Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 08:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: What's new in December
BerichtGeplaatst: za 02 dec 2023, 12:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Tja Sinterklaas en Kerst is geen nieuws in december, en het nieuwe jaar (ook al niks nieuws), da's al weer Januari.

Hier weinig nieuws te melden, de winterbanden deed ik vorig weekend al, toen was het nog november.
Typisch November ... regen, altijd regen, altijd (om even een beroemd dichter te parafraseren).

Ik had vorige week dus wel een vooruitziende blik - nu ja dat het winter wordt was natuurlijk niks nieuws onder de zon.
Vorige week zei de buurman nog: boven de plus 8 heb je met winterbanden alleen maar een langere remweg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec 2023, 17:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
hier niks nieuws, de 109 heeft vorige week stukje gereden om de accu,s even vol te gooien.
voor de rest staat hij zielig te wachten tot hij aan het werk mag.
normaal doen Rolf en ik in de winter bomen kappen met de Land Rovers als hulpje. maar dit jaar zit dat er niet in.
dusssss mocht iemand in de kop van noord holland nog wat bomen te kappen hebben?
mijn 109 zou er erg blij mee zijn. :-} (ikke ook hoor)
oja winterbanden, die heb ik de vorige week onder de megane gedaan, met al die sneeuw die we hebben hier ook wel nodig.
(dat is dat witte spul toch wat je op het nieuws ziet?)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec 2023, 18:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
sjaak109 schreef:
hier niks nieuws, de 109 heeft vorige week stukje gereden om de accu,s even vol te gooien.
voor de rest staat hij zielig te wachten tot hij aan het werk mag.
.....
oja winterbanden, die heb ik de vorige week onder de megane gedaan, met al die sneeuw die we hebben hier ook wel nodig.
(dat is dat witte spul toch wat je op het nieuws ziet?)

Hmm ... een stukje rijden is eigenlijk nooit genoeg voor de accu(s).
Dat laatste laad-traject duurt lang.   Een (slordige) vuistregel is dat een accu per uur met 1/10de van zijn capaciteit laadt, maar dat is dus slechts een benadering.   Die laatste 10% neemt een stuk langer dan dat vuistregel-uur, de laatste procenten gaan steeds trager.
Bovendien mag je hopen dat de dynamo een enigszins temperatuur-gecorrigeerde laadspanning afgeeft, want bij de huidige temperaturen heb je een hogere eindspanning nodig (gelukkig gaat de gasspanning mee omhoog).

Ik vergat te melden dat ik de "Puma" ook maar even aan de "walstroom" had gelegd, de accu had het na een wat langere stilstand wat moeilijk.
Het eerste laden – met een luxe Lidl-lader < 5 & 10 Amp / 12 & 24 V > - nam toch meer dan een halve dag. De volgende dag heb ik de accu nog verder doorgeladen met de lader op de winterstand, dan gaat de laadspanning nog wat hoger door voordat ie terugvalt op de druppellading.   Ook die winter-lading nam weer geruime tijd. Nu kan ik er voorlopig weer tegen, nu is de accu in ieder geval echt 100% geladen.
NB   Juist 's winters kan de accu slechter tegen een te lage ladingstoestand: in combinatie met kou gaat ie sneller achteruit (dit nog afgezien van de veel lagere capaciteit bij lagere temperaturen - door die lagere capaciteit heb je minder start-vermogen terwijl je juist meer nodig hebt).

En dan die winterbanden:  Goeie winterbanden helpen niet alleen bij dat raadselachtige witte spul.   Goeie winterbanden hebben ook meer grip op verraderlijke zwarte gladheid.   Moet je overigens wel gaan voor de echt goeie winterbanden, en niet de budget aanbieding die nog net een 3PMSF symbooltje haalt.   Mijn ervaring is dat ik in geval van zwarte gladheid vooral moet opletten bij het uitstappen.
Overigens is een setje Megane wielen wisselen een niemendalletje in vergelijking met een Defender-HD-wielen-wissel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec 2023, 18:42 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Ook hier weinig nieuws, heb 2 beugeltjes gemaakt voor mijn ruitenwissers zodat er nu 2 bladen per wisser gebruikt worden,
Resultaat is beter wissen en veel minder geknerp. Normaal zitten we in Spanje deze tijd, maar daar kwam wat tussen, dus helaas nu in de kou en dat rare witte spul. :cry:

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec 2023, 20:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Sylvester schreef:
Ook hier weinig nieuws, heb 2 beugeltjes gemaakt voor mijn ruitenwissers zodat er nu 2 bladen per wisser gebruikt worden,
Resultaat is beter wissen en veel minder geknerp.

Ook al heb ik al jaren een eenvoudige oplossing: nl wisser-strips met dubbele rubbers, en die strips passen gewoon in een traditionele wisser.
Toch ben ik nieuwsgierig naar het hoe en wat van de alternatieve verdubbeling.
Ik heb voorlopig nog genoeg wisser-rubbers die in de dubbele-rubber-strips passen maar alles heeft een end ... en dat end is dus hetzij geen geoede vervangrubbers meer of het verslijten en/of te bros worden van de plastic dubbele-rubber-strips.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec 2023, 23:42 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, ik heb bijna overal gezocht, maar niet kunnen vinden. Vandaar dat ik de beugeltjes heb gemaakt.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2023, 12:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Sylvester schreef:
Marc, ik heb bijna overal gezocht, maar niet kunnen vinden. Vandaar dat ik de beugeltjes heb gemaakt.

Dat niet kunnen vinden kan ik me in vinden.   Ik vrees dat je geluk moet hebben bij een garagist die vergat ze weg te gooien ... en dan nog moet je ook nog de vervang-rubbers zien te vinden (vroeger hadden in Frankrijk grotere supermarkten op de autoafdeling universele enkele vervangstrips met goede rubbers) — de rubbers die standaard met de dubbele kwamen waren van zo'n dubieus rubber dat die dubbele wissers meestal heel snel in het rond archief verdwenen.

Maar goed, ik ben ook/desondanks nieuwsgierig naar de beugeltjes.   Hoe heb je die gefröbeld ?

Overigens goed te horen dat de dubbele beter wissen en dat met minder kabaal ... dat is ook mijn ervaring met mijn dubbele-wisserstrip.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2023, 17:37 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Bijlage:
ruitenwisser LR.jpg


Marc. hierbij een foto van de beugels.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2023, 18:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Sylvester schreef:
[attachment]
Marc. hierbij een foto van de beugels.

Hmm, zelfs als ik m'n hoofd (of het scherm) zo draaide dat de LandRover weer op z'n wielen staat kon ik er om te beginnen niks van maken.
'k Zie toen ik nog eens goed keek de truuk: Die langgerekte diriehoek is de steun voor de tweede wisser, de tweede wisser zit dus in ruststand "onder" de standaard wisser.   Een best inventieve oplossing.

PS Zo te zien heeft jouw Defender dezelfde kleur als de Franse Armée de Terre Defenders, en ook dezelfde kleur als de mijne.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2023, 11:26 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Dus ook Keswick green

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2023, 12:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Sylvester schreef:
Dus ook Keswick green

Precies.   Een prima, maar ook wat saaie, kleur ... het ziet er wat mij betreft iets te militair- en of jagermannen-groen uit .
Mijn oude trouwe blauwe Td5 was Caledonian Blue, of zo je wilt arrestantenwagen-blauw, dat was minder saai.
Bij de Td5 was de acceptabele kleurenkeuze al klein.
Voor de "Puma" was de kleuren-keuze nog kleiner — nl de keuze uit ongeveer één.

Mijn normen voor "acceptabel" zijn:  Niet te donker, niet (bijna)wit, niet (brandweer)rood, geen andere opzichtige kleur, en géén metalic oid ... dan blijft er weinig over.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2023, 19:55 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, het enige vreemde van de TDCI motor vindt ik dat ie slechter aanslaat als bv de 200 Tdi, de 300 Tdi en de Td5, m.n. als ie wat langer stil heeft gestaan, duurt het aanmerkelijk langer dan de bovengenoemde motoren die vaak na de eerste startmotortik al aanslaan.
Is dat bij de jouwe ook het geval?.
P.S. Ik had liever een brandweer rode gehad, maar ook ik had weinig (geen) keus.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2023, 20:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Sylvester schreef:
Marc, het enige vreemde van de TDCI motor vindt ik dat ie slechter aanslaat als bv de 200 Tdi, de 300 Tdi en de Td5, m.n. als ie wat langer stil heeft gestaan, duurt het aanmerkelijk langer dan de bovengenoemde motoren die vaak na de eerste startmotortik al aanslaan.
Is dat bij de jouwe ook het geval?.
P.S. Ik had liever een brandweer rode gehad, maar ook ik had weinig (geen) keus.

Ik denk dat het niet lekker aanslaan na langer stilstaan te maken kan hebben met géén brandstof-pomp in de tank en slechts het aanzuigen van de hogedruk-pomp (die nauwelijks aan wil zuigen - mocht je 'm echt leegrijden dan heb je een probleem).
De Td5 had overigens weer een iets hogere gevoeligheid mbt een wat lage accu-spanning: was die te laag dan hielp een tweede poging niks, bij de "Puma" heb je een goede kans om bij een lage accu de tweede keer starten de motor alsnog op gang te krijgen.

Overigens qua helemaal leegrijden en dan de problemen:  Er schijnt een speciale omgekeerde fietspomp voor te zijn, en een los te nemen brandstofslang waar die fietspomp dan aan zuigt.   Een andere truuk die waarschijnlijk minstens ze gemakkelijk werkt is een dop of een verloopstuk op de brandstoftank en daarop een ventiel: Met een bescheiden overdruk in de tank moet je de diesel ook naar voren en hoog genoeg kunnen opvoeren.   De laatste truuk is denkelijk: de tank minstens redelijk vol en de auto met de neus van de dijk afrijden (of achteruit de helling op trekken) - met een beetje helling zit de tank hoger dan de motor ... dan moet zelfs een niet aanzuigende pomp weer diesel krijgen.
Ik heb 'm overigens nog nooit leeggereden, naar het schijnt gaat ie eerst haperen, de brandstofmeter zit dan helemaal onderin — meer als ± 74,en-nog-wat liter heb ik nog niet getankt, en dat dan met een tot de rand gevulde vulhals.


Wat ik het echt "vreemde" vind is de Mustang-versnellingsbak:  De Td5, en dus ook de 300Tdi had een versnellingsbak met een heel keurige opeenvolging van steeds iets kleinere stappen — als je op- of afschakelde wist je wat je kon verwachten, onafhankelijk van welke versnelling je zat.   Bij de "Puma" zijn de stappen ongelijk verdeeld, van 3 naar 4, en nog sterker van naar 5 zijn kleinere stappen, en van 5 naar 6 is weer groot.   Met zo'n verdeling is heel aardig te leven in de polder, rijd je in de heuvels of bergen (of wil je inhalen) dan moet je weten in welke versnelling je zit om te weten wat het op- of afschakelen gaat doen: van 5 terug sla ik soms liever de 4º over om een beetje "resultaat" te hebben.   De echt lage 1º van de "Puma" is soms wel weer leuk.
Wat mij betreft hadden ze de R380 nog wat opgefleurd en direct van een overdrive voorzien, daarmee was ik beter tevreden geweest.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec 2023, 09:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
gister uurtje aan het knutselen geweest met spannings regelaar voor dashboard.(12-16v>10volt)
die er in zat gaf te weinig stroompjes af dus lage tank en temp meting.
was een Chineesje dus kan gebeuren, had in china 5 nieuwe besteld. echter deze waren allemaal kaduuk.
zeker 5 zekeringen opgeblazen, zowel die onder het stuur als de extra onder de motorkap geïnstalleerde zekering.
op youtuup opgezocht hoe je die dingen test. hoe ik ook testte ze waren alle 5 stuk. (ku.. chinezen)
nu in Nl besteld bij een treintjes elektronica shop. heel apart hoefde pas te betalen na binnenkomst van de regelaars.
en nog goedkoop ook.
kijken of ik het nu wat warmer krijg in mijn blok :-} en mijn tank wat voller.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec 2023, 10:09 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, ik vraag me af of er een voetklep in de brandstoftank zit, die zou moeten voorkomen dat de brandstof terug loopt naar de tank.
Overigens rij ik vaak in de 2e versnelling (vertraging) weg, als er geen caravan achter hangt.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec 2023, 12:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Sylvester schreef:
Marc, ik vraag me af of er een voetklep in de brandstoftank zit, die zou moeten voorkomen dat de brandstof terug loopt naar de tank.
Overigens rij ik vaak in de 2e versnelling (vertraging) weg, als er geen caravan achter hangt.

Wat betreft die "voetklep": Geen idee, het zal haast wel - zonder zou die "mislukte fietspomp" die ze speciaal voor de "Puma" hebben bedacht nooit kunnen werken.  
Wel de ervaring dat ie - als ie wat langer stilgestaan heeft net iets trager start, niet zorgelijk maar wel zo dat je - ik althans - even een moment van twijfel ... "doet ie het" ... hebt.
Als er een voetklep inzit dan kan die klep natuurlijk toch iets lekken, of anders is het gewoon de inwerking van warm en koud op de brandstofleiding ... zoiets zou in ieder geval een eerste wat zwakker aanzuig-moment kunnen verklaren.

Qua 2º versnelling:  Dat was op de gladde en vlakke weg al mijn gewoonte met de Td5.   Met de "Puma" rijd ik eigenlijk altijd in de 2º weg. Met de "Mustang" versnellingsverhoudingen heb je die 1º versnelling alleen bij uitzondering nodig, bij de Td5 zou je dan naar "Low" moeten, want daarbij was de 1º in "High" soms nog net te hoog om lekker weg te komen.  
Ik gebruik de 1º nog wel eens in de file, soms rijdt ie in de 2º met stationair te snel, in de 1º kan je 'm dan rustig laten rollen ipv het nerveuze aansluiten en weer stoppen.   (Als meer mensen het steeds willen aansluiten zouden inruilen tegen rustiger blijven rollen dan waren de files sneller opgelost, hoewel het als tegendraads voelt zorgt het steeds aansluiten gevolgd door afremmen voor een tragere doorstroming.)

Met de "Puma" in "Low" en dan de 1º versnelling geeft een echt kruiptempo.   Je kan uitstappen, het hek opendoen, wachter tot de auto langs is, het hek dicht doen en dan weer instappen.   (Ik heb het nooit werkelijk geprobeerd, ik raad het niemand aan, het is vooral een leuke gedachte.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2023, 22:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Tja, niet echt nieuw, maar wel vernieuwd (nadat het werd vernield*).

Mijn rechter buitenspiegel was stuk, dwz vooral het kleine ronde dode-hoek-spiegeltje was zoek omdat de een of andere onverlaat die spiegel met een rotklap had ingeklapt (dat ongevraagd inklappen was al eerder gebeurd, de voorlaatste keer kon ik het dodehoekspiegeltje in stukken terugvinden en repareren).
Ik heb al een eeuwigheid rechts een één maat grotere buitenspiegel, dat werkt heel prettig, door de grotere afstand tot de spiegel heb je een grotere spiegel nodig om een ± gelijke kijkhoek te hebben. Mooi is dat Britax een keurige één maat grotere spiegel levert (deze grotere spiegel zat o.a op de DAF LDV, en de eerste versie van de Renault Master).
Gelukkig had ik nog een reserve dode-hoek-spiegeltje ... een bezoek aan de Automat leerde dat "mijn" dode-hoek-spiegeltje door de Chinese fabrikant in een shit-versie is omgetoverd, en dat onder dezelfde product-code, die Chinezen plagiëren zelfs hun eigen spul, uiteindelijk deugt niks meer.

Ik nam de spiegel even los en mee naar binnen en het viel me op dat de buiterand wat los leek. Toen ik het spiegel-rubber (geen rubber, maar wel enigszins elastisch) losnam was de oorzaak duidelijk.   De rand waar het "spiegelrubber" omheen gaat was over zo'n 10 cm gescheurd.
Een post-elastiek om de rand en wat Lidl twee-componenten-lijm mengen - met de hetelucht föhn de lijm goed laten vloeien (de lijm wil dan ook wat beter uitharden), en dit dan nog een keertje om de rand weer goed stevig te maken.   Die hetelucht föhn is ook heel goed om vergrijsd en vlekkerig zwart plastic weer wat toonbaarder zwart.
O ja, dat spiegel"rubber" wordt prettig plastich/elastisch als je het even in kokend water legt.
Het dode-hoek-spiegeltje heb ik nu met ruim MS-polymeer vastgeplakt. Ik hoop dat de extra steun van een brede kraag van die (zwarte)troep het spiegeltje degelijker met de grote spiegel verbind.

Nu ik toch de spiegel los had heb ik direct de spiegel-arm, en het bolletje, van zijn witte schimmel verlost (althans dat hoop ik, en waarschijnlijk tevergeefs), en daarna weer zwart gespoten,

De spiegel heb ik met ruim litiumvet op het bolletje gemonteerd, dat lijkt misschien tegendraads maar met wat vet kan je de spiegel goed vastzetten, en tegelijkertijd blijft de spiegel (goed) verstelbaar.   Met die "witte schimmel" en zonder vet zat de spiegel muurvast, da's natuurlijk goed zolang de spiegel goed staat en er geen douw of erger tegen de spiegel gegeven wordt, bij een douw of een andere ontmoeting met iets onverzettelijks is muurvast in de limiet direct het einde.

* Vreemd genoeg is er in Rotterdam geen verschil (te horen) tussen vernieuwd en vernield. In Rotterdam is dat verschil ook veelal nauwelijks te zien, maar dat zal wel door de Duitsers komen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2023, 09:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Ik ben gewoon nog lekker druk aan het klussen aan de 109county. Chassis is klaar en de assen zitten er weer onder. Nu de remmen weer aan het opbouwen. En dan kan ik de motor en bak op zijn plek gaan hangen.. ik zal eerdaags ff me eigen topic update met wat fotos..

Voor de rest staat de pick up droog in opslag, te wachten op het voorjaar en gebruik ik voornamelijk de g-klasse. Dat is toch wel lekker in de winter tijd..

Tot vanochtend en ik er achter kwam dat de koplampen gezamenlijk hebben besloten niet meer te branden. Maar dan is daar weer me oude vertrouwde Santana ligero, die met wat nukken en kreunen en steunen er vanochtend toch een zwarte wolk rook uit wist te persen, waarna de vier cilinders vrolijk aan sloegen. De kids blij dat ik ze eindelijk weer eens met de ligero naar school bracht.. en ik heb zo weer wat te klussen aan de g-klasse.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2023, 01:05 
Tja,

Proberen het snotterige winterdipje te blijven overwinnen door doorzettingsvermogen op te brengen.
Badkamer is redelijk gereed, we douchen inmiddels weer binnen dus de autoliefde begint weer te kriebelen.
De daily driver (suzuki liana) eens aanbieden voor een APK. Kijken of hij nog een jaartje te redden is . Meestal ieder jaar gebroken windingen van de achter schroefveren veroorzaakt door het ophalen van Landrover onderdelen. Met 2 assen erin met 80 over een verkeersdrempel vinden ze blijkbaar niet fijn.
Van de week nog even bij Ron B geweest. Was er onveranderd en gezellig. Een links RHD fusiestuk opgehaald en wat oude militaire serie 2 glaasjes met die schoefdraadfitting. Die worden zeldzaam en Ron had er nog een paar onder in een vage lade haha. Heb nu een set compleet.
Het fusee stuk omdat ik het toch niet kan laten om de spoorstang van mijn Defenderas project naar voren te halen. Ik wil hem echt niet bijna over de bladveren laten lopen. Dan moet je tussen de as en veer ophogen, langere stroppen, kortere veerweg en de auto gaat omlaag. Waarom dat ze dit ooit gewijzigd hebben? Bij een Series zit de spoor en stuurstang juist mooi beschut. Jaaaaah er is vroeger ook nog wel eens iets goed gegaan. Waarschijnlijk goed gejat bij Willys /Jeep. Ook met iemand gemaild die een Salisbury achteras omgebouwd heeft naar vooras met Defender uiteinden. Ook hij heeft de spoorstang naar voren gehaald. Even kijken waar ik uitkomt met de P38 conversie en de stuurstang aan vast ga knopen. Die moet wel blijven zitten. Het zag er echt bruut en zwaar uit op de foto's van die man. Had er ook een paar stevige wieltjes onder geschroefd. Dat zal wel heel blijven denk ik. Zelf wil ik juist zo veel mogelijk kilo 's zien te besparen en zo gunstig mogelijk tussen voor en achter verdelen. Tja, eerst al mijn Rover diffjes maar eens opmaken voordat ik dat overhoop gaat halen. Scheelt nogal in gewicht hoor.
Tussendoor ook nog een 200TDI uit een Discovery opgehaald en een complete LT77 Defender bak. Ik heb nog een turbo van een Volvo V70 diesel die precies past op een Disco TDI zodat je geen problemen krijg met de hoogte bij de chassisbalk van een Series. Denk dat het met een P38 conversie bij het stuurhuis ook goed gaat. De Defender turbo's en spruitstukken van een 200TDI vind je zelden en als je ze tegenkomt bellen ze preventief 112 en leggen ze je aan een AED om je te laten leven. Als ik het chassis rijdend heeft is dit er wel ff snel in te hangen .Maar ook hiervoor heb ik de homokineten in de vooras nodig. Mijn VW 1,9 TDI project is nog niet in de ijskast . Juist ook vanwege zijn lage gewicht, turbo aan de goede kant , moderne multisnaar met handige spanner etc.
Waarschijnlijk een dezer dagen ook weer eens verder met het aanpassen van de koppeling zodat hij op een R380 gaat passen. Handig is de machinefabriek erbij op het werk. Gezien het vermogen van de VWTDI(390 NM bij 1900 RPM en 190 PK) zit ik aan een LOF koppelingset te denken. En eigenlijk gelijk met een hydraulisch druklager erin . Geen werkcylinder meer nodig. Denk dat een Puma dat ook heeft? Omdat het moet? Nee, maar juist leuk omdat het moet kunnen. Kijken of een klap op een krukas van een 1.9 hetzelde doet als een klap van een 2,5l tot 4,2l. vroeger geloofde ik heilig in de zware motoren. Nu kijk ik meer naar specificaties en betrouwbaarheid(liever geen lekkages meer), bereikbaarheid van componenten, compactheid, gewichtsbesparing en misschien door de ECU een beetje rendabel benutten van de brandstof. Warmteverliezen geven nu eenmaal wel warme voeten maar geen kracht op de krukas. Sensortje en een elektrische ven laten weer minder dingen onnodig meedraaien en afkoelen. Net zoals ik best wel fan ben van een warmtewisselaar tussen olie en koelvloeistof. Niet alle moderne vindingen zijn te complex en kommer en kwel. Voor de looks denk ik dat ik wel het electronische gaspedaal onder de motorkap maak. Behalve dat het daar waarschijnlijk wat vochtvriendelijker zit, vind ik zo n plastic pedaaltje naast de lompe Series pedalen dus echt geen.......... en snurken maar weer eens. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2023, 10:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
zo Nico,
je bent heel wat van plan.
dat je nog energie over hebt?
veel dingen zoals een 200 tdi en een 1.9 tdi tegelijk in je auto vind ik ietwat overdreven :lol:
enige wat ik echt niet zou doen is een elektronisch gaspedaal.
elektronica in een oude Land rover? mwoah kweenie. is wel iets wat snel stuk gaat denk ik.
met mijn rustig draaiende 6 cil trillen de aarde boutje/schroefjes al los.(kwam ik van de week achter toen mijn blower het niet meer deed.)
de oude glas zekeringen onder het stuur houden ook al niet van schokken en trillen. kan ook komen omdat ze 50 jaar oud zijn natuurlijk. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2023, 16:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Rolf schreef:
Ik ben gewoon nog lekker druk aan het klussen ... .

Voor de rest staat de pick up droog in opslag, te wachten op het voorjaar en gebruik ik voornamelijk de G-klasse. Dat is toch wel lekker in de winter tijd..

Tot vanochtend en ik er achter kwam dat de koplampen gezamenlijk hebben besloten niet meer te branden.

Hmm ... heeft die Gay-klasse dezelfde lichtschakelaar als de Defender ?
Zo ja, dan hebben ze nu net niet het beste gekozen om te imiteren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2023, 16:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Nico schreef:
Gezien het vermogen van de VWTDI(390 NM bij 1900 RPM en 190 PK) zit ik aan een LOF koppelingset te denken. En eigenlijk gelijk met een hydraulisch druklager erin . Geen werkcylinder meer nodig. Denk dat een Puma dat ook heeft? Omdat het moet? Nee, maar juist leuk omdat het moet kunnen. Kijken of een klap op een krukas van een 1.9 hetzelde doet als een klap van een 2,5l tot 4,2l. vroeger geloofde ik heilig in de zware motoren.

Als je bijv. op de LOF website kijkt zie je dat de "Puma" zo'n mal hydraulisch druklager (oid) heeft.


En qua "klap" van een kleinere of grotere motor:  Met de "Puma" ging men van ooit 2,5 naar 2,4 en vervolgens zelfs 2,2 en dat met een beter koppel en vermogen.   Het kan dus wel.   Te ver terug geeft mogelijk toch problemen:  Kleiner is lichter en langdurig zwaar werken, bijv. bij het toch echt wat trager op gang komen, dat is wellicht op de wat langere duur een knelpunt bij die kleinere en toch performante motoren.

Een vrachtwagen heeft toch ook geen Maserati-motorblok (terwijl die Maserati toch 450 pk en 500 nm haalt)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2023, 20:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Ik ben gewoon nog lekker druk aan het klussen ... .

Voor de rest staat de pick up droog in opslag, te wachten op het voorjaar en gebruik ik voornamelijk de G-klasse. Dat is toch wel lekker in de winter tijd..

Tot vanochtend en ik er achter kwam dat de koplampen gezamenlijk hebben besloten niet meer te branden.

Hmm ... heeft die Gay-klasse dezelfde lichtschakelaar als de Defender ?
Zo ja, dan hebben ze nu net niet het beste gekozen om te imiteren.


Het is echt een super eenvoudige schakelaar, echter niet aan te komen en als je ze kan vinden kosten ze echt serieus geld.
Heb er nu ff een simpele Amazon schakelaar in gezet.
Het is wel een vaak voorkomend probleem dat de schakelaar het begeeft. Standaard heeft een g-klasse geen relais voor de verlichting dus branden de schakelaars naar verloop van tijd door..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2023, 20:59 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Tjonge, geen relais voor de verlichting, dat had ik van zo'n degelijke Duitser toch niet verwacht. En dat je de schakelaar niet meer kunt krijgen maakt het er natuurlijk niet beter op... :cry:

Doet Land Rover toch nog iets een beetje beter, want die schakelaars zijn gewoon te koop :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2023, 22:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
albert schreef:
Tjonge, geen relais voor de verlichting, dat had ik van zo'n degelijke Duitser toch niet verwacht. En dat je de schakelaar niet meer kunt krijgen maakt het er natuurlijk niet beter op... :cry:

Doet Land Rover toch nog iets een beetje beter, want die schakelaars zijn gewoon te koop :mrgreen:

En dat niet alleen, er is een prima remedie tegen het overbelasten van de schakelaar, nl de Zweedse Lichtversterker.
Bovendien kan je met wat goede wil die twijfelachtige LandRover lichtschakelaar ook nog eens repareren/verbeteren.
Die schakelaars zijn weliswaar nog steeds leverbaar - ze kosten dan toch echt geld, en ze zijn dat echt niet waard.

Overigens humor dat LandRover in de allerlaatste jaren uiteindelijk een modificatie hadden bedacht.
Een typische LandRover oplossing: een modificatie waarbij er in de bedrading moest worden geknipt, er stond een serieuze monteurs-bijdrage voor genoemd. Bizar dus omdat de Zweedse Lichtversterker al jaren bekend en beproefd was, de montage hiervan misschien een kwartirtje nam, de oorspronkelijke bedrading intact blijft en ... de kosten - zelfs tegen de commerciële eindafnemersprijs - klein waren.

Het stadslicht-circuit kan je overigens heel goed ontlasten met een set LED-bolletjes, dat komt de "uitstraling" van die bolletjes ten goede, dan rijd je niet meer met gloeiende spijkers.
Rijd je met diverse (en wellicht onbetrouwbare) aanhangers achter de Defender dan doe je er goed aan om ook het stadslicht achter een relais te zetten (of nog beter: een relais- en zekeringenkastje fröbelen voor de gehele aanhanger-aansluiting).


PS   Als je al eens een roestige "degelijke" Duitser hebt gezien dan heeft dat "degelijke" ook een stevige deuk opgelopen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2023, 21:35 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Ik weet niet wat Marc duur vindt voor een lichtschakelaar, maar ik vind zo rond de E25 nu niet bepaald een hoge prijs. En je dim- en grootlicht over relais schakelen heeft als je het goed doet dezelfde uitwerking als zo'n "zweedse lichtversterker", schat ik zo in.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2023, 22:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
albert schreef:
Ik weet niet wat Marc duur vindt voor een lichtschakelaar, maar ik vind zo rond de E25 nu niet bepaald een hoge prijs. En je dim- en grootlicht over relais schakelen heeft als je het goed doet dezelfde uitwerking als zo'n "zweedse lichtversterker", schat ik zo in.

Ik vind € 25,- niet duur (goedkoop is't ook niet, gezien de "goedkope" schakelaar die je voor je geld krijgt).
Evenwel, toen ik zonder verdere voorkennis met een kapotte lichtschakelaar zat, en de vervanger in de Td5 "moest" passen (dus de versie met de bijpassende stekker), en ik overgeleverd was aan de prijsstelling van de garagist waar ik met dit probleem belandde .... was ik blij geweest met slechts € 25,- (het is maar goed dat ik vergeten ben wat die schakelaar toentertijd moest kosten, ik zou er alsnog humeurig van worden).

En verder zowel Ja als Nee.   De Zweedse Lichtversterker heeft goeddeels dezelfde uitwerking als een paar relais.
Er zijn een paar verschillen.
De "Zweedse" haalt de 12V direct van de dynamo, daarmee voorkom je de verliezen in de lange en nogal dunne bedrading — dat is dus de "versterker" de koplampen krijgen de "beste" 12V.
De Zweedse krijgt de "stuurstroom" voor de relais via een drie-potige stekker (met de pootjes net als een lampvoet) die zo in de lampvoet-aansluitstekker past.   De dunne draadjes en de fragiele lichtschakelaar hoeven dus alleen de relaisstroom te verdragen.
Verder lijkt de rest van de kabelboom van de "Zweedse" alsof ie gemaakt is voor de Defender (in werkelijkheid is ie voor de traditionele Volvo bedacht).

De bonus is dus dat ingeval van uitval van de "Zweedse" (of in een vlaag van verstandsverbijstering waarbij je originaliteit hoger aanslaat dan de bruikbaarheid, of gewoon omdat je je autowrak verkoopt) je de "Zweedse" in een handomdraai weer uitbouwt.

Of te wel:  Als je het in huisvlijt zelf iets zou willen maken, en je zou voor een vrijwel ideaal kabelboompje gaan, dan fröbelde je iets dat verdacht veel op de (in Zweden) standaard verkrijgbare "Zweedse Lichtversterker" zou lijken.

Het zou overigens maar zo zo kunnen zijn dat de "Zweedse Lichtversterker" ook plug and play in een Gay-wagon past


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2023, 23:51 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 4
Heb nu ook mijn derde 70er Range Rover verlichting over twee relais geschakeld.
Moest wel, had opeens geen verlichting meer (heeft toch 50 jaar gewerkt).
Nu eens niet de hoofdschakelaar van de verlichting, maar nu de complexe keuzeschakelaar aan de stuurkolom.
Plastic was wat weggesmolten, contact zat los (en dat netjes na 3000 km Provence heen/terug).
Voorzichtig aantikken van het contact heeft gewerkt, schakelaar gered.

Stroom direct van de accu, relais beide achter het knipperlicht blok.
Bedrading van Triumph spitfire koplampen, net lang genoeg met gesoldeerde contacten.
Alles bij elkaar ca 2 meter draad, originele kabelboom ongewijzigd (stuurt relais aan)
Doet Zweeds aan maar geheel gratis (heb tonnen rommel van RR en Triumph).
En gratis is altijd fijn, kun je na een paar jaar nog een RR bijkopen ..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2023, 11:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
dyngo schreef:
Heb nu ook mijn derde 70er Range Rover verlichting over twee relais geschakeld.
Moest wel, had opeens geen verlichting meer (heeft toch 50 jaar gewerkt).
Nu eens niet de hoofdschakelaar van de verlichting, maar nu de complexe keuzeschakelaar aan de stuurkolom.
Plastic was wat weggesmolten, contact zat los (en dat netjes na 3000 km Provence heen/terug).
Voorzichtig aantikken van het contact heeft gewerkt, schakelaar gered.

Stroom direct van de accu, relais beide achter het knipperlicht blok.
Bedrading van Triumph spitfire koplampen, net lang genoeg met gesoldeerde contacten.
Alles bij elkaar ca 2 meter draad, originele kabelboom ongewijzigd (stuurt relais aan)
Doet Zweeds aan maar geheel gratis (heb tonnen rommel van RR en Triumph).
En gratis is altijd fijn, kun je na een paar jaar nog een RR bijkopen ..

Tja miet iedereen heeft ruimte voor iedere paar jaar nog een RR.
Misschien beter Defender's sparen .... die nemen meer dan een paar jaar.
En, niet iedereen heeft "tonnen rommel" liggen ....

Maar goed zelfs als je het allemaal bij elkaar föbelt heb je nog een paar relais nodig, die zou ik toch nieuw kopen.
De echte "Zweedse" kostte mij - toen ik toch in Zweden was - maar weinig meer als twee losse relais als je die gewoon om de hoek koopt.

En ... mijn oude Td5 lichtschakelaar was ook nog weer bruikbaar te maken, slechts één contactje was in het plastic gesmolten, maar het bleef een zwakke broeder - dwz samen met de "Zweedse" schakeling was ie alsnog bruikbaar, zonder de relais zou ik er niet op willen vertrouwen.

Overigens had ik nog geluk met mijn lichtschakelaar.   Na even wat morrelen bleek het (gedimde) grootlicht toch te willen branden ... de truuk bleek een halverwege stand waar je de schakelaar met wat "gevoel" in kon krijgen.   De "tweede" truuk was dat je deze werking kon controleren door tijdens de "gevoelige" zoektocht ongedimd grootlicht te gebruiken: je hebt dan het blauwe verklikkerlichtje dat je een directe terugkoppeling op succes geeft.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2023, 12:17 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 4
Die schakelaars zijn inderdaat waardeloos.
Ook bij RR smelten de contacten weg in het plastic.
Mijn Triumphs uit de 60er jaren hebben metalen schakelaars, en doet dat probleem zich niet voor.
Die 'moderne' ralais de ik gebruik doen het prima (de oude metalen zijn vaker stuk).
Had keus uit 'Hella', 'made in EEG', naamloos ..
Kom zelden in Zweden, dus weinig keus ..
(laatste keer in de 70er jaren met mij ouders, heb nog zo'n groot Dalarna paard en herinneringen aan eindeloze gravelwegen door eindeloze bossen en altijd daglicht ..)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2023, 15:16 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Zo doet iedereen het op zijn eigen manier. Toen ik mijn Defender kocht verbaasde ik mij een beetje over de manier van hoe het licht geschakeld werd en heb er meteen 2 relais tussen gezet waarbij ik de stroom gewoon direct van de dynamo afgetapt heb. Wat het mij gekost heeft weet ik niet meer, maar het was niet veel. Pas later zag ik dat er kant en klare setjes voor te koop zijn. Tja..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2023, 16:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
albert schreef:
Zo doet iedereen het op zijn eigen manier. Toen ik mijn Defender kocht verbaasde ik mij een beetje over de manier van hoe het licht geschakeld werd en heb er meteen 2 relais tussen gezet waarbij ik de stroom gewoon direct van de dynamo afgetapt heb. Wat het mij gekost heeft weet ik niet meer, maar het was niet veel. Pas later zag ik dat er kant en klare setjes voor te koop zijn. Tja..

Precies.   Mijn manier was een combi van "the hard way", samen met "een gewaarschuwd mens telt voor twee".

Ik was met mijn toen nog tamelijk nieuwe Td5 in Zweden en een Zweedse vriend (met een brede technische achtergrond) vroeg vriendelijk naar hoeveel "Lucas" er in de Defender zat, en daarna zei hij peinzend, met een onbedoeld voorspellend karakter:  " Lucas, King of Darkness." .
Op de terugreis naar Nederland merkte ik in de buurt van Hamburg dat het licht het niet deed.   Een eenvoudig sommetje leerde me dat je zelfs met de snelste auto niet zo hard naar het westen kon rijden dat je de zonsondergang voor kon blijven ... de rest heb ik al beschreven.
De "Zweedse Lichtversterker" kwam later want de hopeloosheid van de lichtschakelaar was me meer dan duidelijk toen ik het "defecte" exemplaar in handen had.   Het was overigens mijn "Zweedse" broertje die me al op de "Lichtversterker" had gewezen ... men is in Zweden nogal gefixeerd op licht en duisternis.   (Dat de lichtschakelaar het opgaf was waarschijnlijk ook de "schuld" van Zweden ... waar je zelfs rond de langste dag met verlichting diende te rijden – tegenwoordig is dagrijlicht een zuiniger alternatief.)

Mijn "Zweedse Lichtversterker" kostte mij overigens niks: ik kreeg 'm van mijn broertje.   Kan je 'm in Zweden kopen dan kost ie nog steeds weinig.   De naam "Lichtversterker" is een letterlijke vertaling van de naam die het kabelboompje indertijd had ... oorspronkelijk werden ze geleverd met 80/100W koplampen.   De latere naam was "Kabelsats för strålkastare" ... met overigens nog steeds het doel er meer dan de gebruikelijke stroom mee te schakelen (met de 30 Amp relais kan je tot 360 W schakelen).
Dat de kortere bedrading zelf ook een "lichtversterking" geeft is wellicht nooit het eerste doel maar slechts een bijkomende winst geweest.
Overigens meen ik dat de "Lichtversterker" indertijd op omgerekend nog geen € 20,- kwam. Later werd dat wat meer: de Zweedse kroon werd later meer waard, en de prijzen stegen ook nog wat.
Mijn originele "Zweedse" doet inmiddels al zo'n 15 jaar trouw zijn werk.   De enige "problemen" die ik had waren massa-problemen die niet aan het kabelboompje toe te rekenen waren, maar een typisch Defender dingetje waren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 290 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.