Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2021, 19:04 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja, heb een Landrover 4x4 omdat ik hem zo gratis gekregen heeft en er een liefde(virus) voor heeft.

Zelf heeft de 109 nog ff een roestvirus. Heb het schutbord nu bijna gerestaureerd. Zit te dubben of ik hem laat stralen verzinken, schoperen(dat is zink er met een vlamboog opspuiten) of gewoon met Owatrol , zinkspray en de kleur met de roller aanbrengt.

Hoe ver je in terrein komt?

Het is denk ik de juiste combi. De soort banden ,ondergrond en gewicht wat grip bepaald. De hoeveelheid pk's gaat meestal verloren als er geen grip is.
Beetje lef en gang is alles, remmen is angst helpt misschien ook nog wel mee.

Ik heb een Suzuki sj413(voorganger Jimny) met een 1.8 Suzuki Liana motor op balonbandjes en een klein liertje ook wel eens hele gekke dingen zien doen. Tja, in een stormpje op de weg met groto plassen zal het dan wel weer minder functioneren.

Zelf probeer ik mn 109 zo te gaan bouwen dat je overal een goede gemiddelde van heeft .

Oh, @ Mark en andere fans over de genoemde mischelin XZL? mn broer heeft er nog 2 in nieuwstaat 7,50x16 liggen waar hij niets mee doet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 sep 2021, 11:28 
Offline

Geregistreerd: di 21 sep 2021, 11:06
Berichten: 4
heb weer wat leuks te melden,
omdat mijn kachel normaal heel goed werkt in de 109, ivm de nissan motor.... was ik wat verbaasd van de week dat hij niet warm werd.
na uitzoeken kwam ik er achter dat ik
a: lucht in de leiding had omdat mijn radiateur enigszins veranderd is in hoogte.
b: ik de leidingen omgedraaid heb. alhoewel ik het vreemd vind want is gewoon doorstroom kachel.
dus leidingen omgedraaid en geprobeerd nog beter te ontluchten.
nu viel mij op dat als ik met die leidingen aan het klungelen was ik een relais hoorde klikken, of zo iets.
rondje gelopen door de machinekamer maar niets te zien.
totdat de gehele machine kamer en de 109 gevuld werden met een dikke rook.
oeps...... contact uit!!! accu kabel los, maar die zit onder mijn stoel en die zit vast met 4 dikke bouten en moeren. (volgende klusje hoofschakelaar monteren)
het fikte vrolijk verder, ik kon nergens bij. enne oja ik moest ook nog de kleinkinderen ophalen een uur later. en de megane staat in de garage.
vond dat bergbeklimmen toch niet zo leuk denk ik.
dus toch maar een stoel er uit gepeuterd. na een eerste blik door de rook zag ik de boosdoener. de dikke rode lierkabel was als draad zekering gaan functioneren. overal kraters van gesmolten mantel. en waarschijnlijk van binnen geheel verpiept.
raadsel hoe kan dat nu ? heb er een schakelaar op van 400 amp. en op het relais zelf een klein schakelaartje voor de besturing.
beide stonden uit.
nou ik zal het verklappen. als je een slang omlegd en er zitten slangenklemmen van staal op? moet je deze klem niet tegen je hoofdschakelaar aan leggen zodat alles door verbonden wordt. en de lierkabel probeert je hele auto van stroom te voorzien.

gelukkig had ik 2 meter draad zekering er tussen van 1cm dik. (die ik nu wel kan vervangen door iets nieuws)

oja en de kleinkinderen konden gewoon worden opgehaald nadat ik de gesmolten kabel heb weggeknipt van de accu.
kon ze alleen niet de wagen in lieren want die doet ut niet meer.

_________________
Vroeguh was alles beter. :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 sep 2021, 11:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
oja en sjaak109 doet het ook weer gelukkig

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 sep 2021, 12:05 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hè lekker, kan ik weer aan mijn verslaving werken (nu onze modder-eter spam verwijderd heeft :mrgreen: )

Na een lange vakantie en honderden foto’s en filmpjes verder moet er natuurlijk een compilatie en een fotoalbum gemaakt worden.

sjeroens schreef:
zoek overigens nog een online mapje om de paar gig aan foto's op te slaan.
J.


Nog advies welke album-maker te gebruiken, je weet wel zo één die een papieren versie creëert?



Jullie nog wat leuke ervaringen te delen?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 sep 2021, 20:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Rob,

ik heb alleen ervaring met cewe fotoboek. ze hebben een eigen editor programma waarin je je album samenstelt en als je klaar bent met passen en meten, kun je vanuit dat editor programma ook gelijk je bestelling plaatsen.
Niet onmiddelijk heel goedkoop, maar als je wilt, kan ik je een voorbeeldje laten zien

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 sep 2021, 22:19 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
fenix2 schreef:
ik heb alleen ervaring met cewe fotoboek.


Ik zelf heb wel eens kruitvat en Albelli oid gebruikt.
Die pakketten veranderen telkens waardoor je “oude projecten” niet meer kan openen/bewerken.
Helaas kan je zo een project ook niet opslaan (als pdf oid).

Hierdoor ben ik wel eens met een dtp programma in de weer geweest maar die zijn vaak niet erg intuïtief.

Kruitvat en Albelli (als die er nog is) hebben een beperkt aantal pagina’s Cewe kan wel tot 202 pagina’s alleen wat de extra pagina’s kosten :o is niet te vinden.

Goed zal de filmmaker ook maar opstarten, leuk voor donkere koude avonden.

Wij zijn al weer aan het plannen voor de volgende vakantie(s) :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 sep 2021, 10:23 
Marc-my-Words schreef:
Hmm .. of het voor een Series wissertje ook geldt weet ik niet, maar ik ben uiterst tevreden over mijn knutselwerk waarbij de wissers een dubbel rubbertje hebben gekregen. Bij de Defender wordt niet alleen de regen waar ook de wisser over de ruit uitgesmeerd. Met een dubbel rubbertje neemt de druk af en de nuttige werking neemt toe (en de levensduur van de rubbertjes wordt enorm verlengd).



Hoe heb je dit gedaan?


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 sep 2021, 13:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Gast 3 schreef:
Marc-my-Words schreef:
Hmm .. of het voor een Series wissertje ook geldt weet ik niet, maar ik ben uiterst tevreden over mijn knutselwerk waarbij de wissers een dubbel rubbertje hebben gekregen. Bij de Defender wordt niet alleen de regen waar ook de wisser over de ruit uitgesmeerd. Met een dubbel rubbertje neemt de druk af en de nuttige werking neemt toe (en de levensduur van de rubbertjes wordt enorm verlengd).

Hoe heb je dit gedaan?

Tja, de "truuk" is dat je een universeel ruitenwisser-vervangrubber met een kunststof-houder moet zoeken, en dan bovendien naast een lange enkele ook nog eentje met een dubbel-rubber-kunststof-houder.

Waarom zo omslachtig?  
Mijn ervaring is dat de rubbers in de dubbel-rubber vervangwissers van dubieuze kwaliteit is, dat is ook de reden waarom ze bijna niet meer te vinden zijn (ooit had onze dorpsgarage ze, ver weggeborgen in een kartonnen koker want "ze deugden niet" -- naar ik hoorde had ook een Fivan garage ze wel, maar dat was minstens zo lang geleden).
De rubbers in de enkel-rubber vervangbladen (die ik in een voorraadje in Frankrijk kocht) bleken veel duurzamer, en ze passen in de dubbele kunststof-houder. Dus rijd ik al een eeuwigheid met deze antieke zooi ...
O ja, heb je een 70cm lang enkel vervang-rubber dan kan je daaruit één dubbele van 35 cm van nieuw rubber voorzien.

Of te wel: Vraag eens goed rond bij dorpsgarages en garages waar ze vans en (kleinere) vrachtwagens onderhouden.   De universele vervangbladen werden kennelijk indertijd (zo'n 25-30 jaar geleden) door de vertegenwoordiger met name bij dit soort garages aan de man gebracht. De gewone merk-garage doet niet in dit soort universeel spul, zelfs de niet-merk-garage verkiest een duurder merk-gebonden blad, de klant betaalt ... dus moet je hopen op een garagist met een hoog oplossend vermogen, en vooral met een ruime voorraad en daarenboven een goed geheugen voor het hoe en waar alles ligt.
Overigens had Conrad ze tot zo'n 10 jaar geleden ook in de catalogus ... en daar waren de reviews nogal ongunstig: precies mijn ervaring: het rubber was snel ter ziele.   Waarschijnlijk hebben de bedroefde klanten de hele vervangwissers weg gedaan en niet bedacht dat je de plastic strip moest bewaren om er nieuw rubber in te frøtten.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 okt 2021, 15:05 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Marc-my-Words schreef:
Waarom zo omslachtig?  
Mijn ervaring is dat de rubbers in de dubbel-rubber vervangwissers van dubieuze kwaliteit is, dat is ook de reden waarom ze bijna niet meer te vinden zijn (ooit had onze dorpsgarage ze, ver weggeborgen in een kartonnen koker want "ze deugden niet" -- naar ik hoorde had ook een Fivan garage ze wel, maar dat was minstens zo lang geleden).
De rubbers in de enkel-rubber vervangbladen (die ik in een voorraadje in Frankrijk kocht) bleken veel duurzamer, en ze passen in de dubbele kunststof-houder. Dus rijd ik al een eeuwigheid met deze antieke zooi ...
O ja, heb je een 70cm lang enkel vervang-rubber dan kan je daaruit één dubbele van 35 cm van nieuw rubber voorzien.


Zo dat is ook weer duidelijk, niet simpel.

Wat denk je al mijn druiven in de tuin opgevrøten !!!
Dat net na de vakantie, toen kwam ik dit ook al tegen
:shock: :?

Afbeelding
Hoezo "boze vogels activiteiten" ?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 okt 2021, 15:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR schreef:
Marc-my-Words schreef:
Waarom zo omslachtig?  
Mijn ervaring is dat de rubbers in de dubbel-rubber vervangwissers van dubieuze kwaliteit is, dat is ook de reden waarom ze bijna niet meer te vinden zijn (ooit had onze dorpsgarage ze, ver weggeborgen in een kartonnen koker want "ze deugden niet" -- naar ik hoorde had ook een Fivan garage ze wel, maar dat was minstens zo lang geleden).
De rubbers in de enkel-rubber vervangbladen (die ik in een voorraadje in Frankrijk kocht) bleken veel duurzamer, en ze passen in de dubbele kunststof-houder. Dus rijd ik al een eeuwigheid met deze antieke zooi ...
O ja, heb je een 70cm lang enkel vervang-rubber dan kan je daaruit één dubbele van 35 cm van nieuw rubber voorzien.

Zo dat is ook weer duidelijk, niet simpel.

Dat wil zeggen: 
Simpel is het wel (anders begon ik er niet aan), alleen moet je tegen het spul aanlopen, met name die dubbele strip is essentieel.
Ik ben overigens maar wat blij dat ik mijn dubbele wisser-strips indertijd van mijn oude naar de nieuwe Defender heb overgezet ... nu dus al zo'n 20 jaar dubbele wisser-pret. Nog blijer ben ik sinds ik nog een derde dubbele wisser bij het opruimen van de garage vond, de achterruit wordt nu ook dubbel gewist.

Qua Angry Birds: Druiven geven niet zelden een Hitchcock-achtige ervaring.   De ene dag denk je overmorgen zijn ze rijp genoeg om de eerste te plukken, en de volgende ochtend wordt je wakker en je denkt van Hitchcock gedroomd te hebben ... de kale druiven-takken zijn dan genoeg om klaarwakker en "angry" de dag in te gaan.

O ja, ik vond nog "iets" over universele vervang-bladen: https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011 ... s-10116316


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2021, 09:59 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Moghe,

Zijn we nog wakker? lees nff niet zoveel nieuws meer.
Volgas aan mn Transit bus bezig om hem zo snel mogelijk met zijn laatste APK op de weg te krijgen. Ben er nu een Mahonie houten dashbord aan het in maken. Tussen kerst en oud nieuw weekje vrij genomen, hoop hem dan echt na 6 jaar eens gereed te hebben. Dan kan de daily Suzuki de handel in . Gaat weer geld schelen aan opslag van de LaRo en vaste lasten van de Soes. Dan maakt hij plaats in de garage voor de Serie 2A 109 in de garage. Daar de koets van lichten en herrie gaan schoppen aan het chassis met de slijptol en naaldenbikker. Zal wat genade voor de buren hebben betreffende de tijdstippen. Het lasapparaat maakt daarna niet zoveel herrie meer. Praatjes genoeg weer, geen woorden maar daden. gas erop.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2021, 10:11 
.. schreef:
Denk dat alleen de website niet meer up to date is:
https://m.facebook.com/dutchlandroversortout

Gaat dit jaar gewoon door geloof ik, maar je moet fb hebben anders hoor je er niet bij ;)


Wellicht kan iemand met FB de nuttige details alhier publiceren ??

Ik heb zelf geen fb, maar de link op de website naar fb is volgens mij gewoon openbaar. Dus die kan iedereen aan klikken . Veel meer dan de data valt er nog niet te lezen.


Ik kan fb niet zien, lijkt dus niet openbaar.
Dus even over een ander zijn schouder globaal meegekeken. :shock:

Dus alleen mogelijk na aanmelden dat je wil blijven camperen :?
Dus even een dagje buurten en kofferbak snuffelen is er niet bij… lijkt meer op een treffen?

(Vrij Citaat) het is een campeerweekend en het is niet de bedoeling om alleen op zondag spullen te verkopen/bezoeken. (/Citaat)


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 okt 2021, 07:35 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
keuuuh-ching

Afbeelding

Is it…. Or is it not? :?

Vuiltje in mij oog?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2021, 15:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
vandaag wat leidingen uitgeboord.
mijn superieure nissan/land rover kachel deed het niet meer.
eerste verdachte was het kraantje.
hier spoot het water uit.
toen de leidingen weg gehaald en geprobeerd door te blazen.
1 leiding van koper (waterleiding knutsel ding) zat over zeker 5 cm geheel dicht met ????????? meuk.
moest het met een boor er uit peuteren.
ennnn me kachel doet het weer perfect. dat wordt zaterdag zweten in de 109.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2021, 18:11 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Het bekende radiator wondermiddel :shock: schenk een flesje lekstop in de radiator en alles is dicht, ook de kachel :evil: :cry: :evil:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov 2021, 09:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Jamaar schreef:
Het bekende radiator wondermiddel :shock: schenk een flesje lekstop in de radiator en alles is dicht, ook de kachel :evil: :cry: :evil:


naaah na de 7 keer motor wissel en nieuwe radiateur?tor zit/zat er geen lekstop meer in

alles doorgespoeld, ook omdat er andere koelvloeistof in moest.
ik vermoed dat in de oliekoeler van de sd33 wat zand/gruis zat wat netjes is rondgepompt naar de kachel.(constructie foutje)
en na de zomerstop van de kachel (tenminste ik gebruik hem niet in de zomer) is die troep bezonken in het laagste gedeelte van de kachel. de uitgaande slang en buis.
kan nu gelukkig weer de mussen van het dak stoken.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov 2021, 15:29 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
ennnn me kachel doet het weer perfect. dat wordt zaterdag zweten in de 109.


Ben jij wel lekker :?:

Nog even dan ga je vertellen dat je de 109 gewassen hebt voor as zaterdag .

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov 2021, 17:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
GEWASSEN???????????????????????????????????????????? :?: WAASDA

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov 2021, 18:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Je had 'm eergister moeten wassen.
Gister was het de dankdag voor het gewas. :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov 2021, 22:29 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Het vervelende van een Landcruiser is dat hij wit is en ik moet met schaamte bekennen dat ik hem zondag voor het eerst na 5 jaar gewassen hebt en hij weer wit is, heb het lang uitgesteld maar moest er toch aan geloven, wassen. Spons en eco afwasmiddel :shock: :shock: niet mijn hobby.
De ambu wordt niet gewassen :twisted: :evil: :o zijn patina is heilig 8-) 8-)
Spuit hem met een hogedrukreiniger wel eens af maar dat is meer om modder, bladeren en wat mos te verwijderen.
Doe dat met gefilterd regenwater, laat geen vlekken achter als je te lui bent om hem droog te zemen :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2021, 09:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Jamaar schreef:
Spuit hem met een hogedrukreiniger wel eens af wat mos te verwijderen.
:?

milieu barbaar dat mos zorgt er voor dat je CO2 neutraal rijd.
ik koester die plantjes in mijn regengootjes.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2021, 12:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjaak109 schreef:
milieu barbaar dat mos zorgt er voor dat je CO2 neutraal rijd.
ik koester die plantjes in mijn regengootjes.

Hmm ... daar is toch nog wel iets aan te verbeteren.

Koester die mosjes in de regengootjes, en leg er een herbarium van aan.
De beste CO2 maatregel is namelijk niet het koesteren van de plantjes maar het vastleggen van biomassa.

Paradoxaal genoeg zijn het niet de regenwouden die CO2 vastleggen maar de moerassen in de gematigde zone.
In die moerassen wordt biomassa (sub)fossiel vastgelegd en daarmee verdwijnt de C van de CO2 uit de atmosfeer en wordt het veen.
In de tropische regenwouden verteert bijna alle biomassa in heel korte tijd, het is er immers warm en vochtig: de beste omstandigheden voor een snel verval ... en bij dat verval komt de kort tevoren vastgelegde CO2 weer in de atmosfeer.
Overigens is er toch alle reden tot zorg mbt die tropische regenwouden: 1º zijn die wouden een belangrijke stabiliserende factor op het weer/klimaat, en 2º ondanks de snelle turn-over in een regenwoud moet je toch ook rekenen met een bescheiden reservoir aan vastgelegde organische stof; wordt het bos "ontgonnen" dan oxideert ook dat reservoir aan organische stof en zo begint de zogenaamde "CO2-neutrale" palmolie al met een enorme achterstand (waarbij je bovendien moet bedenken dat tegen de tijd dat alle organische stof geoxideerd is het ook afgelopen is met de olie-palm-plantage, want dat oxideren zorgt voor gratis "kunstmest").


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2021, 12:22 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:? Ik hou ook van groen, maar gewas..daahag :?

Een maand terug kon je de reflectoren langs de weg al niet meer zien, van de week zat de prut zo hoog dat je ook de verkeersborden niet meer kon ontcijferen …

Misschien kom ik er morgen nog aan toe, boom knuffelen..
Is dah garoen genoeg?

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2021, 16:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dat hele milieu is verloren energie, klimaat top, laat mij niet lachen.
Worden er zo maar even 400.000 vaten per dag EXTRA opgepompt. https://www.nu.nl/economie/6166042/olielanden-gaan-vanaf-december-400000-vaten-meer-per-dag-oppompen.amp
Waar zijn we dan mee bezig? :shock: :) :? :shock: :? :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2021, 17:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Jamaar schreef:
Dat hele milieu is verloren energie, klimaat top, laat mij niet lachen.
Worden er zo maar even 400.000 vaten per dag EXTRA opgepompt. https://www.nu.nl/economie/6166042/olielanden-gaan-vanaf-december-400000-vaten-meer-per-dag-oppompen.amp
Waar zijn we dan mee bezig? :shock: :) :? :shock: :? :?:


dat is mooi man, wordt de diesel misschien weer wat goedkoper, en kan ik vaker de 109 pakken ipv. mijn eco dieseltje. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov 2021, 11:08 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Afgelopen weekend met het dakje bezig geweest.
In totaal 9 antidreun matjes erop geplakt (vibraflex) en met Bison Tix er naaldvilt overheen.
Hopen dat alles blijft zitten. Het ziet er in ieder geval super strak uit.

Dus mocht iemand dit ook willen doen:

Vibraflex
Naaldvilt (2x2,6m)
en een pot Bison Tix gel

https://photos.app.goo.gl/so7W6JfHgmrHWuT96


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov 2021, 12:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
BlueMotion schreef:
Afgelopen weekend met het dakje bezig geweest.
In totaal 9 antidreun matjes erop geplakt (vibraflex) en met Bison Tix er naaldvilt overheen.
Hopen dat alles blijft zitten. Het ziet er in ieder geval super strak uit.

Dus mocht iemand dit ook willen doen:

Vibraflex
Naaldvilt (2x2,6m)
en een pot Bison Tix gel

Jacob,
Dat ziet er patent uit.

Ik heb dubbellaags gealuminiseerd belletjesplastic gebruikt en het goedkoopste lichtgrijze Kwantum-tapijt en een pot Pattex contactlijm (want goedkoper).
Jij had evident een groot voor de hand liggend voordeel: het dak los voor je.
Ik plakte het met de zwaartekracht als tegenwerkende factor ... mijn wederhelft heeft gelukkig wel liefdevol hand en spandiensten verleend.

Mijn ervaring was en is dat het dak ook met minimale anti-dreun al heel stil kan worden. De lichtgewicht belletjesplastic dun tapijt combinatie straalt maar weinig geluid af. Uit ervaring kan ik melden dat de lichtgewicht dak-beplakking jarenlang probleemloos blijft zitten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov 2021, 14:50 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809

Ik heb dubbellaags gealuminiseerd belletjesplastic gebruik


Jammer alleen dat de aluminium laag dan niets doet, dat zit er op voor reflectie isolatie.
Het hoort vrij aangebracht te worden met aan bijde kanten een luchtspleet van een paar cm voor optimale werking.
Zonder alu veel goedkoper :P en werkt net zo goed :!: als je het plakt.
Ik zweer bij iso slaap matjes, gesloten cell, makkelijk te bewerken en met bison lijm te plakken. Koop ze op de rommelmarkt voor een paar euro.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov 2021, 19:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:

Ik heb dubbellaags gealuminiseerd belletjesplastic gebruik


Jammer alleen dat de aluminium laag dan niets doet, dat zit er op voor reflectie isolatie.
Het hoort vrij aangebracht te worden met aan bijde kanten een luchtspleet van een paar cm voor optimale werking.
Zonder alu veel goedkoper

Tja, goedkoper kon het niet, ik kreeg het zo voor niks van de timmerman.

Verder is het weliswaar waar dat een luchtspleet beter is voor een optimale thermische isolatie werking maar ook weggeplakt of anderszins opgeklemd helpt een refelctielaag nog steeds. Bovendien werkt dat dubbellaags belletjes-plastic dus al een klein beetje als zijn eigen luchtlaag.

Tenslotte: In de praktijk blijkt de belletjesplastic-laag met daarop een dunne tapijt-afwerking heel goed geluiddempend.
Anti-dreun is de ene, gewichtge route, de truuk daarbij is de panelen zo zwaar en "traag" te maken dat ze niet meer mee-resoneren.
De andere route is de lichte, slappe route waarbij het geluid verstomd omdat het doodloopt in de belletjes en het tapijt.
De lichte. slappe route is de stealth-oplossing die een uil al had uitgevonden voordat wij last hadden van een rammelende LandRover.
(De truuk van de uil is een zachte donzige onderlaag en daaroverheen net iets minder zachte, gladde veren - zo vliegt ie geluidloos.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov 2021, 21:11 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
weggeplakt of anderszins opgeklemd helpt een refelctielaag nog steeds.

Klopt helaas niet, zat op de middelbare school met de zoon van de fabrikant op school, Meeuwense in haarlem.
Daardoor kregen we later voor een habbekrats afgekeurde rollen van dat spul en hij heeft ons uitgebreid over de werking en verwerking vertelt. Kan zelfs zo zijn dat die reflectie laag condens veroorzaakt en dat wil je helemaal niet.
Hij rade voor de plak verwerking normaal dubbel noppen folie aan zonder reflectie laag. Wij wilden dat spul aan de binnenkant van de scheepshuid plakken, was geen goed idee :?
Shit dat is ondertussen wel erg lang geleden :cry: :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov 2021, 22:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Kan zelfs zo zijn dat die reflectie laag condens veroorzaakt en dat wil je helemaal niet.

Zelfs Meeuwense kan mij niet verklaren dat goed dekkend weggeplakte belletjes folie mét aluminium condens zou veroorzaken en die zonder niet.
Daarnaast kan ik inmiddels op jaren ervaring bogen. Weliswaar slechts n=2 maar toch ... en daarbij jarenlang.

In een auto, en dus ook bij een scheepshuid mag je hopen dat die huid/de buitenkant waterdicht is, en daarbij is ie zelfs extreem dampdicht.
In principe is iedere isolatie aan de binnenkant een no-go ... behalve wanneer je die isolatie net zo dampdicht kan maken en kennelijk is gealuminiseerd belletjes-plastic + een tapijt (op een door de rubberlijm opgelost rubberlaagje) zo dampdicht dat zelfs bij min veel - en toch voldoende vocht binnen - er geen ijspaleis van maakt.
Dat ijspaleis is wat je verwacht bij een buitenste dampdichtere laag. Nog erger wordt het wanneer de vorstgrens en het vocht-transport niet goed samenwerken: dan kan je zelfs een verwoestende ijslaag ín de isolatie-laag krijgen, zelfs bij een in principe goede opeenvolging van dampdichtheden.
Of te wel: In de praktijk blijkt het dus mee te vallen met dat gealuminiseerd belletjes-plastic.

Overigens is de reflectie-werking bij het warmte binnen houden wel "optimaal" dwz met een luchtlaag binnen (waarbij een heel dun luchtlaagje zelfs ± stilstaat, nl het laagje in het dunne tapijt).
Bij het warmte buiten houden is het moeilijker, toch werkt het daar nog steeds redelijk: het aluminium dak warmt op (gelukkig wit dus wordt het niet extreem heet) dat hete dak geeft zijn warmte af naar alle kanten: door de belletjeslaag is het opwarmende contact-effect voor de binnenlucht beperkt, en de warmtestraling wordt door de gealuminiseerde lagen (deels) teruggekaatst. Uiteindelijk warmt het allemaal door en door op ... en dan helpt verder niks meer, maar dat geldt ook voor de muren en daken thuis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2021, 10:27 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:cry: M'Rie heeft besloten dat ze ook het één en ander voor de kerst wil hebben.

Na de afgelopen maanden de accu en de diesel-opvoerpomp te hebben vervangen, komt ze sinds enige weken langzaam op gang.
Wil ze nu weer een nieuwe startmotor, heb ik weer wat te doen met de kerst :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2021, 17:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
.k wilde dat die van mij stuk ging, verveel me dood. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2021, 19:04 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
@ Sjaak. Leen je auto uit, is dat probleem ook opgelost :evil: :twisted:

De landcruiser is ook saai vandaar dat ik een mooie ofroad toer door de duinen in een natuurgebied gemaakt heb.
Wel eerst de plaatselijke bevolking gevraagd of het toegestaan is.
Portugese zijn erg aardige mensen maar ik wil geen gedonder met de GNR, ja dat zijn die mannetjes die boetes uitschrijven.
Overnachten zijn ze wel strikt in, niet toegestaan.
En overal borden verboden in te rijden voor campers en caravans. Ben er toch in gereden, promt aangehouden, tja mijn auto ziet er uit als een camper kwaakt als een camper en waggelt als een camper, MAAR IS GEEN CAMPER.
Kenteken papieren laten zien en wat denk je? Hij had meer verstand dan de gemiddelde uniform drager. Geen bekeuring :mrgreen: :mrgreen:
Het is een vrachtwagen, 3.5 ton met lading en de lading is een camper unit :geek: :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2021, 19:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik weet dat dit een groene pagina is maar ik zou je kwakende/waggelende camper wel eens willen zien...
fotoooooooooooos

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2021, 20:31 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
ik weet dat dit een groene pagina is maar ik zou je kwakende/waggelende camper wel eens willen zien...
fotoooooooooooos

Bizz bizz… :D

p.s. Sjaak
Als je die auto van jou eens gebruikt, je weet wel dat ding wat net zo groen wordt als de rest van de parkeerplaats. Dan kom je er van zelf achter wat het niet doet . ;)

p.s.s
Ik zit wel te wachten op een witte ride out !
Moeten we van de kerst maar richting de Ardenne?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2021, 21:07 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Lukt het?
Ja!!
Zuid Marokko, op de route mahmit-erg shebbi langs de Algerijnse grens


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2021, 23:13 
Jamaar schreef:
Lukt het?
Ja!!
Zuid Marokko, op de route mahmit-erg shebbi langs de Algerijnse grens

Hè een aasje wind, en nu nog een koel stroompje om in af te koelen.

Ziet er top uit! Leuke combi :!:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 dec 2021, 00:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Gatheroffline schreef:
Hè een aasje wind, en nu nog een koel stroompje om in af te koelen.

Ziet er top uit! Leuke combi :!:


Is daar niet, vandaar dat ik verstoppertje speel in de schaduw één van de zeldzame bomen die daar zijn :roll:

Dank je, de combi is ondanks de grote nog zeer terrein waardig, ben ook zo een gek die dat uit moet vinden :o 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 dec 2021, 09:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
mooi ding.
fantaseer ik ook nog wel eens over. over zo,n afzet uit..
maar blijft bij fantaseren denk ik.(weet ik wel zeker)
je zat nu in Portugal? ook lekkerrrrrrrr.
Rob ook met zijn sneeuw, bah koud wit spul. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2021, 09:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
GROOT NIEUWS!!!!!!!

ik ga zo meteen de 109 afspuiten met de karcher.(wel met de vuilfrees natuurlijk)
zijn 1e wasbeurt in 2 jaar.
gister stukje gereden maar de super goede ruiten wissers kregen het vuil niet meer van de ramen.
en met laagstaande zon in je bakkes zie je dan niets meer.
zal wel weer een kruiwagen of 2 van af komen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2021, 19:49 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
GROOT NIEUWS!!!!!!!

ik ga zo meteen de 109 afspuiten met de karcher.(wel met de vuilfrees natuurlijk)
zijn 1e wasbeurt in 2 jaar.
gister stukje gereden maar de super goede ruiten wissers kregen het vuil niet meer van de ramen.
en met laagstaande zon in je bakkes zie je dan niets meer.
zal wel weer een kruiwagen of 2 van af komen.


Krijg net te horen dat W’werf niet langer 3,5mtr onder nap is.

Nog een paar wasbeurtjes Sjaak :mrgreen:

Afbeelding

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.