sjeroens schreef:
Ik heb op mijn 300tdi een grotere diameter gezet, die van een td5.
Bedenk
1º om wat voor hoeveelheden gassen het gaat -- aan de inlaatkant gaat het al om tot wel 300.000 liter per uur, dat is al een aardige tegenwind zou je deze windkracht tegen hebben, aan de uitlaatkant is het een veelvoud, en
2º dat de diameter, dwz de radius als een kwadraat in de oppervlakte van een cirkel zit en dit oppervlak een belangrijke maat voor de doorlaat van de uitlaat is, en
3º dat de buis zelf inwendig een "ruwheid" heeft en dus weerstand biedt, en dus bij toenemende diameter het relatieve aandeel van dat buis-oppervlak duidelijk afneemt ....
Je ziet dan snel genoeg dat zelfs een paar millimeter extra diameter een heleboel scheelt.
Het minimaliseren van bochten helpt daarbij dan nog weer eens extra.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
En dan verder mijn "zoek de verschillen" ... kennelijk heeft niemand zich daarover gebogen (of zich gebogen om eens onder een BX te kijken).
De hint hielp klaarblijkelijk ook al niet.
Het belangrijkste verschil is het reservewiel dat je niet ziet. Op de plek van het reservewiel zit een extra long-range tank zodat de BX landen met een minimale E85 infrastructuur zonder tank-nood kan doorkruisen. Hoe groot de "autonomie" is weet ik niet precies, maar hij is groot.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =