Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 09:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Problemen ontsteking 24v
BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2023, 23:08 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Hey iedereen!
Ik ben in mei begonnen met mijn Land Rover journey met een Lightweight 24v. Ik ben langzaam aan bezig met t opknappen, maar ik loop nu toch tegen n behoorlijk obstakel aan.
Ik krijg geen vonk... Toen ik m kocht zat er een elektronische ontsteking op, via een Ali trafootje 24 naar 12 volt, en daaarop een 12 volt bobine en verdeler. daar al geen vonk op, bobine en verdeler vervangen, nog steeds niks. Oude ontsteking vervolgens gemonteerd, overal voltage en continuity gecheckt, maar daar krijg ik ook geen vonk van.
Ik check de vonk op de kleppendeksel, maar krijg echt helemaal niks qua vonk. Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken om dit probleem te verhelpen?

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2023, 23:18 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Trafo is voor wisselstroom!

Ik snap niet wat je nu probeert te doen.
Een bobine is ook gelijkstroom, hoe krijg je je ontsteking? Contactpuntjes…..?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderbreker

Gaan je contact punten wel open-dicht, probeer anders met één bougie zonder verdeelkap en dan het draadje wat naar je contactpunten gaat tegen massa aan te tikken.

Nu weet ik niet of je kleppendeksel (wat voor motor?) de juiste plek is alls deze van aluminium is.
Eventueel ook de massa van je blok controleren?!

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 07:50 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Condensator stuk? Als deze sluiting maakt zal je ook geen vonk hebben.

Kan je die losnemen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 13:50 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Ohja, Trafo is AC naar DC... foutje. De oude ontsteking is inderdaad een met contactpunten, als ik m met de hand rond draai zie ik deze punten ook bewegen (de nieuwe die er bij zat is electronisch, met zon hall effects sensor). 't blok is n 2.25 benzine, no clue of t een 10H, 11H of 13H is...
wat zijn de dingen die ik met n multimeter kan checken? Electronica altijd lastig gevonden, hoop mn kennis wat te vergroten op dit gebied.

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 14:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Trafo is (wisselstroom) 24V~ ac => 12V~ ac , pas nadat je diodes gebruikt zal je gelijkstroom 12V= (DC) hebben.
Als je er Accu-spanning cq gelijkstroom in doet zal er aan de andere kant NIETS uitkomen.
Goed, sloop dat er maar uit.

Als je de draad van de bobine naar je contactpuntjes loshaalt en je meet dan Ohms (weerstand) op dat draadje naar je verdeler zal als de contactpunten openstaan naar massa oneindige weerstand hebben, meet je een andere waarde zit er ergens sluiting of is je condensator gescheuveld.
Als je op één of andere manier de rotor kan draaien dan zal je zien dat je telkens bijna nul Ohm weerstand hebt.

Bobine (mits die geen isolatiedoorslag heeft) Ohm's meten.
Van de nul naar de uitgang voor de middenpik van de verdeelkap zal een lage weerstand hebben.
Van de nul naar de +12 zal een hoge weerstand hebben.
Meet je niks, is dit stuk.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 14:51 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Dus, als ik t goed begrijp:
-Weerstand over de draad tussen de min-pool van de bobine en contactpunten moet oneindig zijn
-Weerstand over de primaire spoel van de bobine moet hoog zijn, die over de secundaire spoel moet laag zijn
Word nog leuk, overal punten zoeken waar ik kan meten met die FFR shielding over alle HT-leads

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 17:02 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Als je schema A gebruikt…. Dit schema is voor een 1 cyl.

Op de tekening waar de vonk staat zit bij jou de verdeelkap + je 4 bougies.
Zodat ze niet alle 4 tegelijk vonken maar om de beurt.

S = contactpuntjes
C = condensator


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 19:00 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Oh okay, zo werken die dingen dus. nog eens goed gekeken naar die oude ontsteking, en die condensator was inderdaad kaput. Met toch tijd over de electronische er weer ff rap opgesleuteld, en ik merk nu dat als ik m op TDC zet en de rooie draad van de verdeler tegen elkaar aan tik dat ik een vonk hoor in mn verdeler, dus dat werkt nu in ieder geval. Het probleem is dat ik de vonk steeds op de kleppendeksel probeerde te checken, maar die is van alu, dus daar gebeurt dan niets... vanaf hier ff verder, dus vonken checken op staal, en niet aluminium.
Kan timing verder het starten nog beïnvloeden? heb m na die vonkjes gehoord te hebben wel geprobeerd te starten, maar ze heeft er nog niet echt zin in...

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 19:24 
Een vonk in je verdeler is niet goed :shock:
Dat hoort niet, je rotor staat gericht op één bougie/cylinder en vonkt dan pas.
Zit je kap (wat onmogelijk zou moeten zijn) er verkeerd op, of is de center pin te kort dat die geen contact met de rotor maakt ?
Ik heb geen ervaring met de 24v versie maar in principe is het allemaal het zelfde.

Zoek ook even de volgorde van ontsteken terug in het handboek, misschien heb je kabels naar bougies gewisseld.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 21:25 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Je kunt ook op aluminium prima een vonk trekken. Als dat op je kleppendeksel dat van alu is niet lukt, ligt dat zeker niet aan het soort metaal.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 22:41 
Online

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Maar als het kleppendeksel geïsoleerd is door een kurken pakking en rubbers rond de bevestiging boutjes zal je geen vonk kunnen trekken.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 22:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Sylvester schreef:
Maar als het kleppendeksel geïsoleerd is door een kurken pakking en rubbers rond de bevestiging boutjes zal je geen vonk kunnen trekken.

Maar dat heeft weer niks met het aluminium te maken, dan had het ook een stalen deksel mogen zijn.
Overigens is aluminium juist een heel goede geleider, het wordt ook gebruikt als goedkope tegenhanger van koperen bliksemafleiders.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 23:00 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Hmm, vonk ik de verdeler is dus niet best. Ik hoor t ook alleen zodra ik contact maak tussen de bobine en de verdeler (electronische) met t draadje. Heb de oude ontsteking al losgelaten, die lijkt wel meer problemen te hebben dan alleen de condensator, hier en daar ook wat kabelbreuken en slechte contacten. No wonder dat ie vervangen is. Ik weet zeker dat mn draden goed zitten, heb dat wel honderduizend keer gecheckt. De Haynes Manual zegt dat ik de Kabel van de bougie moet halen, en die tegen het blok aan moet houden. dat morgen maar eens proberen.

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2023, 23:03 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Xyz schreef:
Een vonk in je verdeler is niet goed :shock:
Dat hoort niet, je rotor staat gericht op één bougie/cylinder en vonkt dan pas.

Ik hoor de vonk wel alleen als ie op TDC staat, en dus is de rotorarm dan bij t punt van de eerste cylinder. Neem aan dat er toch een soort vonk over moet slaan tussen de rotorarm en de kap?

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul 2023, 00:07 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
RickPrust schreef:
Xyz schreef:
Een vonk in je verdeler is niet goed :shock:
Dat hoort niet, je rotor staat gericht op één bougie/cylinder en vonkt dan pas.

Ik hoor de vonk wel alleen als ie op TDC staat, en dus is de rotorarm dan bij t punt van de eerste cylinder. Neem aan dat er toch een soort vonk over moet slaan tussen de rotorarm en de kap?


Neen, de verdeelkap moet je niet anders zien dan een 4 standen schakelaar.
Op het juiste punt maakt deze van de centrumpik (van je bobine) contact met 1 van de bougies.
Als je daar een vonk hoort klopt je timing niet.

Het metalen “vlaggetje” waarvan jij denkt dat je cylinder ergens in de buurt van het hoogste punt staat wil wel eens niet kloppen.
Zou je kunnen “nattevinger” controleren met een een pin op je zuiger door het bougie gat.
Zou heel goed de reden kunnen zijn waarom er electronische ontsteking in zit.

Jammer dat bijvoorbeeld Pike niet aanhaakt, die is volgens mij thuis in die oude lw-series.
http://www.13afdra.nl/

Helaas zit je aan de anderekant van het land..

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul 2023, 16:59 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
Worth checking, maar heb t probleem al gevonden... Altijd beginnen naar bij de bron. Na een beetje extra testen kom ik er achter dat ik zodra ik de sleutel omdraai ik alle stroom naar de bobine verlies. Dat zal wel niet de bedoeling zijn. Oeps...

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul 2023, 17:00 
Offline

Geregistreerd: zo 02 jul 2023, 20:47
Berichten: 11
Woonplaats: Wehl
In ieder geval een hoop geleerd over de werking van zon ontsteking, da's ook wat waard :D

_________________
"A willing man will find a way"

1982 Land Rover Series 3 Lightweight FFR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 316 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.