nico1970 schreef:
.... Defensie zelf reed altijd met lagere banden eronder . In eerste instantie over vanaf het Nekaf tijdperk. Dat kostte altijd erg veel steekassen achter.
Dat ze bij Defensie waardeloze oude voor de Nekaf gekochte banden gebruikten klopt. Dat dat onverstandig was klopt ook, maar vooral omdat je daarmee een te lage totaal-eindoverbrenging had (waarbij ik bij "totaal" bedoel de meters aan de band en niet de omwentelingen).
Enige "voordeel" is een lagere eindsnelheid (ik neem aan dat je de 2,25 diesel niet "over de kop" kon laten draaien), ander voordeel is dat de 2,25 beslist wat toeren nodig heeft om wat vermogen af te geven - nadeel is dus die lagere eindsnelheid en de extra (toeren)herrie.
Het verhaal dat de te kleine afrol-lengte steekassen koste is evenwel onjuist. Hoe groter het wiel hoe groter de machtarm, dus bij die grotere machtarm draai je eerder de steekas stuk. Belangrijker nog is de vraag waar de vernietigende kracht vandaan moet komen. De krachten om de steekas af te draaien komen hetzij van buiten of van het koppel van het motortje. Dus bij het afremmen op de motor (dus weinig bij een diesel), afremmen met de handrem (dat hoor je niet te doen), of - denkelijk het belangrijkste - het rijden in de vaste 4x4 op een harde ondergrond (hoor je ook niet te doen). Of ze die "hoor je niet te doen" indertijd goed meegaven weet ik niet, ik heb (gelukkig) nooit 's lands wapenrok gedragen. Zou het gaan om het koppel van de 2,25 diesel .... dan is het makkelijk: dat koppel wordt niet groter of kleiner met andere wielen.
Het - waarschijnlijk goede - verhaal over de steekassen zou kunnen zijn dat de leger-inkopers naast een paar andere domme keuzen bij de oorspronkelijke bestelling ook kozen voor een goedkopere kwaliteit steekassen, misschien wel ingegeven door de gedachte die oude Nekaf-banden op te rijden, de gedachte "Met een kleinere wielmaat is de machtarm kleiner dus breken de steekassen niet".
Waarschijnlijk zijn alle "af-fabriek" steekassen al lang vervangen door betere, dus daar ben je dan vanaf.
Blijft staan dat je de met wat grotere banden-maten (maar niet te breed) denkelijk het beste af bent - iets langer in de versnellingen doortrekken en uiteindelijk rijdt je met net wat minder herrie. Minder toeren is op het lange eind zo gek nog niet, en voor het geval dat je echt koppel nodig hebt kan je terugschakelen. Je kan uiteindelijk altijd nog kortstondig naar low 4x4 < zolang het alleen voor het kortstondig op gang komen is zouden de steekassen daar tegen moeten kunnen >