Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 10:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 19:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
In het verleden heb ik al eens eerder gepost dat mijn brandstofmeter van de ligero niet heel accuraat is.
Nu bouw ik op dit moment zo wie zo een moderne sender unit in de tank met een extra meter dus dat komt wel goed.

Maar ik vraag mij het volgende af.
Ik heb de orginele sender unit nu uit de tank liggen en als ik dan het contact aanzet en de hevel heen en weer beweegt dan gaat de brandstofmeter keurig mee.
Ik vraag me dus echt af waarom de brandstof meter met een lopende moter gewoon de hele rit in het midden blijft hangen.
Alles is nieuw (behalve het klokje op het dashboard).
Er zit zo'n 10v weerstand geval ding achter de klok, deze had de Santana van oorsprong niet en hoort er ook niet in.
Maar laat ik die weg maakt het geen verschil. Het zelfde geld voor de temperatuur meter overigens. Deze werkt ook alleen bij contact aan (ook voor deze heb ik inmiddels een aftermarket extra ingebouwd). Bedraad via het zelfde 10v geval.

Misschien dat er iemand nog een nuttige tip heeft waar ik wat mee kan.? Ik heb alles doorgemeten en alles werkt bij contact aan (12v accuspanning). Bij starten werkt niks (14,4v spanning).
Met of zonder 10v ding er tussen maakt geen enkel verschil..
Iemand?

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 20:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Rolf : massa meten.
Meet hoeveel volt je verschil hebt tussen de massa van je vlotterhuis en de massa op je meter.
Als je de draad bij je vlotter op massa verbind moet de meter leeg aan geven.

In de regel is de weerstand-waarde van je vlotter plusminus 250 ohm (bij vol) en 0 ohm als hij leeg is.
Net als je contact van je reserve lampje (als die op je vlotter hebt).
Reserve hebben de series niet op de vlotter zitten.

Ik wil wel een keer meekijken bij je?!?

Had je het nieuwe setje al binnen/gekocht?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 21:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
GatheRRoveR schreef:
Rolf : massa meten.
Meet hoeveel volt je verschil hebt tussen de massa van je vlotterhuis en de massa op je meter.
Als je de draad bij je vlotter op massa verbind moet de meter leeg aan geven.

In de regel is de weerstand-waarde van je vlotter plusminus 250 ohm (bij vol) en 0 ohm als hij leeg is.
Net als je contact van je reserve lampje (als die op je vlotter hebt).
Reserve hebben de series niet op de vlotter zitten.

Ik wil wel een keer meekijken bij je?!?

Had je het nieuwe setje al binnen/gekocht?


Dit weekend komt de juiste meter binnen, ondanks dat ik wist dat ik goed op de ohms moest letten heb ik een 0 tot 190ohm sender besteld met een 230 tot 0 ohms brandstofmeter.. of te wel de meter geeft nu vice versa aan :lol: :lol: :lol:

Ik zet die dit weekend in de tank en dan is het voor nu klaar..
Alleen wil ik gewoon dat de originele meter ook werkt. Autisme trekje is dat.
Waarom dan wel werken naast de tank? Met enkel contact aan.. bij Santana is de vlotter voorzien van een massa draad welke naar een massa aansluiting gaat achter de klok. Waar ook de klok op aangesloten is. Beide hebben dus het zelfde massa punt.

Bedankt voor je aanbod om mee te kijken. Dit weekend ga ik er nog eens naar kijken lukt het niet, dan ook best want de nieuwe vlotter doet het perfect en hangt naast de oude in de tank.. :D

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 21:55 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Vraag……

Wat voor meter is het, zit die in je snelheidsmeter, merk, nummer etc.???

Als het iets is wat ook in series gebruikt is dan weet je wat voor schema(s) erbij horen .
Wel of niet de 10 Volt voeding stabilisator etc.
Vaak is de aarding van de klok de spelbreker.

Je hebt een leuk puzzeltje :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 22:05 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo Rolf. ,

heb er ook ff erg in dat de vlotter niet lek is. dan zinkt hij als hij volgelopen is en geeft hij ook leger aan als de werkelijkheid. Het is juist dat de meter helemaal uit zal slaan(dat kan best wel eens de leegstand zijn) als je de vlotterdraad rechtstreeks aan massa doed. Je overbrugd dan in principe de weerstand .Dus je vlotter element waar de weerstand op zit moet ook goed massa maken, of via de tank met chassis of met een eigen massa draad anders werkt hij ook niet als hij ingebouwd is. Ging daar zelf eens de fout mee in door een ijzeren tank te verwisselen voor een kunstof tank. Bij een losse moderne 12 V brandstofmeter( VDO of andere alie china achtigen) heb je dat 10 volt geval natuurlijk niet nodig. Dat is alleen nodig bij het originele land rover instrumenten paneel.
Zelf gebruik ik het liefst ouderwetse duitse VDO of Smiths. Maar ja, daar hangt een prijskaartje aan.

succes groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug 2021, 14:42 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Citaat:
Dit weekend komt de juiste meter binnen, ondanks dat ik wist dat ik goed op de ohms moest letten heb ik een 0 tot 190ohm sender besteld met een 230 tot 0 ohms brandstofmeter.. of te wel de meter geeft nu vice versa aan :lol: :lol: :lol:

Ik denk dat als je de oude vlotter gebruikt dat de meter langer vol blijft aangeven totdat deze laag raakt.
Denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.

Bij hoeveel auto's komt de meter pas in actie als de de tank nog maar half vol is :mrgreen:

Ik zou gewoon even de ohm meter op de nieuwe vlotter zetten en die vergelijken met de huidige, hoef je ook niet gelijk een nieuw gat (?) in je tank te boren :shock: voor de nieuwe vlotter.
Een hogere weerstand moet geen probleem zijn lijkt mij, of de nieuwe meter moet inderdaad net anders om werken?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug 2021, 18:48 
GatheRRoveR schreef:
Citaat:
Dit weekend komt de juiste meter binnen, ondanks dat ik wist dat ik goed op de ohms moest letten heb ik een 0 tot 190ohm sender besteld met een 230 tot 0 ohms brandstofmeter.. of te wel de meter geeft nu vice versa aan :lol: :lol: :lol:

Ik denk dat als je de oude vlotter gebruikt dat de meter langer vol blijft aangeven totdat deze laag raakt.
Denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.

Bij hoeveel auto's komt de meter pas in actie als de de tank nog maar half vol is :mrgreen:

Ik zou gewoon even de ohm meter op de nieuwe vlotter zetten en die vergelijken met de huidige, hoef je ook niet gelijk een nieuw gat (?) in je tank te boren :shock: voor de nieuwe vlotter.
Een hogere weerstand moet geen probleem zijn lijkt mij, of de nieuwe meter moet inderdaad net anders om werken?


Probleem is een beetje dat de Santana vlotter niet hetzelfde is als een land rover. Ik heb toen van een britpart vlotter en de orginele vlotter een goeie gemaakt.
Kan een goed passende nieuwe niet vinden. Dus het extra gat in de tank is al gemaakt.. vandaag weer een verkeerde brandstof meter binnen gekregen. Dus nog even geduld hebben.

De tip van Nico over een lekke vlotterbal ga ik nog wel even naar kijken. Dat zou kunnen want die is nog van de oude vlotter.
Verder zal ik alles toch nog eens goed nameten.
En anders is het wat het is.. :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug 2021, 19:54 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik denk dat ik het verkeert om verteld heb (zie ook de waarde op de meter) dit is een Defender vlotter maar ik heb die van een Series ook al eens gemeten en die was volgens mij gelijk:
Afbeelding
300 ohm
Afbeelding
49,6 ohm
Afbeelding
0 ohm

De meter geeft ohms aan !!

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug 2021, 21:10 
GatheRRoveR schreef:
Ik denk dat ik het verkeert om verteld heb (zie ook de waarde op de meter) dit is een Defender vlotter maar ik heb die van een Series ook al eens gemeten en die was volgens mij gelijk:
Afbeelding
300 ohm
Afbeelding
49,6 ohm
Afbeelding
0 ohm

De meter geeft ohms aan !!


Maar er zijn dus ook (schijnt Amerikaan te zijn) andersom werkende vlotters en anders om werkende meters..
Ik heb nu een meter ingebouwd die in ieder geval werkt op de nieuwe vlotter en met de originele ga ik dit weekend nog ff stoeien.

Ik heb gisteren ook een extra temperatuur sensor en meter ingebouwd.
Dan maar wat extra "niet originele" meters erbij. Het dashboard is dat toch al niet meer.
Met de nieuwe meters heb ik echt een veel beter beeld. Niet dan Engels/Spaanse gehobbeld :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug 2021, 13:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Afbeelding

Zo dan... Eindelijk een goed werkende brandstof meter. Misschien niet het mooiste en niet origineel maar ik was er zat van.
De vlotterbal bleek niet lek. Ik heb de zelfde meting gedaan al de foto van Rob. Maar er klopt gewoon iets niet in de originele vlotter. De ohm waarde schommelt enorm en valt af en toe weg. Ik heb hem zelf gemaakt door een cheapass britpart weerstand dingetje op de Santana vlotterstang te lassen. Wellicht dat het slecht tegen de warmte van het lassen kon of zo :?

Naja, in ieder geval heb ik nu een werkende temperatuur meter en een werkende brandstof meter.
Toch bedankt voor alle tips!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug 2021, 13:56 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zo een tank gever is niets anders dan een met weerstand draat gewikkelde spoel waar een koper glijcontact overheen gaat. Als er problemen mee zijn dan is het vaak dat de wikkeling los ligt of het glijcontact geoxideerd is. Open maken en opnieuw wikkelen met de juiste weersand draad is mogelijk maar dat doe ik alleen in noodgevallen als nieuw niet meer te krijgen is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug 2021, 17:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Rolf schreef:
Misschien niet het mooiste en niet origineel maar ik was er zat van.

Tja, het is functioneel ... maar mijns inziens is een digitaal volt-metertje nog een stukje functioneler.
Het wijzertje van de 8 tot 16 V meter maakt bij een goede werking maar een heel kleine slag ... op zich niet alarmerend maar juist die bescheiden fluctuaties die je met een digi-dingetje kan volgen zeggen veel over de accu-toestand. Zo wil je 's winters de accu graag even aan de lader hangen als ie langzaam naar 12,2 V of daaronder zakt, en wanneer je start en een beetje bijhoudt hoe diep de spanning gebruikelijk zakt weet je nog meer over het accu-leven ... voor dit soort waarnemingen heb je veel meer aan de digi-cijfertjes en erg weinig aan een nauwelijks beweeglijk metertje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug 2021, 22:18 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb digi meters op alles maar in de cabine was dat ding nachts veel te helder, heb er een stuk papier in moeten plakken. Dimmen was geen optie, geen aparte meetdraad :?
Baco ijmuiden heeft leuke kleine inbouw metertjes voor weinig, met aparte meetdraad.
Digitale doorstroom meter is ook een leuk idee, heb je geen tankmeter meer nodig. Je computer rekent uit hoeveel km je nog in je tank hebt en verteld je dat je dringend een zuinigere auto moet aanschaffen voor een beter milieu :evil: :twisted:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug 2021, 22:27 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Nou, als ik moest kiezen tussen een brandstofmeter of een voltmeter dan wist ik het wel. Een tank rijd je met een beetje doorcrossen in een dag leeg, een accu gaat zomaar 8 jaar mee. Op mijn brandstofmeter kijk ik bij ieder gebruik van de auto wel een keer. Een voltmeter heb ik niet eens en ik mis hem ook niet. Ik heb een motorfiets met een voltmeter, maar ik kijk er nooit op. Is trouwens wel erg off topic allemaal.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug 2021, 22:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
albert schreef:
Nou, als ik moest kiezen tussen een brandstofmeter of een voltmeter dan wist ik het wel. Een tank rijd je met een beetje doorcrossen in een dag leeg, een accu gaat zomaar 8 jaar mee. Op mijn brandstofmeter kijk ik bij ieder gebruik van de auto wel een keer. Een voltmeter heb ik niet eens en ik mis hem ook niet. Ik heb een motorfiets met een voltmeter, maar ik kijk er nooit op. Is trouwens wel erg off topic allemaal.

Zo zie je maar, verschil moet er zijn.
's Winters houd ik de accu-toestand semi-continu in het oog.
De "cijfertjes", incl die achter de komma, zeggen veel over de accu-lading.

Omgekeerd: de brandstof-meter is voor mij slechts zo nu en dan een blik waard. Nu zet ik de "dag-km-teller" ook steeds op 0 als ik de tank tot het randje vol tank, dus de kilometerstand verklapt ook veel. Bovendien heb ik een "ping" en een oranje waarschuwingslampje als er nog ± 100 km diesel is (in de Zweedse binnenlanden is het dus soms opletten).

PS Ik ben zo'n dwaas die per volle tank het gemiddelde verbruik berekent ... ik haal soms 1:12 met de "Puma" -- de Td5 was zuiniger


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug 2021, 06:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
2 britpart zenders in mijn series gehad. Ik hoop dat die van jou het langer uithoud dan die van mij.
Maar goed om te weten dat ie het weer doet.
j

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug 2021, 08:32 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
PS Ik ben zo'n dwaas die per volle tank het gemiddelde verbruik berekent ... ik haal soms 1:12 met de "Puma" -- de Td5 was zuiniger.
Geluksvogel, ik haal maar 1:9.5 zonder sleurhut.

Groet Sylvester

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug 2021, 11:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Marc-my-Words schreef:
PS Ik ben zo'n dwaas die per volle tank het gemiddelde verbruik berekent ... ik haal soms 1:12 met de "Puma" -- de Td5 was zuiniger.

Geluksvogel, ik haal maar 1:9.5 zonder sleurhut.

Tja, mijn jaarrond-gemiddelde zit al jaren op ongeveer 1:10,7.
's Winters zit ik soms aan de foute kant van 1:10 :ugeek:

Nooit een sleurhut meegezeuld, ook geen roof-rack, verder ook niks bijzonders.

Ik hoef hiervoor ook niet te rijden als een opa ... verder wel "zuinig" ook qua bijdragen aan "Leeuwarden" of andere overheden.
Even afkoppen. De laatste keer was al weer jaren terug een bescheiden bijdrage aan de Franse staatskas, een net iets te snel gereden Franse N-weg (altijd nog beter als de "péage", want daar gaat het geld naar particuliere zakken).

Rijd je op de GPS-snelheden - zoals ik sinds kort doe - wordt het gevaarlijker.
Mijn snelheidsmeter is tot ± 50 km/u redelijk nauwkeurig, bij 100 km/u is ie ongeveer 5 km/u te optimistisch, dus bij 10 km/u te snel op de meter zit je meestal nog in de vergevingszone.

Overigens moet je goed naar de kilometer-teller kijken: sinds ik 235/85x16 banden heb is die kilometer-teller vrijwel "on-the-spot", met 7.5x16 reed ik op papier schijnbaar zuiniger - de banden waren een paar procent kleiner dus reed ik in werkelijkheid procenten minder en dat vertaalt zich dan in een virtueel gunstiger verbruik. Het lijkt verwaarloosbaar maar van 1:10,7 naar 1:11 krijg je met nog geen 3 % afrol-verschil.

PS   Mijn goede Td5 cijfers waren steeds met 7.5x16 dus moeten daar een paar procenten afgetrokken worden


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug 2021, 12:53 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Rolf schreef:
Afbeelding

Zo dan... Eindelijk een goed werkende brandstof meter. Misschien niet het mooiste en niet origineel maar ik was er zat van.
De vlotterbal bleek niet lek. Ik heb de zelfde meting gedaan al de foto van Rob. Maar er klopt gewoon iets niet in de originele vlotter. De ohm waarde schommelt enorm en valt af en toe weg. Ik heb hem zelf gemaakt door een cheapass britpart weerstand dingetje op de Santana vlotterstang te lassen. Wellicht dat het slecht tegen de warmte van het lassen kon of zo :?

Naja, in ieder geval heb ik nu een werkende temperatuur meter en een werkende brandstof meter.
Toch bedankt voor alle tips!



Kijk dat is een mooi plaatje, gewoon zien wanneer er iets niet goed gaat of brandstof gevuld moet worden.

En ik rij een hele tank, tot de volgende. Lekker zuinig :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug 2021, 14:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
En nu vandaag alles weer in elkaar gezet en de stoel en bodem enz weer gemonteerd.
Toen ff een proefrondje en gelijk ff tanken.
En warempel, de originele brandstof meter besloot het nu opeens wel gewoon te doen :lol:
Alsof ie bang was voor de Chinese concurrentie :mrgreen:

Dus nu heb ik twee werkende brandstofmeters (voor zolang het duurt)..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug 2021, 15:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Rolf schreef:
Dus nu heb ik twee werkende brandstofmeters (voor zolang het duurt)..

Kan je nu ook tweemaal zo ver rijden op één tank :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug 2021, 20:28 
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Dus nu heb ik twee werkende brandstofmeters (voor zolang het duurt)..

Kan je nu ook tweemaal zo ver rijden op één tank :?:

Dat hoop ik wel 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug 2021, 08:49 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Bouw een 2e tank er onder ook met 2 meters, kom je 4 maal zo ver ;) Uitvinding van de eeuw en de aarde is gered :geek: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug 2021, 10:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Bouw een 2e tank er onder ook met 2 meters, kom je 4 maal zo ver ;) Uitvinding van de eeuw en de aarde is gered :geek: :mrgreen:


Je komt meters verder .... :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2021, 18:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Marc-my-Words schreef:
Sylvester schreef:
Marc-my-Words schreef:
PS Ik ben zo'n dwaas die per volle tank het gemiddelde verbruik berekent ... ik haal soms 1:12 met de "Puma" -- de Td5 was zuiniger.

Geluksvogel, ik haal maar 1:9.5 zonder sleurhut.

Tja, mijn jaarrond-gemiddelde zit al jaren op ongeveer 1:10,7.
's Winters zit ik soms aan de foute kant van 1:10 :ugeek:

Nooit een sleurhut meegezeuld, ook geen roof-rack, verder ook niks bijzonders.

Ik hoef hiervoor ook niet te rijden als een opa ... verder wel "zuinig" ook qua bijdragen aan "Leeuwarden" of andere overheden.
Even afkoppen. De laatste keer was al weer jaren terug een bescheiden bijdrage aan de Franse staatskas, een net iets te snel gereden Franse N-weg (altijd nog beter als de "péage", want daar gaat het geld naar particuliere zakken).

Rijd je op de GPS-snelheden - zoals ik sinds kort doe - wordt het gevaarlijker.
Mijn snelheidsmeter is tot ± 50 km/u redelijk nauwkeurig, bij 100 km/u is ie ongeveer 5 km/u te optimistisch, dus bij 10 km/u te snel op de meter zit je meestal nog in de vergevingszone.

Overigens moet je goed naar de kilometer-teller kijken: sinds ik 235/85x16 banden heb is die kilometer-teller vrijwel "on-the-spot", met 7.5x16 reed ik op papier schijnbaar zuiniger - de banden waren een paar procent kleiner dus reed ik in werkelijkheid procenten minder en dat vertaalt zich dan in een virtueel gunstiger verbruik. Het lijkt verwaarloosbaar maar van 1:10,7 naar 1:11 krijg je met nog geen 3 % afrol-verschil.

PS   Mijn goede Td5 cijfers waren steeds met 7.5x16 dus moeten daar een paar procenten afgetrokken worden


Niets om trots op te zijn, maar vandaag kreeg ik aangetekende post met het verzoek om de Spaanse staatskas met wat €uro's te spekken.
Heb ik op een van die te brede, met EU-geld aangelegde, wegen 101 km/u gereden daar waar 80 km/u was toegestaan.
De bijgesloten foto gaf in ieder geval het bewijs dat het een vrijwel lege weg betrof en ik me kan troosten met de gedachte dat ik geen groot gevaar was. In Baskenland verbeteren ze het Nederlandse record snelheidsborden, steeds weer iets anders, en niet zelden onderaan de helling ineens weer trager ...
Na correctie was de overtreding nog steeds 15 km/u ... andere, schrale, troost is dat in Nederland een dergelijke snelheidsovertreding een stuk begrotelijker is.

In ieder geval is bewezen dat ik niet als een opa rijdt (of zou je het moeten duiden als een bijziende opa zonder begrip van snelheden en snelheidsbeperkingen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2021, 19:54 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Ik ken dat, in Spanje verzamelen ze snelheid beperking borden en strooien die zo her en der langs de diverse wegen met bovenstaand verhaal als gevolg. Gelukkig zijn de boetes niet zo hoog als hier. Sterkte gewenst. :mrgreen: :mrgreen:
Groet Sylvester

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2021, 21:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Ik ken dat, in Spanje verzamelen ze snelheid beperking borden en strooien die zo her en der langs de diverse wegen met bovenstaand verhaal als gevolg. Gelukkig zijn de boetes niet zo hoog als hier. Sterkte gewenst. :mrgreen:

Ook met andere borden zijn ze heel scheutig ... dat was 40 jaar geleden al zo. Je kon bijna blind autorijden, als je de borden maar zag: niet inhalen, bochtje links, bochtje rechts, wel inhalen, zijweg, niet inhalen, wegversmalling, etc etc
Ik hoop dat ze niet evenveel snelheids-camera's hebben uitgestrooid ... er zou maar zo kans zijn op een recidive ...

In Frankrijk moet je met name opletten op de grotere N-wegen, vooral die parallel aan de péage, en dan in het bijzonder bij de kortere 70 lm/u beperkingen op kruispunten. Verder wordt de 90 km/u op de autoweg in stedelijke omgeving frequent gecontroleerd en ... wat hard kan aankomen is de 50 km/u in de bebouwde kom: vaak wordt er niet geflitst maar wordt je betrapt dan is de boete hoog.
Zo'n korte 70 km/u zone heeft me al eens post uit Frankrijk opgeleverd, gelukkig is Frankrijk bij bescheiden snelheidsoverscheidingen ook "bescheiden" met de boete (voor mobiele "flitsers" is er 10 km/u aftrek, voor vaste flitsers is het 5 km/u).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 87 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.