DS92 schreef:
Ja, het is een td5 2,5L motor.
Ik heb onder de bekleding naar de brandstofpomp gekeken, er zit een sticker op met datum 04/21 van het merk VDO. Die is dus nog aardig nieuw. Diesel die uit het oude brandstoffilter kwam, lijkt op het oog brandschoon en ruikt normaal.
Wat ik dus vreemd vind, is dat er tijdens proefrijden en naar huis rijden geen problemen waren. De tank was half vol bij de verkoper en heb nog geen nieuwe diesel getankt. Pas na 2 weken begonnen de problemen. Nu rijd ik er niet meer mee, want te onbetrouwbaar.
Dus nu dieseltank demonteren en schoonmaken? Nieuwe brandstofpomp vervangen als het niet nodig is, is ook jammer geld. Is dat nog na te meten, of is het gewoon vervangen en hopen op het beste?
Hmm ... ongericht gaan vervangen is vooral goed voor de onderdelenmarkt.
Een VDO-pomp van 04/21 zou gewoon goed moeten zijn (maar wellicht zijn daar ook maandagochtend-exemplaren onder, of zijn er ook "VDO's made in China"?).
Overigens wil schone diesel
uit het filter nog niet zeggen dat het filter die schone diesel ook goed doorlaat.
Een andere invalshoek is die nieuwe pomp van 04/21. Wellicht was er toen al iets mis, en was een nieuwe pomp het "usual suspect" ... en wellicht was het helemaal niet die pomp. Ergens een luchtlekje (dat kan bijv. de brandstof-druk-regelaar zijn) maakt dat de pomp harder moet werken (en een oude pomp er mogelijk mee ophoudt) maar dan is een nieuwe pomp slechts het bestrijden van een afgeleid symptoom.
Dat de pomp blijft "jengelen" is bedenkelijk, dwz bij mijn oude trouwe Td5 hoorde ik de pomp wel altijd een beetje, maar het luidere ontluchtings-jengelen hoort vrij snel op te houden.
O ja, de retour en het ontluchtingsventiel zijn - als ik de berichten lees - ook nog denkbare veroorzakers van onduidelijk gedoe.
En ... kom je er niet "gemakkelijk" zelf uit dan is denkelijk het bezoek aan een goede Td5-kenner een betere investering -- een voor een alle onderdelen vervangen kan altijd nog.