Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 20:03 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
LS,

Mag een propshaft van de vooras bij uitschakelen 4wd (rode hendel naar voren) en inschakelen vrijloopnaven op vooras wel of niet mee ronddraaien tijdens het rijden?

Er lijkt een ratel in m'n kruisje van de voorste propshaft te zitten, dus dacht even kijken of ik die kan uitschakelen om eea uit te sluiten. Nu blijft m'n propshaft meedraaien maar gevoelsmatig zou dat niet mogen.

//Maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 21:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Kan meedraaien wrijving, je zou hem met de hand moeten kunnen draaien als je stil staat, uit 4x4 en vrijloopnaven uitgeschakeld.
Even voor de zekerheid, gele knop staat omhoog? Daar kan ook wat blijven hangen, zeker als je de tunnel uitgebouwd hebt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 22:15 
Tja tijdens het rijden zal het voor diff de propshaft meenemen .
Als je vrijloop naven heb gemonteerd dan zou de aandrijfas wel stil moeten blijven staan .
Alks je de wagen in de versnelling zet ( motor af ) dan zou je de voorste as met een klein beetje diff weerstan rond moete kunnen draaien
En de achterste niet


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 22:47 
Offline

Geregistreerd: za 07 jan 2017, 21:07
Berichten: 24
In de originele opstelling (zonder vrijloopnaven) draait de voorste propshaft altijd mee, de wielen drijven die via het differentieel aan.
Heb je vrijloopnaven dan is de situatie met naven vast het zelfde als origineel, met de naven vrij is er geen verbinding meer tussen de wielen en het differentieel en staat alles stil.
Dit allemaal met de geleknop omhoog en de rode naar voren (geen 4WD).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2021, 09:46 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Je schrijft vrijloopnaven ingeschakeld, dat betekend dat de as verbonden is. Hij moet voor vrijloop op 2x4 staan en niet op 4x4 of free en niet lock, afhankelijk van merk

Nog even een paar tips want ik merk dat je echt geen ervaring hebt, op de normale weg mag je NOOIT in 4x4 rijden. Doe je dat wel dan gaan diffs, versnellingsbak of assen kapot door wringen
Rammelende kruisjes moet je vervangen, is apk afkeur.
Ze zijn niet duur, ook niet moeilijk als je de truc weet, staat in het haynes book uitgebreid beschreven.
Raad je aan de speciale tool (verlengde dop sleutel) te kopen, kost dacht ik 12 euro, maakt het makkelijker om de assen te demonteren.
Doorsmeren van de schuifstukken moet met mate, spuit je die te vol met vet gaat of het lager van de bak of van het diff kapot en dat is duur.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2021, 10:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Nog even een paar tips want ik merk dat je echt geen ervaring hebt, op de normale weg mag je NOOIT in 4x4 rijden. Doe je dat wel dan gaan diffs, versnellingsbak of assen kapot door wringen
Rammelende kruisjes moet je vervangen, is apk afkeur.

Één voorwiel opkrikken en kijken of het vrij wil draaien en of de cardan-as al dan niet meedraait. (In geval van twijfel ook bij het andere voorwiel checken.) Draait het voorwiel niet vrij dan staat ie in 4x4 & staat de vrijloopnaaf vast. Draait de cardanas mee dan staat de vrijloopnaaf vast en de tussenbak in 2x4.

De afkeur vanwege rammelende kruisjes kan je voorkomen door de cardan-as naar voren af te nemen. (Een slordige maar efficiënte "oplossing".)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2021, 11:39 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
De afkeur vanwege rammelende kruisjes kan je voorkomen door de cardan-as naar voren af te nemen. (Een slordige maar efficiënte "oplossing".)

Heb overwogen dat te vermelden maar het is verbazingwekkend hoe snel je dan afzakt naar achterstallig onderhoud en slechte gewoontes zoals banden lenen voor apk omdat die er onder zitten een makke hebben maar nog jaren mee kunnen. Tot je onderweg klapband hebt en hopelijk geen ongeluk veroorzaakt hebt. Dan ga je toch anders denken :?

Voor die mensen die een 4x4 hebben en nooit offroad rijden natuurlijk een prima oplossing om de as weg te halen :evil:
Maar koop dan een Belgische leger LR :mrgreen: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2021, 17:08 
Offline

Geregistreerd: ma 18 okt 2021, 19:31
Berichten: 36
Thanks voor de tips, bleek dat de gele pook niet goed gemonteerd was waardoor hij te weinig spanning naar boven bevatte. Voorste prop staat nu stil en de rammel is verleden tijd :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2021, 09:26 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ha 1-0 voor mij :geek: :ugeek: :geek: :mrgreen:
Maakt mijn blunder van (geen) inspectie luik op een benzine versnellingsbak weer goed :oops:


Laatst bijgewerkt door Jamaar op ma 01 nov 2021, 15:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2021, 10:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
De afkeur vanwege rammelende kruisjes kan je voorkomen door de cardan-as naar voren af te nemen. (Een slordige maar efficiënte "oplossing".)

Heb overwogen dat te vermelden maar het is verbazingwekkend hoe snel je dan afzakt naar achterstallig onderhoud en slechte gewoontes zoals banden lenen voor apk omdat die er onder zitten een makke hebben maar nog jaren mee kunnen. Tot je onderweg klapband hebt en hopelijk geen ongeluk veroorzaakt hebt. Dan ga je toch anders denken :?

Voor die mensen die een 4x4 hebben en nooit offroad rijden natuurlijk een prima oplossing om de as weg te halen :evil:
Maar koop dan een Belgische leger LR :mrgreen: :mrgreen:

Ik ben geen fan van sloppy oplossingen maar soms kan een kortstondige "work-around" maken dat alles wat makkelijker gaat.

Wat betreft die banden (en andere futiele details):
Sommige APK-keurmeesters nemen de regels wel heel strak (of vergeten dat je bij een oudere auto soms ook oudere regels mag hanteren).

Zo is er verschil tussen droogte-scheurtjes en droogte-scheurtjes en de oorspronkelijk door de regelgever bedoelde droogtescheuren.
Verouderend rubber kan door de jaren heen aan het oppervlak wat craquelé worden, dat zijn geen droogtescheurtjes/droogtescheuren waar de regelgever ooit aan dacht, toch heb je keurmeesters die bij de eerste twijfel een band willen afkeuren ... en dan is vooraf even een band "lenen" (eventueel van je eigen voorraad) zo gek nog niet. Die droogtescheurtjes regel is ooit bedacht met de gemiddelde band in gedachten, de betere 4x4 band heeft zoveel rubber dat je er met de tijd - zeker als je soms ook een stenige weg rijdt - zo hier en daar wel een "ouderdoms-rimpeltje" ziet.

Zelf zet ik even de oude gloeilampjes in de kentekenplaat-verlichting (als ik eraan denk tenminste), en wissel die na de keuring weer voor de gele LED-lampjes die er jaarrond in zitten. De regels zeggen dat de kentekenplaatverlichting "wit" moet branden, en verder zeggen de regels weinig over waar je dan aan moet voldoen. Komt er een zwak geel schijnsel uit het verlichtingsarmatuur dan is het in een hel verlichte garage moeilijk vast te stellen of de verlichting werkt ... dus dat geeft eventueel gedoe. (In die gevallen dat ik vergat de LED-lampjes te verwisselen kreeg ik overigens ook mijn APK, ik was wel - plaatsvervangend - blij dat er geen steekproef-keuring was, je weet maar nooit of de trouwe keurmeester gezeik krijgt.)
O ja, gele LED-lichtjes werken heel goed bij gele kentekenplaten, dwz in het donker zie je dat de plaat verlicht is, de gele plaat reflecteert immers het gele licht optimaal zelfs al lijkt dat licht objectief gezien nogal schemerig. Dat de dikke opgelegde letters en cijfers een lelijke slagschaduw geven is dan weer niet mijn schuld, ik vind die luxe dikke letters en cijfers niet eens mooi - ik kreeg de luxe platen gratis bij de aanschaf van de auto (vóór heb ik zelfs mijn luxe plaat gewisseld voor een goedkope, zo'n goedkope is beter bestand tegen mishandeling).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2021, 22:57 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Beschrijvingen zijn nu zeker duidelijk denk ik.
Onwetendheid van de gele en rode knop komt misschien ook omdat er niets op staat. De meeste modernere 4x4 ustaat het in ieder geval op de knop zelf of is het elektrisch inschakelbaar met waarschuwingslamp op het dashbord. STUKJE NOSTALGIE zou ik zeggen. Toen ik mn 109 aantrof was de voorste aandrijfas zelf bij de vooras uit zijn kruisjes geschoten(zover versleten) en zat met ijzerdraad aan de chassisbakl vastgemaakt. Heb een complete vervanger voor weinig gescoord.

@ Mark

Dat er verschil in keurmeesters en zienswijze zit is een feit. Alleen dingen als de waarde die een remmenbank aangeeft werken doorgaans bij allemaal hetzelfde. SApelingen klan je natuurlijk uitklokken met micrometer op een magneetstand.

Ik keurde bij de vorige baas 2x per week bij de RDW zelf met ADR vrachtwagens. Wist meestal al wel wat de dag zou brengen als je bepaalde keurmeesters aantrof die morgen.

APK en oppervlakkige droogtescheuren in het oppervlak mogen gewoon. Er staat geen diepte voor aangegeven. Met die verstande dat het karkas(al dan niet het ijzer of de katoenen koordlagen) mogen niet zichbaar zijn. RDW tolereerd geen ingespoten kit in de gaten, dat zien ze niet als officieel rubber haha. Ik heb ook nog nooit een afkeur gehad op ondiepe droogtescheuren in de wang. Inrijdingen in de wang is gelijk afkeur. Als je zelf met een steenachtige ondergrond of bv glas een stukje profiel weg gereden heeft en je zag het(onbeschadigde) ijzer dan liet je hem weer vulcaniseren bij de bandenman.

@ Jamaar je heb zeker gelijk dat je niet moet bezuinigen / knoeien op veiligheid. Maar bij oeverloos gezeik als velgen en spoorbreedte(afwijkende et waarde/ breedte) kan ik een paar keurwielen wel weer begrijpen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.