Bart schreef:
Een inline filter plaatsen voor de carb ga ik zeker doen. Bedankt voor de herinnering. Maar tank eigenlijk altijd e95
Is dat misschien de oorzaak dan? Vooralsnog deed hij het prima zonder, of is dan nu het moment gekomen dat ie daar geen zin meer in heeft?
Zeker als de tank en de slangen nieuw zijn is er geen enkele reden om bezorgd te zijn over een beetje E = ethanol (= alcohol) in de benzine.
Bij E10 en meer nog bij E85 zijn er twee zorgen: Oudere (minder goede) kwaliteiten slang- en afdichtingsrubbers hebben weekmakers die oplossen in en daardoor ook deels vervangen worden door benzine. Staat er dan ineens E10 of erger nog E85 tegen het rubber dan verliest de weekmakende werking van de benzine en kan de slang of afdichting poreus worden of zelfs breken (dit is overigens ook een "dingetje" bij auto's die episodegewijs langere tijd stil staan, de benzine loopt dan terug en/of verdampt en de slangen worden breekbaar - dit zie je bijv. ook bij oudere campers, daar is soms ineens sprake van benzine lekkage en/of brand). Het andere probleem kan ontstaan door de samenstelling van het Zamac (of gelijksoortige materialen) van bijv. de carburateur. Ethanol/Alcohol kan onder omstandigheden reageren met bijv. zink. Het is dus minder verstandig de auto langere tijd weg te zetten met E10 (of E5) benzine ... puristen zullen zeggen dat je ook geen 98 benzine maar speciale extra pure benzine moet nemen. (O ja, 98 octaan benzine (of te wel Euro 98) is géén E98 -- een lekker onhandige benaming. E98 zou betekenen 98% ethanol, zoals E85 85% ethanol is -- de rest is benzine, bij E85 is die 15% benzine nodig om bij lagere temperaturen toch nog goed te werken.)
Ik denk dat het eerder zo is dat je bij de tank-wisseling en het doorblazen van de leidingen hier of daar een vuiltje hebt losgemaakt en dat daar ondanks het doorblazen toch iets van in de leidingen is achtergebleven en dat de carburateur daar nu last van heeft.
Gezien het verhaal mbt de verouderende brandstofslangen is het overigens wel verstandig om nog eens naar de slangen te kijken en ze eventueel preventief door een goede kwaliteit brandstofslang (ook bestand tegen ethanol) te vervangen.