Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 12:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bandenmaten Lightweight
BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2023, 18:22 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Hey iedereen,
na laast eindelijk n keer een testritje gemaakt te hebben in de lightweight, voelde ik dat ie aardig hobbelde achterin.
ik vermoed dat de banden vierkant zijn, nadat ie zo lang stil heeft gestaan.
ik zie een hoop maten voorbij komen die mogelijk zijn, maar wat zijn jullie ervaringen? en waar kan ik t beste banden vinden?

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2023, 20:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Rick,

Kijk eens hier: Velg 5.5Fx16x33
Of hier: General Super All Grip 7.50 R16C

Naar verluid is de Michelin 7.5x16 Latitude Cross een prettig soepele band onder een Series, onder een Lightweight zou dat ook goed moeten gaan.   De Latitude Cross is evenwel geen "terrein-band", het is een wegband waarmee je nog een aardig eind buiten de weg komt.
En de Latitude Cross is net als de oude Michelin XPC een tubeless band die door de fabrikant ook als geschikt voor tubed wordt verkocht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2023, 10:23 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Top, thanks. zal die onderwerpen ns ff doorspitten

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2023, 15:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Overigens kunnen zelfs goede, niet al te sterk verouderde, banden na een langere tijd stil staat platte kantjes hebben.
De banden goed oppompen en met goed warm weer goed warm rijden maakt ze - als het niet hopeloos is - weer rond.

Ik had met de oude Michelin XPC 7.5x16 vrij snel last van die platte kantjes, die voel je ook in een Defender.
En zelfs met 235/85R16 - dus een net wat bredere band - voel je een paar weken stilstand.
In de zomer duurt het dan niet al te lang voordat de banden weer rond zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2023, 22:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Waarom denk je dat de banden vierkant zijn? Is het je eerste Land rover? Weet je wat je mag verwachten van zo'n hobbelbak? Kijk eens in de buurt rond of er een andere, meer ervaren Land rover rijder is die eens me je mee wil rijden.
Bladveren kunnen na lange tijd stil staan natuurlijk ook voor een bumpy ride zorgen.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 sep 2023, 16:54 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Idd wat Wim zegt. Serie is een Hobbelbak waar de vering alleen het schuim van de stoelzitting is haha. Ff zene neus, als je de as opkrikt en je draait het wiel eens rond dan zie je vanzelf of het wiel ook rond is. En de velg nog recht. Op een balanceer apparaat zie je het nauwkeurig tot op de gram. En met Mark eens dat met nieuwe banden het ook weer niet zo lang duurt voor je weer zo ver bent. Mijn ervaring is dat de rubberkwaliteit de laatse jaren verdrietig(zacht) te noemen valt. Je zou bij het wegzetten voor langere tijd dus kunnen overwegen om de assen te ondersteunen dat de banden onbelast blijven. En uiteraard uit de felle zon.
Van de bladveren klopt ook. Met een paar flinke beton tegels erin ff over een drempel en de ergste roest is er weer tussenuit. Of ff kachelhout uit het bos halen . Of parabolen(zie andere topics) als je toch geld uit wilt geven.
Kunstgebit indien van toepassing goed vastlijmen of met bouten in de kaak vastjassen. daaaag.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 sep 2023, 18:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
nico1970 schreef:
.... met Mark eens dat met nieuwe banden het ook weer niet zo lang duurt voor je weer zo ver bent. Mijn ervaring is dat de rubberkwaliteit de laatste jaren verdrietig(zacht) te noemen valt. Je zou bij het wegzetten voor langere tijd dus kunnen overwegen om de assen te ondersteunen dat de banden onbelast blijven. ....

Ik bedoelde niet te zeggen dat het moderne rubber te zacht is.   Dat is het wellicht soms, maar dat zijn dan niet mijn banden, althans niet mijn zomerbanden (dat winterbandenrubber, dat is pas zacht, dat lijkt haast wel aan het plafond te willen plakken).
De Michelin XPC was een oude(re) traditionele band met onderwets kwaliteitsrubber ... dus nogal stug.   Bovendien banden met een ouderwets degelijk karkas.   Toch was 3 weken stilstand genoeg voor platte kantjes.   Vel langere stilstand heb ik niet geprobeerd.
Genoeg lucht erin en warm rijden, of misschien nog beter:  De eerste kilometers even met bescheiden lucht erin om de banden versneld warm te rijden, en daarna met ruim lucht nog eens 100 km.   Als je daarna nog steeds de platte kantjes voelt dan is het wellicht tijd voor betere banden.
O ja, mijn 235/85R16 zomerbanden zijn Continentals met net als de oude XPC een nogal stug rubber (dus minimale slijt: ongeveer 1 mm per 10.000 km - ik ga denkelijk de 100.000 km halen en dat dan met nog steeds een adequaat profiel).   Opvallend genoeg hebben óók deze banden last van platte kantjes als ze te lang stil staan.
Mijn Nokian winterbanden hebben veel minder last van platte kantjes, ondanks het zachtere rubber en de nog soepeler wangen.

Onder een "luxe wagen" is dit allemaal natuurlijk wat anders ... maar een luxe band is ook bijna niks.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 sep 2023, 21:18 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Toen ik mijn Defender "kreeg" stond hij op 20 jaar oude Pirelli's. Die hadden na 1 dag stilstand al platte kantjes en dat was dan na een paar km rijden alweer weg. Ik zou ze daar nooit voor vervangen. Profiel hadden ze ook nog zat. Maar ik heb ze toen toch maar omgeruild voor 4 nieuwe banden want 20 jaar oud is niet niks, en dat kon je ze ook wel aanzien, bovendien kregen ze steeds minder grip als het regende, want ze waren gek genoeg wel keihard geworden (en dan toch die platte kantjes).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 sep 2023, 21:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
albert schreef:
Toen ik mijn Defender "kreeg" stond hij op 20 jaar oude Pirelli's. Die hadden na 1 dag stilstand al platte kantjes en dat was dan na een paar km rijden alweer weg. Ik zou ze daar nooit voor vervangen. Profiel hadden ze ook nog zat. Maar ik heb ze toen toch maar omgeruild voor 4 nieuwe banden want 20 jaar oud is niet niks, en dat kon je ze ook wel aanzien, bovendien kregen ze steeds minder grip als het regende, want ze waren gek genoeg wel keihard geworden (en dan toch die platte kantjes).

Precies:  Gebrek aan veerkracht = gebrek aan grip.
Met dat vertraagde uitharden (want dat is wat er gebeurt) worden ze overigens om te beginnen ook slijtvaster.
Uiteindelijk worden ze bros, en craquelé ....
(dit laatste ken ik overigens alleen van banden die een of ander derde leven leiden)

Het is mijns inziens ook eerder een omgekeerde relatie: Hoe ouder/stugger hoe ernstiger het platte-kantjes-probleem — het duurt steeds langer voordat een plat kantje door het rijden+opwarmen weer verdwijnt.
Een soepele band veert gemakkelijker in, maar komt ook heel veel vlotter weer terug in zijn oorspronkelijke vorm.   Het is juist dat terugveren dat bij soepel hoort (denk maar even aan de carrosserie: niet soepel, inveren wordt indeuken, en die deuk springt niet weer terug in het oude model - althans niet zonder hulp).
Ik leerde ooit van een oude biologie-leraar dat het bijzondere van spieren niet was dat ze samentrekken, maar dat je ze ook weer terug kan uitrekken.

Moderne banden worden weliswaar steeds soepeler, ze zijn als het meezit toch slijtvast (dat is dan afhankelijk van de samenstelling van de rubber-compound, de rubber-samenstelling zorgt nu voor kwaliteiten die je vroeger voor onmogelijk hield).
O ja, soepelheid van de band zit niet alleen in het rubber, het zit ook in het karkas: de moderne karkassen gebruiken meer en meer moderne soepele vezels.   (Dit is niet altijd een aanbeveling: voor een 4x4 band is het niet kwaad dat er ook nog een traditionele staal-gordel in zit, vaak ik het zelfs een voordeel.)

Overigens bleef de oude Michelin XPC erg lang goed, dwz dat vertraagde uitharden ging heel traag .... ze verloren als eerste, stapje voor stapje, hun winterband-kwaliteit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2023, 10:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Dag "RickPrust",
Mocht je een snelle alternatieve wielenset willen proberen dan is dit 5 XPC-wielen wellicht interessant.
De Michelin XPC zal aan de stugge kant zijn - net als alle wat oudere 4x4 banden - maar het was altijd een prima band voor op de verharde weg en niet te ver daarbuiten.   (De gemelde droogtescheurtjes moet je natuurlijk gebruiken om af te dingen, mijn ervaring met de XPC was dat er na een paar jaar altijd wel wat oppervlakkige scheurtjes waren — het rubber is evenwel zo dik dat die scheurtjes pas een probleem zijn als het echt scheuren en kloven zijn.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 305 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.