Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: bumperlier en RDW
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2021, 12:24 
Offline

Geregistreerd: zo 19 sep 2021, 11:38
Berichten: 2
Ik heb een vraag omtrent voertuigwijziging en regelgeving.

Ik wil de originele voorbumper van mijn VW Taro (hilux 5) vervangen door een bumper met inbouwlier. Het gaat om een 4WD met open laadbak uit 1991. in het aftermarket-segment wordt er van alles aangeboden aan lierbumpers. Echter voor toelating van lierbumpers lees ik hoofdzakelijk juridische mitsen en maren op enkele andere discussieforums (niet laroprik).

Ambtelijke stukken zijn ook niet mijn hobby, maar ik lees nergens dat mijn aanpassing niet is toegestaan. https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2021-01-21/#Hoofdstuk6
De technisch maximale massa van mijn auto is 2515kg. Het lijkt dus niet nodig om deze aanpassing te laten keuren. Temeer daar de auto niet meer origineel was bij invoer: licht verhoogd, homemade achterbumper, en met rubberstrip iets verbrede fenders in veband met de bredere velgen/banden. De keurmeester schonk wel aandacht aan dat laatste maar het was net binnen de regels.

Landrover en Toyota vallen wettelijk in dezelfde voertuigcategorie kan ik mij voorstellen. Heeft iemand op dit forum misschien andersoortige ervaringen met aangepaste bumpers?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: bumperlier en RDW
BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2021, 22:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Persoonlijk ken ik niemand die daar enige aandacht aan besteed heeft en gewoon dat gemonteerd wat hij of zij beviel.
Heb ook apk keurmeesters er nooit over gehoord behalve over scherpe delen aan de voorkant die overstekende mensen extra kunnen verwonden. Beetje overdreven, die mensen moeten maar beter opletten als ik met mijn 4x4 aankom :evil: :twisted:

Hopelijk meld zich iemand die er meer van weet.

Zelf heb ik 2 lieren liggen met ooit de bedoeling om er een te monteren tot ik er achter kwam dat je die dingen meezeult voor anderen. Als je hem zelf nodig hebt is er geen boom of punt in de buurt waar je de haak aan vast kan maken. Daar sta je dan met je mooie lier en helaas :cry: maar ondertussen wel jaren extra kilo's meegesleept en als je zo een ding tijden niet gebruikt is die vastgeroest en werkt hij niet als je vriend zich vastgereden heeft.

Ik heb veel meer aan een compressor, sleeplint en zandplaten :mrgreen:
Oja een kenetisch touw staat nog op het verlanglijstje, weet iemand een aanrader?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: bumperlier en RDW
BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2021, 11:53 
Offline

Geregistreerd: zo 19 sep 2021, 11:38
Berichten: 2
Een lier is maar beperkt functioneel, mee eens. In het echt als je alleen op pad gaat is een stuk touw van 50 meter daarbij ook onmisbaar. Alleen op Youtube is er altijd iets in de buurt is waar je aan vast kan maken -)

Ik heb de Taro gehaald uit Finland in het vroege voorjaar van 2020. Terug langs de Russische grens zat ik twee keer vast. De onzichtbare wegen in het sneeuwlandschap zijn dan wel gemarkeerd met gekleurde pvc-buis van anderhalve meter, maar B-wegen zijn vaak een onverharde en aangewalste strook leemachtige gravelsubstantie, vergelijkbaar in ons klimaat met de steunlaag waar het asfaltdek op wordt aangebracht. Zo'n strook is al snel 30 cm dik en loopt stijl af op de zijkant. De zijdelings geruimde sneeuw van het wegdek wordt in die berm geschoven. Een non-native zoals ik ziet niks meer van het hoogteverschil.

Tien centimeter over die lijn en ik stortte met m'n rechter voorvoorwiel in een miniravijn. Wielophanging zat ook vast in de bevroren toplaag van de sneeuw. Zelfs spijkerbanden (zaten er niet op) hadden dan niet geholpen. Het was in de namiddag en het was al donker. Handmatig uitgraven dan maar. Eerst de bevroren laag gebroken met een survivalmes en de onderliggende sneeuw naar achteren weggeveegd. Na een paar vruchteloze pogingen kwam in de verte een vrachtwagen-combinatie met hout aangereden. Die hebben voor dit soort calamiteiten scherpzand en een schep aan boord. Met zand lukte het toen wel.

Verder noordelijk ligt er zoveel sneeuw, dat de bulldozer de weg omtovert in een soort bobsleebaan met één keer in de zoveel kilometer een uitwijkhaventje voor tegenliggers. Je kan alleen maar vooruit of achteruit. Maar jezelf vastrijden naast de weg is dan niet mogelijk.

Toen wist ik wat ik in ieder geval miste in de sneeuw: een simpele schep.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: bumperlier en RDW
BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2021, 22:53 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ok sneeuw is iets wat nat en koud is en ik vermijdt :shock: Voor de winter hier is ben ik op weg naar het zuiden.
Mijn speeltuin is Marokko, 3 maanden, al 40 jaar, niet elk jaar maar minstens 20x, ben de tel kwijt :?:
Eind volgende maand ben ik weg hier, vermoed alleen dat het dit jaar nog niet mogelijk is en dat het bij zuid Spanje blijft. :cry: :cry: :cry:
Hi lux heb ik ook gehad met turbo diesel, was ook leuk spelen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: bumperlier en RDW
BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2021, 23:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sneeuw is verraderlijk.
Ik trok al eens een Renault Clio los ... hij stond met twee wielen boven de greppel en lag met de bodemplaat op de sneeuw.
De chauffeur had mijn sporen gezien en dacht met winterbanden wel boven te komen ... en dat ging goed tot het moment dat ie ook maar iets uit het spoor raakte: daarna wordt het snel erger want buiten het spoor mis je de tractie om helling op weer in het spoor te komen en achteruit gaat ook niet want de achterwielen sturen niet.

In de sneeuw heb je een schep nodig, en verder sneeuwkettingen en/of rijroosters. Rijroosters zijn handig wanneer je meestentijds met gewone winterbanden goed vooruit komt - ik heb me al eens met een rooster gered uit een situatie waar de auto naast vooruit ook zijdelings schoof (richting een in de binnenbocht gestrande auto), een last-minute sneeuwkettingmontage was veel werk, bovendien moeten sneeuwkettingen zich eerst even zetten om goed te werken (even een roostertje in de sneeuw en hopla er was genoeg tractie).

Tegen vast zitten in greppels helpt het als je de auto op verschillende plekken makkelijk kan opkrikken.

En .. een lier is vlgs mij het handigst als het een handlier is, dan kan je tenminste in iedere richting trekken (die 50 m extra kabel is dan ook weer handig, zeker als je daarbij ook nog een klapblok hebt). Ik heb zo'n lier nog steeds niet: het blijft een stuk ballast dat je slechts zelden gebruikt (en dan meestentijds om een ander uit de shit te helpen).

O ja, wat betreft de eerste vraag: Ik heb ook nog nauwelijks gehoord over APK en/of RDW gedoe maar non-conformiteit aan bijv afrondingseisen is in theorie een afkeur. Of extra onderdelen verder gekeurd moeten en/of de inschrijving aangepast moet ... in de praktijk gebeurt dat nooit.
NB "Jungle-draden" die takken opzij moeten duwen zijn expliciet verboden, waarbij ik me afvraag of je als ze dik genoeg zijn niet toch aan de afrondingseisen voldoet. Een BullBar is vanaf een bepaald jaar alleen toegestaan indien het een gekeurde is, ongekeurde zijn (op papier) zelfs onverhandelbaar.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.