Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2022, 23:42 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Na een rondje nieuwe auto zoeken ben ik het wel flink zat.

Bi-feul, zeilen, hybride…. Wat een keuze, doe mij maar gewoon diesel, of benzine.
Waarom, lees verder.

Wat wil ik, ééntje waar 1200 kilo mee getrokken kan worden, cruisecontrol en een airco zou ook wel fijn zijn. Niet veel wensen zou je denken, maar ik ben wars van electronica want ik wil een auto langer dan een lease termijn rijden, 10, 15 of misschien wel 25 jaar.
Wat toch niet zo veel eisend zou moeten zijn, bestaan die auto’s nog wel?

Of toch maar een 2e hands of bijna nieuwe import Lada Niva?
Of zelf maar een jong-timer opknappen?

Zijn de “basic” auto’s nog nieuw te koop?

p.s.
Ik heb een andere kijk op duurzaamheid en natuurbehoud.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op do 13 jan 2022, 09:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 07:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Dacia

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 11:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
Dacia

Ik dacht ook Dacia ....
Echter zelfs een Dacia is niet zonder lif-lafjes.
Een vriend had genoeg van de Toyauto's die hij had en die bepaald niet zo degelijk bleken als het imago (allerlei klachten waarvan dan achteraf duidelijk werd dat dat "typisch" was voor het type, of te wel: ingebouwde ellende).
Dus kocht ie na zijn knopen geteld te hebben een Dacia Duster, netjes bij de dealer (geen slechte dealer) ... en dan gaat er toch iets fout.
Hij had ook een trekhaak etc besteld en hij kreeg een trekhaak ... maar ook een probleem.
Uiteindelijk is ie van vakantie teruggekeerd om onder garantie alles op te lossen. Een iets te creatieve monteur was ervan uitgegaan dat een Dacia geen lif-lafjes had en had dus de aanhanger-stekkerdoos op de traditionele manier aangesloten en daarvan ging de auto op tilt, niet direct maar wel zodra je de stekker aansloot en de "juiste" combinatie van electrickery liet werken ... dwz dan werkte het ineens helemaal niet, dan was de auto geheel van de leg.

Blijft staan dat je veel auto krijgt voor weinig geld, en de prestaties van de Dacia beslist interessant zijn. Misschien is juist een bonus dat de rationeel-zuinige types door de Dacia-prijs-kwaliteit worden aangetrokken: je hebt een goede kans dat tegen de tijd dat allerlei metertjes uitvallen de kennis over de budget-reparaties samen met de kwalen meegroeit.
Bij de Toyauto was de oplossing meestal: gewoon vervangen door een nieuw en duur vervangdeel dat weer dezelfde kwalen had.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 12:22 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dacht dat bij huidige auto's al een stekker voorbereid zit voor een trekhaak, juiste verloop kabel en alles zit in 2 min op zijn plaats. Weer een goed voorbeeld van Murphys wet. :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 14:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Dacht dat bij huidige auto's al een stekker voorbereid zit voor een trekhaak, juiste verloop kabel en alles zit in 2 min op zijn plaats. Weer een goed voorbeeld van Murphys wet. :?

D'r is dan ook door de dealer heel uitvoerig excuus gemaakt.
Het slachtoffer heeft wel een technische opleiding maar heeft niks met auto's ... dus heb ik alleen de zo te horen expres weinig duidelijke toelichting bij de excuses uit de tweede hand gehoord.   Een goed verstaander hoorde daar in dat de monteur die het eerste werk gedaan had Murphy heette (en wellicht nu een functie elders heeft). Ze hebben eerst alles gedemonteeerd, de bekabeling weer origineel gemaakt en daarna de trekhaak-stekker -- denkelijk toen wel eentje met de juiste verloopkabel -- weer terug aangebracht.
Het zou mij niet verbazen als die monteur "Murphy" met een verkeerde verloopkabel begon, en daarna is gaan fröbelen in plaats van terug naar af (dwz in dit geval terug naar het magazijn) te gaan. Wellicht had ie een verkeerd nummer besteld en wilde hij die vergissing verdoezelen. Het resultaat was in ieder geval desastreus (het resultaat was ook zodanig dat de Renault/Dacia garages in Frankrijk er niet aan wilde beginnen, dit ondanks de garantie).

Maar goed, terug naar de eerste vraag: Ook die Dacia is dus al zo in elkaar gestoken dat je beter alleen de echt passende kabelboompjes gebruikt, denkelijk loopt een en ander bij de Dacia via een CAN-bus (en dat wil dus zeggen dat je heel goed moet weten waar je wat kan aftappen, dwz meestal blijf je er beter van af).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 16:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
als ik geld had zou ik naar spanje vliegen, een santana aanschaffen + eentje extra achterop meenemen voor de verkoop en van dat geld een goede diesel(Nissan, Toyota of Mercedes) erin leggen met airco. of meteen opzoek gaan naar een iveco santana defendermodel met zo'n 3 liter blok erin
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 16:31 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2022, 12:34
Berichten: 12
Woonplaats: Noordwijkerhout
sjeroens schreef:
als ik geld had zou ik naar spanje vliegen, een santana aanschaffen + eentje extra achterop meenemen voor de verkoop en van dat geld een goede diesel(Nissan, Toyota of Mercedes) erin leggen met airco. of meteen opzoek gaan naar een iveco santana defendermodel met zo'n 3 liter blok erin
J.


In Spanje zie je die ook niet heel veel rijden.
Dus daar zal je ook wel naar moeten zoeken daar.

_________________
Series 2 1959 88inch
101FC 1976 aan het restaureren
101FC 1976 APK waardig aan het maken
90 300TDI 1988
110 SW 1984
RCC 3,5 efi 1989
RR L322 5.0 SC 2010
P38 in opslag
Discovery 5 3.0 TDV6 2019
Voorheen bekend als Benlaro :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 16:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
of een 109 met 6 cil nissan diesel en stuurbekrachtiging en goede kachel en toeter. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
maar ja die is duurder als een nieuwe Dacia :D

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 17:02 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Tja mijn vraag begon om een comfortabele personen-auto, nu zijn de modernere defenderoide wel beter.
En nog een reden, ik wil een auto waar ik eens niet zelf aan hoef te sleutelen.

Voorbeeld, mijn ega heeft een 11 jaar oude rugzakje, ééns in de 1,5 a 2 jaar krijgt die van mij nieuwe olie en filters en we hebben er nooit een probleem mee gehad. Voorlopig een blijvertje dus.

Maarja een Can-Can-bus, leuk in een geconditioneerde omgeving. En dan ben ik gelijk zo iemand die gaat kijken, kan ik dat dan zelf? https://www.lascarelectronics.com/media/5007/can-bus-element-user-guide_iss2_10-19.pdf :mrgreen:
Is Dasia geen Renault.

#Sjaak, tja we hebben niet allemaal zo een SuperDuperRacemonsterMetVerwarmingEnMuisstilleMotor, alleen helaas heeft die uitvoering geen airco :cry: dus moet er nog even over denken.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 18:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ha!!! maar bij mij kunnen de klepjes onder de ramen open

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 18:57 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
In de ambu heb ik ARKO, Alle Ramen Kunnen Open
In de toyo heb ik airco en alle ramen blijven dicht :mrgreen: :mrgreen:
Arko bevalt mij beter :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 19:03 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
GatheRRoveR schreef:
Is Dasia geen Renault.

Voor zover ik weet inderdaad. De chaep tak, gebouwd in Roemenië.

Zit zelf ook met zo een soort dilemma. Ik denk er ook aan een nieuwe (of erg jonge) compacte daily driver te kopen. Wil echter wel 4 cylinders want zo een klein drie cyindertje waar 100PK of meer uit geperst wordt kan nooit lang leven. Voorbeeldje: de 1 liter benzine motor, 3 pitjes, die in de Corsa E ligt wordt ook in de Astra gebruikt maar dan met een turbo. Met twee turboos ook in de Zafira.

Full electrisch is voor mij geen optie, in de buurt zijn nauwlijks laadplalen en eentje op de oprit? Ik heb geen oprit. Zit te denken aan een Swift, hybride zonder stekker.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 19:04 
sjaak109 schreef:
ha!!! maar bij mij kunnen de klepjes onder de ramen open

Ahhh vandaar, ik dacht dat jij zo hard floot bij 180km/u :mrgreen: :| :| :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 19:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
In de ambu heb ik ARKO, Alle Ramen Kunnen Open
In de toyo heb ik airco en alle ramen blijven dicht :mrgreen: :mrgreen:
Arko bevalt mij beter :geek:

Tja, ik heb ERKO (= enkele ramen kunnen open) in de "Puma" en mis de klepjes.
Ik moet ook nog steeds roostertjes achterin maken want zonder dat blijkt de Defender toch nogal lucht-dicht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 19:22 
Marc-my-Words schreef:
Jamaar schreef:
In de ambu heb ik ARKO, Alle Ramen Kunnen Open
In de toyo heb ik airco en alle ramen blijven dicht :mrgreen: :mrgreen:
Arko bevalt mij beter :geek:

Tja, ik heb ERKO (= enkele ramen kunnen open) in de "Puma" en mis de klepjes.
Ik moet ook nog steeds roostertjes achterin maken want zonder dat blijkt de Defender toch nogal lucht-dicht.



Ik heb in het dak achterin (bij de achterdeur) 2 luikjes die ze voor hondenaanhangers gebruiken.
Als het warm is zet ik ze open, als je dan voor iets openzet waait het lekker door.
Heeft tevens als voordeel dat je het “bonkende geluid achterin” kwijt bent. :idea:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 19:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
benlaro1 schreef:
sjeroens schreef:
als ik geld had zou ik naar spanje vliegen, een santana aanschaffen + eentje extra achterop meenemen voor de verkoop en van dat geld een goede diesel(Nissan, Toyota of Mercedes) erin leggen met airco. of meteen opzoek gaan naar een iveco santana defendermodel met zo'n 3 liter blok erin J.
In Spanje zie je die ook niet heel veel rijden.
Dus daar zal je ook wel naar moeten zoeken daar.

Ik denk dat je beter direct naar een echte Defender zoekt. Ze hebben zelden veel kilometers gemaakt, soms wel serieus moeten werken ... en roest is afwezig (nadeel is dat ze bijna altijd wit zijn).
Nette Santana's zijn zeldzaam, en als je er eentje ziet dan wordt ie meestal gekoesterd door de eigenaar (al was het maar omdat hij geen nieuwe/andere auto kan betalen).

De latere IVECO-Santana's lijken mooi, maar ze zijn nog zeldzamer, en in onze streken erg roestgevoelig. Je wilt daarvan eigenlijk alleen het motorblok. Overigens denk ik dat als je even goed zoekt de Nissan motorblokken en de Nissan assen in Spanje goed voorradig moeten zijn:
Na de LandRover Santana's werd in Spanje door Ebro de toenmalige Nissan Patrol (long wheel-base en hoog dak) in licentie gebouwd boeren die een beetje goed boerden deden hun Santana de deur uit voor een Patrol ... die Patrols roestten ondanks het droge klimaat voor je ogen weg, je ziet nauwelijks nog een Ebro Patrol rijden.

Die Defender kan je denkelijk ook aardig financieren met de winst op de tweede. O ja, die eerste Defender trekt de oplegger met de tweede ook een stuk beter. 't Scheelt een boel werk, je hoeft dan geen motor te wisselen, een Td5 is een prima blok (300Tdi zijn eventueel ook te vinden).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan 2022, 23:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Pike schreef:
GatheRRoveR schreef:
Is Dacia geen Renault.
Voor zover ik weet inderdaad. De chaep tak, gebouwd in Roemenië.

Zit zelf ook met zo een soort dilemma. Ik denk er ook aan een nieuwe (of erg jonge) compacte daily driver te kopen.

Precies, Dacia = Renault uit Roemenië.
In een langer verleden was er de Dacia 1300, en dat was de oude Renault 12.
Nu is Dacia niet langer de schoon-familie / de kouwe kant. Inmiddels is Dacia meer de arme/zuinige tak van de familie.

Je ziet dan ook enorm veel Dacia's op het Franse platteland ... bij gebrek aan de oude R4 en R5 rijdt men nu een Dacia.
De Dacia Duster wordt overigens ook gebruikt door allerlei overheidsinstellingen, een goedkope en goede 4x4 is veel waard.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 02:59 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc-my-Words schreef:
Pike schreef:
GatheRRoveR schreef:
Is Dacia geen Renault.
Voor zover ik weet inderdaad. De chaep tak, gebouwd in Roemenië.

Precies, Dacia = Renault uit Roemenië.
In een langer verleden was er de Dacia 1300, en dat was de oude Renault 12.
Nu is Dacia niet langer de schoon-familie / de kouwe kant. Inmiddels is Dacia meer de arme/zuinige tak van de familie.

Ook niet meer, dacia wordt nu gemaakt in Marokko. https://www.just-auto.com/news/renault- ... o-morocco/
Weet niet of het een verbetering is, insjallah :evil:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 07:34 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2022, 12:34
Berichten: 12
Woonplaats: Noordwijkerhout
Van de huidige Landrovers weet je ook niet meer waar ze gemaakt worden, een deel wordt nog steeds in Engeland gemaakt, maar er zijn voor een aantal auto's al fabrieken in oost Europa wat ik begrepen heb.
Moderne Landrovers zijn ook niet alles, mijn 2019 Disco staat nu al 1,5 week bij de garage omdat de krukas is gebroken na 51777KM.

De oudjes doen het een stuk beter.

_________________
Series 2 1959 88inch
101FC 1976 aan het restaureren
101FC 1976 APK waardig aan het maken
90 300TDI 1988
110 SW 1984
RCC 3,5 efi 1989
RR L322 5.0 SC 2010
P38 in opslag
Discovery 5 3.0 TDV6 2019
Voorheen bekend als Benlaro :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 09:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Marc-my-Words schreef:
GatheRRoveR schreef:
Is Dacia geen Renault.
Precies, Dacia = Renault uit Roemenië.
In een langer verleden was er de Dacia 1300, en dat was de oude Renault 12.
Nu is Dacia niet langer de schoon-familie / de kouwe kant. Inmiddels is Dacia meer de arme/zuinige tak van de familie.
Ook niet meer, dacia wordt nu gemaakt in Marokko. https://www.just-auto.com/news/renault- ... o-morocco/
Weet niet of het een verbetering is, insjallah :evil:

Nu ja zeg ... denk je het te weten ... dan klopt het maar half:
Alléén de goedkoopste van de goedkope Dacia's komen niet uit Roemenië maar uit Marocco.
(Ik meen dat Renault en/of Dacia ook fabrieken in Turkije hebben.)

Het is net zoiets als die degelijke Duitse auto's die uit België kwamen, en later ook uit Spanje (dan is er ook nog de bron in Born).
Vroeger (en wellicht nog steeds) kwamen er ook Franse auto's uit Spanje ... en dus ook de Spaanse LandRovers. Soms is er zelfs een licentie-kruisbestuiving: via Ebro heeft de MB1000 de Mercedes Vito opgeleverd (en die lijn begon ooit met een Austin busje).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 10:40 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Goedemorgen,

Pike schreef:

Wil echter wel 4 cylinders want zo een klein drie cyindertje waar 100PK of meer uit geperst wordt kan nooit lang leven. Voorbeeldje: de 1 liter benzine motor, 3 pitjes, die in de Corsa E ligt wordt ook in de Astra gebruikt maar dan met een turbo. Met twee turboos ook in de Zafira..


Wat Pike zegt, zo’n 999cc motortje en dan door de bergen met de nodige belasting en dan de auto toch lange tijd willen rijden. Ik denk ook dat dat een niet zo’n goede combinatie is.

Maar wel frappant dat we bij Dacia blijven steken.
Geen andere modellen of merken die nog redelijk basic zijn EN 4 cilinders hebben?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 10:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
kan er nog wel een paar bedenken, ben zelf gecharmeerd van Subaru oa.
maar die zijn niet echt goedkoop of zuinig. Hoda crv oud type. of een bedrijfs wagen busje ding. je zit er toch maar met zijn 2en in.(en de honden)

maar ik begrijp je nu wel. ik heb in mijn 109 ivm nissan bak en 109 km teller, een digitale gps km teller.
deed het goed tot gister. alleen maar piepen en aan en uit gaan.
mooi ku... dus chinese troep!
er uit gehaald om open te maken... zat er een liter water in. :cry:
tja de 109 lekt een beetje en daar kunnen deze dingen niet tegen.
het is niet voor niets dat de Land rovers zo simpel zijn denk ik.

btw. die chinese troep kan ook niet tegen de warmte van een verfbrander. dan smelt het.
maar hij doet het wel weer. ziet er alleen iets anders uit nu.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 14:09 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Geweldig verhaal weer, Sjaak. Dank je wel, we kunnen er weer even tegen. :lol:
Ook simpel, 4 cilinders, niet goedkoop: UAZ Bukhanka.
Ik heb er voordat ik aan de Defender begon, nog even over nagedacht. Grootste probleem voor ons was dat er toen geen pickup enkele cabine was, en maar 2 zitplaatsen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 15:41 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
maar ik begrijp je nu wel. ik heb in mijn 109 ivm nissan bak en 109 km teller, een digitale gps km teller.
deed het goed tot gister. alleen maar piepen en aan en uit gaan.
mooi ku... dus chinese troep!


Als ik een zwembad in de tuin wil koop ik nog een landrover :idea:
Misschien is dit iets voor boven je chineesje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 15:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
maar ik begrijp je nu wel. ik heb in mijn 109 ivm nissan bak en 109 km teller, een digitale gps km teller.
deed het goed tot gister. alleen maar piepen en aan en uit gaan.
mooi ku... dus chinese troep!

Als ik een zwembad in de tuin wil koop ik nog een landrover :idea:
Misschien is dit iets voor boven je chineesje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Ahh ... een regenboog-paraplu ... is dat vanwege "na regen komt zonneschijn, en soms heb je ze samen met een regenboog", of betreft het een meisje dat al vroeg uit de kast kwam (en daarom nu in de regen zit).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 18:28 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
gedoe allemaal,

Eigenlijk durf ik niets moderns meer te kopen. Tenzij lease van de baas en ik niet voor de brokken verantwoordelijk bent.

De betrouwbaarste, goedkoopste per kilometer en makkelijkste auto in onderhoud die ik ooit gehad heeft is mn Golf 2 1.6 turbo diesel 80 PK. Inmiddels vind je er helaas geen meer met minder dan 400000 km op de teller. Zelfs half diesel half slaolie reed hij perfect.

Ben zelf ook wel eens een avondje aan het netten geweest naar Laro neven productie . Iveco en Santana achtigen bekeken vanwege het type versnellingsbak, motor en vooras. Zijn nog lang bladgeveerd gebleven. Maar net als met de Defenders rijst de aanschafprijs op het moment de pan uit!

Wat ik zelf nog als een goede lekker rijdende niet te zware(mrb) personen auto ervaart is toch een Jap waar weinig inzit en dat is de Toyota Yaris model van ong 2017/ 2019.
Mn zus heeft een 1.5 benzine(zonder hybride) met handgeschakelde 6 bak , nog ouderwets handrem handle en gewoon een sleutel. redelijk zuinig in verbruik te noemen.
Mn dochter heeft een Yaris d4d(90 pk dieseltje) van 2017. zelfde verhaal, 6 bak, kaal vanbinnen. Rijd ook perfect, verbruik ook goed te noemen.
Beide auto's tot op heden geen gesleutel aan geweest. Pas met een (vervangend vervoer) hagelnieuwe Hybride Toyo Yaris gereden. Is ff wennen maar is te doen. Motorkap eens open gedaan maar als ik nog 40% van alle componenten kan benoemen is het veel. Wat een toestanden.Doe je zonder laptob met toyo fabrtieks gegevens/programma's en recente cursus zelf niet veel meer aan denk ik

Dacia zelf geen ervaringen mee. Hoor niemand echt klagen die er eentje heeft of gehad heeft.

KIA komt ook goed uit de verf(7 jaar fabrieks garantie). De design(bv de ceedee) is sterk verbeterd laatste jaren

Mazda is ook niet meer wat het geweest is. Design mooi maar de Mazda 2 van mn dochter was geen kwaliteit. veerpootschotel, kleppen(lpg gedoe), remschijven etc, nee, was het ff niet. Van de huidige generatie Suzuki geen idee hoe die blijven.Mn daily Suus blijft ondanks zijn mishandelingen trouw als een hond. Recente Mitsubishi zie ik weinig , waren vroeger lomp en kei goed. Een preciese (zeik) collega die er eentje van 2 jaar oud heeft hoor ik niet klagen.

Wil je een nieuwe diesel kopen dan word het al snel een auto met een VW of Renault achtige motor in het vooronder. Let op nieuwe Toyota en Nissan komen ook uit Frankrijk. Volvo plukt ook motoren bij zijn collega's daar weg. De 1.5 DCI van PSA blijft wel aardig begreep ik. Mn broer heeft bv een toyo Pro- ace en dat is gewoon een peugeot expert met een toyo logo.

Kwaaltjes bouwen alle fabrikanten blijkbaar in. Ga bv maar een verstuivers trekken en vernieuwen bij een Renault master. Bij mn lieve 30 jaar en oudere motoren (XD3TE,VW 1,6 D, OM603, oude jap diesels) draai je de verstuivers er met 10 minuten alle 4 of 6 uit en test je ze ff op druk beeld en natte neus in je tester. Nieuw nozzle er soms ff in, brandplaatje vernieuwen en terug met die hap. Modern getob is ongeveer 1500 euri materiaal en als je mazzel heeft 1500 arbeid als er niet scheurt of afbreekt aan de kop zelf.

Oude gazelle fiets van 30 jaar oud werkt ook goed.

FF aan de gang. laters Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 18:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Goedemorgen,
Pike schreef:
Wil echter wel 4 cylinders want zo een klein drie cyindertje waar 100PK of meer uit geperst wordt kan nooit lang leven. Voorbeeldje: de 1 liter benzine motor, 3 pitjes, die in de Corsa E ligt wordt ook in de Astra gebruikt maar dan met een turbo. Met twee turboos ook in de Zafira..

Wat Pike zegt, zo’n 999cc motortje en dan door de bergen met de nodige belasting en dan de auto toch lange tijd willen rijden. Ik denk ook dat dat een niet zo’n goede combinatie is.

Maar wel frappant dat we bij Dacia blijven steken.
Geen andere modellen of merken die nog redelijk basic zijn EN 4 cilinders hebben?

Tja, ik keek even bij de RDW naar de BMW 418i van de buurman.
Geen 999 cc maar maar zo 1499 cc in 3 cilinders voor die 100 kW, een NEDC-verbruik van 5,2 l/100 km, rijklaar 1585 kilo, aanhangergewicht 1300 kilo, catalogusprijs € 45220 waarvan € 5121 BPM.
Gelukkig heeft de buurman geen aanhanger ... gelukkig is het een zuinige rijder ... en dan nog is het de vraag hoe lang die halve 6 cilinder vrolijk z'n werk blijft doen. Ben wel benieuwd wat zo'n auto na 5 jaar doet (zowel wat ie 2º hands doet als ook wat het motortje nog "doet" als je er een keertje wat langer echt vermogen van vraagt).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 20:29 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Tja, wat een vermogen persen ze wel uit die blokjes, maar als je naar de olie kijkt (ook die Little Subaru van mijn vrouw) dan is naaimachine olie er nog dik bij.
Het zijn toeren blokjes, lastig als je net uit je diesel Laro stapt 8-) niet vooruit te branden :?

En tja bi-fuel, moet ik altijd nog denken aan de oude gasinstallaties, ook kia leverde 20 jaar geleden al benzine/gas auto’s.
Een wereldwonder, het was alleen een publiekelijk geheim dat met 70k de kop gereviseerd moest worden.
Het zou best kunnen dat er nog niet veel veranderd is.
Doe mij maar één soort brandstof, het mag eventueel met een stekker maar dan moet het wel voor de waterstof zijn :D
Want een auto met een rijbereik van 300-400 km, zeg nou zelf is dat voorruitgang?: een series 1 uit begin jaren vijftig met zijn 40 liter tank kwam al verder zonder te stoppen.

Als de showrooms weer open zijn kunnen we weer op ons gemak rondneuzen en proefritjes maken.
We kunnen gezien de huidige levertijden rustig aan doen met sparen :lol: 8-)
(Hadden ze er maar geen computertjes in moeten bouwen :P )

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 20:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
....
En tja bi-fuel, moet ik altijd nog denken aan de oude gasinstallaties, ook kia leverde 20 jaar geleden al benzine/gas auto’s.
Een wereldwonder, het was alleen een publiekelijk geheim dat met 70k de kop gereviseerd moest worden.
Het zou best kunnen dat er nog niet veel veranderd is.

Ik denk dat er best veel veranderd is. Moderne motoren hebben geen mechanische contactpuntjes maar een krukas-positie-sensor.
De ECU bepaalt inspuiting en ontsteking ... en bij multi-fuel regelt de ECU dit netjes zodat de juiste hoeveelheden brandstof en de juiste ontstekingstijdstippen gebruikt worden. Zo levert Dacia in Frankrijk auto's die naast E5 en E10 ook op E85 rijden (E85 is Frankrijk in vergelijking met LPG goedkoper en ook nog eens beter verkrijgbaar).   Overigens: heel veel van de moderne benzine-auto's doen het al op E85 (alleen vertellen ze je dat dan niet), of ze hebben een bescheiden aanpassing nodig (en ook dat wordt nauwelijks geadverteerd).

Maar goed, ik geef je wel gelijk: ik rijd zolang ik auto rijd (incl de rijlessen) diesel. Ook al vind ik dat het milieu zwaar telt meen ik dat we het met diesel-haat niet beter maken. Het wordt pas beter wanneer de politiek-correcte uitspraak "Straks rijden we allemaal elektrisch" in de ban gaat omdat we niet allemaal van hot naar her met 2ton auto om ons heen kunnen blijven rijden (vooral omdat dan iedereen stil staat - wat overigens dan wel weer mooi uitstoot-vrij is).

Of te wel: je rijdt het schoonst door waar mogelijk niet te rijden, door de fiets te nemen, of het OV.
O ja, de stad wordt pas schoon als ook die smerige scooters etc. verbannen worden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022, 21:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
btw,
mazda heeft 2 ltr blokken zonder turbo , mogen geloof ik 1500 trekken. wat ik geloven mag (of niet) zijn het goede wagens die goed trekken.
maar ja wel beetje groot weer.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022, 00:32 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
btw,
mazda heeft 2 ltr blokken zonder turbo , mogen geloof ik 1500 trekken. wat ik geloven mag (of niet) zijn het goede wagens die goed trekken.
maar ja wel beetje groot weer.


Tja zo kwam ik ook een Jimny tegen, 1.5 liter psieneh, denk dat het toch wat meer basic zal worden, misschien een crossover oid :?:

Maar heb je al afspraak voor de ac-tion gemaakt :mrgreen: voor nieuwe sponsjes 8-) :lol:
Hoef je je chineesjes niet meer te Martellen met een verfbrander!
.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.