Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 11:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 14:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Zo daar ben ik weer met een nieuw restauratie verslagje van de Land Rover 109 county station. Vanaf nu zal ik jullie weer met enige regelmaat vervelen/vermaken/lastig vallen ;)


De fiat 128 is alweer een tijdje me schuur uit en een maandje geleden heb ik eindelijk het chassis van de 109 (wat al enige tijd diende als schutting, tot grote ergernis van mijn vrouw :mrgreen: ) uit de tuin gesleept en in de schuur op schragen gezet. Om eens goed te kunnen kijken waar ik aan toe ben. Even heb ik overwogen om een nieuw chassis aan te schaffen, niet omdat dit chassis op is, maar omdat het vele werk wat er aan gedaan is, helaas niet aan mijn standaard voldoet.
Nou wil ik iemand anders zijn werk niet afbranden, maar de manier waarop aan dit chassis gewerkt is, ik denk niet dat mijn garage houder daar genoegen mee neemt..
Na lang bellen met de rdw en het feit dat ze het labelen voor een nieuw chassis heel serieus nemen, heb ik toch besloten om het huidige chassis te gaan restaureren.
Het zou voor mij een te spannende onderneming zijn om met de rdw in de weer te gaan. Ook al zeggen de leveranciers van nieuwe chassis dat het allemaal niet zo spannend is, durf ik de gok toch niet aan.

Dus vorige maand enthousiast begonnen aan het werk, wat ik persoonlijk niet heel spannend vind. De achterbalk was slecht aan het chassis gezet, de rechter veerpoot voor was scheef aan het chassis gezet. De achterste twee veerhanden waar de shackels aan hangen zaten niet op de goeie plek.De rechter outrigger was opgelapt.. en zo zijn er nog wat meer plekjes die echt slecht/amateuristisch zijn opgelapt..
Paar weken terug, hier om de hoek, een hele partij onderdelen op de kop getikt.. waaronder een keurig in 4e gezaagd donor chassis. Vorige week begonnen om het achterste 1/4 deel van het chassis compleet te vervangen.
En dat is gelukt. Zitten de achterste veerhanden ook gelijk weer op de goeie plek...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo gaan we weer goed gemotiveerd aan de gang, mooi man lekker kloten 8-)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 16:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
nou succes dan maar weer.
nu de 109 pickup nog even verkopen.
niemand van hiero?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2023, 00:43 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Misschien zoals een klassiek geschoolde topkok laatst al tegen mij zei:,ombouwen of er als optie een hardtop bij aanbieden”.

Dat gele monster is toch personenwagen gekeurd?

Kan me voorstellen dat een 109, 3 deur’s hardtop op geel kenteken meer publiek trekt.
Mag 8 man achterin, 3 voorin dus samen max 9 persoons :?:

Oeps, sorry, zit ik weer je “roestouratie” draadje te vervuilen, excuus,

Lekker bezig Rolf… keep them coming !!!,

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2023, 15:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
GatheRRoveR schreef:
Misschien zoals een klassiek geschoolde topkok laatst al tegen mij zei:,ombouwen of er als optie een hardtop bij aanbieden”.

Dat gele monster is toch personenwagen gekeurd?

Kan me voorstellen dat een 109, 3 deur’s hardtop op geel kenteken meer publiek trekt.
Mag 8 man achterin, 3 voorin dus samen max 9 persoons :?:

Oeps, sorry, zit ik weer je “roestouratie” draadje te vervuilen, excuus,

Lekker bezig Rolf… keep them coming !!!,


Die pick up is geregistreerd als bedrijfswagen (grijs kenteken ,als pick up). Met maar drie zitplaatsen op kenteken. Dus je ken er wel een hardtop op zetten maar bankjes mogen er alsnog niet in, dan zul je eerst weer naar de rdw moeten.

Ik heb zo ontzettend veel reacties en biedingen, maar niemand die daadwerkelijk komt. Ik krijg de meest vage vragen, telefoongesprekken appjes en ga zo maar door.. laatst een ontzettend geïnteresseerde gehad, die puntje bij paaltje via de app vroeg "wat is eigenlijk het verbruik van de auto, want ik ben echt geïnteresseerd maar als het verbruik hoog ligt dan heb ik geen interesse".... :roll:

Om moe van te worden..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2023, 16:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Rolf schreef:
Ik heb zo ontzettend veel reacties en biedingen, maar niemand die daadwerkelijk komt. Ik krijg de meest vage vragen, telefoongesprekken appjes en ga zo maar door.. laatst een ontzettend geïnteresseerde gehad, die puntje bij paaltje via de app vroeg "wat is eigenlijk het verbruik van de auto, want ik ben echt geïnteresseerd maar als het verbruik hoog ligt dan heb ik geen interesse".... :roll:

Het verbruik van een LandRover is toch per definitie laag .... hij staat bijna altijd stil.

Het is een bekend verschijnsel, die weinig concrete belangstelling.

Inmiddels al weer ± 10 jaar geleden zette ik een keurig onderhouden Defender te koop voor de erfgenaam van een goede vriend.

Afgezien van een serieuze liefhebber met een bod waarvan die bieder zei dat ie verwachtte overboden te worden ... waren er alleen twijfelaars.
Mensen die 'm wel wilde kopen maar nu niet want ze gingen op vakantie en andere gelijksoortige verhalen.

De erfgenaam was al lang blij met het bod van de liefhebber (dat toch altijd bijna het dubbele was van wat zijn garage bood).

Overigens, heb je ook eens gekeken wat "Wij kopen auto's" en vergelijkbare sites bieden ?
De man m/v achter zo'n site moet natuurlijk ook nog weer wat verdienen, maar naar het schijnt bieden ze soms toch aardige bedragen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2023, 19:48 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag Rolf

Een helemaal compleet tropendak(van een stawag incl die ruitjes, rubbers zullen vernieuwd moeten worden ) voor een 109 heb ik nog wel liggen. Omdat je een mede forummer bent en ik die ruimte wel kan gebruiken ben ik al blij met 75 euro. Zal wel een fris verfje op moeten. hemeltje is nog heel en klepjes en rubbers zien er bruikbaar uit. De zijwangen heb ik helaas niet. Er stond juiste een deur op marktplaats die ik wel mooi vond. maar mijn eigen deur is ook niet lelijk.
Als ik die mooiere koop houd ik mijn goede over. RDW keuring steld opp deze leeftijd geen ..... voor. Zitplaatsen mogen denk ik ook overdwars zonder gordels zitten op deze leeftijd. Je heeft immers geen stawag(net als bv sjaak). Zelf heb ik ook deze lengte bankjes liggen. Ook bij mij zit er nu een origineel pickup kenteken op.
Wel loop je dan voor 99% de kans dat je een nieuw personenwagen klassieker kenteken krijg dus bv 2x cijfer YB in het midden 2x cijfer. Geen idee of je nu een aanhangwagen trekgewicht op je kenteken heeft of er nog een papieren bijblad van vroeger bij heeft? Bij het omkeuren dit wel meenemen zodat het op het nieuwe pasje komt. @ ton krijg je meestal er zo wel op van een geschikte keurmeester. De kosten van deze keuring zullen wel terug te vinden zijn op de site van RDW. Op zich nog nooit nare ervaringen met RDW gehad als je maar opzit en pootjes geeft zoals zei dat van te voren aangeven dat de bedoeling is.

Tja , zuinigheid? dan moeten ze een 2 cylinder Fiat 500 kopen of een 2CV haha. Als dat het enigste is aan kosten? geen MRB en lage verzekering en nog miepen. Dat beetje 1 op 8 diesel? lekker belangrijk. Gelukkig maken ze dat spul nog. Ze zullen wel niet bij je mogen komen kijken van hun vrouw haha. Mijn project zelfde verhaal....... maar het eet geen brood. Wel leuk.... Iemand vroeg of ik mijn originele BBQ grille wilde verkopen. Ze vragen toch echt serieus geld voor zo n stukje gaas! Ik houd dat er nog ff compleet bij. groetjes Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2024, 15:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Ondertussen ga ik vrolijk verder, dus maar weer eens een klein update'tje..
Afgelopen weken veel gedaan. Het chassis is helemaal klaar en gespoten. De assen zijn ontroest en gespoten. De remmen voor en achter vernieuwd en de eerste stukjes remleidingen zijn gemaakt.
Ook heb ik het chassis voorzien van nieuwe bladveren (voor en achter parabolen) en natuurlijk gelijk nieuwe poly bushes.
De swivels voor hadden van die leren hoesen, dat is echt goed voor het behoud van je bollen, alleen moesten de hoesen vervangen worden.. wat een priegel werk :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik naar aanleiding van een tip van Marc bij het vorige project gelijk de crossmember van de versnellingsbak demontabel gemaakt.. maar hoe ik dat gedaan heb kan je op de foto niet zien, dus moeten jullie me maar geloven ;)

Afbeelding


Nadat het chassis weer op zijn wielen stond ben ik begonnen met het plaatsen van de motor en versnellingsbak. Liep tegen een paar kleine puntjes aan, motorsteun is door de vorige eigenaar 1,5cm te ver naar voren geplaatst, waardoor de boel er scheef in zat. 1,5cm lijkt niet veel maar aan het eind van de cardan is dat toch behoorlijk.
Maar aangezien ik niet eerst getest had en de motorsteun al knap en verstevigd èèn gemaakt had met het chassis viel daar weinig meer aan te veranderen. Gelukkig kon ik de steun die aan het blok zit voorzien van een sleufgat, wat me precies de 15mm bewegingsvrijheid gaf :o
Motor en bak zitten weer op hun plek, bak gelijk voorzien van nieuwe keerringen enz motor voorzien van nieuwe koppelingsset en drukgroep en druklager.

Afbeelding
Toen ik uiteindelijk de motor en bak goed had uitgelijnd heb ik het schutbord even proef geplaatst en die zit spatzuiver op zijn plek..
Dus toen ben ik begonnen met de ombouw naar p38 aan de linkerzijde.. en man man man, wat een fantastische klus is dat!
Met wat telefonische/fotoalbum hulp van Rob die het al eens gedaan heeft nu zover dat het Defender stuurhuis via de bijbehorende koppeling nu aan het p38 huis zit.
Zelf wat beugels gefabriceerd en het lijkt allemaal goed te gaan werken.
Afbeelding


Afbeelding

Nu ben ik begonnen aan een paar kleine lasplekjes aan het schutbord. Het werk daaraan is gelukkig minimaal. En dat blijft me dan altijd toch verbazen, dat er aan een chassis zoveel verrot kan zijn en dat het schutbord dan nog nagenoeg gaaf is..

Ik ga nu nog ff lekker verder lassen en zal binnenkort nog wat meer fotos schieten en plaatsen!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jan 2024, 09:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
weer een mooi verslag Rolf, nog even dan kunnen we hem "ook" vol hout gooien.
oneeeeee jouw wagens moeten netjes blijven he? :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 289 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.