Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 09:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2023, 20:17 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Ik heb te maken met een 300TDi die lawaai maakt.

De versnellingsbakken en de koppelingsplaat drukgroep etc zijn recent vervangen.
Terwijl dit klusje plaats vondt raakte ik aan de stilte benzine motorgeluid van de JAP gewend.

De eerste keer dat we er mee reden was het geluid al luid en keken we elkaar al aan, maar dan geef je de dieselmotor die je al een tijd niet gehoord hebt de schuld.
200 kilometer verder waren we toe aan oordoppen.

https://youtu.be/pdsPQX443G8 juu-tuupp 1

https://youtu.be/w9Dgj_sKdtI juu-tuupp 2

de buis van de turbo naar de intercooler is los, dus fluit hij op het 2e filmpje een beetje

Luister ook even naar de kloinks op het einde (helemaal aan het eind hoor je koppeling pedaal die omhoog tipt, dat bedoel ik niet)
Het geluid lijkt onder van het blok te komen, ik heb de indruk aan de turbo kant.

Wat heb ik gedaan:
Kleppen nagekeken, evengoed nog afgesteld. Alle tuimelaars lopen netjes mee en er spettert een beetje olie in het rond.
Diesel injectors sproeien er vrolijk op los als je ze losdraaid en alle cylinders vallen dan ook weg (Gaat op 3 benen lopen).
Vacuümpomp klink anders is het niet.
Waterpomp NEE
Oliedruk is goed, er zit olie in
Koelvloeistof OK
Ook de olie in de versnellingsbakken zijn gecontroleerd.

Als je de koppeling indrukt veranderd het geluid niet.
De motor rookt niet meer dan anders en heeft geen (niet opgevallen) vermogen verlies.

Voordat ik de bak er weer onder vandaan meubel, nog tips?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2023, 21:38 
Dag,

Je heb alle moeilijke senarioos al gehad met controleren. Extreem iets kan het eigenlijk al niet zijn denk ik. Als je zo duidelijk verschil ziet met op drie poten lopen dan loopt hij het dus zeker niet.
Ook merk je dan het best wel goed dat je wat vermogen kwijt bent . En roken zal hij dan ook zeker. Ook als er ergens een krukaslager uitleg zal hij roken . En als je geen verschil hoort met ingetrapte of losse koppeling verdenk ik ook je sleutelwerk aan de koppeling en bak niet. Zeker niet omdat ze ook nog eens goed functioneren. Het moet dus iets rondom de basis heen zijn.
Tja en een benzine Jap is nu eenmaal een heel ander soort auto.

Ik verdenk een motor of baksteun die ijzer op ijzer bonkt. Is het simpelste van het simpelste en goedkoopste om dit als eerste in ieder geval te controleren. Je kan eens een bandenlichter of zoiets tussen het blok/bak en de steun doen en ff jutteren. Onballans in de aandrijfas geeft ook een rotherrie door heel de koets. FF aan de aandrijfas voelen of alle kruisjes er nog inzitten zal je al wel gedaan hebben denk ik. FF doorsmeren kan nooit geen kwaad.

Zal nog eens verder denken voor je hoe of wat als het dit niet is. Storingen die ik niet voor me heeft moeten altijd ff bezinken in mn overvolle hersenpan. Heb mn badkamer van 30 jaar oud er uitliggen
dus dit is zomaar een eerste gedachte.
Heb je vragen kan je ook direkt appen op 0642960558 groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2023, 21:42 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ooh, schiet me nog wat te binnen, Heeft een 300 TDI een dubbel massa vliegwiel?

Als uitwendig alles OK is kan die ook nog naar de klote zijn. Als ze goed zijn scheelt het trillingen ten opzichte van vroeger. Geef me anders maar gewoon een massieve van vroeger. Die paar bibbbers extra in een bladgeveerde auto maak ook geen reet meer uit.

nog een keer groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2023, 23:11 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ook wel eens gehad dat een collega na een bak eraf halen de aandrijfas uit elkaar had gehad en net een tandje scheef weer l in elkaar had gestoken. dus onballans in de as en een hoop herrie in de auto.

Is het geluid gekomen na de koppeling wissel? Motor of bak kan nergens tegenaan bonken toch?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2023, 23:23 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Hi Nico,

Dank je wel.
Aan de motorsteunen had ik al visueel gecontroleerd maar ik zal er toch even een koevoetje bij halen en die van de versnellingsbak ook controleren.

Er zit geen dubbelmassa vliegwiel in….

Maar als er nog iemand iets te binnen schiet, “keep them coming” !

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jun 2023, 08:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
heb even gegoogled. wat ik regelmatig terug zie komen is vacuumpomp?
of lagers?
kweeniehoor heb geen verstand er van. :geek:

en afstellen timing?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 21:29 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Laatste weken niet zo veel tijd, maar af en toe kruip ik er toch maar weer onder.

De versnellingsbak is er onder vandaan gehaald, lawaai blijft (ruim 100 db naast de auto)
Als je het contact uitzet lijkt er iets erg graag te willen stoppen?! Ik zie het vliegwiel/koppeling ruim een kwartslag heel en weer slaan als het contact uitgezet wordt.

Kleppen gesteld / gecontroleerd was niks mis mee
Compressie gemeten (koud) tussen de 360 - 400 psi
Injectoren laten testen was niks mis mee
Frontcover verwijderd en de riem nagekeken, ziet er als nieuw uit (was pas 1 ton geleden vervangen)
Timing gecontroleerd van de pomp / nokken as, niks mis mee

Nu de injectoren eruit zijn kan je de motor lekker draaien, hoor ook geen rare dingen.
Ook niet als ik hem op verschillende posities heen en weer draai.

Er zit een hogedrukpomp Bosch CAV met een sensor op de gashandel (voor de egr die er niet op zit) maar ook daar lijkt alles correct op te bewegen voor zover je dat van buiten kan beoordelen.

Wat nu, van beneden naar boven sleutelen?
Injectiepomp laten testen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 21:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
lees niets over je spruitstuk? pakking?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul 2023, 21:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Sjaak geen slechte opmerking.

Kan er niets aan ontdekken, en er zit net 50.000km geleden nieuwe pakking tussen omdat die bij cill 1 (bij de waterpomp) lekte.
Maar zat net wel te prakkedenken om daar nog eens een blik te werpen, misschien dat ik de inlaat eraf haal!

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul 2023, 13:12 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
tijdgebrek, hier nog zo iemand.

Toch de bak er weer af gehaald? Geluid blijft? Aandrijflijn dus geen boosdoener.

Mijn broer had laatst bij zijn renault master dat er een demper in zijn krukaspoeli verwerkt zat die ze met het vervangen van zijn distributie gemold hadden en later dus herrie maakte en ook vernieuwd moest worden. Geen idee of er in een 300TDI ook zo n geval kan zitten?

Lees dat van je vliegwiel heen en weer slaan. Als je de krukas poeli aan de voorkant blokkeerd kan je hopelijk achter toch niet meer draaien aan je vliegwiel? VW tdi hebben wel eens een gebroken krukas. Een kapot dubbel massa vliegwiel(wat jij niet heeft begreep ik uit eerdere reactie) kan het dus niet zijn. Dat een motor met uitzetten de laatste 2 klappen wat jutterd komt denk ik door het tegen de compressie aanhikken van de cylinders maar door het niet meer krijgen van brandstof erniet meer door heen gaan. Heel vroeger toen mensen nog echt ouderwets lang met hun spulllen deden. Een motor stopte ook altijd op hetzelfde punt. En waren hier waar de startmotor altijd insloeg de tanden van de starterkrans versleten. Zuinige mensen krompen hem dan nog eens 180 graden om op het vliegwiel.

Het is en blijft altijd een moeilijk verhaal met bijgeluiden. sterkte ermee, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2023, 19:41 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Tja was wel het laatste.
Injectoren, timing , bak eraf etc.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/video/1k0_h264/01bef9d8-5bc9-4875-9c17-f8f340ec05f0.mp4

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2023, 20:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
zodeknetter,
Dat weet je dan ook weer ...
Is het vliegwiel met de schrik vrijgekomen en verder gezond?

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2023, 20:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:

Tja ... het begon met:
GatheRRoveR schreef:
Ik heb te maken met een 300TDi die lawaai maakt.

De versnellingsbakken en de koppelingsplaat drukgroep etc zijn recent vervangen.
Terwijl dit klusje plaatsvond raakte ik aan de stilte benzine motorgeluid van de JAP gewend.

De eerste keer dat we er mee reden was het geluid al luid en keken we elkaar al aan, maar dan geef je de dieselmotor die je al een tijd niet gehoord hebt de schuld.
200 kilometer verder waren we toe aan oordoppen.

Ik denk dat de belangrijkste les die hieruit te trekken is: 
Neem dat wat los geweest is/vervangen is als "first suspect" in ogenschouw.
Enige voordeel van de vele zijwegen is dat je moet aannemen (of hopen) dat die nu stuk voor stuk tip-top zijn.
Echter de "belangrijke les" geeft mbt die zijwegen wel weer te denken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2023, 19:41 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
hoop dat je wel het vliegwiel er even afgehaald hebt , er zit een paspen in de krukas en een gat in het vliegwiel die precies in elkaar passen , dat zal nu wel wat ruimer geworden zijn...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2023, 23:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Je kan ook je ook afvragen of die "paspen" wel (juist) geplaatst was :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2023, 21:26 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hoi,

Fijn dat je de oorzaak gevonden heeft. Mn (wanhoop)denkwijze was gelukkig niet zo ernstig maar zat dus wel(voor mij en anderen leerzaam) in de juiste richting. Wat een partij werk weer voor je geweest. Respect voor het doorzettingsvermogen. Zelf met waterleiding aan het het stoeien(oude koperen leiding en knelkoppelingen hergebruiken) geweest en ook wel tijdrovende dingen(fout) gedaan die efficienter(moderne kunstof leiding en perstang) kunnen. Helaas heb ik niet(de connecties met) de benodigde dure perstang. Al met al weer geen Landrover werk gedaan en nog steeds in de Landrover style in de tuin douchen.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 317 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.