Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 10:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2023, 12:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Ik durf het bijna niet te posten, maar kan het toch niet laten..
:mrgreen: :lol:

Afbeelding

Ik heb mezelf en mijn vrouw een behoorlijke proletenbak cadeau gedaan.
En eigenlijk ben ik er best wel heel erg blij mee, want wat rijd dit lekker als je al 5jaar in een Santana ligero rond hobbelt.
En zo comfortabel en stil ook. Gewoon knap met het verkeer mee kunnen komen. Op de snelweg met tegenwind gewoon een vrachtwagen kunnen inhalen.. Ook wel lekker :lol:
Heerlijk rustig lopende om617 5cyl en dan ook nog origineel gekoppeld aan een automaat.

De wagen komt uit Frankrijk en heeft daar zijn hele leven dienst gedaan op een Landgoed als jagers auto. De landgoed eigenaar was extreem liefhebber van Alfa Romeo en heeft daarom bij de plaatselijke Mercedes dealer een compleet Alfa okergeel lederen interieur er in laten bouwen. Verder is de wagen voor een gklasse hard. Heeft gerust zijn plekjes maar goed, daar kan ik gewoon af en toe een stukje van oppakken.

Er zijn vast mensen die nu een enorme mening hebben en hier iets van vinden en iets over willen zeggen .. maar heel eerlijk, dit is eigenlijk gewoon hoe een land rover had moeten zijn ;) :P

Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2023, 14:18 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Ik had al last van een oog dat wegtrok toen ik voorbij reed.
Er stond wat geel en moois in de paddock en nog wat andere karretjes op het terrein en ergens in het midden een zwart gat…
Daar was ruimte waar ook iets moois had kunnen staan…

Afbeelding

Je weet wel, de gebruikelijke opmerkingen. :mrgreen:


#moderator : kan Rolf een strafban voor onbepaalde tijd krijgen?

P.s.
zag er strak uit van een afstand, veel mooie kilometers gewenst 8-)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2023, 16:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
ja mooie bak. alleen dat speelgoed liertje voorop he? :lol:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2023, 18:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Een Franse VTT ? :?

Voor wie het nog niet weet:

VTT staat in Frankrijk voor Vélo Tout Terrain.

De Gay-Wagon is dus een luxe terrein-fiets.

Ik ken overigens in Frankrijk een jagersgezelschap dat de beschikking heeft (of had) over een Peugeot P4 (de Peugeot Steyr/Puch licentiebouw), erg tevreden waren ze niet over die P4, hij was wel beter dan de UMM die ze er naast hadden.

O ja, vlgs wikipedia neemt deze G 0 tot 100 km/u 27 seconden en is de max snelheid 127 km/u — bescheiden G-krachten dus.
De Range Rover was mijns inziens in 1981 een betere keuze (toentertijd was de RR nog niet af-fabriek als diesel leverbaar).


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op za 08 jul 2023, 22:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2023, 22:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
. . .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2023, 23:31 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag Rolf,

Ik begrijp je keuze wel. Geniet ervan!
Defensie heeft destijds(rond 1990) dezelfde keuze gedaan, Landrover(politieke beslissing) omgezet in G290 5 pitters. Later is de G met CDI erbij gekomen.
Als je nu bij de Domeinen kijkt zie je dat na 33 jaar trouwe dienst afscheid genomen word van heel veel G modellen.
Ja, en wat komt er voor terug? Hebben ze er van geleerd dat je geen eigen revisielijn voor de Landrover motoren en versnellingsbakken op de Kromhout kazerne meer hoeven te hebben? EEEEEEHHHHH neeeeee. Er komt Iveco voor terug. Denk dat er nu dus gratis pizza's en spaggeti voor de monteur in het overwerk gegeten gaat worden.

@ Marc. Met alle begrip voor je Engelse Liefde. Ik houd ook zielsveel van mijn oude marine bleu S2A. Maar behalve dat een G wel eens vervelende roestplekken kan hebben is een G technisch toch(en ik ga gerust hiervoor mee in de strafban) een beter concept als een Range Rover. Engelse auto's hebben dezelfde neiging als mijn honden. Ze laten nogal eens hun territorium na(olievlekjes) en maken wat herrie door Engelse passingen in plaats van DIN als het niet nodig is. Een Range Rover was(en is het nog) natuurlijk bestemd voor een bepaald elite publiek wat daar een bepaalde status aan ontleend.

Een oude vriend van mij heeft al 30 jaar 2x een OM517 in zijn jacht. Onverwoestbaar, deze motoren gaan vergeleken met een 2,25 minimaal 5x langer mee. Er zijn turbo kits voor die hem wel wat meer porrie geven. Daar is wel erg lastig aan te komen. Zelf vind ik de OM603 met turbo van 146 pk in een G het einde. Deze zaten omstreeks 1990 in de W124 modellen, zijn bijzonder stil en rijden zonder aanpassingen perfect op PPO. De OM606 (24 valve) is met een aangepastte inspuitpomp van een 603 een blok met ongekend vermogen. Met zware aanhangers ben ik overigens geen fan van een automaat. Stadsverkeer rijd het overigens zalig.

Och , en we toch aan het vloeken zijn? Als je eenmaal in een 4,2 L van een Toyota BJ70 met een vergroot slakkenhuis aan de turbo zodat die eerder opspoeld gereden heeft dan weet je dat er altijd weer baas boven baas is. P4 is zeker geen slechte auto. Alleen de indenor 2,3 motor is nog trager als de OM 517. Umm heeft deze motor ook gebruikt. Laatste serie Alter zat de Indenor XD3T(E)in als in de peugeot 505 etc. Umm is gewoon een Portugese mecano doos en zeker niet slecht hoor. Defensie heeft er destijds bij de aanschaf van de Landrover ook enkele beproevingen mee gedaan ik meen in Veldhoven en een enkele als lesauto gebruikt.

zo, nu kan het wel weer ff. Met de warme groeten(hopelijk reekt er niemand over verhit) van Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2023, 00:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
nico1970 schreef:
Als je nu bij de Domeinen kijkt zie je dat na 33 jaar trouwe dienst afscheid genomen word van heel veel G modellen.

....

P4 is zeker geen slechte auto. Alleen de indenor 2,3 motor is nog trager als de OM 517.


Tja ... de G is (vaak) nogal roestgevoelig (qua vormgeving vind ik het net als de Duitse ICE: een slechte imitatie van het voorbeeld - bij die ICE was de TGV het goede voorbeeld, de ICE is een dure en lompe imitatie).

Het Franse leger rijdt/reed met de P4 en kocht zo'n 15 jaar terug alsnog een groot aantal Defenders omdat het onderhoud van de P4 de duur werd !!   De Gendarmerie, de Pompiers (de brandweer), en ook allerlei bosbouwers, reden al langer (en rijden vaak nog steeds) met Defenders.

Inmiddels is het Franse leger overgestapt op een nogal "gladde" opvolger: de ACMAT / Arquus Trapper VT4 (een stevig aangepaste Ford Everest).
Kennelijk kon Mercedes of Toyauto geen winnende modellen leveren.  
Of die geanonimiseerde Ford een winnaar is weet ik niet: qua comfort natuurlijk wel, qua snelheid waarschijnlijk ook, of de verhoogde "Everest" op de Franse wegen qua wegligging deugen wil ??   In het terrein lijkt het mij een te brede "luxe" wagen, en de op zich nuttige verhoging wordt weer deels te niet gedaan door een diep hangende en ver overstekende trekhaak-constructie.   In mijn ogen was die ACMAT / Arquus Trapper vooral een "jongensdroom": Een stoer uitziende gladde en dikke SUV met al de opties die de "hard-ware-store" kon leveren: een verhogingspakket, zware bumpers, treeplanken, andere achterlichten etc etc.   Grappig detail: De ACMAT VT4 heeft dezelfde motor als de laatste "Puma" Defenders.

De oude Defender, de Auverland en/of de UMM hadden als startpunt een opgevoerde tractor waaraan daarna in beperkte mate comfort was toegevoegd (de Defender kreeg later ook een motor die aardig presteerde), da's toch echt iets anders als een SUV met 4x4 hebbedingetjes.


Maar goed ... ik blijf vooral glimlachen om die VTT.


PS   Als ik een ster in mijn voorruit heb (dat is me al een paar maal overkomen) maak ik snel een afspraak met Auwtotaalglas.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2023, 22:32 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Marc,

Echt waardering voor het verdedigen van je (blinde)Engelse liefde die ik ook heel veel heeft. Praktische realiteit en economisch gevoel zijn vaak anders, soms nog in de war geschopt door de politiek.

Je houd ook van treintjes. Ik ken maar 1 model en dat is de oude gele Hondekop. Ik denk de G serie onder de treinen.

Maar als je het objectief bekijkt is een P4 en een G( van voor de CDI) kwalitatief een zalige auto. Bedenk dat het principe van :"alles wat er niet inzit kan ook niet kapot" bij deze auto's fantastisch werkt.

Och, beetje roest, mig mag lassen, polyester smeren, Owatriol en menie of zinkspray? Oplossingen genoeg.

Tja, in een oude Landrover zit ook niet veel. Alleen wat er in is is wat onderhouds gevoeliger. Heeft zeker zijn en mijn charme . Je word er monteur van! Het vormt je doorzettingsvermogen!

Het startpunt van een oude traktor is het principe dat hij ALTIJD moet doen waar hij voor gemaakt is! En dat geeft mij die "blinde" liefde. mijn S2A stond 20 jaar naast de mestpit. accu erin en starten! Startpunt van moderne (4x4 leger) voertuigen(scania etc) is ook electronica en milieu eisen. Bij de Landrover Puma motor is dat helaas een moderne Ford Transit motor waar ik voor 2015 bar slechte ervaringen mee heeft gehad.
Gazelle fietsen van 1980 rijden in mijn familie ook nog probleemloos. Ja je moet trappen maar je komt thuis. Een display van 2023 twee weken in de regen van de moderne Gazelle en je moet ook(nog zwaarder als vroeger) trappen omdat de boel weigert haha. bedtijd. Dromen. groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2023, 22:39 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Oh, en die ster in een ruit(ruit vervangen) deed je vroeger ff in een half uurtje pauze zelf . Je haalde gewoon nog een ruit op de sloop als je krap in de portemonne zat. Dan ff voetjes ertegen binnenin. rubber om de nieuwe ruit. touwtje en en een beetje zeepsop , rubber over de sponning trekken, beetje duwen hier en daar en hij zat. Geen messen, kitspuiten droogtijd, niets. Kaal glas in de glasbak! Dat is aan het milieu denken!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2023, 06:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
+1

nico1970 schreef:
Marc,

Echt waardering voor het verdedigen van je (blinde)Engelse liefde die ik ook heel veel heeft. Praktische realiteit en economisch gevoel zijn vaak anders, soms nog in de war geschopt door de politiek.

Je houd ook van treintjes. Ik ken maar 1 model en dat is de oude gele Hondekop. Ik denk de G serie onder de treinen.

Maar als je het objectief bekijkt is een P4 en een G( van voor de CDI) kwalitatief een zalige auto. Bedenk dat het principe van :"alles wat er niet inzit kan ook niet kapot" bij deze auto's fantastisch werkt.

Och, beetje roest, mig mag lassen, polyester smeren, Owatriol en menie of zinkspray? Oplossingen genoeg.

Tja, in een oude Landrover zit ook niet veel. Alleen wat er in is is wat onderhouds gevoeliger. Heeft zeker zijn en mijn charme . Je word er monteur van! Het vormt je doorzettingsvermogen!

Het startpunt van een oude traktor is het principe dat hij ALTIJD moet doen waar hij voor gemaakt is! En dat geeft mij die "blinde" liefde. mijn S2A stond 20 jaar naast de mestpit. accu erin en starten! Startpunt van moderne (4x4 leger) voertuigen(scania etc) is ook electronica en milieu eisen. Bij de Landrover Puma motor is dat helaas een moderne Ford Transit motor waar ik voor 2015 bar slechte ervaringen mee heeft gehad.
Gazelle fietsen van 1980 rijden in mijn familie ook nog probleemloos. Ja je moet trappen maar je komt thuis. Een display van 2023 twee weken in de regen van de moderne Gazelle en je moet ook(nog zwaarder als vroeger) trappen omdat de boel weigert haha. bedtijd. Dromen. groeten Nico

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2023, 10:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
nico1970 schreef:
... een P4 en een G .... het principe van :"alles wat er niet inzit kan ook niet kapot" bij deze auto's fantastisch werkt.

Och, beetje roest, mig mag lassen, polyester smeren, Owatriol en menie of zinkspray? Oplossingen genoeg.

Tja, in een oude Landrover zit ook niet veel. Alleen wat er in is is wat onderhouds gevoeliger. Heeft zeker zijn en mijn charme . Je word er monteur van! Het vormt je doorzettingsvermogen!

Het startpunt van een oude traktor is het principe dat hij ALTIJD moet doen waar hij voor gemaakt is! .... . Bij de Landrover Puma motor is dat helaas een moderne Ford Transit motor waar ik voor 2015 bar slechte ervaringen mee heeft gehad.
Gazelle fietsen van 1980 rijden in mijn familie ook nog probleemloos.

Tja ... ik zie het verschil niet, of eigenlijk wel.
De oude G (of P4, of welke andere Steyr/Puch dan ook) zie ik nog wel eens staan: roestig en werkeloos.
Oude LandRovers zie je ook, maar vaak werkend, en niet zelden ook nog eens opgeknapt.
De oude LandRover gaat misschien wat vaker stuk, hij is evenwel ook makkelijker (ook financiëel) te repareren.
Als ik even op die oude LandRovers doorga: Ook buiten het Brexit-land zie je de oude LandRover lange levens leiden, ook bij professionals zoals brandweer, reddingsdiensten, bosbouwers, boeren etc.

En dan even over de nieuwere Defenders: Als je de moeite neemt het onderhoud een beetje bij te houden, en een beetje te investeren in de levensduur, en als je geen al te dolle dingen met de auto uithaalt, dan is het mijns inziens zelfs een heel betrouwbare auto.   Als ik hoor wat buren, vrienden en bekenden soms uitgeven aan een nieuwe moderne autobahn-klever dan is mijn Defender niet eens duur ook al ga ik voor veel zaken gewoon naar de dure dealer.
Wat betreft de "Puma": misschien moet het het direct afkloppen, en daarnaast mijn knopen tellen en snel gaan sparen .... maar mijn "Puma" is inmiddels ruim 13 geleden in Solihull in elkaar gefröbelt en op de verborgen gebreken na (gebreken die goed verborgen blijven), heb ik niks te klagen (nu ja, ik vond het geluid en karakter van de oude Td5 aangenamer).

O ja, tenslotte:  Ik rijd sinds de 80er jaren op een fiets van Japanse makelij, een fiets met een Brits aandoende naam, bij velen alleen als bandenmerk bekend.   Ik heb er al wel heel wat aan gesleuteld (en ik heb er een paar reserve voor de bijzondere "spares"), maar het is een onverbeterbare fiets (en daarbij een stuk beter als de alledaagse Gazelles van dezelfde leeftijd).


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op ma 10 jul 2023, 13:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2023, 12:32 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
:D :lol: :D :mrgreen:

Geweldig, van Land Rover naar een Sterretje.

Het duurt niet lang of we hebben het over een fiets, fietsbanden en banden..

Land Rover smeedt toch vreemde (dwarsver) banden :mrgreen: :mrgreen: welk merk doet dat nou :!:



Afbeelding

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jul 2023, 09:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:
Land Rover smeedt toch vreemde (dwarsver) banden :mrgreen: :mrgreen: welk merk doet dat nou :!:

D'r moet binnenkort nog wat alfabet aan LHBTIQAPC+ toegevoegd.
Het ondergaan van ontberingen schept een band.
Wellicht passend in het rijtje BDSM, Citroen SM, SMart .... LandRover SM ...

Overigens, is er ook een nogal hechte Citroen (met name lelijke eend) gemeenschap.
En als we het nu toch over "vreemde" merken/vogels hebben:
Mijn broertje heeft een Hanomag met een Volvo motor (op E85) en LandRover velgen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul 2023, 10:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Even terug naar het onderwerp: de [VTT-04-G].

Deze Gay mag verduiveld weinig bagage laden, met een max gewicht van 2500 kg houd je weinig nuttige kilo's over.  
De 16 jaar oude SAAB van onze demissionaire lachebek heeft een groter nuttig laadgewicht.

Raar is overigens ook dat er wel met een trekgewicht (van 2500 kg) in het max gewicht van een samenstel wordt gerekend, en tegelijkertijd de trekgewichten niet zijn geregistreerd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul 2023, 21:11 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Daar heb je wel een punt met die nuttige lading van maar een paar kg. Dan ben ik toch blij dat LandRover gewoon eigenwijs zijn eigen gang is blijven gaan ipv een voorbeeld te nemen aan de concurrentie. Ik ben althans erg blij met het laadvermogen van rond een 1000kg, want dat gooi ik er toch met een zekere regelmaat wel op.
Maar, het is een knappe kar, veel plezier ermee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul 2023, 22:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
albert schreef:
....Ik ben althans erg blij met het laadvermogen van rond een 1000kg, want dat gooi ik er toch met een zekere regelmaat wel op.

Precies !   Massa leeg 1810 kg, Massa rijklaar 1910 kg, Max massa 3050 kg (en Max massa samenstel 6550 kg).
Ook als je die maxima niet benut heb je er plezier van:  Je heb nog wat reserve.

Overigens, een beetje "pompte" e-auto zit in veel gevallen ruim boven de 2 ton:  Die met accu's verzwaarde bodemplaat geeft de e-auto een wegligging van een huis .... totdat het een keertje sneeuwt of ijzelt, dan heeft zo'n e-auto de wegligging van een biljartbal (hij gaat rechtuit totdat ie ergens tegenaan caramboleert, dat wordt dan vier-banden-biljart).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul 2023, 16:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Het heeft er mee te maken dat de rdw met de invoer aan het rommelen geweest is.. het is overduidelijk een personenauto met open opbouw en zo is hij ook aangeboden voor een Nederlandse kenteken.. maar de rdw heeft klakkeloos de Franse documenten overgenomen. In Frankrijk was dit zoals hij op de foto staat wel gewoon een bedrijfswagen, dus nu is het in Nederland voor de rdw een bedrijfswagen met gesloten opbouw, echter wel met alle zitplaatsen op kenteken. Maar voor de belasting dienst is het gewoon een personenauto omdat hij niet aan de Nederlandse eisen voldoet voor een bedrijfswagen.. snapt u hem nog?

Het trekgewicht staat dus op een conformiteitsverklaring en het laadvermogen op de conformiteitsverklaring is wel veel hoger..

Ik wil hem eigenlijk met de tijd wel weer opnieuw laten keuren en dan gewoon als personenauto. Want dit is gewoon een beetje warrig allemaal.. heb er al over gebeld met de rdw en die geven ook wel aan dat het een beetje slordig is dat deze auto als bedrijfswagen geregistreerd is omdat het overduidelijk een personenauto is. En dat de betreffende keurmeester misschien andere keuze had kunnen maken dan enkel naar de papieren kijken. Maar goed, veranderen betekent opnieuw aanbieden bij de rdw..

Want als bedrijfswagen met dit gewicht kom je ook in een hele andere prijscategorie kwa oldtimer verzekering helaas...

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul 2023, 19:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Rolf schreef:
Het heeft er mee te maken dat de rdw met de invoer aan het rommelen geweest is.. het is overduidelijk een personenauto met open opbouw en zo is hij ook aangeboden voor een Nederlandse kenteken.. maar de rdw heeft klakkeloos de Franse documenten overgenomen. In Frankrijk was dit zoals hij op de foto staat wel gewoon een bedrijfswagen, dus nu is het in Nederland voor de rdw een bedrijfswagen met gesloten opbouw, echter wel met alle zitplaatsen op kenteken. Maar voor de belasting dienst is het gewoon een personenauto omdat hij niet aan de Nederlandse eisen voldoet voor een bedrijfswagen.. snapt u hem nog?

Het trekgewicht staat dus op een conformiteitsverklaring en het laadvermogen op de conformiteitsverklaring is wel veel hoger..

Ik wil hem eigenlijk met de tijd wel weer opnieuw laten keuren en dan gewoon als personenauto. Want dit is gewoon een beetje warrig allemaal.. heb er al over gebeld met de rdw en die geven ook wel aan dat het een beetje slordig is dat deze auto als bedrijfswagen geregistreerd is omdat het overduidelijk een personenauto is. En dat de betreffende keurmeester misschien andere keuze had kunnen maken dan enkel naar de papieren kijken. Maar goed, veranderen betekent opnieuw aanbieden bij de rdw..

Want als bedrijfswagen met dit gewicht kom je ook in een hele andere prijscategorie kwa oldtimer verzekering helaas...

Tja, wat met dan vooral opvalt is dat ze de conformiteitsverklaring niet hebben gevolgd.

Wat betreft "bedrijfswagen": soms is dat een voordeel, soms een nadeel.   De latere/laatste Defenders werden als bedrijfswagen geregistreerd, zelfs als ze 7 zitplaatsen en ruiten rondom hadden, als personenauto kon het niet (en/of was het erg duur vanwege de slurp-tax).
Europese wetgeving maakt het mogelijk dat een voertuig met voldoende "bedrijfs-volume" als een bedrijfswagen wordt geregistreerd.

En ... qua verzekeringen: misschien eens goed rondvragen, en eventueel ook even shoppen bij verschillende tussenpersonen. Net als bij de kenteken-registratie is er ook in verzekeringsland een meersporen-optie. Heb je een al dan niet moderne "bedrijfswagen", en heb je een weinig creatieve tussenpersoon (of zelfs gewoon een digitaal portaal als tussenpersoon) dan loop je een goede kans dat een bedrijfswagen direct in de bedrijfs-verzekering wordt voorgesorteerd.   De typische gooi en smijt bedrijfswagen wordt bereden door de typische "white-van-man", of anders door zo'n haastige pakketbezorger die bij het wegrijden nog in zijn papieren kijkt <dit laatste zag ik pas nog: een DPD busje reed pardoes tegen de boom naast de oprit van de buren>.

Mijn "bedrijfswagen" Defender is gewoon als privé-auto verzekerd.   Zolang de verzekeraar maar weet wat hij verzekert en waar het verzekerde voor gebruikt wordt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 15:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
was al bang dat je die stront karren nu met de clio weg moest brengen als je de rest hebt verkocht. :mrgreen: :mrgreen: :geek: :ugeek: :D :lol: 8-)

Rolf schreef:
Het heeft er mee te maken dat de rdw met de invoer aan het rommelen geweest is.. het is overduidelijk een personenauto met open opbouw en zo is hij ook aangeboden voor een Nederlandse kenteken.. maar de rdw heeft klakkeloos de Franse documenten overgenomen. In Frankrijk was dit zoals hij op de foto staat wel gewoon een bedrijfswagen, dus nu is het in Nederland voor de rdw een bedrijfswagen met gesloten opbouw, echter wel met alle zitplaatsen op kenteken. Maar voor de belasting dienst is het gewoon een personenauto omdat hij niet aan de Nederlandse eisen voldoet voor een bedrijfswagen.. snapt u hem nog?

Het trekgewicht staat dus op een conformiteitsverklaring en het laadvermogen op de conformiteitsverklaring is wel veel hoger..

Ik wil hem eigenlijk met de tijd wel weer opnieuw laten keuren en dan gewoon als personenauto. Want dit is gewoon een beetje warrig allemaal.. heb er al over gebeld met de rdw en die geven ook wel aan dat het een beetje slordig is dat deze auto als bedrijfswagen geregistreerd is omdat het overduidelijk een personenauto is. En dat de betreffende keurmeester misschien andere keuze had kunnen maken dan enkel naar de papieren kijken. Maar goed, veranderen betekent opnieuw aanbieden bij de rdw..

Want als bedrijfswagen met dit gewicht kom je ook in een hele andere prijscategorie kwa oldtimer verzekering helaas...

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 18:42 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Je kan zeggen wat je wil, maar je rijdt wel achter een ster aan. :D

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 19:28 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Tja, als Rolf dat paerd voor de strontkar bindt dan kan hij ook naar een sterretje kijken :shock:
Die beesten tillen te pas en te onpas hun staart op :mrgreen:

Maar ja het “hok van Rolf” is een modernere auto die kan je niet vergelijken met een series, zo vind ik zelf de (oudere) toyo’s wel mooi.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 20:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
vroeguh,
toen ik toe was aan een terrein wagen?
heb ik gekeken naar een gklasse, een toyo hj60, nissan patrol, etcetc.
laatste wat ik eventueel zou willen hebben was een landrover.
op het moment dat ik ging kijken voor een knappe wagen waren de prijzen ietwat hoog ivm. belasting vrij.(en mijn budget ietwat te laag)
de land rovers waren het goedkoopst. oke dan maar een 90/110.
toen kwam de nieuwe belasting regeling. oke dan geen 90/110 en de rest.
het werd een ouwe verrotte 109, maar wel met stuurbekrachtiging en japanse motor en V bak.
ben der blij mee hoor.
maar zo,n G klasse/toyo/patrol???? vind ze nog steeds meer wagen als land rovers.
en ja, ik heb in bijna alle terrein wagens gereden die er zijn. tot een militaire humvee en diverse 4x4, 6x6 vrachtwagens aan toe.
en van al die wagens die ik in de lijn van mijn werk en privé gereden heb?
rijd de land rover het beroerdst.
maar ik heb er 1tje en ben der blij mee. je kunt niet alles hebben. en je went ook aan de grootste ellende. :mrgreen:
Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 21:37 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Haha, die Sjaak.

Begon eerst met een echte terreinauto, een mehari (spijt van dat ik hem we gedaan heb).
Daarna een ninety die als hobby auto te kostbaar werd dus maar een budget 109 .

Kan je lekker alles zelf doen, een mecano auto. Maakt van elke man een automonteur.
Nou ik heb er één in de aanbieding, als het een paard was gaf je hem een genade schot.
Altijd wat met die dingen..

Maar een hummer Sjaak?

Kom nou toch, schaam je eigen ;)

Afbeelding

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 21:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
sjaak109 schreef:
...
en van al die wagens die ik in de lijn van mijn werk en privé gereden heb?
rijd de land rover het beroerdst.

En ... heb je in je vergelijking ook een wat nieuwere Defender betrokken ?
Ik heb in heel wat vreemde voertuigen (mee)gereden en ik vind de Defender echt zo beroerd nog niet.

Belangrijker lijkt mij dat de (nieuwere) Defender enorm ver komt.   Het is immers een terreinauto (die het best goed doet op de gewone weg).
Ik herinner me nog goed de verbaasde blikken van een Franse militair: " Weet u wel waar u heen wilt ?   Kon u hier gewoon naar boven komen ? ... u hebt sneeuwkettingen nodig ! " .
Ja, ik had sneeuwkettingen nodig, maar alleen omdat ze net een voertuig uit de berm hadden gesleept en ik nu dus door de berm moest.
En ja, ik had 4 sneeuwkettingen (ik monteerde er eentje, de soldaten deden de andere 3) en met 4 sneeuwkettingen kom je ver — de militaire Peugeot P4 had slechts 2 sneeuwkettingen en was daarmee nauwelijks bruikbaar.

Overigens denk ik dat de Volvo C303/C304 hoger scoort op de "beroerd-ladder" ... deze 4x4 en 6x6 komen met hun portaal-assen en rondom sperren waarschijnlijk nog weer een heel eind verder dan de LandRover.

O ja, de echt moderne 4x4's komen vaak nog weer verder:  Een auto vol met electronische hulpmiddelen, daar kan niet veel tegenop (zolang de electrickery niet opspeelt) — zonder al die moderne hulpmiddelen moet je vertrouwen op terreinkennis bij de chauffeur.

PS   Indertijd toen de Series III nog nieuw te koop was heb ik een aantal keren meegereden in verschillende LandRovers.   Het was toen natuurlijk ook niks meer dan een opgevoerde tractor (ik had het "genoegen" om alleen in diesels mee te rijden), echter extreem beroerd was het ook weer niet.   Een nieuwe Series was toen nog nieuw, dus was nog lang niet alles losgerammeld (alleen dat wat ze in Solihull vergeten waren aan te draaien rammelde - de verstandige eigenaar liep alle rammeltjes nog eens na).  
Toentertijd hield het comfort van de "andere" auto's ook te wensen over.   Ik lifte toen veel en alleen de Renault en Citroen was altijd comfortabel, en verder nog een paar merken in het serieus duurdere segment maar ja, zo vaak kreeg je geen lift van een Jaguar, een "Amerikaan" of een grotere MB.   Als je dan eens een lift van een vrachtwagen kreeg dan was het opvallend hoe zuinig men met het comfort was terwijl een vachtwagen-chauffeur dagenlang achter het stuur doorbrengt. (Ik kreeg ooit een lift van een Pegaso Barajas/Cabezon - degelijke vrachtwagens, ze bleven meer dan 25 jaar op de weg - het mooie van dit ontwerp was het koninklijke uitzicht en de oorspronkelijk onafhankelijke voorwiel-ophanging ... afgezien daarvan was comfort ver te zoeken - als lifter was je bij met alles dat in de goede richting reed.   Of te wel: in de 80er jaren was comfort alleen voor de happy-few weggelegd.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jul 2023, 07:57 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2022, 12:34
Berichten: 12
Woonplaats: Noordwijkerhout
Tja, het is maar wat je wil, ik ben nog uit de tijd dat alleen maar grijze mannetjes en taxichauffeurs met zo'n ster op de gril of er boven rond reden.
En aangezien ik mijzelf nog niet als grijs bestempel zal ik ook nooit zo'n auto kopen.
Het zal vast wel beter rijden als een Santana of Landrover series of defender, maar ik vraag mij af of je het zelfde genot heb van zo'n auto, maar dat is persoonlijk.
Als het op comfort of luxe aankomt, hou ik het wel bij mijn L322 5.0 supercharged.
Die is heel comfortabel en haalt heel makkelijk vrachtwagens in.
En als ik het terrein in wil, heb ik nog wel iets anders in de schuur staan.

Een kennis van mij heeft ook zo'n Gaywagen, maar die heeft er van alles aangedaan om hem comfortabel te krijgen, de standaard vering schijnt nog al wat te stuiteren.
Maar goed, ik heb nog nooit in zo'n apparaat gereden, dus ik heb er geen ervaring mee.
Maar ik zou hem niet inruilen voor mijn L322.

_________________
Series 2 1959 88inch
101FC 1976 aan het restaureren
101FC 1976 APK waardig aan het maken
90 300TDI 1988
110 SW 1984
RCC 3,5 efi 1989
RR L322 5.0 SC 2010
P38 in opslag
Discovery 5 3.0 TDV6 2019
Voorheen bekend als Benlaro :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2023, 14:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Vooropgesteld feit is, dat ik niet perse een land rover liefhebber ben. Ik ben gewoon een oldtimer liefhebber. Ik vind van alles mooi en dat gaat van een links naar rechts. Merken boeit mij niet. Ik kan genieten van de vorm van me fiatje, maar me maat heeft een Ford Galaxy coupe uit de jaren 60 en daar sta ik ook bij te kwijlen.

Nou hebben we de g-klasse wel met een rede gekocht. Mijn vrouw (die mede financier is van mijn te dure hobby 8-) ) heeft twee zware operaties gehad, waardoor ze de kracht in haar armen kwijt is en waarschijnlijk ook niet meer helemaal terug krijgt. De Santana was zo wie zo nooit haar lievelings auto en de 109 pick up krijgt ze nu gewoon het stuur niet meer van rond. Aangezien we wel een 2e auto willen hebben waar zij als het nodig is ook mee overweg kan, zijn we gaan kijken naar een alternatief voor de pick up. Ik word enthousiast van een mooie 2 deurs range rover, maar zij absoluut niet. En zo zijn we samen gaan kijken waar we dan allebei blij van zouden worden.
En zo zijn we uitgekomen bij deze wagen.

Ik snap ook wel dat je het in niks kunt vergelijken met een standaard series, maar daar was het ons ook niet perse om te doen. Het rijd echt heerlijk en dat komt mij stiekem ook wel goed uit. Als ik nu met de kids voor de voetbal een uur in de auto moet zitten, kom ik ontspannen aan, zonder zweet in me bilnaad en zonder piep in me oor.... :D :lol:

Nou heb ik evengoed nog steeds een 109 project staan, die ik wel zo degelijk en comfortabel mogelijk wil gaan opbouwen.
En ook is de Santana voorlopig nog niet weg, maar van de 109 larobenz wil ik op termijn wel afscheid gaan nemen..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2023, 15:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Rolf schreef:
Vooropgesteld feit is, dat ik niet perse een land rover liefhebber ben. Ik ben gewoon een oldtimer liefhebber. ....

Nou heb ik evengoed nog steeds een 109 project staan, die ik wel zo degelijk en comfortabel mogelijk wil gaan opbouwen.
En ook is de Santana voorlopig nog niet weg, maar van de 109 larobenz wil ik op termijn wel afscheid gaan nemen..

Misschien eens uitkijken naar een vroege 110 ... die zijn vandaag of morgen (of minstens de komende jaren) ook oldtimer.
Of je dan kiest voor een authentieke koets of een degelijker/duurzamer (met bijv. "Puma" deuren) is een keuze.
Wil je lekker meerijden met het huidige verkeer: bouw dan een 300Tdi, Td5 of V8 in — mijn 1º keuze zou de Td5 zijn, de laatste echte LandRover motor, een prachtig geluid, bomb-proof en met een heel aangenaam geciviliseerd karakter.
Met de veren, stuurbekrachtiging en de remmen (bij de Td5 desgewenst met ABS&ETC) van de latere Defender heb je een tijdloze auto. Tijdloos in allerlei betekenissen: De tijdloze uitstraling van het carrosserie-ontwerp uit de 50er jaren, maar ook tijdloos in de betekenis van passend bij het moderne verkeer.

Overigens is de stuurbekrachtiging van een 110Td5 zo adequaat dat je er probleemloos 300 km naar je vakantiebestemming mee rijdt een uurtje nadat je (linker) schouder ge-X-rayed is vanwege een typisch fietsongeval nog weer een kwartiertje eerder.
Onderweg wel even de mitella los doen :ugeek:   Je hebt dan wat meer armslag voor de Ardennen-bochtjes. :ugeek:

Don't hesitate to ask me how I know ... I was the man that had that bicycle-accident.

PS   Bij wijze van een verlaat medisch communiqué:  Het dokters-advies was "Gebruik die schouder zoveel als mogelijk, je wilt geen frozen shoulder."


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2023, 16:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Vooropgesteld feit is, dat ik niet perse een land rover liefhebber ben. Ik ben gewoon een oldtimer liefhebber. ....

Nou heb ik evengoed nog steeds een 109 project staan, die ik wel zo degelijk en comfortabel mogelijk wil gaan opbouwen.
En ook is de Santana voorlopig nog niet weg, maar van de 109 larobenz wil ik op termijn wel afscheid gaan nemen..

Misschien eens uitkijken naar een vroege 110 ... die zijn vandaag of morgen (of minstens de komende jaren) ook oldtimer.
Of je dan kiest voor een authentieke koets of een degelijker/duurzamer (met bijv. "Puma" deuren) is een keuze.
Wil je lekker meerijden met het huidige verkeer: bouw dan een 300Tdi, Td5 of V8 in — mijn 1º keuze zou de Td5 zijn, de laatste echte LandRover motor, een prachtig geluid, bomb-proof en met een heel aangenaam geciviliseerd karakter.
Met de veren, stuurbekrachtiging en de remmen (bij de Td5 desgewenst met ABS&ETC) van de latere Defender heb je een tijdloze auto. Tijdloos in allerlei betekenissen: De tijdloze uitstraling van het carrosserie-ontwerp uit de 50er jaren, maar ook tijdloos in de betekenis van passend bij het moderne verkeer.

Overigens is de stuurbekrachtiging van een 110Td5 zo adequaat dat je er probleemloos 300 km naar je vakantiebestemming mee rijdt een uurtje nadat je (linker) schouder ge-X-rayed is vanwege een typisch fietsongeval nog weer een kwartiertje eerder.
Onderweg wel even de mitella los doen :ugeek:   Je hebt dan wat meer armslag voor de Ardennen-bochtjes. :ugeek:

Don't hesitate to ask me how I know ... I was the man that had that bicycle-accident.

PS   Bij wijze van een verlaat medisch communiqué:  Het dokters-advies was "Gebruik die schouder zoveel als mogelijk, je wilt geen frozen shoulder."


Maar voor dergelijke auto's heb je tegenwoordig wel echt een heel goed gevulde portemonnee nodig.. en aangezien ons paard ook eten moet (en onze kids ook ;) ) denk ik niet dat ik de financiering daarvoor losgepeuterd krijg bij mijn vrouw...
:lol: :mrgreen:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2023, 20:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Rolf schreef:
Citaat:
Misschien eens uitkijken naar een vroege 110 ... die zijn vandaag of morgen (of minstens de komende jaren) ook oldtimer.
....
Maar voor dergelijke auto's heb je tegenwoordig wel echt een heel goed gevulde portemonnee nodig.. en aangezien ons paard ook eten moet (en onze kids ook ;) ) denk ik niet dat ik de financiering daarvoor losgepeuterd krijg bij mijn vrouw...
:lol: :mrgreen:

Weet ik ... maar als je blijft kijken vind je vroeger of later beslist wel een "wrak" dat bij nader inzien goed op te knappen is.
In ruil krijg je dan wel weer een interessante tegenwaarde (die Td5 die haal je natuurlijk uit een Disco).

Bedenk dat je, als je die larobenz de bons geeft, in een klap weer een aardige portemonnee-vulling hebt.

En, ja, ik weet dat de 2ºhands-prijzen op het moment zorgelijk hoog zijn.
Het "wrak" van mijn vorige Defender verkocht ik voor de opkoopwaarde toentertijd, de verzekering betaalde de "rest" ... dwz. een bedrag waar je nu hard om moet lachen.   Mijn huidige Defender lijkt de laatste jaren meer op een beleggingsobject: maar dan wel een belegging waarin ik leuk kan rondrijden.   Ik had van de uitkering voor die kapotte schouder het best nog een extra Defender besteld, daarna had ik ook nog eentje voor een zacht prijsje uit een erfenis kunnen kopen (heb ik niet gedaan, ik heb 'm voor een nette prijs voor de erfgenaam verkocht).

PS  Dertien jaar geleden vond ik ruim € 3.000 heel veel geld voor een "wrak".   Nu was het wel een mooi en overzichtelijk "wrak": dwz tien jaar oud, zo goed als nieuw, één eigenaar, alleen overzichtelijke carrosserieschade en een door de berger geruïneerd motorblok.   In de huidige markt zou dit een buitenkansje zijn.   Het "wrak" rijdt overigens nog steeds rond, inmiddels bijna 24 jaar oud.
 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 14:02 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Met veel genoegen de hele discussie gevolgd.Van mij zal je geen commentaar horen.Ben al op verschillende zijpaden en dwaalwegen terechtgekomen,maar het oorspronkelijke doel,een 88 of 90 nog steeds niet bereikt.Ben wel sinds kort in het bezit gekomen vn 109 Ligero met 6cilinder die nog gekentekend moet worden.Dus nu geen dwaalspoor meer of zijpad maar parallelweg


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 21:42 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_2023-08-10-213121.jpg


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 22:03 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
20230721_120618.jpeg


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 22:12 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0028.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 23:48 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0025.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 10:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Gave wagen! Nu nog een myalbum account en grote foto's plaatsen ;) want nu heb ik me bril nodig :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 11:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
88 is je ware schreef:
Met veel genoegen de hele discussie gevolgd.Van mij zal je geen commentaar horen.Ben al op verschillende zijpaden en dwaalwegen terechtgekomen,maar het oorspronkelijke doel,een 88 of 90 nog steeds niet bereikt.Ben wel sinds kort in het bezit gekomen vn 109 Ligero met 6cilinder die nog gekentekend moet worden.Dus nu geen dwaalspoor meer of zijpad maar parallelweg

Ik vind 'm geweldig!   Een geweldig "dwaalspoor".   Alleen vind ik het frontje geweldig lelijk, of laten we zeggen "je moet er aan wennen". Ik moest indertijd ook geweldig wennen aan het Stage I front van de luxere Santana's (inmiddels valt dat Stage I front niet meer op tussen alle Defender(oïden)).

PS   Je kan meer dan één (ik meen drie) plaatjes in een bericht opnemen (en dat kan incl tekst).
Afhankelijk van de manier van "verkleinen" kan je ze ook nog weer los oproepen en dan (iets) groter bekijken.
Zijn de plaatjes extreem verkleind - met name weinig pixels - dan helpt vergroten niet, dan krijg je alleen grove pixels.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 17:29 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
20230721_120618.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 17:40 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Groter krijg ik niet geplaatst


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 17:54 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Als je grote foto’s wilt zien stuur dan e-mail via prik.Dan zal het vast wel lukken


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 19:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
88 is je ware schreef:
[attachment]

Heel fraai ... [ en hoe groter hoe beter ]
Niet zelden noemt men een Series/Defender(oïde) een rijdend tuinhuisje ... ...
... ... de Ligero 109 is een rijdend tuinhuisje in optima-forma.

Nu ben ik wel nieuwsgierig: Is ie ook werkelijk "ligero", dus lichter ?
Of is het vooral een poging om de toch al eenvoudige carrosserie nog eenvoudiger te maken ?

't Is in ieder geval een zeldzame verschijning, ik ken m' eigenlijk alleen van plaatjes.
Zelfs in het moederland zijn ze niet algemeen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 20:57 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ben ook benieuwd wat voor gewicht er straks op kenteken staat.Ik denk dat Ligero Spaans is voor lightweight en ook die zijn niet zo licht te noemen.waarom die Ligeros zeldzaam zijn snap ik ook niet.je zou toch denken dat er honderden bij het Spaanse leger gediend hebben.net als de lightweighs in het Hollandse leger.ofzouden ze stiekem nog in Spaanse mobcomplexen staan?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 21:02 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ben ze ook nooit in een of boek of tijdschrift tegengekomen.wel Santana zescilinders maar dat waren duidelijk civiele uitvoeringen.en dan dat frontstuur geval,weet de naam niet zo gauw.daar zou ook zo’n zespitter in liggen.maar kan me vergissen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 22:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
88 is je ware schreef:
Ben ze ook nooit in een of boek of tijdschrift tegengekomen.wel Santana zescilinders maar dat waren duidelijk civiele uitvoeringen.en dan dat frontstuur geval,weet de naam niet zo gauw.daar zou ook zo’n zespitter in liggen.maar kan me vergissen.

Even op het www speuren, ik meen dat ik daar wel een en ander tegenkwam.
Hoe het precies met de frontstuur "gevallen" zit weet ik niet.   Het lijkt erop dat die sneller uit het Spaanse straatbeeld verdwenen als de oude traditionele Series, wellicht staan ze in de schuur om een paar maal per jaar uit te rijden om hooi binnen te halen (ik herinner me in ieder geval van vroeger het "beeld" van zo'n frontstuur "geval" gecamoufleerd als een reusachtige rijdende hooibaal.

Zo'n "geval" het meen ik in het "LandRovers" een Forward Control en die FC had je in 109 en later 110 (en die laatste moet je dan niet verwarren met de latere 110), zeldzamer waren de "streched" FC's.  
Zo'n Forward Control heet ook wel COE (=Cab over Engine) maar dat is wellicht de Amerikaanse aanduiding.

Ik vond zo gauw: https://web.archive.org/web/20060503221 ... ntana.html
En daar stond o.a. 1978: The Land Rover Santana 1300 is replaced by the Santana 2000 forward control vehicle, with a 2-tonne payload and 6-cylinder engine.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 22:51 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ik begrijp dat Britse FC 6 cilinder kopzijklep motor hadden.ook wei ioe genoemd,maar de Santana FC gevallen 6 cilinder kopklepper vn Santana.diesel uiteraard terwijl 6 inline ioe op benzine draaide.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2023, 23:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
88 is je ware schreef:
Ik begrijp dat Britse FC 6 cilinder kopzijklep motor hadden.ook wei ioe genoemd,maar de Santana FC gevallen 6 cilinder kopklepper vn Santana.diesel uiteraard terwijl 6 inline ioe op benzine draaide.

Spanje is/was altijd nogal diesel-georiënteerd - best raar omdat ze aan de pomp nogal smerige diesel verkochten.   Een auto die op NL (pf Franse) diesel heel proper was werd zodra er Spaanse diesel inzat een grote roethoester (bepaald geen fijn-stof, gewoon grof-stof, in grote vette vlokken). In Andorra deed je er goed aan om bij een van de Franse pompen te tanken, dan werd de achterkant van de auto niet roetzwart.

Die 6 cilinder diesel is dus ook hét juiste antwoord op de vraag naar wat meer vermogen.   Later kwam daar ook nog de 2,5Turbo bij.   De eerste LandRover Turbo kwam pas later (en die bleek om te beginnen niet erg betrouwbaar).
In Solihull hadden ze kennelijk geen zin (of geen vertrouwen) in de Santana-ontwikkelingen.   Voor de 101 ForwardControl artillerie-trekker moet men in het moederland teruggrijpen op de V8 terwijl juist voor zo'n artillerie-trekker het koppel van een 6 cilinder diesel heel welkom was geweest (logistiek is diesel + benzine ook een crime, één brandstof voor alle voertuigen is veel handiger).

O ja, je hield vanzelf afstand van zo'n trage roethoestende Santana Series II of III.   Wat dan wel weer heel prettig was: het was gewoon om sneller verkeer zodra er ruimte was ook die ruimte te geven.   Zodra de "snelste auto in de file" zag dat het nog sneller kon gaf die met clignoteur-signalen aan of je kon inhalen.

Overigens rijdt naar verluid de ForwardControl (nog) beroerder dan een gewone Series.  't Kan natuurlijk eenvoudig zo zijn dat ze net als de Series een wat vage besturing hebben en dat het gemis aan een neus vóór de chauffeur maakt dat de chauffeur zich niet kan oriënteren op die neus, stuurcorrectie komen dan later en zijn dan nog meer een "educated guess".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 23:55 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Rolf,

Kwam je pickup op MP tegen. Begrijp het wel. Soms wil je wel eens iets wat zorgeloos af is,niet lekt, zuiver stuurt. instappen wegwezen, kachel aan indien nodig. Ook alle reacties hier . Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening en smaak. Als je van ouderwets sleutelen houd? Dan is een Landrover prima. Wil je geen dure MRB maar wel een terreinauto waarvan er heeeeel veel zijn en nog betaalbaar? Soms ook nog 3500KG trekgewicht(bv ex defensie 109) Kom je toch bij een series uit. Natuurlijk is een standaard series een tochtig hobbelig lawaaiig hok wat lekt en slecht vooruithobbeld. En toch kan je hem zelf zo modificeren dat je er alle kanten mee op kunt. Ook als marinier. l In 1948 ontwikkeld van oud wo2 vliegtuigafval! Als voorbeeldje een jeep ernaast. Gewoon zoals een kind een auto tekent, vierkant. Dan past er ook het meeste in. Wat verwacht je dan? En toch bleef het blijkbaar mensen trekken die er geld voor blijven geven.
Natuurlijk zijn oude Toyo s grappig. Natuurlijk zijn Landcruisers kwalitatief goed. Ben vooral fan van de 4,2L diesel. Maar ook die kunnen zoals alles jaren 70 begin 80 flink roesten.
Een G is zeker beter hoor. Maar het concept is ook nieuwer(1979) De duitsers hebben hun materiaalkeuze uit beproefder spul gedaan. Ook van zeer sober hobbelig tot extreem luxe te krijgen(na aftikken van veel geld). Patrol en Kingcab zijn ook best solide (ook wel ervaring mee met diverse kennissen). De hummer heb ik nog nooit in gereden. Schijnt een enorme middenconsole vanwege de aandrijfassen te hebben. En zal best veel van die dure sap slurpen denk ik. De Humvee is er inmidels ook al weer een tijd. Zelf houd ik mijn Serie 2A nog maar weer. Steeds als ik hem zie waardeer ik zijn ouderdom en butsen. Mag je straks toch maar mooi de emissieloze binnenstad mee in met zware aanhanger. Zie zo snel geen 3500 KG stront(of hoveniersspullen voor Albert) achter een Tesla hangen. Die heeft dan een bereik van de ene laadpaal naar de volgende. Geen idee hoeveel de nieuwe defender mee mag sleuren aan de haak. snurken . groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2023, 11:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
nico1970 schreef:
Zie zo snel geen 3500 KG stront(of hoveniersspullen voor Albert) achter een Tesla hangen. Die heeft dan een bereik van de ene laadpaal naar de volgende. Geen idee hoeveel de nieuwe defender mee mag sleuren aan de haak. snurken . groet Nico

Ik ken iemand die met zijn Tesla en zijn moeders caravan (een serieuze caravan, geen Puckje) tot in Slovenië kwam ... wel met iedere 200 km aan de laadpaal.
Zelfs naar de Vogezen moet je dan al driemaal tussentijds laden, althans als je het hele camping-netwerk niet wilt platleggen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 287 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.