Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: LHD Stuurhuis Series 3
BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2021, 23:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 aug 2021, 22:03
Berichten: 9
Ik wil eindelijk weer eens verder met mijn series 3 zescilinder stationwagen 109.
Ik heb lang geleden het stuurhuis gedemonteerd en besloten dat daar te veel pitting in de worm zat.
Dus ik wil een nieuw of goed gereviseerd stuurhuis kopen, heeft iemand hier misschien een goede tip?

Ik denk dat ik in een later stadium elektrische stuurbekrachtiging in de stuurkolom wil bouwen, maar ik wil wel dat het stuurhuis zelf goed is.

Hier komt nog een handtekening, maar voor nu; groeten, Erik

_________________
Groeten, Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2021, 14:02 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik meen mij te herinneren dat Ron Bolleboom een goed huis had liggen. Misschien daar eens informeren.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug 2021, 17:49 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo Eric,

Stuurhuizen blijven een zwak en duur onderdeel. Zijn gebruikt vaak afgeragd en al 3x nagesteld en gereviverfd. Heb er bij de KL heel veel in mijn handen gehad en systemen afgesteld.
Wat is zelf wil ondernemen en waar ik de spullen al voor in huis heeft is een P38(LHD) stuurhuis voor op de chassisbalk doen. Deze is echt hufterproof uitgevoerd en dan heb je hydraulische stuurbekrachtiging. Dan komt ook je hulpstuurhuis in de voorbalk gelijk te vervallen en ben je daar ook weer wat kogelgewrichtjes kwijt.
Heb zelf een stuurpen van een vroege defender aangeschaft. mn originele stuur met fijne vertanding past daar weer op. tot nu toe lijkt het een niet zo moeilijke ingreep en past het allemaal aardig plug en play. Na mn vakantie wil ik anders best de onderdeelnummers voor je opzoeken of foto's sturen.
Ben zelf bezig met elektrische stuurbekrachtiging op mijn Ford Transit van 1973 maar dat is nog best veel werk. Ook je mate van bekrachtiging instellen is weer een verhaal apart. Dat kan met een potmeter maar dan moet je daar zelf bij iedere snelheid weer aan gaan draaien. Ik ga een electronisch signaal pakken bij de bak(ford scorpio) van de snelheidsmeter Er zijn elders nog best wat topics te vinden b.v. bij kitcarclubs etc die het toepassen.
Houd je je eigen systeen en ga je dat elektrisch bekrachtigen dan zal je al je stuurspelingen elders best wel verfijnd voelen denk ik.

succes groeten nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug 2021, 22:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 aug 2021, 22:03
Berichten: 9
nico1970 schreef:
Hallo Eric,

Stuurhuizen blijven een zwak en duur onderdeel. Zijn gebruikt vaak afgeragd en al 3x nagesteld en gereviverfd. Heb er bij de KL heel veel in mijn handen gehad en systemen afgesteld.
Wat is zelf wil ondernemen en waar ik de spullen al voor in huis heeft is een P38(LHD) stuurhuis voor op de chassisbalk doen. Deze is echt hufterproof uitgevoerd en dan heb je hydraulische stuurbekrachtiging. Dan komt ook je hulpstuurhuis in de voorbalk gelijk te vervallen en ben je daar ook weer wat kogelgewrichtjes kwijt.
Heb zelf een stuurpen van een vroege defender aangeschaft. mn originele stuur met fijne vertanding past daar weer op. tot nu toe lijkt het een niet zo moeilijke ingreep en past het allemaal aardig plug en play. Na mn vakantie wil ik anders best de onderdeelnummers voor je opzoeken of foto's sturen.
Ben zelf bezig met elektrische stuurbekrachtiging op mijn Ford Transit van 1973 maar dat is nog best veel werk. Ook je mate van bekrachtiging instellen is weer een verhaal apart. Dat kan met een potmeter maar dan moet je daar zelf bij iedere snelheid weer aan gaan draaien. Ik ga een electronisch signaal pakken bij de bak(ford scorpio) van de snelheidsmeter Er zijn elders nog best wat topics te vinden b.v. bij kitcarclubs etc die het toepassen.
Houd je je eigen systeen en ga je dat elektrisch bekrachtigen dan zal je al je stuurspelingen elders best wel verfijnd voelen denk ik.

succes groeten nico


Hoi Nico,
Dit heb ik nog niemand zien doen, maar het klinkt wel interessant, als je foto's hebt; graag.
Mijn gedachte was om dit in een keer goed te doen zodat ik het geen twee keer hoef te doen.
Ik kan best wel iets maken maar heb niet eindeloos de tijd voor zelfbouw oplossingen.
Ik heb in heel mijn leven pas twee keer een heel klein stukje met een Land Rover gereden maar ik denk wel dat de waarde van stuurbekrachtiging niet overschat kan worden.

_________________
Groeten, Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug 2021, 23:18 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Erik,

Ik heb dit een paar jaar geleden ingebouwd, P38 stuurhuis met Defender stuurdeel met een kleiner dan het standaard Defender stuur.
Nu heb ik meer ruimte om in te stappen en kan ik bij de koppeling zonder met mijn knie klem te komen tussen de deur en het stuur.

Nu ben ik van mening dat je stuur pas moet draaien als je auto rolt, maar de bekrachtiging …. ik wil niet meer zonder :mrgreen:

Een 2ehands P38 stuurhuis lijkt prijzig, maar als je het vergelijkt met de andere (Heijstek bijvoorbeeld) oplossingen valt het eigenlijk best mee. Het is maar hoe origineel je je auto wil houden.

Ik had begrepen dat je uit het noorden kwam?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 09:20 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb de stuurbekrachtiging met hulpcilinder ingebouwd, die neemt alle kracht van het stuurhuis weg. Dat betekent dat ook al is je stuurhuis niet perfect maar wel spelingsvrij hij nog lang dienst kan doen. Is helaas een dure oplossing en ik weet niet of ze nog te krijgen zijn.
Kan niet beamen dat ik nooit meer zonder kan, maar nu hoef ik niet meer zo te vloeken als ze weer eens te dicht voor en achter me geparkeerd hebben :evil:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 09:37 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
http://www.heystee-automotive.com/webst ... duct_id=51
Heb ook deze gevonden https://www.maanrover.nl/maanrover-excl ... -defender/
Maar dat betekent nog meer kracht op het stuurhuis en de rest :(
Heb gemerkt met het heystee systeem dat ik wezenlijk minder tijd kwijt ben met stuur onderhoud cq problemen. :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 22:17 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Zelf heb ik voor het P38 stuurhuis de schetsplaten zo gemaakt dat ik hem op de chassis balk klemt dus er niet aan last. dan kan ik altijd nog terug naar origineel. Betaalde zelf 100 euro voor de LHD P38. Let op dat ze je geen RHD willen aansmeren!!! EBay staat er vol mee. Soms zetten ze het er bewust niet bij. Dat past echt niet . De prijzen van Heystee heb ik ook bekleken en dat is niet mals. Maar het zal best werken. Bij mij gaf het eigenlijk de doorslag om de P38 te doen omdat je het hulpstuurhuis ertussen uit haald. Hoe minder onderdelen als hulpstuurhuizen en kogels ertussen hoe directer en minder toestanden die speling geven. En de P38 ziet er lekker robuust uit. Een hydro pompje op je blok , slangen en een olie reservoir heb je bij beiden nodig Foto's maken valt ff niet mee omdat hij in de opslag staat en ik alle onderdelen er nog los in heeft liggen. Mijn chassis moet eerst nog stevig onder handen genomen worden. Roept dit al zo lang maar heb wat beslommeringen in het gezin die voorgaan. Misschien heeft Rob wat foto's?

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug 2021, 19:54 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

U joint van een P38 is iets anders dan die van de defender, de aansluiting op het stuurhuis is kleiner, maar die past wel op de aansluiting van Defender stuur…. (Dat ding waar je stuur op zit)

Probeer de slang(en) er ook bij te krijgen, want de aansluitingen van pas-pomp naar je stuurhuis aansluiting is vaak het zelfde.
De retour aansluiting naar je reservoir met banjo-bolt stelt niet veel voor, daar staat geen druk op.
Net als de aanvoerleiding van je reservoir naar de pas, ook daar staat geen druk op en is slangenklemmen werk.

p.s.
Ik ben geen automonteur, heb er geen opleiding voor gehad.
Dus mijn info moet je met een kilo zout nemen :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug 2021, 22:30 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Leuk dat er gelijk al foto's komen. zelf ff druk met voorbereiden van een weekje kamperen op Ameland ,met zijn 7 enenen.

Op een of andere manier heb ik na veel info op allerlei forums alles zo bij elkaar weten te krijgen dat alle aansluitingen precies in elkaar passen. Maar er zit idd wel een tussen stukje van een discovery bij geloof ik dat tussen het defender gedeelte vanaf het stuur en het stuurhuis zit. Maar is al weer langer geleden aangeschaft en al weer veel probleempjes en stress erna gehad. Maar het is altijd na te zoeken als het moet. Het is idd net als met alles, er kunnen beter nog teveel slangen en aansluitingen nog aanzitten als kaal afgedopt. Beter mee verlegen als om verlegen. Tja, heb als 18 jarige wel een leuke basis automonteur gehad destijds bij de KL op de Kromhout van oude burgers en ex wegenwachters en wat jonger militair personeel . Een mooie mix van ervaringen en theorien. Vandaar een landrover virusje wat 30 jaar later nog een nabrandertje geeft. Maaaar...... door het zelf te doen en je koppie te gebruiken en uit je oogjes te kijken leer je het het best. En doe maar ff een rugzak geduld en doorzttingsvermogen aan.
Maar hoe langer dat je bezig bent en dingen wilt verbeteren des te meer dat je ontdekt dat je zomaar geen auto ontwerpt wat optimaal is. Ben bij mijn Transit heel lang bezig geweest om van een pook rechtstreeks in de originele 4bak in de vloer naar een kabelbediend pookje net voor de armleuning van de bestuurdersstoel naar een scorpio bak te maken. Uiteindelijk kwam ik op het idee om aan het uiteinde van de kabels bij de bak een andere pook op zijn kop te monteren die dus de schakelpen in de bak bediende. Dan denk je een H patroon is toch niet zo schokkend, 1 kabeltje links rechts en eentje voor naar voor en achter. Maar die kabels wil je ook nog eens normaal weggewerkt hebben zonder knikken. Akkemaal ff om de derde passagier in de midden zijn beenruimte te geven .Och 2 weken iedere avond en het werkt. dus gewonnen. Bij de 109 na deze ervaring weg van de minste weerstand aan het nemen. R380 short stumpy en LT230 gewoon alles na veel zoeken plug en play eraan meubelen. succes nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2021, 00:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 aug 2021, 22:03
Berichten: 9
Bedankt allemaal, ook al weet ik de prijs voor de P38 of Maanrover optie nog niet, lijkt me de P38 optie het best bij mij passen.
Vind het leuker om een bracket te fabriceren dan relaitjes en draadjes aan te sluiten.

Ik ga eerst op zoek naar die spullen, liefst een complete set uit een LHD donor, dus pomp, reservoir, slangen, en stuurhuis?

@GatheRRoveR: Ik kom uit een klein dorpje tussen Eindhoven en Weert tegen de Belgische grens; niet bepaald het noorden dus :D .

_________________
Groeten, Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.