Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 12:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2024, 10:40 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Vraagje, :?:

Ik zoek een luifel die bij voorkeur je uit kan draaien en die geen poten nodig heeft indien het niet waait.
Liefst natuurlijk wel met de mogelijkheid om poten te plaatsen voor als het weer wat minder is.

De luifel moet aan een Hannibal roofrack (zonder opstaande rand) komen en het liefst niet boven het rack uitsteken.

Mijn roofrack is iets van 250 cm breed en de uitval mag gerust een meter of 3 zijn 8-)

Ik kom er via het internet niet uit...

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2024, 11:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Hmm ... " en die geen poten nodig heeft indien het niet waait. "

Ik ben wellicht te pessimistisch - ik heb twijfels bij de voorwaarde "indien het niet waait".

Natuurlijk komt werkelijke windstilte voor, maar heb je wel eens een stapeltje 8-by-4 (dus 244x122cm) platen bij vrijwel windstilte naar de 4º etage getakeld.   Zelfs als je denkt dat het niet waait ontaard dit snel tot een kruising tussen een vliegerwedstrijd en Russische Roulette.

Bij (bijna) windstilte lukt het natuurlijk om een 3 m luifel uit te spannen ... maar wanneer beslis je dat je de poten moet uitklappen?
Je kan wachten tot het bijna misgaat maar de grens tussen bijna en echt mis is een onduidelijke, en bovendien eentje die je niet wilt ervaren.
Mij lijkt dat het verstandiger is om uit te kijken naar eentje die je vooral goed en gemakkelijk kan afspannen.   Dat ie daarbij degelijk genoeg moet zijn om zonder de poten uit te spannen (of in te klappen) lijkt mij evident.   Vooral dat inklappen is een dingetje: stel het gaat geleidelijk steeds harder waaien* (of je wilt gewoon verder terwijl het inmiddels is gaan waaien) ... dan wil je toch graag de luifel op een veilige manier kunnen inklappen.   * vooral dat steeds harder waaien lijkt mij een dingetje, een beetje het verhaal van de kikker in de pan met water op het vuur.

Ik heb het zelf heel anders opgelost, maar dat gaat makkelijker zonder een RoofRack.   Ik heb een losse luifel, een soort tent-luifel met een 6 m lange boogstok.   Het vrije eind, dat bedoeld was om over de tent te spannen span ik over de auto.   De boogstok en de losse zijkanten span ik af met scheerlijnen.   't Is om te beginnen (met het opzetten) even gedoe, en het is ook iets minder ruim als een 3 meter uitklap-luifel.   In ruil heb ik een zekere zij-bescherming, en verder een tamelijk goede storm-vastheid.   Met name die zij-bescherming is zo gek nog niet: ik heb al meermaals hevige regen doorstaan (zet een pannetje onder een hoek en je hebt ook nog eens heerlijk zacht water).

Wil je iets met het RoofRack combineren dan kan je overigens ook denken aan zo'n caravan-luifel-sleuf waarmee je een losse luifel aan het RoofRack koppelt.   Achter zou ik dan (weer) een luifel met een boogstok kiezen, opzij kan je iets rechtlijnigs met stokken gebruiken.
Groot voordeel van zo'n losse oplossing is dat je het spul thuislaat zolang je het niet nodig hebt.   Ander voordeel is de bescheiden investering.
Nadelen zijn dat je de losse luifels ook los moet meenemen, en dat je er minder de show mee steelt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2024, 13:26 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Tenten zet ik alleen op een overnachtingsplek op.

Gewoon, simpel onderweg even een beetje schaduw als het warm is.
Thee/koffiewater opzetten, stoeltjes uitklappen tafeltje en broodjes maken.. en vervolgens met een gelukzalige blik in de rondte kijken…

Zou er ook een opberg handleiding bij zitten :mrgreen:
https://www.4x4downunder.com.au/products/campboss-shadow-quickie-vehicle-awning-2-5m

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2024, 17:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:
Gewoon, simpel onderweg even een beetje schaduw als het warm is.
Thee/koffiewater opzetten, stoeltjes uitklappen tafeltje en broodjes maken.. en vervolgens met een gelukzalige blik in de rondte kijken…

Ahh ... je wilt zoiets als een cassette-luifel.
Mij lijkt dat je die ook tot voorbij de lengte van je RoofRack kan kiezen. Een uitval van 3 m is overigens best veel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2024, 17:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
je zit al snel op zoiets. heeft wel pootjes maar die zitten in de buis aan de voorkant.
https://www.obelink.nl/thule-omnistor-1 ... uifel.html
en anders iets zwaarder en duurde zoiets https://www.dometic.com/nl-nl/outdoor/l ... voertuigen

of net als ikke, railtje tegen je dakrek. goedkoop schuif luifeltje er aan en 2 telescoop pootjes van 18 euro.

kijk nou wat ik vond : https://www.vevor.nl/luifel-c_12491

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan 2024, 13:19 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Ik denk dat hij ook wel langer kan, de diepte is beperkt.
Maar het gaat mij gewoon om de eenvoud, dan kan moeders het ook en de pootjes indien het waait eronder zetten kan altijd nog.
(Of de jerrycan met theewater eraan hangen)

Ik heb nog even de tijd, maar ik ben van huis uit erg lui dus ben voorstander van snel en simpel.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan 2024, 17:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:
Ik denk dat hij ook wel langer kan, de diepte is beperkt.
Maar het gaat mij gewoon om de eenvoud, dan kan moeders het ook en de pootjes indien het waait eronder zetten kan altijd nog.
(Of de jerrycan met theewater eraan hangen)

Ik heb nog even de tijd, maar ik ben van huis uit erg lui dus ben voorstander van snel en simpel.

Ik denk dat je dan met een caravan/camper cassette-luifel het beste uit bent.

Zo'n cassette is denkelijk van zichzelf al zo stabiel dat langer geen probleem is (zolang je maar ± binnen de lengte van de auto blijft, en geen overlange cassette in de breedte wilt).

Eenvoudig is zo'n cassette-luifel beslist, zelfs onze buurvrouwen kunnen de cassette-luifel aan hun Eriba in en uitdraaien.

Met een paal eronder en een paar jerrycans water eraan gehangen blijft het verder wel staan.

Overigens zie je cassette-luifels naast de voor de hand liggende caravans en campers ook wel gemonteerd aan de zijkant van "service-trucks" en vergelijkbaar.   Wellicht met name voor dat doel worden die cassettes naast wil ook in zwart of donker-grijs geleverd

PS   Bij een overlange cassette-luifel moet je overigens hetzij nooit onder lager overhangende takken doorrijden danwel nog een of ander steuntje (met ingebouwde takkenzaag) maken.  Je wilt niet die ene net te dikke tak achter de uitstekende cassette vangen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 277 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.