Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 okt 2021, 23:36 
Offline

Geregistreerd: za 16 okt 2021, 21:01
Berichten: 4
Woonplaats: Wezep
Hallo, nieuw hier.

Ik heb een paar weken geleden mijn eerste land rover aangeschaft. Een discovery 2 uit 1999. Bij aanschaf uitgebreid getest en probleemloos naar huis gereden (1,5 uur). Nu een paar weken later komen er een aantal dingetjes bovendrijven...... :cry:

Ten eerste wil hij steeds slechter starten. Wel vlot rond draaien (nieuwe accu), maar heel langzaam aanpakken. Op dit moment zeker wel 30 seconden voordat die aanpakt. Brandstof pomp jengelt behoorlijk luid en stopt daar ook niet mee tijdens rijden.
Ten tweede valt hij tijdens het rijden spontaan uit, na circa 5 min al. Wil dan ook niet starten, pas na 10 min wachten lukt het na lang starten weer.
Als de auto gestart is, wil die wel normaal optrekken, totdat hij uitvalt dan, wat niet fijn is als je 100 rijd op de snelweg...

Ook schakelt de auto naar mijn idee wat laat over naar de volgende versnelling, de eerste 2 bij ca 2000 toeren, de derde en vierde pas bij 2400. Is dit normaal?

Wat ik al heb geprobeerd:
Nieuwe accu
Nieuw brandstoffilter, daarna ontlucht dmv gaspedaal aantal keer intrappen. Werkte eerst wonderen, starten lopen, totdat ik ging rijden en na 5 min toch weer uitviel. Nu ook weer slecht starten. Ik heb een drukmeter, maar kan nog geen goede plek vinden om op de brandstofheffing aan te sluiten om de pomp te testen. Andere manier om hem te testen misschien?
Brandplaatjes versleten? Zou de moter dan niet de hele tijd onregelmatig moeten lopen?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groet Dennis

_________________
MB w116 280se
Volvo s60
Land rover discovery 2


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 06:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
misschien makkelijk om te vertellen wat voor motor en (auto)box? in zit
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 08:50 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Het verhaal van Tim gelezen?
Zoek het in de hoek van die jengelende opvoerpomp zou ik denken.
Maar met sjeroens eens, wat voor motor?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 10:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Het verhaal van Tim gelezen?
Zoek het in de hoek van die jengelende opvoerpomp zou ik denken.
Maar met sjeroens eens, wat voor motor?


't Zou maar zo een Td5 kunnen zijn, en dan zou het maar zo een vermoeide brandstofpomp kunnen zijn.
Check echter ook het brandstoffilter: wellicht heeft de auto iets langer stilgestaan met "oude" diesel en zit het filter nu vol met zooi.
In de limiet zit er de beruchte "diesel-alg" is (een "alg" die geen alg is maar een schimmel ... is dat het geval dan moet je de diesel weg doen en de tank en het hele dieselcircuit goed doorspoelen).

Brandplaatjes en/of de brandstofdrukregelaar geven met name startproblemen en daarna minder gedoe.

O ja, wat betreft de automaat: Naar ik begreep schakelt die sowieso aan de late kant ... en verder was er ook nog sprake van een zelflerende aansturing (hoe je die moet wissen weet ik niet, wellicht iets voor een wat diepgravender google-search - er zijn nogal wat goede Britse forums).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 13:32 
Offline

Geregistreerd: za 16 okt 2021, 21:01
Berichten: 4
Woonplaats: Wezep
Ja, het is een td5 2,5L moter.

Ik heb onder de bekleding naar de brandstofpomp gekeken, er zit een sticker op met datum 04/21 van het merk VDO. Die is dus nog aardig nieuw. Diesel die uit het oude brandstoffilter kwam, lijkt op het oog brandschoon en ruikt normaal.
Wat ik dus vreemd vind, is dat er tijdens proefrijden en naar huis rijden geen problemen waren. De tank was half vol bij de verkoper en heb nog geen nieuwe diesel getankt. Pas na 2 weken begonnen de problemen. Nu rijd ik er niet meer mee, want te onbetrouwbaar.

Dus nu dieseltank demonteren en schoonmaken? Nieuwe brandstofpomp vervangen als het niet nodig is, is ook jammer geld. Is dat nog na te meten, of is het gewoon vervangen en hopen op het beste?

groet

_________________
MB w116 280se
Volvo s60
Land rover discovery 2


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 13:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
DS92 schreef:
Ja, het is een td5 2,5L motor.

Ik heb onder de bekleding naar de brandstofpomp gekeken, er zit een sticker op met datum 04/21 van het merk VDO. Die is dus nog aardig nieuw. Diesel die uit het oude brandstoffilter kwam, lijkt op het oog brandschoon en ruikt normaal.
Wat ik dus vreemd vind, is dat er tijdens proefrijden en naar huis rijden geen problemen waren. De tank was half vol bij de verkoper en heb nog geen nieuwe diesel getankt. Pas na 2 weken begonnen de problemen. Nu rijd ik er niet meer mee, want te onbetrouwbaar.

Dus nu dieseltank demonteren en schoonmaken? Nieuwe brandstofpomp vervangen als het niet nodig is, is ook jammer geld. Is dat nog na te meten, of is het gewoon vervangen en hopen op het beste?

Hmm ... ongericht gaan vervangen is vooral goed voor de onderdelenmarkt.

Een VDO-pomp van 04/21 zou gewoon goed moeten zijn (maar wellicht zijn daar ook maandagochtend-exemplaren onder, of zijn er ook "VDO's made in China"?).

Overigens wil schone diesel uit het filter nog niet zeggen dat het filter die schone diesel ook goed doorlaat.

Een andere invalshoek is die nieuwe pomp van 04/21. Wellicht was er toen al iets mis, en was een nieuwe pomp het "usual suspect" ... en wellicht was het helemaal niet die pomp. Ergens een luchtlekje (dat kan bijv. de brandstof-druk-regelaar zijn) maakt dat de pomp harder moet werken (en een oude pomp er mogelijk mee ophoudt) maar dan is een nieuwe pomp slechts het bestrijden van een afgeleid symptoom.

Dat de pomp blijft "jengelen" is bedenkelijk, dwz bij mijn oude trouwe Td5 hoorde ik de pomp wel altijd een beetje, maar het luidere ontluchtings-jengelen hoort vrij snel op te houden.

O ja, de retour en het ontluchtingsventiel zijn - als ik de berichten lees - ook nog denkbare veroorzakers van onduidelijk gedoe.

En ... kom je er niet "gemakkelijk" zelf uit dan is denkelijk het bezoek aan een goede Td5-kenner een betere investering -- een voor een alle onderdelen vervangen kan altijd nog.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 14:19 
Offline

Geregistreerd: za 16 okt 2021, 21:01
Berichten: 4
Woonplaats: Wezep
Ik heb net weer een stukje gereden. Na lang gepuzzel toch een drukmeter in de brandstofaanvoer kunnen monteren. Ik heb een hele constante lijn van 3,6 bar, beweegt nauwelijks. Ook toen de auto vanzelf afsloeg bleef die druk gelijk. Het gejengel van de pomp gaat wel in verschillende toonhoogtes op en neer.
Wat ik ook gemerkt heb, kort voordat de auto afslaat loopt die onregelmatig, alsof op 4 cilinders ipv 5. Starten daarna is erg moeilijk.

Ja een kenner zou wel handig zijn, maar waar vind ik een goede? :?:

_________________
MB w116 280se
Volvo s60
Land rover discovery 2


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 14:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
persoonlijk zou ik nog even contact op nemen met de verkopende party, niet om geld terug te halen maar om te informeren wat hun er aan hebben gedaan.
Ben geen kenner maar zit te denken aan 2 dingen:
=> zoals gezegd vervuilde brandstof, filter en lucht in de leiding. ontlucht ook de hd leidingen door aan de injectorkant even open te draaien. zou ook vervuilde injectors kunnen zijn.
=> of iets electrisch dat je brein een slecht signaal krijgt. het schijnt dat de td5zf bakken idd wat toeren moeten maken.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 15:26 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Voor een kenner: zit Ron Wageman een beetje in de buurt? Die zit in Blokzijl en doet veel met Land Rover. Heeft zelf ook lang een Disco2 gereden.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2021, 15:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
DS92 schreef:
Wat ik ook gemerkt heb, kort voordat de auto afslaat loopt die onregelmatig, alsof op 4 cilinders ipv 5. Starten daarna is erg moeilijk.

Olie in het wiring-harness, of erger tot bij de ECU in de kabelboom ?
Olie in het wiring-harness (of erger) geeft onregelmatig lopen.

Een slechte 12V bij de ECU geeft rare problemen, en dan is er tenslotte de krukas-positie-sensor die de motor stil kan leggen.

Niet overdreven ver weg ('t is nog Gelderland) heb je 4x4Factor (Roger Bastiaens), en nog weer wat verder weg heb je Bart van Dessel of Bas4Cars ... of anders een goede dealer (maar weet dan zeker dat je een goede hebt, want je wilt niet duur betalen voor een ondeugdelijk advies).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 09:08 
Offline

Geregistreerd: za 16 okt 2021, 21:01
Berichten: 4
Woonplaats: Wezep
:? Gisteren weer even bezig geweest met de auto.

Op het brandstoffilter zit een eenrichtingsklepje en een air bleed valve. Die eerste mist bij mij compleet :?
De air bleed valve zou lucht door moeten laten en brandstof niet. Even testen en blijkt dat er ook geen lucht door wil. Dus de hele valve er maar eruit gelaten en de auto even getest.
Direct starten en lopen. Een half uur mee gereden zonder problemen. Dus nu maar even een nieuwe bestellen. Waar zou ik die het beste kunnen bestellen?
Hopelijk lost dit het probleem op, zo niet dan zal er toch een brandplaatje lekken vermoed ik.

Iets anders wat ik ontdekt heb....van een deur is de stijl die om het raam heen zit aardig krokant. Kun je die in het geheel vervangen of wordt dat bakken en braden?

_________________
MB w116 280se
Volvo s60
Land rover discovery 2


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2021, 10:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
DS92 schreef:
:? Gisteren weer even bezig geweest met de auto.

Op het brandstoffilter zit een eenrichtingsklepje en een air bleed valve. Die eerste mist bij mij compleet :?
De air bleed valve zou lucht door moeten laten en brandstof niet. Even testen en blijkt dat er ook geen lucht door wil. Dus de hele valve er maar eruit gelaten en de auto even getest.
Direct starten en lopen. Een half uur mee gereden zonder problemen. Dus nu maar even een nieuwe bestellen. Waar zou ik die het beste kunnen bestellen?
Hopelijk lost dit het probleem op, zo niet dan zal er toch een brandplaatje lekken vermoed ik.

Iets anders wat ik ontdekt heb....van een deur is de stijl die om het raam heen zit aardig krokant. Kun je die in het geheel vervangen of wordt dat bakken en braden?


Ah ... dan had ik het gebrek al in mijn lijstje van ma 18 okt 2021, 13:43 genoemd.
Wellicht is de pomp vervangen omdat die airbleed het al langer niet steeds goed deed ... heb je mooi een nieuwe pomp.

Wat betreft het raam - NB een "raam" is eigenlijk het kader rond de ruit- meen ik dat dat raamwerk uit de deur genomen kan.
Bij grijskenteken-auto's werd soms ook het verticale spijltje verzet en daarvoor moest dan het raamwerk los en omhoog.
Of het makkelijk zal gaan is dan weer een andere vraag.
Je kan wellicht makkelijk(er) naar een bijpassende deur van een sloper zoeken: de Disco 2 wordt relatief vaak gesloopt (dwz in vergelijking met Defenders).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.