Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 10:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2022, 13:08 
Offline

Geregistreerd: ma 03 jan 2022, 11:28
Berichten: 7
Marc-my-Words schreef:
En passend bij dit onderwerp kan het mijns inziens een misrekeing zijn om je paarden op alleen tubed banden te zetten. Als je na vele jaren nieuwe banden nodig hebt heb je wellicht ook nieuwe binnenbanden nodig en de montage is lastiger (mogelijk duurder), en de keuze kleiner (en mogelijk duurder).   Het kan dan maar zo interessant zijn om een set tubeless velgen te zoeken, zelfs als je er dan nog een pot Limestone overheen moet kwasten. Die nieuwe velgen sparen je in de toekomst ook geld, en je kan wellicht de oude banden nog even aanhouden om ze in de zomer op te rijden (of je verkoopt ze voor een vriendenprijsje als tijdelijke project-wielen)


Oh inderdaad; het is meer uit noodzaak dat ik Tubed banden zoek. Ik heb simpelweg geen tubed velgen, maar als ik een setje tubeless velgen op de kop kan tikken zal ik het zeker niet laten. Alleen blijkbaar weinig aanbod op het moment.
En dat de keuze veel kleiner is op TT banden moge duidelijk zijn. Vandaar ook mijn oorspronkelijke vraag:
Heeft iemand een overzicht van leverbare banden in 7.5x16 TT?
Mij nu bekend zijn
- Michelin Latitude Cross (vermelding May be fitted with tube)
- Avon Rangemaster
- General SAG


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2022, 14:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
mduinker schreef:
.... als ik een setje tubeless velgen op de kop kan tikken zal ik het zeker niet laten.

Misschien gewoon de betere dealers en "specialisten" afbellen. En natuurlijk de gebruikerlijker tweede-hands handelaren (zowel de slopers als de verkopers).
Ik kocht een aantal jaen terug bij een dealer een set nette tubeless HD-velgen, new-take-off voor een heel nette prijs.
De handelaren, of het nu slopers zijn of verkopers van (import) Defenders, kunnen ook maar zo iets hebben liggen (met name die verkopers willen hun koopwaar nog wel eens opleuken met lichtmetaal en dus blijven er dan stalen velgen over).

Je mag hopen dat ze niet naar de nieuwprijzen kijken - als je die prijzen ziet dan lijkt dat staal wel de bitcoin.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2022, 15:45 
Offline

Geregistreerd: ma 03 jan 2022, 11:28
Berichten: 7
Ja ik ga inderdaad wel eens wat rondbellen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2022, 16:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Tja, een jaar of 10 geleden kocht je met wat geluk een complete new-take-off set, met XPC of Latitude Cross op tubeless-velgen voor prijzen in de range 500 - 800 €uro (meestal had je dan een 5 wielen set) ... vlgs mij waren er daarna nog leukere prijsjes, maar dan was veelal het new er wel vanaf.
Jammer is het dat er al tijden geen Sort-Out meer was ... daar kwam je wel eens een leuke schuur-opruiming tegen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2022, 17:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
[url][/url]durf het bijna niet voor te stellen.............
maar kijk eens op de facebook prikkers pagina https://www.facebook.com/groups/144267379068375

daar staan zeer regelmatig setjes op.
voor mij ook de enige reden dat ik op facebook zit. de onderdelen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jan 2022, 18:07 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
@ albert Behalve dat er evangelisten waren deden ze vroeger ook nog een poot tussen de deur haha. Na deze preek stop ik over banden hoor. Er moet roest gebikt worden en gestraald.

@Mark, theorie is mooi. Praktijk is of geld uitgeven voor de laatste snufjes of gas geven op wat er is. XPC stug? och, er komen nieuwe zittingen met vers schuim in haha.
Economisch denk ik op Wolf velgen, passen al snel het beste ergens onder. Wie mooi wil zijn moet pijnlijden(of slijpstof snuiven). Nog 3 wielen van buitenranden ontdoen en ik kan de draaier op mn werk ze pas laten draaien. EEh economisch zal ik een uurloon van 0,25 cent gaan halen denk ik. Maar dat geld voor de hele 109 opbouwen. Maar het is hobby(oude liefde die erg geroest is) en het moet binnen het maandelijkse budget blijven passen. Behalve banden gaan alle boodschappen- en energie prijzen aardig de lucht in. Ach, gun de Duitsers ook eens wat gas.

Met je ouderwetse auto de drukte en moderne veiligheidsmiddelen als ABS etc ontvluchten? Het lijkt me heerlijk. Tja, wel drukte en snelheid houden bij het bouwjaar van de auto. Alles wat je er zelf aan verbeterd(bv wat grip van betere banden en goede rechte remmen is winst. Heb er nog geen gordels in(1969). Wacht er ff mee tot na het schouwen bij de RDW . Ze zijn daar nogal lastig met de bevestigingsbouten en wil er geen afkeur op hebben. Daarna ga ik de zweedse uitvinder hiervan toch echt eer van zijn werk geven en er een paar in bouten.
We hebben ooit(1989) een collega voor de gek gehouden die zijn toupetje kwijt was. Op de parkeerplaats van de lasserij(plala) bij 135 Hrstcie in Soesterberg stond een schadegevalletje van een Laro die achter op een stilstaande Leo gebotst was. Chassis was behoorlijk krom. De haren van de bestuurder zaten met wat huid en bloed tegen het gebroken voorruitje geplakt. Hem het kenteken doorgegeven dat zijn toupet daar nog in lag. Hij kijken en vond het niet grappig. Wat leert het mij? Toch maar een gordel dan.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jan 2022, 18:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
nico1970 schreef:
... . XPC stug? och, er komen nieuwe zittingen met vers schuim in haha.

Ik vond de XPC stug, zker in vergelijking met de Latitude Cross (die ik slap vond) ... maar dat was dan onder een Defender (dat is een definitiever aanpak ipv vers schuim in de zittingen). De XPC was ook stug in vergelijking met mijn huidige 235/85x16, dus denk ik dat "stug" een degelijke conclusie is.

Citaat:
.... Wat leert het mij? Toch maar een gordel dan.

Ik ben een keertje op de gepoetste kant in een greppel beland ... gelukkig had ik mijn gordel aan, en gelukkig trek ik die 's winters over de winterjas altijd even strak.   Ik kon zonder een schrammetje uit de auto kruipen, had zelfs de volgende dag geen blauwe plekken.   We eerst even schrap zetten voordat je de gordel los maakt, ander maak je alsnog een kwalijke smak.

Sindsdien zeg ik met nog meer recht: Doe die gordel om, zelfs voor een klein stukje.
Net zo als ik zeg: laat je vaccineren en boosteren. Je loopt nog genoeg kans om het ziekenhuis om andere redenen van binnen te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jan 2022, 21:31 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Stugge banden? Had 12 en 14 play banden onder de ambu, kon je zonder probleem mee door een steengroeve.
Dat was stug.
Maar midden in Marokko in de cederwouden stonden ook bomen met verdomd lange en scherpe doornen die met gemak de 14 play doorboorde en zie dan je band maar van de velg af te krijgen, niet leuk :cry: :cry:
Heb met dat idee in achterhoofd deelbare velgen gekocht maar die waren niet echt betrouwbaar :? Dus maar weer gewone velgen en banden er onder en echt goede bandenlichters gekocht. Moet mezelf kunnen redden onderweg :evil:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jan 2022, 21:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Jamaar schreef:
Stugge banden? Had 12 en 14 ply banden onder de ambu, kon je zonder probleem mee door een steengroeve.
Dat was stug.

Stug is niet per sé het beste voor de steengroeve (of voor wat dan ook).
Ik kreeg een set HD-velgen met Continental Cross Contact AT (ja ja ik kreeg ze echt in ruil voor aardig zijn).
Nu had ik geenszins een hoge pet op van de CCC AT, een LandRover standaardband die ik niet zou kiezen, ook omdat ik 'm niet vond ogen.

Dus dacht ik: Eens kijken of ik ze stuk kan rijden, in Spanje in de bergen ... sommige paden waren meer een langgerekte steengroeve.
En die banden deden heel aardig voor mij: ze lieten me nergens in de steek, er was zelfs nauwelijks schade ondanks mijn mishandeling.
Tot mijn verbazing hielden ze bijna steeds grip, is zag nauwelijks de traction-control ingrijpen.
Deel van de "truuk" was denkelijk een heel degelijk loopvlak en een redelijk soepele wang waardoor de band zich, ondanks relatief veel lucht, steeds min of meer rupsband-gewijze het terrein volgde (overigens ook hier thuis valt me steeds weer op hoe makkelijk ie een stoeprand neemt).

Een stugge band krijgt op een echt ongelijke ondergrond momentsgewijze heel hoge drukken en wring-krachten te verwerken.

NB Ik heb die gekregen wielen (en dus vooral ook de banden) nog steeds, en ze deugen nog steeds, slijtage gemiddeld 0.1 mm per 1000 km.

Ik weet niet welk draagvermogen je onder de ambu moet hebben, de CCC AT zit met "114" op 1180 kilo.
De Nokian Rotiiva AT waar ik zelf alleen nog maar op de ervaring van een collega moet putten heeft "120" dus een draagvermogen van 1400 kilo.
Mijn echte winterbanden, ook Nokian, ook "120" zijn overigens soepeler als de CCC AT.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.