Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Speling stuur serie 3
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 10:58 
Offline

Geregistreerd: za 19 feb 2022, 12:18
Berichten: 8
Hallo

Na het oplossen van de lekkage van de brandstof pomp
Nu het volgende probleem tijdens het sturen naar links reageerd de auto gelijk maar met het naar rechts sturen moet ik het stuur veel verder draaien wat is de oorzaak hier van iemand een idee :D

Landrover santana
Serie 3 1979


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 14:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
kan zijn stuurkogels/stuurhuis. stuur er ooit verkeerd opgezet.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 16:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
richard zwart73 schreef:
Nu het volgende probleem tijdens het sturen naar links reageerd de auto gelijk maar met het naar rechts sturen moet ik het stuur veel verder draaien wat is de oorzaak hier van iemand een idee

Tja, ik ken de Series-besturing niet tot in detail, maar ... als de Pittman-arm ooit niet in de centrale positie is gemonteerd en de foute stand van die arm gecompenseerd is door de lengte van de stuurstang aan te passen dan krijg je dat het stuur asymmetrisch reageert.
Met de Pittman-arm in de midden-positie is de reactie naar links en rechts van rechtuit hoegenaamd gelijk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 maart 2022, 01:20 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
hallo,

Lang geleden dat ik deze storing regelmatig op heb moeten lossen.
Is het een probleem wat spontaan begint of zit het er al langere tijd in?
Speling op de kogels is vooral 1 man aan het stuur jutteren en 1 man met een lamp goed kijken bij alle kogels wat er gebeurd ten aanzien van stangen en kogelgewrichten. Als je natuurlijk al een halve tot hele slag kan draaien voordat je beweging ziet bij het wiel dan heb je ergens speling.
Het afstellen is niet zo heel moeilijk maar wel bewerkelijk met als voorwaarde dat alle stangen en kogeleinden goed draaibaar zijn.
Hoeveel slagen van het stuur heb je bv naar links gezien vanuit de middenstand en hoeveel naar rechts voordat je de wielen helemaal uitgestuurd heeft?
Bij de swiffelbollen horen aanslagen en stelbouten te zitten. Die horen elkaar natuurlijk te raken aan het einde van de slag. Deze begrenzen tevens het einde van de slag dat daar de keeringen heel blijven en niet op het verkeerde stuk van de bol waar ze geen raakvlak hebben komen.

Afstellen . Wat Mark zegt. de pitmanarm is de arm aan je hoofdstuurhuis (zeg maar einde van je stuurpen). Het stuurhuis in middenstand zetten . Daar de kogel van de stuurstang of bij de arm voor bij het hulpstuurhuis eens los halen.
Kijk dan eens of pitmanarm zo gemonteerd is dat hij beide kanten op voldoende ruimte heeft om het stuur beide kanten opzeker 2 maal rond te kunnen laten gaan.
Als je de stuurstang weer monteerd moet hij in de middenstand zo de lengte hebben dat je arm van het hulpstuurhuis ongeveer haaks op de balk staat. De andere arm van het hulpstuurhuis moet hier ook weer haaks op staan. De lengtes van de stangen kan je verdraaien door de klemmen los te halen en aan de buis te draaien. kogels hebben dus een linkse en een rechtse draad.
een simpel hulpmiddel als je niet op een uitlijnbank staat om te kijken of je wielen recht staan is een touwtje op de zelfde hoogte rondom je banden spannen en dan kijken of de afstand ten opzichte van je velgen allemaal gelijk is. Nu heb je bij de voorwielen wel sporing (geen idee meer hoeveel toe of uitspoor) dus daar moet je wel rekening mee houden. Ook met het feit dat een velg natuurlijk krom/beschadigd kan zijn. Draai hem een halve slag en dan zie je dat gelijk. Het blijft een provesorisch hulpmiddel. Houd er ook rekening mee dat armen van stuurhuizen tegen onderdelen terecht kunnen komen als radiateur etc. Dan beperkt dit in 1 keer je slag en haalt hij ook de aanslag niet. Meestal als ik een kwart tot halve slag verschil had L/R in het stuur, de auto recht bleef met remmen en niet trekt tijdens het rijden enm geen banden vrat dan was ik aardig in mn nopjes.

succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 maart 2022, 11:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
richard zwart73 schreef:
Na het oplossen van de lekkage van de brandstof pomp
Nu het volgende probleem tijdens het sturen naar links reageerd de auto gelijk maar met het naar rechts sturen moet ik het stuur veel verder draaien wat is de oorzaak hier van iemand een idee :D

Nog even een nabrander - ingegeven door de reactie van Niko (pardon Nico ... het is overigens ook Marc).

Zoals ik al schreef: ik ken de Series besturing niet echt goed maar verwacht geen grote gekkigheid.
Als één van de (of beide) spoorstang-kogels teveel ruimte heeft (of hebben) en als de stuurtang (zoals bij een Defender) het rechter wiel aanstuurt (bij LHD) dan wordt dus het rechter wiel al eerste gestuurt, en komt het linker wiel pas later door de speling op de spoorstang.

Bij het naar links sturen komt de grootste bijdrage in het door de bocht gaan van het buitenste dus rechter wiel, bij het naar rechts sturen dus omgekeerd van het linker wiel ... en bij teveel speling op de spoorstang reageert het linker wiel pas vertraagd.
Je moet dat speling op de spoorstangkogel(s) kunnen zien (of misschien beter: voelen).

Overigens, bij een achterwiel aangedreven auto (zoals een Series) heb je iets toespoor -- bij de Defender is het juist iets uitspoor.


Wat overigens ook nog kan:   Dwarse speling op de vooras.   Bij de Defender is dat dan meestal speling op de Panhard-stang (en dat geeft een flodderig stuurgedrag). Bij de Series zouden de veerpakketten "wankel" kunnen zitten. Is het met die veren etc. heel beroerd en rijdt de auto rechtuit een tikje in kreeftegang dan is de speling helemaal één kant op weggedrukt, de bocht zonder speling voelt dan als prettig direct sturen, de bocht de andere kant op begint met het zweverige moment waarbij de wankele speling eerst moet omkeren.

Die kreeftegang en dus die speling kan overigens ook zijn oorsprong in de achteras hebben.
Ik zag ooit een Oost-Europees busje kreeftsgewijze over de weg rijden: bij ieder stoplicht maakte hij een zigzag, bij het remmen verschoof de achteras ... ik ben er maar snel aan voorbij gereden, er komt een keertje die laatste noodstop waarbij de achteras onder de auto uitkomt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2022, 00:44 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
@ mark en natuurlijk ook de TS

Dat bedoelde ik dus met de vraag of het een verse storing is?

Dan is een van de kogels het meest voor de hand liggende.

Maar vaak koop je ook gewoon een dergelijke erfenis van verkeerde onderdelen of afstellingen van je voorganger. Of komt een van de stangen ergens tegenaan nadat er een radiateur of weet ik wat veranderd is. Het stuurhuis zelf is ook een zorgenkindje van een serie 3 en lastig te koop en te reviseren. Daarom koester ik die van mezelf die nog aardig fris is.

Het er zwabberig onder zitten van de assen zou er bij een beetje keurmeester met de apk toch echt aan het licht moeten komen. Maar genoeg gebroken veerbladen( vaak het oor waar de bus inzit) gezien hoor . Ook veerstroppen met metaalmoeheid na 30 jaar trouwe dienst.

Vind ook het toegepaste hulpstuurhuis voor in de balk een zorgenkindje . Als beide gaar zijn is een RR P38 stuurhuis op de balk zetten goedkoop en maakt hem een stuk direkter en bekrachtigd.
Dan moet er natuurlijk nog wel een pomp en reservoir met olie bij.

Omdat ik het niet wist van toe of uitspoor liet ik dat in het midden. Zal me er in verdiepen als mijn series permanent 4x4 word.

snurken en groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2022, 10:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Omdat ik het niet wist van toe of uitspoor liet ik dat in het midden. Zal me er in verdiepen als mijn series permanent 4x4 word.

Voor het toespoor/uitspoor is er een makkelijk ezelsbruggetje:
Geduwde wielen moet je helpen rechtuit te willen dus iets toespoor.
Trekkende wielen moet je helpen door de bocht te willen, dus iets uitspoor.

Het werkt natuurlijk anders.
In de voertuig-dynamiek "sleept/dweilt" een geduwd rollend wiel en tikje en iets toespoor resulteert in rechtuit rollen.
Bij een aangedreven wiel heb je een negatieve "dweil" en resulteert iets uitspoor dus ook in rechtuit rollen.

En bij de permanent 4x4 moet je rekenen met voorwiel-aangedreven.
NB Op een slechte weg en/of in de sneeuw zou ik wel iets voorwielslip willen hebben, met name in diepere sneeuw krijg je zo nu en dan het effect dat de auto ineens van achter geduwd wordt omdat de achterwielen meer grip krijgen en in een bocht de voorwielen toch al een langere wel rollen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2022, 10:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Dat bedoelde ik dus met de vraag of het een verse storing is?

..... .

Het er zwabberig onder zitten van de assen zou er bij een beetje keurmeester met de apk toch echt aan het licht moeten komen. Maar genoeg gebroken veerbladen( vaak het oor waar de bus inzit) gezien hoor . Ook veerstroppen met metaalmoeheid na 30 jaar trouwe dienst.

Een gebroken veerblad of een vermoeide veerstrop is natuurlijk altijd een keertje een vers probleem, een probleem dat zelfs strak na de APK kan optreden.   (Net zo als een nieuw vervangingsonderdeel dat nieuw in het doosje al niet deugt ... het komt allemaal voor.)

Maar goed, ik denk dat de meer aannemelijke oorzaken van het ongemak nu wel genoemd zijn. Er is teveel speling, er zit iets los of het is fout gemonteerd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2022, 13:49 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Stuurspeling kan je alleen met twee personen vaststellen, een beweegt het stuur heen en weer, de andere kijkt waar de speling optreedt. Kogels, stuurhuis of hulpstuurhuis.
Zit het een of ander niet juist gemonteerd dan heb je echt het haynes boek nodig.
Doe er een plaatje bij als voorbeeld maar er staat nog veel meer beschreven, als je dat boek niet hebt, doe je zelf een plezier (en ons ook) koop het :geek:
Dit is bedenk ik mij net voor rechts gestuurde, heb geen plaatje voor links gestuurde, wie wel?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart 2022, 22:27 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
hey,

Dat van die 2e man schreef ik al in mn eerste bericht. Als je geen doorwinterd (vracht en 4x4) monteur bent is een werkplaatshandboek en soms you tube plaatsjes soms heel erg handig om je beeld bij een lap forum tekst helder te krijgen. Omstreeks 1990 heb ik het zonder moeten leren van de meest byzondere mensen(militairen bij 135 hrstcie haha) om me heen die meestal smachtend, zuchtend en hijgend naar vet voedsel en drank met alcohol wegliepen en je aan lieten kl...... totdat je het met een rugzak doorzettingsvermogen goed kreeg. Als je het zelfde klusje maar vaak genoeg deed werd je er vanzelf handig mee. 32 jaar later heb je zelf weer zo n ding. Gelukkig blijf je de dingen van vroeger met dementie en altzheimer meestal wel onthouden.
Echt moeilijk is het niet. Het is pure mechanica correct afstellen. revisie en er zit geen electronica in wat je ..........

Soms heb je juist net na je apk(bij vrachtwagens de schutplaten en remmentest op rollenbank) of een andere reparatie stukken omdat oude breuken dan op hun ..... krijgen en dan ff hun laatste knakje geven omdat ze dan weer de zwakste schakel zijn.

Al met al horen we ff niets van TS.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart 2022, 10:51 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Al met al horen we ff niets van TS.

Hoe zo TS, het is toch RZ? Richard Zwart :shock:
Ook mijn gedachten, is wel zo netjes terug te koppelen anders heb ik het gevoel in het luchtledige te schrijven en dat doe ik één keer en niet weer :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart 2022, 11:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Al met al horen we ff niets van TS.

Hoe zo TS, het is toch RZ? Richard Zwart :shock:
Ook mijn gedachten, is wel zo netjes terug te koppelen anders heb ik het gevoel in het luchtledige te schrijven en dat doe ik één keer en niet weer :?


Richard was op 25 maart voor het laatst ingelogged ... misschien geen heel frequente lezer.
Richard stuurde tot nog toe niet meer dan 3 berichten ... gewoon niet zo actief, wellicht druk in de weer met de speling in de besturing.

Overigens met in van mening dat met z'n tweeën onmisbaar is, maar dat je voor het constateren soms beter ook voelt.
Een kleine speling voel je eerder dan dat je 'm ziet ... het moet toch best veel bewegen voordat je het ziet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2023, 06:44 
Offline

Geregistreerd: za 19 feb 2022, 12:18
Berichten: 8
Klopt idd veel te druk met andere dingen
Helaas te weinig tijd op dit moment voor de laro

Richard
Serie 3 santana 1979


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.