Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 00:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 sep 2023, 11:41 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Ik merk de laatste tijd dat de bedrijfstemperatuur hoger staat dan normaal.

Nu zie ik het volgende:
- Buitenzijde koelsysteem lijken de koelvloeistofleidingen dicht te zijn en zie ik nergens vocht ontstaan bij de radiator of het blok zelf.
- Het overflow potje bij het afkoelen van de motor niet/ weinig koelvloeistof teruggooit in de radiator. Met als gevolg dat mijn radiator soms " droog" komt te staan. Deze vul ik dan weer tot 1 a 2 cm onder de dop.
- er ter hoogte van de 2e cilinder mayonaise ontstaat op de kleppen
- olie peil in het blok ziet er op het eerste oog goed uit, wel lijkt de oliepeilstok met oliefilm na lang (zeg 5 seconden) met een aansteker te fikken ietsjepietsje te knetteren.

Vraag 1: Eerste stap dacht ik om de radiatordop te vervangen, vraag is welke moet ik hebben? STC 3610 (9lbs) of STC4735 (10lbs), of maakt dit niks uit?

Vraag 2: kan een lekkage in de koppakking ervoor zorgen dat het vacuum in de overflow niet werkt?

Vraag 3: denk ik goed :)

Inspiratie topic voor mij was viewtopic.php?f=3&t=447238

//Maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep 2023, 12:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Maarten,  
Als ik je observaties zie dan denk ik dat je met nauwelijks twijfel aan een lekke koppakking moet denken.
Wanneer er een bescheiden uitwisseling is, ergens bij die 2e cilinder, dan verdwijnt er koelmiddel via de uitlaat, en omgekeerd zorgt het hete verbrandingsgas dat het koelsysteem onder druk gezet wordt, er een gasbel(letje) in kan ontstaan en dus alleen al langs die weg de temperatuur oploopt, dat na enige tijd het niveau zover zakt dat de radiator "droog" komt maakt het natuurlijk niet beter.
Je kan als je het dubbel wilt checken nog een "snuffeltest" waarmee je verbrandingsgassen in het koelmiddel kan vaststellen.

Mooier kan ik het niet maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep 2023, 15:15 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
HALLO,

De zuiverheid van het instrumentarium van (serie) Landrover heb ik nu niet zo heel hoog staan. Wat meet je voor temperaturen met een infra rood meter?
Gewoon met de kachel aan rijden /op warm joh, heb je extra koeling haha. Lekker hoor met deze buiten temp. Maar ff zere neus .
Ik zou in eerste instantie bij een goed lopende motor niet gelijk te dramatisch en moeilijk denken en teveel overhoop gooien.
Neem aan dat je tussendoor niet aan het ontstekingstijdstip gezeten heeft? ontsteking later geeft hogere bedrijfs temp.
Het klimaat veranderd, alles word warmer dus hij krijgt al warmere lucht voor zijn kiezen om te koelen. misschien is het inherrent aan de tijd van het jaar.
neem aan dat er geen vuil in de radiateur zit en de ven goed draaid?
Het goedkoopste om mee te beginnen is de thermostaat vervangen(12 euro of zo) = controleren op opengaan. Als je onderste en bovenste radiateurslangen even warm worden heb je circulatie en gaat de thermostraat dus open en werkt de koelvloeistofpomp. Zelf vervang ik een thermostaat om de 10 jaar preventief. Dat is goedkoper als testen met thermometer in een waterpannentje. Kans dat je jezelf verbrand is ook kleiner.
Beetje sludge in een kleppendeksel gebeurd wel meer als auto's geen honderden kilometers achter elkaar rijden en zich dus nooit helemaal "condensvrij"warmstoken.
Je zou het koelsysteem af kunnen persen(max 1,5x de werkdruk). Adapter op de plekl van de radiateurdop. De meter geeft meestal in kleuren aan wat nog groen is en wat te hoog in rood. En kijken of je (kwartiertje laten staan)druk verliest. Snuffeltest is als je vermoed dat het via de koppakking de verbrandingsruimte ingaat. Dan zou je dus met een endoscoop door het bougiegat koelvloeistof aan moeten treffen als je drukverlies naar de verbrandingsruimte heeft. Maar dan zal de auto ook iets grijs moeten roken. Koppakking doen is bij een motor met onderliggende nokkenas nu ook geen moordklus als het toch moet. . Kijken of de kop en motordek goed vlak is(rei erover). Boutgaten diep genoeg en goed schoon. Niet vergeten kleppen te stellen als je gereed ben. De dikte van de pakking kan wijzigingen geven. Maar ik zou in eerste instantie maar eens rustig met het simpelste beginnen. Als de koelvloeistof echt in de olie terecht komt(dan heb je toch wel een flinke scheur of gat) zou dit een grijze brei van de olie maken. Helaas heb ik die ervaring vroeger wel eens gehad ja. Tegenwoordig gebeurt het wel weer vaker bij motorern die een warmtewisselaar hebben tussen olie en koelvloeistof die inwendig de geest geeft maar een standaard 2.25 van een serie heeft die nog laaaaaaaang niet. Nou weer stof tot nadenken genoeg denk ik? groetjes vanuit de koele woonkamer, Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep 2023, 15:16 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
HALLO,

De zuiverheid van het instrumentarium van (serie) Landrover heb ik nu niet zo heel hoog staan. Wat meet je voor temperaturen met een infra rood meter?
Gewoon met de kachel aan rijden /op warm joh, heb je extra koeling haha. Lekker hoor met deze buiten temp. Maar ff zere neus .
Ik zou in eerste instantie bij een goed lopende motor niet gelijk te dramatisch en moeilijk denken en teveel overhoop gooien.
Neem aan dat je tussendoor niet aan het ontstekingstijdstip gezeten heeft? ontsteking later geeft hogere bedrijfs temp.
Het klimaat veranderd, alles word warmer dus hij krijgt al warmere lucht voor zijn kiezen om te koelen. misschien is het inherrent aan de tijd van het jaar.
neem aan dat er geen vuil in de radiateur zit en de ven goed draaid?
Het goedkoopste om mee te beginnen is de thermostaat vervangen(12 euro of zo) = controleren op opengaan. Als je onderste en bovenste radiateurslangen even warm worden heb je circulatie en gaat de thermostraat dus open en werkt de koelvloeistofpomp. Zelf vervang ik een thermostaat om de 10 jaar preventief. Dat is goedkoper als testen met thermometer in een waterpannentje. Kans dat je jezelf verbrand is ook kleiner.
Beetje sludge in een kleppendeksel gebeurd wel meer als auto's geen honderden kilometers achter elkaar rijden en zich dus nooit helemaal "condensvrij"warmstoken.
Je zou het koelsysteem af kunnen persen(max 1,5x de werkdruk). Adapter op de plekl van de radiateurdop. De meter geeft meestal in kleuren aan wat nog groen is en wat te hoog in rood. En kijken of je (kwartiertje laten staan)druk verliest. Snuffeltest is als je vermoed dat het via de koppakking de verbrandingsruimte ingaat. Dan zou je dus met een endoscoop door het bougiegat koelvloeistof aan moeten treffen als je drukverlies naar de verbrandingsruimte heeft. Maar dan zal de auto ook iets grijs moeten roken. Koppakking doen is bij een motor met onderliggende nokkenas nu ook geen moordklus als het toch moet. . Kijken of de kop en motordek goed vlak is(rei erover). Boutgaten diep genoeg en goed schoon. Niet vergeten kleppen te stellen als je gereed ben. De dikte van de pakking kan wijzigingen geven. Maar ik zou in eerste instantie maar eens rustig met het simpelste beginnen. Als de koelvloeistof echt in de olie terecht komt(dan heb je toch wel een flinke scheur of gat) zou dit een grijze brei van de olie maken. Helaas heb ik die ervaring vroeger wel eens gehad ja. Tegenwoordig gebeurt het wel weer vaker bij motorern die een warmtewisselaar hebben tussen olie en koelvloeistof die inwendig de geest geeft maar een standaard 2.25 van een serie heeft die nog laaaaaaaang niet. Nou weer stof tot nadenken genoeg denk ik? groetjes vanuit de koele woonkamer, Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep 2023, 15:24 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ooh,

Nabrandertje. Als je een koelsysteem afvult dan moet de kachelkraan(denk boven op je cylinderkop met kabeltje naar binnen) open zijn zodat ook de lucht uit de kachel kan. Dan zolang warmdraaien zodat de (nieuwe)thermostaat open gaat zoals bovenstaand beschreven. Motor af laten koelen en koelvloeistrof indien nodig op niveau zetten. Dit is om alle lucht uit het systeem te krijgen. Overigens zou het in je radiateur als je de motor zonder dop laat draaien ook moeten borrelen als je een lek heeft vanaf je verbrandingsruimte naar het koelsysteem. Collega was ex wegenwachter en die heeft jaren lange afstanden gereden met een gescheurde cylinderkop waarvan de scheur dicht trok als de motor op temperatuur was. Vroeger(in de tijd van de ontwikkeling van de serie) dachten ze minder moeilijk als nu haha.

nog een keer warme groeten van Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 sep 2023, 16:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Nico,
Ik lees als bedenkelijke symptomen:
+ Knetterende olie na even iets langer een vlammetje bij de peilstok - dat wijst op (iets) water in de olie
+ Verdwijnende koelvloeistof (als dat herhaald optreedt is er geen sprake van slecht afvullen, maar van een of ander lek)
+ en tenslotte "mayonaise" op de 2º klep - ik wil mayonaise bij de sla, en aangemaakt met wat skyr en mosterd bij de zalm

Je kan dan natuurlijk onbezorgd zeggen: misschien is het het weer of de thermostaat ... maar deze symptomen samen wijzen sterk in de richting van een (iets) lekke kop.   Het oude LandRover motortje kan veel hebben, maar als de koppakking lek is dan wordt dat alleen maar erger.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2023, 16:25 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Hallo Nico/ Marc,

Het ontstekingstijdstip is niet veranderd en de thermostaat is recent vervangen (incl pannetjes test). Verder zie ik niks borrelen in de radiator en komt er ook geen noemenswaardige rook uit de uitlaat.

Ik zal de temperatuur nog eens meten met een infrarood meter, dat is idd betrouwbaarder dan de oude metertjes.

Ik laat nog even van me horen.

Ps, weten jullie overigens welke radiatordop (9 of 10 lbs) erop moet of maakt dit niet uit?

//Maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2023, 18:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Stukje Nostalgie schreef:
Het ontstekingstijdstip is niet veranderd en de thermostaat is recent vervangen (incl pannetjes test). Verder zie ik niks borrelen in de radiator en komt er ook geen noemenswaardige rook uit de uitlaat.

Ik zal de temperatuur nog eens meten met een infrarood meter, dat is idd betrouwbaarder dan de oude metertjes.

Ik laat nog even van me horen.

Ps, weten jullie overigens welke radiatordop (9 of 10 lbs) erop moet of maakt dit niet uit?

Maarten,
Niks borrelen en geen noemenswaardige rook wil alleen maar zeggen dat het geen ernstig en acuut lekkende koppakking betreft.
Een "snuffeltest" is in zo'n geval de beste route ... je weet dan of er (sporen van) verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten.
Zo niet dan was het loos alarm.   Indien wel dan is het toch echt beter om niet door te rijden, er is het risico op oververhitting en als resultaat een kromme kop (of nog erger).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep 2023, 10:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
- Buitenzijde koelsysteem lijken de koelvloeistofleidingen dicht te zijn en zie ik nergens vocht ontstaan bij de radiator of het blok zelf.
Kleine lekkages zijn vaak niet of moeilijk te vinden. Daling in koelvloeistofniveau is de beste indicatie.

- Het overflow potje bij het afkoelen van de motor niet/ weinig koelvloeistof teruggooit in de radiator. Met als gevolg dat mijn radiator soms " droog" komt te staan. Deze vul ik dan weer tot 1 a 2 cm onder de dop.
Dit kan een duidelijke oorzaak voor koelvloeistof verlies zijn. Inderdaad radiatordop STC 3610 (9lbs) vervangen. Verder goed controleren of het slangetje naar de fles en de fles luchtdicht zijn. Als het blok warm wordt zet de koelvloeistof uit en wordt door de radiatordop in de fles geduwt. Als het blok weer afkoelt en de hoeveelheid koelvloeistof dus weer krimpt, zal door de ontstane onderdruk de koelvloeistof uit de fles teruggezogen worden in het systeem. Als hier ergens een luchtlekkage is, gebeurd dat dus niet.

- er ter hoogte van de 2e cilinder mayonaise ontstaat op de kleppen
Kan heel goed liggen aan korte stukjes. Heb ik vaak gezien. Maak maar eens een flinke autowegrit zodat het blok echt op temperatuur komt en de condens verdwijnt.

- olie peil in het blok ziet er op het eerste oog goed uit, wel lijkt de oliepeilstok met oliefilm na lang (zeg 5 seconden) met een aansteker te fikken ietsjepietsje te knetteren.
Altijd moeilijk te bepalen wat nu knetteren is.

Verder zou ik ook het elektrische circuit van de temperatuurmeting eens nalopen op de verbindingen. Het is een weerstandsmeting, dus overgangsweerstanden op de "juiste" plek kunnen een rol spelen.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep 2023, 19:25 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Bedankt Wim, ook weer zeer informatief!

Zoals beloofd, enkel metingen gedaan met een infrarood meter.

Temperatuurmeter in dashboard zit tussen N en rood in.
Onderzijde radiator (gemeten op de aansluiting) = 70gr
Bovenzijde radiator (gemeten op de aansluiting) = 70gr
Thermostaathuis = 75gr

Los van de mayonaise in de kleppendeksel, zijn dit dan gekke waarden?

Ps, compressie zat op 10,5 / 10,5 / 10,5 / 12,5bar (3x gemeten, zonder bougies, gas ingetrapt en 3-5seconden starten). Dit zijn voor series heel hoge waardes en daarmee ik twijfel aan de accuracy van de compressiemeter ;). Kwa constantheid lijkt het wel te kloppen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2023, 21:27 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Update;

- Cilinderkop gedemonteerd, geen zichtbare lekkages ( heb geen getraind oog hiervoor) en kop is kaarsrecht (rei eroverheen gehaald)
- 1 van de uitlaatkleppen loopt wat stroef wanneer deze in gesloten stand staat. -> inslijpen.
- klepstelen zijn recht
- waterpomp, schoepen zien er " als nieuw" uit en geen speling te ontdekken
- slangen hadden wel wat corrosie in zich -> vervangen
- V-snaar had een scheurtje -> vervangen
- Opvallend is dat 1 cilinder een minder optimale verbranding heeft, zie foto hieronder.
- 1 van de bougies is ook iets anders gekleurd (ben alleen vergeten te noteren of deze bij die cylinder hoort).


Vervolg, spullen bestellen en acties uitvoeren.

Iemand nog tips om nu te doen, gezien de boel toch open ligt?

Ps, startpagina is in de afgelopen 15 jaar ook niks veranderd he ... max 256kb/ comprimeren/ testen/ bijlagequota bereikt :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2023, 22:40 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ok,

Mijn ervaring is dat je bij een temp van 70 graden nu niet zo snel het risico loopt van een kromme kop hoor. Dan kijk je wel erg weinig op je meter(je heb nu zijn refentie met de werkelijkheid) en moet het systeem wel erg leeg zijn. Ik heb ook niet het iedee dat dit type kop en met deze hoeveelheid kopbouten hier gevoelig voor is. Heb dit wel een keer gehad bij een modernere VW 1.6 diesel met een bevroren onderblok. Dan zijn de verschillen tussen koud gietijzer onder en aluminium boven wel veel te gek.
Als je op je koppakking of kop of motordek geen rare doorgeslagen plekken ziet?
Dan denk ik dat je hem voor niets gelicht heeft. Nu niet zo 'n ramp . Knetteren aan de pijlstok? Koelvloeistof brand niet dus zal ook niet knetteren, of ben ik nu ......... Brandstoflucht aan de stok of dunnen olie wijst wel op een injector die einde verhaal is, dat fenomeen ken ik wel.
Daarom doe ik altijd de druktest . Zie je ook mogelijke zwakke broeders in het systeem. Heb tijdens de test wel eens aan een slang gejutterd die er verdacht uitzag(net achter de slangenklem op de flens) en het was gelijk bingo. Situatie nog kunnen redden door hem in te korten en de flens schoon te schuren.
Temp waardes onder en boven bevestigen idd een goed werkende termostaat ,waterpomp en ventilator . Perfect!
Na verloop van tijd willen klepgeleiders(vooral van de uitlaat omdat die het warmst worden) door slijten speling krijgen op de klepsteel. Meestal verbruikt de motor dan ook iets olie langs de klepsteel afdichting. Zie je vooral tijdens de schakelmomenten. Dan idd nieuwe inpersen en kijken hoe de kleppen sluiten. Meestal besteed ik dit (tijdgebrek en spullen) uit aan een revisie bedrijf. Eventueel gelijk geharde kleppen/zetels inzetten voor LPG als benzine schreeuwend duur word?. Kop is er nu af! vergeet niet te stellen na montage. inslijpen nieuwe kleppen of zittingen , klepsteellengte , vlakken kop, koppakking dikte, aanhaalmoment bepalen mede dat de speling veranderd. Kijk echt of dat je boutgaten in het motordek diep genoeg zijn en schonen draad hebben! Je aanhaalmoment klopt anders niet en je pakking is dan mogelijk niet dicht! Of je de kopbouten verplicht vervangt voor nieuwe weet ik zo niet of dat voorschrift is bij een 2.25. Kwaad kan het nooit!
Tja, koelvloeistofverlies kan bv ook door bv een lekke kachel of kachelkraan komen etc. Als het gelijk op het uitlaatspruitstuk verdampt merk je dat nooit. misschien een wat groenig corrosie plekje op het gietijzer.Het is maar net hoe intensief je de auto gebruikt. De passingen en materialen van destijds waren ook niet zo precies als van een jaren 80/90 motor van mijn favorite merken als MB. Dit is nu eenmaal Landrover haha . De ene mens schrikt van een liter op jaarbasis bijvullen. De ander koopt de geodkoopste bij action en giet 10 liter weg met een glimnlach . En @ Mark. Ik ben idd bij oude motoren niet het pietluttigste type als ze goed functioneren zonder hun gebied af te bakenen met olie en koelvloeistof. Het moet echter wel betrouwbaar zijn. Leasebak van 1 jaar oud, vervangend vervoer en koffie aanbieden en de maatschappij betaald toch alles is een leukere categorie om kritisch te kijken. Iemand 1000 euro kosten aanzeggen waarvan 950 euro onnodig is minder mijn ding. Soms word iets ook gewoon kapotgesleuteld(bij defensie bv) omdat men vermoed dat het dat wel weer zal zijn.
het zal wel,ieder zijn meug en visie . Hoop dat het goed komt en TS weer een fijn lopende motor krijgt.

groetjes Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2023, 23:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
nico1970 schreef:
Dan denk ik dat je hem voor niets gelicht heeft. Nu niet zo 'n ramp . Knetteren aan de pijlstok? Koelvloeistof brand niet dus zal ook niet knetteren, of ben ik nu ......... Brandstoflucht aan de stok of dunnen olie wijst wel op een injector die einde verhaal is, dat fenomeen ken ik wel.

Het "knetteren" betreft het water in olie effect: Verhit je olie met iets water erin dan gaat het knetteren, of als je het in de koekenpan doet spetteren (doe je het in de frituurpan dan kan het exploderen/brand veroorzaken).

nico1970 schreef:
... Ik ben idd bij oude motoren niet het pietluttigste type als ze goed functioneren zonder hun gebied af te bakenen met olie en koelvloeistof. Het moet echter wel betrouwbaar zijn. ... . Iemand 1000 euro kosten aanzeggen waarvan 950 euro onnodig is minder mijn ding. Soms word iets ook gewoon kapotgesleuteld(bij defensie bv) omdat men vermoed dat het dat wel weer zal zijn.
het zal wel,ieder zijn meug en visie .

Om onnodig demonteren te voorkomen adviseerde ik een "snuffeltest" – dus een test die verbrandingsgassen in het koelcircuit aantoont.
Is de uitkomst van deze test "positief" dan is dat mijns inziens een JA mbt een koppakkingsprobleem.
Is de uitkomst negatief ... dan zit het wel goed.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2023, 00:19 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
De snuffeltest heb ik niet meer gedaan, ook omdat er na grondig schoonmaken binnen een paar km weer mayonaise onder het kleppendeksel zat. Verder had ik er gewoon zin in om de boel uit elkaar te trekken :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2023, 15:23 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
En zit het al weer in elkaar?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2023, 07:19 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Tis wachten op onderdelen, klepseals worden helaas pas eind volgende week geleverd. De rest is wel binnen, dus ga rustig aan beginnen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep 2023, 10:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Ben erg kritisch op die klepseals, want er is voor de Series blokken verschrikkelijk veel schrot in de handel. Ik heb klepseals gezien die gewoon niet rond waren, maar in de ronding om de steel vlakke kanten hadden. Na veel zoeken heb ik via een revisiebedrijf uiteindelijk de seals van Payen HR635 gevonden. Deze zagen er tenmiste op het oog goed uit.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2023, 17:14 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Goede tip Wim, ga ik in de gaten houden.

Vraagje nog, m'n thermostaat gaat open bij+/- 84 graden, alleen zie ik ook een 74 graden versie. Welke is raadzaam?

Overigens heb ik alsnog een (STC 3610) 9lbs radiatordop kunnen vinden, kwestie van zekerheid/ juistheid.

Hieronder nog een plaatje van de cilinderkop (ondertussen zijn de kanalen schoongemaakt en de kleppen geslepen). Zien jullie nog iets opvallends?

https://drive.google.com/file/d/1Pq8ZS7ESSz324Rg1ggJBe7BjKisvyBQI/view?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 298 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.