Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 11:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2023, 14:42 
Offline

Geregistreerd: vr 21 jul 2023, 14:41
Berichten: 7
Beste Prikkers,

Er is al veel over geschreven, maar ik vraag het toch nog maar eens, we zijn weer wat verder in de tijd.

Ik heb nieuwe General Super All Grip 7.50 R16C 112/110N 8PR besteld voor onder mijn miltaire lightweigt met velgen: FV738903/569690- 5.5F x 16 x 33
De banden blijken tubeless banden te zijn.

Kan ik hier een binnenband in plaatsen?
Wat zijn de risico's

Voornamelijk onroad gebruik voor ritten tot 100 km.

Benieuw naar jullie reacties.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2023, 18:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Mijns inziens is de beste keuze om om te zien naar de tubeless standaard-stalen Defender-velgen.
Die standaard tubeless-velgen zijn alleen voor de heel erg oplettende "lezertjes" als nauwelijks afwijkend te herkennen.
Ieder ander ziet het verschil niet ... zeker niet als je ze even militair-groen kwast of spuit.

Met een binnenband monteren op de tubed-velgen kan ook (en zonder binnenband zou wellicht ook nog kunnen, maar dat is mijns inziens geen goede keuze).   Probleem van binnenband in een tubeless buitenband is vaak dat de binnenkant van de buitenband niet glad is.   Ik las al eens dat je de banden gladder zou kunnen schuren ... het lijkt mij een K-klus en bovendien moet je daarna de buitenband heel goed schuurstof-vrij maken.

Probleem van geen binnenband op een tubed velg is 1º de buitenband moet erg netjes gebakken zijn, en 2º je staat ineens met een platte band als je een keertje een steen of een stoeprandje raakt. Misschien kan je de banden aan de velg lijmen, dan verklein je de kansen op problemen.   (De oude Michelin XPC die "bisexueel" waren - dus tubeless maar ook tubed gemonteerd mochten - zaten na verloop van jaren muurvast op een tubed velg — je kreeg de band er alleen met woest geweld af.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2023, 22:10 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Eens met Marc. Tubeless op tubeless velg. Je kunt er ook een binnenband in doen en als je dat met veel talkpoeder doet dan maak je de boel zo glad dat het kapot schuren niet zo snel zal voorkomen, tenminste, dat is mijn vrij korte ervaring. Mijn Def reed bij de aanschaf met binnenbanden in tubeless. Maarre..... ik heb me er nooit echt happy en veilig bij gevoeld, dus heb eigenlijk gelijk al gekozen voor tubeless velgen met tubeless banden. Bijkomend voordeel is ook dat een lekke band veel gemakkelijker te repareren is. Mocht je geen tubeless velgen hebben, dan kun je je velgen wel geschikt laten maken voor tubeless. Het kostte mij E60,00 per velg van 15". Maar of dat concurrerend is met de aanschaf van andere velgen weet ik niet. En verder zijn banden net olie, voor sommigen kom je hiermee aan hun geloofsovertuiging, oftewel: zoveel banden zoveel zinnen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2023, 23:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Ik denk dat je voor minder dan € 50,- als je even geduldig zoekt nette new take off tubeless < 5.5F x 16 x 33 >velgen kan vinden.
Nog niet zo lang geleden waren ze nieuw voor dergelijk geld te koop ... het lijkt er wel op dat de velgen met de banden in hun prijs-vlucht meeliften.

Ik keek even maar een set wielen zoals die waar ik nu mee rijd die kosten inmiddels het dubbele of nog meer van de prijs die ik ervoor betaalde, voor mijn winterbandenset is het nog erger gesteld (ik heb het dan natuurlijk niet de wielen die ik om niet kreeg, dwz tegen de belofte dat ik aardig zou zijn tegen anderen)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2023, 23:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Risico's met binnenbanden in tubeless banden zijn mijns inziens nihil. Heb hier ca. 250.000 km ervaring mee. Dit is een antwoord op je vraag.
Maar inderdaad als je tubeless velgen kunt krijgen zou ik die gebruiken, al is het maar omdat binnenbanden ook geld kosten.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2023, 14:48 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hoi,

Als je buitenbanden niet extreem ruw zijn van binnen kan je er gewoon je binnenband indoen. Jaren 80 jarenlang mee gereden. Met een lightwight bereik je geen race auto snelheden waarbij ze gaan wringen. Voordeel van een binnenband in terrein en stoepranden is dat ze altijd blijven zitten als je de spanning wat lager maakt. Ron B monteerd(e) idd tubless banden zonder binnenband op een velg zonder hump en dat geeft ook bij hem geen ontevreden klanten. Zelf is dat niet de optie die ik in gedachten heeft. Weer velgen erbij kopen lijkt me overbodig. Als ik dat toch zou doen in jou geval nam ik gelijk maar 6,5 J breed bv Wolf velgen (als je ze mooi vind, ik onder een serie of lightwight niet).
Je banden aan de velgen vastlijmen zoals Marc schrijft lijkt me een hele leuke noodoplossing bij stranden en niet te herstellen beschadigingen voor in de rimboe. categorie duck tape en tay rips. Kan er wel om glimlachen, dat dan weer wel! Jaaaaah een band zit(na jaren) wel eens goed vastgebakken aan de velg.In extreme gevallen zelfs wel eens de band met de slijptol eraf geslepen. Buiten met de wind van me af vanwege de forse rookontwikkeling. Bleef in ieder geval de zeldzame lichtmetalen Datsun velg onbeschadigd.
Zo heeft ieder zijn meningen en ervaringen. Maar niets mis met een ouderwetse binnenband bij een ouderwetse langzaamrijdende terreinauto of tractor. Als je een soepele grote maat band met een lekkere hoogte heeft met stalen velg? Die heb ik hem er zonder banden apparaat onderweg ook wel met bandenlichters nog af gekregen(met wat zweet op het gezicht). Blokje hout tussen de remtrommel en de band . Dan de krik laten zakken om hem van de velg af te drukken.

Mooie verhalen, van mijn reet af enm zelf aan de gang, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2023, 09:10 
Offline

Geregistreerd: vr 21 jul 2023, 14:41
Berichten: 7
Dank wederom voor jullie berichten voors en tegens..

Hij krijgt vandaag nieuwe Super all grips 7.50 x 16 ..met binnenbanden op de oude groene velg..

Wat zal dat gaan smoelen :-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2023, 11:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
nico1970 schreef:
Je banden aan de velgen vastlijmen zoals Marc schrijft lijkt me een hele leuke noodoplossing .....

Je wilt niet weten hoe strak een traditionele Michelin XPC + binnenband na vele jaren aan een tubed-velg "geplakt" was zonder dat er sprake van lijm was.   De band was alleen met de traditionele "rimboe-manier" - dwz met een LandRover strak langs de velgrandover de plat op de grond gelegde band rijden (dat gaat alleen goed strak als je er een passende "oprit" bij maakt).

Zit een band eenmaal zo "geplakt/verkleefd" (of desgewenst ook met opzet vooraf geplakt) dan ben ik niet bang voor het ongelukkigerwijze los komen van de band.

Verder qua aflaten en binnenbanden: De meningen daarover zijn verdeeld.
Er is bij een binnenband het risico dat - als de buitenband los (dus niet "geplakt" of "verkleefd") op de velg ligt - de buitenband gaat verdraaien en daarmee het ventiel uit de binnenband kan trekken (of gewoon een klein lekje kan maken). Evenzo, bij niet voldoende strak in de velg liggen, loop je het risico van binnendringend zand, en dan heb je tzt een lekke binnenband zonder dat er een spijker oid in de buitenband zit, gewoon door het schurende zand.   De oplossing is ruim lucht in de band en de band niet aflaten ... maar daarmee lever je dus nogal wat in.

Een goed strak achter de "humps" liggende tubeless band komt bij weinig lucht niet gauw los zolang de breedtematen van band en velg maar ± passend zijn.

Binnenbanden zijn gewoon gedoe. Ik kocht ooit een nieuwe Defender met binnenbanden en ze hadden in Solihull bij één van de wielen de binnenband tussen de band en de velg gekregen !!!   (Dat is iets wat je bij de fiets als eerste leert: leg de binnenband netjes, recht/niet verdraaid in de buitenband, en let er bovendien op dat de band nergens klem tussen velg en buitenband kan raken.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2023, 11:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Dag "KoertLW'77",
We zijn nu - na een maand - natuurlijk wel nieuwsgierig naar de eerste ervaringen met de General SAG.
Een plaatje mag ook ... we willen ook wel eens zien hoe het "smoelt".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 294 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.