internet helaas. Maar ongeveer 2.5 jaar geleden staat mijn 110 netjes langs de weg geparkeerd en zit ik in een lokaal restaurantje een biertje te drinken. Ineens een grote klap met stofwolk en met nog geen 2 seconden staat mijn Defender 25 meter verderop. Taxi busje met 22 man aan boord staat bovenop mijn Defender. Dak omhoog gedrukt, bumper door de voorruit, stuur op de stoel gedrukt, dashboard op de pook van de v-bak, voordeuren ontzet en noem maar op. Bus staat dus bovenop mijn motor. Ik denk da's einde verhaal. Gelukkig geen doden of ernstig gewonden, da's een wonder. Maar met tranen in mijn ogen vertel ik mijzelf: dat ding gaat gvd weer terug de weg op! Kan me niet schelen hoe maar rijden zal ie. De bullbar heeft het grootste deel van de klap opgevangen. En misschien valt de schade aan de motor wel mee. Aandrijflijn leek nog prima in orde. Ivm rechtszaak heeft het even geduurd voordat ik er mee kon beginnen. Voor de zekerheid kop er af gehaald en vervangen wat vervangen moest worden, waterpomp van een donor auto (Disco 1) gemonteerd en zo nog wat dingen: fan, frontcover, opvoerpompje, pulley, radiateur en aanverwante dingen uit Nederland. En verdomd, de motor liep weer en nog best netjes ook. Bodywork heb ik mijn handen aan vol gehad maar alles is weer redelijk in model. Je zult de schade altijd wel blijven zien maar daar zit ik niet mee. Er staat weer een redelijk nette 110. Nu, na een tijdje hier mee rond gereden te hebben komt er nog wat boven drijven. Als de motor wat warmer wordt komt er een slijpend geluid helemaal onder uit de motor. Vrees dat die enorme klap niet goed is geweest voor de krukas. Ben daar nog niet zeker van want zit ook te denken aan de oliepomp die misschien niet meer goed is en misschien verantwoordelijk voor slechte smering. Er komt wat blauwe rook uit de vuldop en hij verbruikt meer olie dan voorheen dus zuigerveren komen ook aan de beurt.
Maar graag jullie mening/ideeen over dat slijpend geluid. Heb de multitriem er af gehad dus komt echt uit de motor.

Ik ga nu eerst aan de slag om mijn "88 weer op orde te krijgen, moet wel wat te bollen hebben.

Groet,
Wim

_________________
Wim (alias Sil)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2024, 14:46 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Hoi Wim,

Leuk je weer eens te horen.
Het zal zeker een schrik geweest zijn, om zo je auto te zien staan. Fijn dat de inzittende er goed van af gekomen zijn.

Als je de multiriem en de versnellingsbak los hebt kan je met de hand de krukas tornen en voel je best wel veel.
En zoals jij het omschrijft kan het voor mij als leek van alles zijn.

Been there, done it “http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001845”.

Toch zou het ook iets als je olie(pomp) kunnen zijn, kan je bepalen met een schroevendraaier oid waar het vandaan komt? Drukklep in je oliefilterhuis, knik in een leiding naar je oliekoeler….
Of is het slepen anders?

Bij mij stond er een oude diesel (tracktor) monteur even onder de motorklep te gluren en die wees (achteraf) gelijk in de juiste richting.

Succes met je zoektocht, hopelijk komen er nog een paar tips waar je meer aan hebt.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2024, 16:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 87
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Dank voor je reactie. Loszittend vliegwiel heb ik gelukkig nog nooit gehad. ;)
Het is een vrij hoog geluid (nog geen gieren) maar begint te klinken als ijzer op ijzer of koper op ijzer. Het is nu nog meer iets van tsjk tsjk tsjk. Dus ik vermoed iets met lagerschalen. Ben nu met de "88 bezig (die stond eigenlijk op de planning voor HEEL groot onderhoud, denk aan motor revisie), als die weer voldoende kan rijden gaat de 110 de brug op om eens van onderen te luisteren. Dan carterpan er onderuit en eens zien wat ik tegenkom.

_________________
Wim (alias Sil)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 332 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.