albert schreef:
.... . Verder kan ik in mijn maat band geen tube type banden meer krijgen, dus ligt het voor de hand om de velg aan te passen. Dat kan door hem in zijn geheel te vervangen zoals door Wim is gesuggereerd. Marc zijn idee zal vast ook prima mogelijk zijn. Dat hobbeltje erin lassen kan ook. Tenminste, tot voor kort was er een bedrijf bij mij in de buurt dat dat deed. Helaas is de eigenaar daarvan kort geleden overleden, vandaar dus mijn vraag. In ieder geval: bedankt voor het meedenken.
1º Mijn voorkeur voor tubeless onder de Defender is ook vooral ingegeven door de ruime(re) bandenkeus.
Men leze: Er is bijna geen "tubed" band meer te koop2º Ik denk dat het inlassen van de tubeless-hobbels vooral eerste keuze is als je per se de velg "origineel" wilt houden.
3º Een passend vervangend velgbed - losgesneden uit een bestaand (eventueel 2º hands) - lijkt mij minder werk & betrouwbaarder.
4º Het samenstellen van een velgbed uit twee helften is wellicht nuttig als bestaand niet passend blijkt
En dan als laatste: Jammer dat de velgensmid in de buurt niet meer onder ons is, maar het was vast niet de laatste die dit soort klussen deed.
PS OffTopic, maar wel weer deels LandRover: Mijn broertje heeft naar tevredenheid standaard stalen LandRover-velgen aangepast aan het gatenpatroon dat zijn Hanomag-bus had. De originele bandenmaat passend bij de Hanomag-velgen was inmiddels nauwelijks meer - en dan heel duur - verkrijgbaar. De originele maat is bovendien ook erg smal. En ... mijn broertje was heel blij met de moderne tubeless LandRover-velgen, de twee op proef gemaakte tubed velgen zijn nu gedegradeerd tot reservewielen.
PS2 Ik ben nu wel nieuwsgierig hoe het driewieler-wielenprobleem afloopt ... en hoe de driewieler er in z'n geheel uitziet.