Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 18:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2023, 15:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
:mrgreen:
als je geen pakking hebt van de koppelingbox op het schutbord?
GEBRUIK GEEN POLYMAX.
tenminste niet als je hem ooit nog weer er af moet hebben zoals ikke.
want dan ben je even bezig :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2023, 16:28 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Kijk wisten we dat maar eerder :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2023, 17:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:
Kijk wisten we dat maar eerder.

Een prima les, ook voor dat wat nooit weer los moet.
Naar ik begrepen heb is zwarte Poly-plak de meest degelijke plak.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2023, 19:40 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
@Sjaak:

Kan je nu foto maken van de schoenen van een typische series bestuurder?
Één schoen geïmpregneerd en de ander zonder olie!

Afbeelding

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2023, 20:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Maar dat staat toch ook al op de verpakking? Dat het polyurethaan LIJM is? :mrgreen: :lol: 8-) :lol: :P

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2023, 23:11 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Begrijp het wel,

Meestal gebruik ik die die gratis is op het werk. Zo ook bij een salisbury achter diff laatst. Nou, deksel was er bizar moeilijk meer af te krijgen. Tja kwam ook geen spetje olie tussen het oorspronkelijke maanlandschap aan 2 kanten meer door, dat dan weer ook niet meer.

Soms wil je iets snel en goed(hufterproof lekdicht) doen. En daar zijn prima middelen in grote kokers in een spuit voor op de markt haha! Tja, als het dan er ergens anders uit komt en je moet er weer naar terug? Soms was het oerdenken met een kurken pakkinkje wat uitzette naarmate hij meer olie te verstouwen kreeg van Landrover helemaal nog niet zo gek hoor. Niet te grof aandraaien! Vind auto's en er aan werken(vooral die van een ander) nog steeds leuk en een uitdaging. Maar ben zeker blij dat ik het(vrachtwagens) geen 60 uur in de week meer doet voor een werkgever. Waar heb ik ooit die energie vandaan gehaald. Een series zal altijd wel ergens iets "zweten" . Mijn oudere collega Jan (vorige maand met pensioen) zei dan altijd;"gelukkig maken ze nog olie, gewoon bijvullen!"
Toch heeft de precisie directeur van mijn werk (machinefabriek) een schuur vol met oude Jags staan waar nog olie op peil inzit die echt niet zweten of lekken. Vaak liet hij assen keerringen en huizen nabewerken naar DIN norm . Tja als tijd en geld bijna geen rol spelen? Zelf gebruik ik nogal eens van die blauwe silicone achtige pakking(oude tube van ATE) tussen 2 gladde oppervlakken die nog redelijk vlak te noemen zijn in combi met een dun pakking papieren pakkinkje die je dan precies op zijn plaats daar al mee vastplakt voordat het dekseltkjje erop gaat. . Soms heb je gewoon van die plaatsen waar je met je breekmesje net niet tussen komt om schoon te schrappen of los te snijden.
Ooh en geinpregneerde schoenen kan van de week niet echt kwaad. Universele linkse en rechtse schoenen maken en aandoen dan maar, beide even vettig na afloop als je tussendoor ff wisseld.
Ooh, wat weten we het geklootzak weer mooi te brengen. Maar een landrover project eens afmaken en er mee gaan spelen? Blijf mezelf er door hier te zijn er wel aan herinneren.

doei Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2023, 13:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Ik zal het even omdraaien en een tip geven wat wel te gebruiken nl. Dekaseal 8936.Het is een blijvend elastische kit die perfect hecht en dus ook waterdicht is, maar ook weer heel gemakkelijk te verwijderen is. Dit lijkt tegenstrijdig, maar is echt zo. Is ideaal voor bijv. de voetplaten, stoelenbak, etc. Typisch zaken die er wel eens uit moeten. Ik heb een paar jaar geleden een caravan compleet gerestaureerd en kwam dit tegen in de caravanbranche en staat nu bij mijn standaard voorraad in de garage.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2023, 13:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Polymax staat trouwens ook in die standaard voorraad, maar voor andere toepassingen.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2023, 14:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Wim Janssen schreef:
Ik zal het even omdraaien en een tip geven wat wel te gebruiken nl. Dekaseal 8936. Het is een blijvend elastische kit die perfect hecht en dus ook waterdicht is, maar ook weer heel gemakkelijk te verwijderen is. Dit lijkt tegenstrijdig, maar is echt zo. Is ideaal voor bijv. de voetplaten, stoelenbak, etc. Typisch zaken die er wel eens uit moeten. Ik heb een paar jaar geleden een caravan compleet gerestaureerd en kwam dit tegen in de caravanbranche en staat nu bij mijn standaard voorraad in de garage.

Als ik verschillende info-bronnen bekijk zou Dekaseal 8936 maar zo min of meer gelijk kunnen zijn aan Sikalastomer 710.
Er zijn vast en zeker nog andere "gifmengers" die gelijksoortige kitten onder hun eigen of andermans naam op de markt brengen.

Verschillende MS-polymeer-kitten zijn er onder verschillende merken (van verschillende fabrikanten?) en blijken overigens ook verschillende resultaten te kunnen geven.
Ik had bijv. een koker met mooi zwart dat ook na jaren nog mooi glanzend-glad zwart was - na al die jaren was ik natuurlijk vergeten welk merk dat dan was geweest (in ieder geval geen PolyMax).


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op di 08 aug 2023, 16:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2023, 16:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
haha dat klopt. zit er nu ook onder. had ook nog een koker liggen van het opknappen van een caravan.
toen ik 2 of 3 (weet ik veel) jaar geleden deze originele koppeling er in zette(girling?), heb ik gewoon het eerste gepakt wat vooraan lag. ook met het idee dat hij jaaaaaaaaren mee zou gaan. niet dus.
heb er nu een hoofdkoppeling inzitten bij een gewone autowebshop weg. 1 of ander italiaans ding.
LPR brakes fabrikant. lekker goedkoop. en als hij over 2 jaar er weer uit moet zal het sneller gaan.
was alleen ku... gister ontlucht, koppelde goed, vanmorgen weer lucht. dus maar weer ontlucht en de wartels nog een tikkie gegeven. morgen maar weer kijken. rug is net droog van het op de grond liggen in de regen.

Wim Janssen schreef:
Ik zal het even omdraaien en een tip geven wat wel te gebruiken nl. Dekaseal 8936.Het is een blijvend elastische kit die perfect hecht en dus ook waterdicht is, maar ook weer heel gemakkelijk te verwijderen is. Dit lijkt tegenstrijdig, maar is echt zo. Is ideaal voor bijv. de voetplaten, stoelenbak, etc. Typisch zaken die er wel eens uit moeten. Ik heb een paar jaar geleden een caravan compleet gerestaureerd en kwam dit tegen in de caravanbranche en staat nu bij mijn standaard voorraad in de garage.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2023, 12:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
sjaak109 schreef:
... was alleen ku... gister ontlucht, koppelde goed, vanmorgen weer lucht. dus maar weer ontlucht en de wartels nog een tikkie gegeven. morgen maar weer kijken. rug is net droog van het op de grond liggen in de regen.

Is de koppeling inmiddels helemaal "opgelucht" (en dus z'n baasje idem)?

De LandRover-ontwikkelingen gaan nogal traag, soms is dat een voordeeltje.   Voor de Defender wordt wel gezegd dat de koppeling met wat geduld zelf-ontluchtend zou zijn — met wat geduld kruipen de luchtbelletjes omhoog, daarna resteert hoogstens de laatste lucht in de "slave" — is het bij een Nixan-Series anders ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2023, 08:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
Ja hoor doet het weer.
heb alleen even zitten/liggen kloten met afstelling stangetje slave cilinder.
heb het al eerder geschreven, maar het is een 109 met nissan motor en bak, met land rover hoofdcilinder, een unimog slavecilinder op een nissan 5 bak.
die combi is er ooit ingezet door iemand. op de slave zit een stang die je kunt afstellen.
op de 1 of ander manier moest ik deze nu uitdraaien, dus de vork verder indrukken om druk op mijn drukgroep te krijgen.
als ik startte ging hij meteen rijden in zijn 1 met koppeling ingetrapt en das nie handig.
maar alles doet het weer nu. :D

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2023, 09:46 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Waarom een unimog slave? Zou de Nissan slave (of is die mechanisch?) niet afdoende zijn en zou je dan de bijbehorende master ook kunnen gebruiken?

Sorry, ik heb de Nissan koppelingset nog nooit gezien?

Loop je niet de kans dat de oppervlakte van de zuigers niet lekker op elkaar aansluiten?

:geek: 5-cent opmerking :ugeek:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2023, 11:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:
Loop je niet de kans dat de oppervlakte van de zuigers niet lekker op elkaar aansluiten?

Da's natuurlijk een kwestie van meten is weten — de verhouding tussen de diameters (meer precies de verhouding van het quadraat van de Ø) geeft de verhouding in slag-lengte (en kracht).
Wat je dan ook moet weten welke slag je nodig hebt bij de (denkelijk) Nissan-vork (want ook daar spelen weer de verhoudingen een rol bij het bereiken van de vereiste slag en kracht).

Kennelijk werkte het in het verleden (met een vraagteken bij de duurzaamheid van de hoofdcilinder - dat kan op overbelasting wijzen, of op bedenkelijke kwaliteit).

Blijft staan dat vrijwel zeker het grootste deel van de koppelingshydrauliek met wat geduld zelf-ontluchtend zal zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 335 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.