Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 02:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 12:19 
Offline

Geregistreerd: za 16 okt 2021, 16:09
Berichten: 5
Hoi, Weet iemand of een V8 uit 1984 op E 10 kan rijden of op E5 moet?
Bedankt
Jos


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 13:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Moet is niet het ding. ethanol tast o.a. alu en oude slangen rubbers aan.
Advies is zo weinig mogelijk ethanol toevoeging te tanken. dus e98 (of lpg)
J.
Hieronder nog wat meningen:

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 14:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jos 110,

Niks "moet".
Als de auto maar zelden rijdt zou ik zo min mogelijk ethanol verkiezen, eventueel zelfs extra zuivere benzine (die niet vergumt etc.).
Als je er meer mee rijdt is LPG natuurlijk een optie, da's schoon en heeft nog zo wat voordeeltjes.
En als LPG een stap te ver is kan je ook eens goed kijken naar de verschillende rubberen leidingen en afdichtingen.
In principe tast ethanol juist het rubber niet aan, en is het de gewone benzine die de gebruikelijke weekmakers vervangt (die weekmakers lossen makkelijk op in de benzine). Dit maakt de rubberen slangen etc dus "verslaafd" aan benzine. (En het is ook een risico als je de auto zo nu en dan langere tijd stil zet, een slang kan dan bros worden -- het is een oorzaak van motor-brand bij bijv. campers, die het winterhalfjaar stil staan, de meeste campers rijden echter op diesel, daar gaat het wel goed.)
Vervang je de slangen en afdichtingen - wat dus sowieso geen slecht idee is - dan vervang je die direct voor de betere kwaliteit, dus brandstofslang die zowel benzine als ethanol-proof is. Daarna is E10 vooral een probleem als je de auto langdurig weg zet.
NB In een enkel geval kan met name zink-houdende compound (dus van dat grijzige gegoten metaalwerk) reageren met ethanol, dat is wel iets om op te letten.

Verder kan het ethanol-proof maken van het brandstof-systeem interessant zijn wanneer je bijv. naar Frankrijk gaat. Met de juiste (electronische) ontsteking en verder wat voorkennis loopt een benzinemotor ook probleemloos - en bovendien heel schoon - op E85 (dus 85% ethanol en een restje benzine). In Frankrijk is E85 goedkoper als LPG, en bovendien is E85 ook nog eens algemener verkrijgbaar !! In principe is het zelfs mogelijk een echte multi-fuel motor te "maken", je kan dan op zowel gewone benzine, E85 als LPG rijden.

Is overigens best interessant die Franse E85 prijsstelling. Allerlei auto's worden in Frankrijk dan ook aangeboden met de geschikt voor E85 optie ... en indien niet dan bestaan er ombouw-kits. Op E85 rijd je ineens voor half geld - weliswaar heeft E85 een lagere verbrandingswaarde, maar de extra koelende effecten zorgen voor een beter rendement zodat die lagere verbrandingswaarde goeddeels gecompenseerd wordt.
In Zweden is E85 ook ruim verkrijgbaar - maar dan wel iets minder aantrekkelijk geprijsd - en in Zweden worden dan ook auto's geleverd en/of omgebouwd naar E85 (eventueel zelfs met de Franse ombouw-kits).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 19:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ik heb 2 moderne auto's gehad die volgens de E10 check prima op E10 zouden moeten kunnen rijden.
En daar is ook alles mee gezegd.

Beide auto's kregen vage klachten. Inhouden, bokkig optrekken bij koude motor, zomaar een schokje met warme motor en ga zo maar door.

Volgens de garage houder allemaal het gevolg van E10.
Beide auto's hadden overigens ook een hoger verbruik met E10.
Heb daarna nooit meer E10 getankt en ben gewoon e5 blijven rijden, kuren verdwenen weer dus conclusie: wat een rommel is die E10.

Dus ik zou, ongeacht wat voor auto,model, type blah blah het is nooit E10 tanken.
Maar da's mijn mening.

(Maat van me heeft een mini uit 2012 ook kuren en een Tucson uit 2007 die er helemaal niet al te best op funtioneerd dus volgens mij ben ik niet de enige met slechte ervaring)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 19:26 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Rolf schreef:
Beide auto's hadden overigens ook een hoger verbruik met E10.


Ethanol bevat minder energie dan benzine, vandaar het hogere verbruik.

Ik heb begrepen dat er in België sinds een aantal jaren alleen nog E10 verkrijgbaar is maar een moderne auto zou dat moeten overleven.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 19:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Rolf schreef:
Ik heb 2 moderne auto's gehad die volgens de E10 check prima op E10 zouden moeten kunnen rijden.
En daar is ook alles mee gezegd.

Beide auto's kregen vage klachten. Inhouden, bokkig optrekken bij koude motor, zomaar een schokje met warme motor en ga zo maar door.

Volgens de garage houder allemaal het gevolg van E10.

Tja, vervuilde EGR en andere diesel-problemen wil de garagist ook graag wegschrijven op het merk diesel dat je tankt ... da's makkelijk ... dan heeft de klant het gedaan.

Dat verschillende auto's het niet goed doen op E10 is niet de schuld van die E10 maar veel meer die van de electrickery in die auto's.
Wel is het waar dat E10 iets minder energie-inhoud heeft dus is een wat groter verbruik normaal ... maar door de beter koelende werking van de ethanol is het meer-verbruik kleiner als dat wat je rekenkundig verwacht ... niet zo gek: ethanol-injectie is een gekende methode om meer vermogen uit een motor te halen.

Dan de limiet: Je kan een benzinemotor zelfs prima op E85 laten lopen. Het hangt een beetje van de motor af, bij een traditionele carburatie is het lastiger, bij een benzine-injectie hangt het van het type regeling af (voor moderne motoren zijn er goede ombouwsets, en niet zelden ook af-fabrikant oplossingen - bijv. voor andere "markten").
Zelf ben ik een dieselaar dus heb ik geen handson ervaring, mijn broertje evenwel is een E85 fan. Hij heeft een "historische" BX op E85 en rijdt daarmee probleemloos Zweden <=> Zuid-Frankrijk, hij heeft ook een Hanomag-camper met Volvo-motor en ook die rijdt op E85 ... zelfs de motormaaier en bosmaaier draaien op E85. Dat niet alleen, hij was in Zweden door een grote merk-dealer ingehuurd als intermediair tussen de Franse ingenieurs en de monteurs bij de introductie bij die dealer van de ombouw-kits. Ik zou nog eens moeten vragen hoe het er nu bij staat, dwz bij die grote dealer want die BX rijdt al vele jaren op E85 en die BX komt al jaren met vlag en wimpel door de strenge Zweedse APK.


O ja, ik gebruik zo nu en dan ook E10 ... in mijn benzinebrander. De MSR brandt prima op E10, zelfs mooier schoon, en makkelijker, het enige minpunt is de sudderstand (waar de MSR toch al niet de beste in is). Zet je de brander te laag dan gaat ie uit, en dat dan zonder de op benzine gebruikelijke gele kwalmende vlammen maar gewoon vanuit een mooi zacht brandende blauwe vlam
.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 23:04 
Offline

Geregistreerd: zo 28 sep 2014, 08:54
Berichten: 37
Jos, ik rij zelf al jarenlang een 110 V8 op E5 98 super ,liefst die van Esso of BP want daar zit helemaal geen ethanol in . Ik weet dat de kunststof vlotters van SU carburateurs op den duur niet tegen ethanol kunnen . Ze gaan daardoor lekken .Maar dat is op te lossen met de vol geschuimde vlotters .Heb jij nog de Solex/Strombergs of al de latere SU's ? Verder kan ik je verzekeren dat de Rover V8 motor het mooist loopt op E5 en zeker niet op E10 of E85 . Verder meng ik ook nog half-synthetische (asloze)2 tact olie door de benzine in de verhouding 1:150 . Deze olie smeert en conserveert enigszins en houd zuigers en kleppen mooi schoon van aanslag. Succes ! Vr gr Henk B.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: do 21 okt 2021, 11:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
hnb1965 schreef:
.... dat de Rover V8 motor het mooist loopt op E5 en zeker niet op E10 of E85

Daar is dus niet iedereen het mee eens: https://www.v8forum.co.uk/forum/viewtop ... 6&start=45
Waarschijnlijk is het wel zo dat een carburatie-auto moeilijker goed op 85 is aan te passen, dwz een injectie-systeem is inmiddels de "norm" en dus is er meer praktijk-kennis/ervaring. Er zijn evenwel landen genoeg waar "benzine" motoren al heel lang op ethanol draaien.

De angst voor ethanol is mijns inziens in belangrijke mate ingegeven door de conservatieve automotive industrie.
Het is overigens een rare angst want ethanol-injectie is al een eeuwigheid bekend als vermogens-boost-methode.
Ethanol zorgt voor meer koeling dus een verhoogd rendement, en daarnaast verhoogt ethanol het octaan-getal.

PS Kijk eens in het lijstje van schoonmaak/oplosmiddelen: ethanol (of te wel spiritus) geldt als een van de minst agressieve oplosmiddelen.


Blijft staan dat als je niks wilt veranderen dat dan E10 mogelijk al een stap te ver kan zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: do 21 okt 2021, 12:34 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Op de vraag van TS weet ik geen antwoord. Wel vind ik E5 of E10 een lastig verhaal. Ik heb hier 2 nagenoeg dezelfde motorfietsen met hetzelfde motorblok. De 1 heeft geen problemen met E10 en de ander wil er niets van hebben. Het is wat mij betreft dus een kwestie van uitproberen geweest. En alle o-ringen van de carburateurs heb ik allang eens moeten vervangen, ook al toen E5 kwam.
En, Marc, een MSR Dragonfly brandt ook fantastisch op de sudderstand, is heel goed af te regelen en lust zelfs diesel.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: do 21 okt 2021, 13:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
albert schreef:
En, Marc, een MSR Dragonfly brandt ook fantastisch op de sudderstand, is heel goed af te regelen en lust zelfs diesel.

Tja, ik heb een MSR Whisperlite (International, zowel de allerlaatste variant als de vorige), had ooit een oude MSR XGK (het voor-vorige type).
Bij al deze branders kan ik niet blij worden van de prestaties op diesel, daar branden ze net zo goed op als diesel het indertijd in de oude petroleum-vergasser deed (dwz beroerd en met veel roet).

In tegenstelling tot wat velen zeggen is de MSR Whisperlite heel goed regelbaar, maar het vraagt wat gewenning om goed met de vertraagde regeling om te gaan (de kraan op het tankje geeft een vertraagde reactie, bij de Dragonfly zit de kraan bij de brander, maar dat maakt de kraan weer kwetsbaarder). Die oude MSR XGK, die was echt rampzalig: een enorme herrie, beperkt regelbaar en ook nog eens een minder verwarmingsrendement (dat laatste althans met de gebruikelijke kampeerpannen-maten).

Met de MSR Whisperlite ben ik misschien al 20 jaar tevreden (zelfs met heel beperkt onderhoud blijven ze het doen, en dat op ongeveer iedere "benzine" ... alleen toen ik eens een overjarig restje kreeg raakte de brander versneld verstopt - wat overigens ook weer makkelijk te verhelpen is, zelfs onderweg op de fiets).
Het enige "dingetje" met E10 is dat de ethanol kennelijk enthousiast verdampt en heel fraai brandt - dit leidt ertoe dat als je de sudderstand tot in de limiet beproeft er het moment komt dan de vlam bij een minimaal zuchtje uitwaait. Gebruik je gewone benzine dan leidt de uiterste sudderstand tot momenten van even een wat gele vlam, en de gloeiende roetdeeltjes in die vlam (hij is geel door die gloeiende roetdeeltjes) steken de vlam weer aan als kortstondig ie uitgeblazen wordt.
De remedie is dus om met E10 net iets beter op te letten, en desnoods een aansteker paraat te houden -- de E10 geeft een mooie blauwe vlam, kennelijk verloopt het vergassen beter, en dus steekt ie ook weer makkelijker aan.

Voor thuisgebruik (voor het bakken van de zalm), en voor de eerste dagen kamperen, gebruik ik gewoonlijk een mix van E10 met wasbenzine. Wasbenzine is wat "schoner" als autobenzine (op het moment is wasbenzine ook nog eens goedkoper), zo heb je dan het goede van beide.
Overigens is wasbenzine in bijv. Frankrijk weer moeilijk verkrijgbaar en ongezond duur ... dus haal ik daar gewoon de "Sans Plomb" die als goedkoopste uit de pomp komt (zoals het uitkomt, als er keuze is afwisselend E10 en E5).

Overigens neem ik ook zo nu en dan een 5 l tankje Franse spiritus (alcool a bruler) mee. De Franse spiritus is een stuk schoner, ruikt lekkerder 90% en bovendien goedkoper als dat 85% blauwe spul hier - o ja de Franse spiritus is ook niet zo smerig met bittere smaak verpest (niet dat ik het spul drink, maar met bijv Zweedse spiritus moet je uitkijken, zelfs de ruitensproeiervloeistof is zo bitter dat je je handen moet wassen na het bijvullen).

Maar goed, we dwalen af.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: do 21 okt 2021, 23:28 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Even controleren kreeg net error


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: do 21 okt 2021, 23:32 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Geef mij maar Poolse spiritus,is goed drinkbaar en helpt tegen de meeste kwaaltjes.Elke Echte Pool zal dat beamen.Vroeget werdt het ook wel verdund met water als mensen daar geen dure wodka konden of wilden betalen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2021, 08:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
88 is je ware schreef:
Geef mij maar Poolse spiritus,is goed drinkbaar en helpt tegen de meeste kwaaltjes.Elke Echte Pool zal dat beamen.Vroeget werdt het ook wel verdund met water als mensen daar geen dure wodka konden of wilden betalen

Tja, als we gaan overtoepen ....
Doe mij dan maar een 5 liter tankje 96% Alcool a bon goût uit Andorra, met een prijsniveau weinig boven dat van de Franse spiritus en zoals de naam al zegt goed van smaak en daarbij "gezond".
Nu nog even wachten totdat er iemand met de "gratis" 96% laboratorium-alcohol op de proppen komt. Het enige wat ik daar tegen in kan brengen is dat de reis naar Andorra leuker is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2021, 21:20 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tsjonge,

Nederland zou het braafste jongetje van de klas moeten zijn? Maar kan nergens in Nederland de ecologische E85 vinden voor de leuke prijs die Marc schrijft.

Economisch vult dat de schatkist natuurlijk ook niet.

Tis fraai allemaal. Als je zelf op plantaardige olie wil(de) rijden of bijmengt ben je een misdadiger. Zelf mogen ze ongestraft van alles bijmengen. Of je auto er nu tegen kan of niet.

Met de huidige E10 een voertuig voor een jaar of 3 stallen met e10 ? mwa, zal niet meer gaan. Maar met een lege tank krijg je ook weer condens en roest. Waar doe je nu goed aan.

Met een V8 E5 tanken en hem ff laten brullen zal zeker een rip uit het lijf zijn. Maar als je het kan veroorloven en er van geniet? GAAAAN.

Kaag en Rutte lachen je alleen vierkant uit. Tja, 1984 is eigenlijk net weer wat te nieuw voor LPG(zonder g3) voor de mrb. OOk een juiste plek voor de toch wel grote onhandige tank vinden is een dingetje.
Overigens geen idee hoe de klepzetels van een V8 dat vinden? De koppen aanpassen kost ook weer ff wat. De Mazda 2 van mn dochter(af fabriek LPG geleverd) pikte het niet.

Tja, en wat hebben die gasten in Den Haag over 3 jaar weer verzonnen als je dan eindelijk op de gewenste 40 jaar zit.

En er ff een camper (kwart tarief) van maken valt ook niet mee.

Tja, en of je van zelf spiritus lurken nu zo opknapt(blind worden)? Ik zou er maar mee ontvetten, raampjes lappen etc. Tja, gebruik zelf waar je je het lekkerste bij voelt en kiep in je auto waar die ook het minste problemen mee geeft. Mijn daily Suzuki met een injectie van 2004 sputtert niet op de hedendaagse e10. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik niet van "het nieuwe rijden"ben en hij warm word en toeren maakt.

@Albert Mn Yamaha Diversion van 2004 heeft 1x een gescheurde brandstofslang gehad. Hij is ook niet nieuw meer, kan gebeuren denk ik dan. Zelf vind ik hem op e10 niet veel slechter lopen als op E5. Maar ook hierbij geld dat hij moet werken en hij het maar heeft te slikken. Wat mn caferacer XJ900 van 1987 lekker vind weet ik nog niet. Die loopt zowieso brullend ouderwets rommelig en moet nog afgesteld worden met de juiste dempers etc. De Yamaha 6PK 4 tact buitenboordmotor met carburateur vaart prima op E10 . Maar ook altijd minimaal half gas.

Duimen maar voor lagere prijzen, groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2021, 21:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Maar kan nergens in Nederland de ecologische E85 vinden voor de leuke prijs die Marc schrijft.

Ik schreef ook Frankrijk. In Zweden is E85 hoogstens "concurrerend" met benzine.

nico1970 schreef:
Met de huidige E10 een voertuig voor een jaar of 3 stallen met e10 ? mwa, zal niet meer gaan. Maar met een lege tank krijg je ook weer condens en roest. Waar doe je nu goed aan.

Tja ... als stallingsvloeistof zou ik denken aan extra zuivere brandstof. De mannen die hier de straat openzagen gebruiken Aspen, maar er is beslist meer keuze. Of wasbenzine goed is in de motor weet ik niet, wasbenzine krijg je inmiddels voor een "vriendenprijsje" dus zal het wel niet werken in een motor.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2021, 22:08 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
@Nico

De ene motor lust wel E5 of E10, de andere niet. Ik heb hier 2 BMW's R80. Zelfde blok, dezelfde carbs, dezelfde compressie. De ene is blij met E10, de andere doet niet anders dan bokken, ploffen en dergelijke. De Seagulls lusten alles wat ook maar een beetje op benzine lijkt, zolang er maar 10% olie bijgemengd wordt. Ik heb tijdens het varen ooit eens per abuis bijgevuld met petroleum en ja hoor, gewoon doorgaan het gekke ding. Vroeger was hier een grondschipper met in zijn schuit een Claes motor van 15pk. Viertakt, open klepbediening, met de slinger starten, 370kg vliegwiel. Als hij de motorolie ververste, filterde hij de verlopen olie en ging het zo de tank in, vermengd met 50% dieselolie. Zonde om weg te gooien. Maar ja, vroeguh was alles beter.

@TS: E5 of E10? Ik zou het gewoon uitproberen ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: za 23 okt 2021, 08:36 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Wil toch een beetje tegengas geven. Brandstof is nog veel te goedkoop, we vinden het maar heel normaal en denken het recht te hebben op onze grgrenzeloze verspilling, ja ik doe er ook aan mee en ja ik ben ook niet blij dat alles duur wordt. Maar hoe gaat het verder? Steken we alle de kop in het zand en klimaatverandering bestaat niet, na ons de zondvloed? Letterlijk!
Ik heb bewust geen kinderen en ben eerlijk in mijn mening dat de mensheid het niet verdiend om te overleven.
Hou op met zeuren, dat levert niets op..
Ik vraag al 40 jaar aan mensen die over klimaatveranderingen klagen, zet jij je koelkast uit om het klimaat te sparen? Dat leverd lege blikken op, totale onbegrip, zo van he waarom? Andere moeten het maar oplossen, ik ben maar een eenvoudige mens en kijk wat al die industrie vervuild, dan maakt wat ik doe toch niet uit. Ze vergeten dat die fabrieken draaien omdat zij de spullen kopen.
Sorry moest dit even kwijt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: za 23 okt 2021, 10:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Wil toch een beetje tegengas geven. Brandstof is nog veel te goedkoop, we vinden het maar heel normaal en denken het recht te hebben op onze grgrenzeloze verspilling, ja ik doe er ook aan mee en ja ik ben ook niet blij dat alles duur wordt. Maar hoe gaat het verder? Steken we alle de kop in het zand en klimaatverandering bestaat niet, na ons de zondvloed? Letterlijk!
Ik heb bewust geen kinderen en ben eerlijk in mijn mening dat de mensheid het niet verdiend om te overleven.
Hou op met zeuren, dat levert niets op..
Ik vraag al 40 jaar aan mensen die over klimaatveranderingen klagen, zet jij je koelkast uit om het klimaat te sparen? Dat leverd lege blikken op, totale onbegrip, zo van he waarom? Andere moeten het maar oplossen, ik ben maar een eenvoudige mens en kijk wat al die industrie vervuild, dan maakt wat ik doe toch niet uit. Ze vergeten dat die fabrieken draaien omdat zij de spullen kopen.
Sorry moest dit even kwijt

Nee maar ... ik had het kunnen schrijven !!

Nog afgezien van de zorg voor de toekomst, de zorg voor ons nageslacht -- nee, nee, niet het mijne, ik heb ook geen kinderen (ik zeg wel dat ik daarom meer milieuruimte heb ... aan het eind van mijn olie houdt ook een stukje vervuiling op). Dus nog afgezien van die zorgen moet je eens objectief kijken naar de prijzen, mogelijkheden en naar de gemiddelde koopkracht van ons "westerlingen".

Kijk je naar koopkracht etc. dan is brandstof alleen maar goedkoper geworden (en verhoudingsgewijs is de trein weer duurder geworden).
Brandstof verspillende bezigheden* - zoals het naar ver weg vliegen, of jaarrond aardbeien - zijn zelfs belachelijk goedkoop geworden.
* In de 60er jaren kwam het ineens op: de luxe van een vliegvakantie, 30 jaar later was het geaccepteerd, en tegenwoordig vlieg je naar Barcelona of Milaan of nog verder voor de prijs van een treinkaartje Eindhoven-Luxembourg.

En kijk je verder naar die koopkracht:
We kunnen zowat alles kopen, nu ja "we" ... ik bedoel dan sommigen waarbij de groep "sommigen" wel steeds groter wordt ... het lijkt wel of het aantal Tesla's en andere e-xhibitionele auto's het aantal toeslag-affaire-slachtoffers wil overtreffen.
O ja, bedenk wel dat de grote meerderheid van de "te grote" e-auto's door ons betaald worden: kleine of grote goed verdienende ondernemers trekken alle kosten af en krijgen subsidie en verder ook de voordeligste MRB-tarieven. Enige voordeel is dat je als je straks op de fiets wordt doodgereden ... dat dat dan in stilte gebeurde, je hoort die dodelijke 2 ton accu's niet aan komen. (Onze kat is mij hierin al voorgegaan.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: zo 24 okt 2021, 10:08 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
hey grapjassen,

Hoever kan je van een onderwerp afdwalen. Ik had het zelf kunnen zijn haha.
Idd de wereld is overbevolkt met naar extreme luxe azende verziekende mensen die hun verspil grenzen niet kennen. Kom er soms echt tegen met een ego van een pantserplaat met verstopte oren. Voorbeeld Taliban, Gun elkaar iets waaronder een basis als VRIJHEID! Maar heb zo helaas ook collega's naast mn werkbank, dan komt het dus angstig dichtbij .
Ik heb wel 7 kids(waaronder een beroepsmilitair, waarom bouw je anders Defenders? ) en kan nu weinig meer aan mn keuze veranderen. Soms is het gezellig, soms heb je er je handen vol aan.
Ben wel van het principe dat alles hergebruikt word,ongeacht mode of mening verslijt alles tot de laatste draad en rijd met een daily auto van 2004. Als er daarna nog wat te recyclen valt moeten ze daar maar een poging mee wagen.

Daarom mijn uitdaging van mn 1973 Transit busje. oude MRB vrij carrosserie(haha dag Kaag, dag Rutte) . Wielen van een transit 2013 Oude motor,bak, stuur, bedrading van Ford Scorpio, versnellingspook van Volvo, ,stuurbekrachtiging Opel, wat VW Golf 2 delen als gloeirelais en ruitensproeier reservoir, gebruikte elektrische cruiscontrol van Marktplaats, setje centrale vergrendeling en koelbox van Waeco, bijrijdersbank uit een Sprinter, demontabele bedbanken op rails met scharnieren gemaakt van een VWT3 en een dashbord(met Alie roosters) van restje Mahonie panelen met ronde VDO meters. Universele uitlaat van Simons. En heel veel plaat ijzer, lasdraad,gas en elekticiteit.
Ben reeds 5 jaar bezig en op 3/4 van het werk nu. Wil het eens afronden en de wereld raar laten kijken dat het kan, het mag nog als ik opschiet, dus waarom niet. Anders moet ik weer opnieuw beginnen met een stekker , accu en elekromotor.

Dat moeilijk verkrijgbare en zeldzame dingen duurder zijn als wat je gewoon uit je tuin kan plukken is logisch. Jaarrond aardbeien is ook niet logisch. Invliegen zou verboden moeten worden. Kijk wat je hebt en niet wat je mist.
Maar ik zondig soms ook met onderdelen(dashbord roosters etc) van Alie.
Sommige onderdelen als carterventilatie waar ik probleem auto's(economisch geschikt voor sloop) mee red worden in China zo goedkoop nagemaakt dat het rendabel is om te redden.
Je kan natuurlijk geen Duitse Bosch dynamo van vroeger vergelijken met een nieuwe chinees. Daar red je de levensduur maar even mee.
We hebben na jaren weer sneeuw gehad met de corona toen de vliegtuigen stil stonden op Schiphol? Zit er een verband?
@ Albert
Ik heb zo ook wel eens van allerlei soorten brandstof(nooit meer als ongeveer 1/3 tot 1/2 ) bijgemengd in mn Golf 2 diesel. Dit wel na de strenge winters. De afgewerkte frituur olie en afgewerkte motorolie werden ook gewoon gefilterd. en moet eerlijk zeggen, je rook het niet. Ben ernstig bang dat de huidige door de overheid motoren met roetfilters en elektronica het idd niet meer accepteren.

De zon komt door en geeft stroom op de panelen voor mn Koffiezetapparaat? Luxe? mwa, filterzakje met prut , water, en gaan, Dit was de zondagspreek Later, groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2021, 20:20 
Offline

Geregistreerd: za 16 okt 2021, 16:09
Berichten: 5
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties. Ik lees een lichte voorkeur naar E10. Ga ik proberen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2021, 20:21 
Offline

Geregistreerd: za 16 okt 2021, 16:09
Berichten: 5
[quote="hnb1965"]Jos, Heb jij nog de Solex/Strombergs of al de latere SU's ? Verder kan ik je verzekeren dat de Rover V8 motor het mooist loopt op E5 en zeker niet op E10 of E85 .

Dag Henk, Ik heb een Edelbrock carburateur.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: di 02 nov 2021, 15:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
geen benzine maar diesel.
heb tijdje geleden om het roken te stoppen(van de 109) van die bio diesel in mijn nissannetje gegooid.
Neste MY. rookte inderdaad niet meer.. vermogen was stuk minder, echt merkbaar.
en ik kom er nu(vandaag) achter dat sommige oude brandstof leidingen helemaal weg gerot zijn.
en ze zijn niet eens zo oud 1981 of zo.
ivm tripje aanstaande zaterdag alles even nagekeken.
en zag dat hij wat diesel lekte op de hogedruk leiding.
de leiding was net kauwgum van binnen. het rubber van de voering droop er uit.
alle nieuwe brandstoffen zijn toch niet helemaal veilig dus.
zal ook wel voor de benzine gelden.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Benzine E10 of E5
BerichtGeplaatst: di 02 nov 2021, 20:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
.... de leiding was net kauwgum van binnen. het rubber van de voering droop er uit.
alle nieuwe brandstoffen zijn toch niet helemaal veilig dus.
zal ook wel voor de benzine gelden.

Tja ... dit vraagt om een nuancering.
Brandstofleidingingen van 40 jaar oud vernieuw je sowieso beter een keertje. Beter vroeger dan later.

En dan verder: Bij benzine geldt - ik schreef dat al - dat bij oude benzineleidingen de weekmakers geleidelijk zijn weggespoeld en vervangen door de vluchtige bestanddelen uit de benzine. Komt er dan ineens een "benzine" met een andere samenstelling dan kan een leiding ineens zijn oude eigenschappen verliezen (bij benzine-leidingen is de kans groot dat die bros worden).

Hoe het bij diesel uitpakt weet ik niet, wel weet ik dat bij hogere percentages bio-diesel er verwekingsproblemen kunnen ontstaan in oudere rubber-kwaliteiten. Een jaar of 15 geleden kon je in bijv. Tsjechië al (goedkopere) bio-diesel tanken en toentertijd was er al de waarschuwing dat dat bij een (toen) oudere auto problemen kan geven (toentertijd was de diesel in Polen nog goedkoper dus reed ik door een hoekje Polen om daar goedkoop te tanken).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.