Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2021, 20:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Beste Laro liefhebbers,
Een paar weken geleden de landrover weer van stal gehaald.
Wat mij gelijk opviel dat de temperatuur meter maar minimaal uitslaat
Ook heb ik verschillend lampen kapot in tijd van een paar dagen, stadslicht achterlicht en een remlicht
Als ik nu met een multimeter de accu meet met motor uit is dit 12.6v
Als de motor draait 14.6v gemeten op de accu.
Is dit dan te hoog?
Ga ik het voltage meten op de tempsensor dan gaat dit op en neer van 3v naar 7v
Ook gaat het starten met koude motor moeizaam, zet ik daar een 2de accu bij slaat hij meteen aan
Zat zelf te denken aan de spanningsregelaar op de dynamo of die bij het stuur
Het gaat om een serie 3 109 van 1974 met een 2.5 na D
Wie weet raad
Groet,
Jos


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2021, 21:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jos109D schreef:
... Wat mij gelijk opviel dat de temperatuur meter maar minimaal uitslaat
Ook heb ik verschillend lampen kapot in tijd van een paar dagen, stadslicht achterlicht en een remlicht
Als ik nu met een multimeter de accu meet met motor uit is dit 12.6v
Als de motor draait 14.6v gemeten op de accu.
Is dit dan te hoog?
Ga ik het voltage meten op de tempsensor dan gaat dit op en neer van 3v naar 7v
Ook gaat het starten met koude motor moeizaam, zet ik daar een 2de accu bij slaat hij meteen aan
Zat zelf te denken aan de spanningsregelaar op de dynamo of die bij het stuur
Het gaat om een serie 3 109 van 1974 met een 2.5 na D

Jos, meet eens wat de accuspanning is tijdens het (moeizame) starten, en meet dat dan zowel op de accupolen als ook ergens in het boordcircuit.
Meet ook eens de boordspanning met een wat sneller lopende motor.

Wellicht is de accu moe, wellicht is het contact tussen de accu-klmmen en de accu-polen geoxideerd, en wellicht is er een gebrekkige massa.
Die 14,6 V is een beetje veel (bij kouder weer mag het, bij warmere omstandigheden gaat de accu "gassen". De gebruikelijke max-laadspanning is 14,4 V maar dat is dus slechts een compromis-waarde.

O ja, kijk ook eens wat de boordspanning is bij lopende motor en die tweede accu ... de spanningsregelaar heeft dan in ieder geval een grote accu als tegenspeler, wellicht raakt de spanningsregelaar "van de leg" door een te kleine belasting (dat kan heel makkelijk bij een slechte massa of vervuilde accu-polen). Een "kraak-contact" - bijv een slechte massa - kan de spanningsregelaar laten "ontsporen", je krijgt dan eventueel spannings-pieken (wees blij dat je geen moderne electronica in een Series hebt).
Overigens verdragen normale autolampen een boordspanning tot ± 15 V ... bij langer 15 V of meer gaan ze wel eerder stuk.

Verder zit er bij een Series een spanningsregelaartje achter het dashboard, ik meen dat je daar 10 V nodig hebt (wie weet het beter?). De "eigen" spanning achter het dash-board is bij de Series nodig voor een correcte werking van de meters -- je brandstofmeter zou ook raar moeten doen als er iets mis is met die spanningsregelaar.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 09:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
de spannings regelaar achter het dashbord geeft niet continu 10 volt af maar fluctueert om wel 10 volt er uit te krijgen.

dus 3+7 volt etc.
ik heb de mijn vervangen door eentje zoals hier http://www.britishv8.org/articles/mgb-v ... ilizer.htm
en inderdaad aarde geeft veel vauten. ik heb nu aparte aarde draden getrokken van de min van de accu naar het chassis/front.ivm koplampen/achter,voor licht etc. en dashbord.
voornamelijk problemen doordat het schroefje van de originele aarde draadjes weg was gerot.

btw mijn meters werken nog voor geen meter

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 11:19 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
14.6 bij stationair? Dan is dat zeker te hoog.
Als je lampen stuk gaan meet dan de accu met hogere motor toeren. Kan zijn dat je dan 18 volt of nog meer hebt.
Accu is dan zeker kapot en je spannings regelaar van de dynamo en van de meters ook.
Een goede dynamo staat op 14.2 afgeregeld, voor een normale lood start accu.
Als je een nieuwe accu plaatst moet je zeker weten dat de dynamo niet te hoog laad anders is ook die in no time naar zijn grootje.
De spannings regelaar (10 volt) van de meters heb ik al 30 jaar geleden vervangen door een elektrische. Even google gebruiken en je vind de bouw handleiding.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 11:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Waar je eventueel rekening mee moet houden is een slechte massa tussen accu en chassis of tussen motorblok+dynamo en chassis.
Je krijgt dan een sprongsgewijs wisselende boordspanning, en de 10 V regelaar probeert dat dan bij te houden ... dus gaat het daar helemaal mis.
Dus sowieso eerst kijken waarom je slecht start en (soms die 14,6 V meet) ... en misschien eerst checken of er een fris batterijtje in de multimeter zit (met een te zwak batterijtje is de uitlezing eventueel te hoog).

PS Mijn dynamo geeft bij koud weer 14,4 V ... en daar ben ik blij mee (bij echte koude is dat nog te weinig voor een gewone loodaccu). Die 14,4 V is teveel bij warm weer maar bij warm weer zakt de max boordpanning -- gelukkig hebben ze kennelijk een beperkt temperatuur-afhankelijk "dingetje" in de regeling opgenomen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 11:36 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Een 2.5NA dynamo heeft de regelaar in de dynamo (anders dan de alternator/generator die in oudere modellen zitten) en deze levert inderdaad een hoge spanning.
Ik denk dat je je " cockpit " issues elders moet zoeken ;) (Vaak een aarding probleem)

En gloeilampen sneuvelen, een series rammelt en daar kunnen lampen slecht tegen.
Als de gloeispiraal gebroken in de bol ligt dat is deze in de regel al enige tijd stuk, als er een mooie oxide aanslag aan de binnenkant zit dan heeft de lamp het heel lang volgehouden en is het wolfraam gloeidraadje verdamp.

Je zou duurdere lampen of zelfs led kunnen overwegen. :?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 12:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR schreef:
Je zou duurdere lampen of zelfs led kunnen overwegen. :?


Precies.
Er zijn LED-bolletjes die er heel netjes als de gewone uitzien, ze geven meer licht, nemen minder stroom en zijn bestand tegen overspanning.
De gewone grote koplampen kunnen heel wat hebben (maar bij 18 V worden het eendagsvliegen).

Ik heb overigens een permanent V-metertje (een stekkerding in de sigaretten-aansteker) dat is heel leerzaam -- hij vertelt me ook wanneer het slimmer is de auto aan de druppellader te hangen.
Met een dergelijke V-meter, of iets ± vergelijkbaars, kan je zelfs langere tijd met een kapotte dynamo/spanningsregelaar rijden.
Lichten én aanjager én achterruitverwarming aan als je meer toeren maakt.
Ooit een Renault gehad die na een rit in hevige regen dagenlang op 2/3 van het vermogen ongeregeld ging werken ... na genoeg droge warme dagen kwam de bedoelde werking weer terug. Het duurde geruime tijd voordat ik het gebrek door had ... het kostte dus ook wat extra lampjes, maar daarna was ermee te leven.


O ja, er staat geschreven: 14,6 op de accu.
Je moet dit dan ook écht óp de accu-polen meten en niet op de accu-klemmen ... zit er een oxide-laagje tussen klem en pool dan gaat de boordspanning aan de wandel en is je meting dus niet de accu-pool-spanning.
En verder moet je zeker weten dat (het batterijtje van) je multimeter deugt, anders meet je wellicht iets heel anders.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 12:24 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
En gloeilampen sneuvelen, een series rammelt en daar kunnen lampen slecht tegen
Valt wel mee, heb halogeen koplampen in S2 met de zware perkins motor die best wel trilt maar ik moet echt niet regelmatig lampen vervangen, ze gaan jaren mee. Geld ook voor de andere verlichting met gewone gloeilampen.
Soms heb je pech als je goedkope lampen koopt maar dat risico calculeer je in.
Mijn V metertje heeft net de geest gegeven :cry:
Leds bij de knipperlichten gaat niet tenzij je een ander relais inbouwt.
Vind dat hele led gedoe voor de standaard auto verlichting nog te duur en als ze de 50.000 uur niet halen, wat meestal het geval is vawege kapote stuur elektronica in de lamp zelf, dan voel ik mij belazerd.
En ja in het verleden heb ik ook af en toe met alle lampen aan en ventilator op vol gereden om de spanning maar enigszins onder controle te houden :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 12:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
...
Leds bij de knipperlichten gaat niet tenzij je een ander relais inbouwt.

Klopt, maar erg is dat niet, dwz een solid-state relais kost iets maar daarmee krijg je ook iets ... o.a. knipperlichten die je ook op afstand ziet.
Wil je de poor-mans-solution dan voeg je een extra ballast-weerstand toe.
Jamaar schreef:
Vind dat hele led gedoe voor de standaard auto verlichting nog te duur en als ze de 50.000 uur niet halen, wat meestal het geval is vanwege kapotte stuur elektronica in de lamp zelf, dan voel ik mij belazerd.

Ik lig niet wakker van die 50.000 uur.
Zou ik altijd met licht rijden dan is dat toch zo'n 3.000.000 km ... en ik hoop ook nog eens op meer dan die 50.000 uur (die 50.000 uur is 2080 dagen dus een kleine 6 jaar continu branden).
Ik heb de oude bolletjes nog in een doosje ... dus terug naar de oude gloeilampen kan altijd nog.

Overigens zijn de LED koplampen mij nog een brug te ver: Te duur en niet mooi, en gewoonlijk ook nog eens te blauwig licht.
De vermogenswinst van LED-koplampen is ook niet zo groot, dwz de stadslichtjes kan je heel lang laten branden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 20:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Het voltage was op de polen van de accu gemeten.
Bedankt voor alle info, ga het een en ander eens nalopen.
Groet
Jos


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 21:39 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik zou toch het voltage bij een hoger toerental ook eens meten. Bij mijn 300tdi is hij stationair ook 14,6. Bij verhoogd toerental is hij keurig netjes 14,4.
Op zich moet dat wel kunnen, mijn accu staat niet te gassen dus ik vind het wel best zo. Dynamo is net nieuw, trouwens.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2021, 12:07 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
moghe,

Voor alles geld natuurlijk dat de basis een betrouwbare meter is. Waarvoor en wat meet je anders.
Standaard laadspanning(dus draaiende motor anders meet je battery spanning) heb ik altijd afgeregeld gehad tussen de 13,8V en 14,2V . Dit nadat je heel ff gas gegeven heeft na het starten zodat hij zijn inzinking hiervan ff te boven is. Daarna zou het toerental niet zoo heel veel meer uit maken alls de regelaar goed werkt. 14.6V /14,8 is nog niet schokkend(wel zachtjesaan de bovengrens) en de accu en bolletjes zouden dit moeten kunnen overleven. Een accu kookt droog van te hoge spanning en dan trekken de platen krom, inwendige sluiting en geschikt voor de recycling. Idd wel polen tussen de klemmen schoon . draadverbindingen er schoon en deugdelijk aan,Aardingen allemaal goed.

Led achterop aanhangwagens vind ik een uitkomst. Verbruikt heel weinig en daardoor minder gevoelig op de stekker en stopcontact vooraan. daardoor minder vaak massasluitingen van meeknipperen van richtingaanwijzers etc.Hele setje incl voorbedrade bekabeling kost weinig meer. je tai ript het langs de oude bekabeling. lampjes vast en klaar is klara. Binnen een half uur alles nieuw brandend voor de prijs van een halve bekeuring. Is er ook met magneetpats aan de lampen. bv een uitkomst als je ff een oude Sankey of Polynorm aankoppelt of een auto sleept en dit allemaal niet zo duidelijk meer brand voor oom of tante agent(e)

Led lampen op een Serie vind ik ondanks de veel betere lichtopbrengt en functie toch wel een bizarre ontsiering van het authentieke. Dan met alles de laatste Defender look.
Op mijn 2a voor Hella H4 van een Lada Niva / mazda RX5 ingebouwd(passen standaard ) en deze vind ik ondanks het nog echte glas al wel erg hard glimmen ten opzichte van de oude Lucas.
Maar ja, wat zien als hij eenmaal rijd lijkt me toch ook wel fijn.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2021, 13:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
nico1970 schreef:
...
Led lampen op een Serie vind ik ondanks de veel betere lichtopbrengt en functie toch wel een bizarre ontsiering van het authentieke. Dan met alles de laatste Defender look.


Tja, als je WIPAC "bolletjes" neemt, met getint "glas" dan is de verschijningsvorm van de "bolletjes" gelijk aan de latere standaard uitvoering.
Wat dan nog overblijft is het nieuw glimmende plastic en als je beter kijkt de "bling-bling" binnen-reflector. O ja, wat ook opvalt - en wat ik jammer vind - is de blauwig-witte kleur van de stadslichtbolletjes, ik had liever het warmere wit dat je meer en meer ziet in LED.

Tegen de eerste glimmende plastic bling-bling uitstraling kan je eventueel even met een zachtere schuurspons oid het oppervlak een lichte kunstmatige "patina" geven, of anders een spuitbuisje matte blanke lak gebruiken. Ik heb de LED-bolletjes nu een aantal jaren op de Defender en inmiddels hebben ze het gewone alledaagse gebruiks-patina en dus vallen ze zelfs voor de oplettende passant niet op.
Wat blijft is het reflector-binnenwerk (als de zon onder de goede hoek op de bolletjes staat moet je goed kijken of het de zon is of dat de LEDs branden). Maar goed dat reflector-binnenwerk maakt ook dat je de rem/achter- en knipperlichten op een veilige afstand ziet, zowel bij helder daglicht als in een vliegende sneeuwstorm ... en zoiets is mijns inziens heel veel waard.

Tenslotte: ik geef iedereen gelijk die een oudere Series heeft met de echt oude originele bolletjes ... die hebben iets extra ... maar dan heb je ook een rijdend monumentje en dan zou ik me steeds afvragen of het wel slim is om er mee te rijden.

PS Voor de koplampen zelf heb ik sinds twee jaar de heldere polycarbonaat-vervangers ... dat is in mijn ogen "de limiet", dwz in een Defender zijn ze vooral zichtbaar "helder" (ze geven ook net iets meer en beter gespreid licht). In een Series zou ik, denk ik, hoogstens glazen H4 units monteren. O ja, het glas wordt met de tijd vanzelf een beetje mat aangeëtst.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: ma 15 maart 2021, 08:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
check je voltage is bij verschillende toerentallen.
als de spanning hoger word bij hoger toerental mag je kijken naar je spanningsregelaar. Of de draad van en naar het controlelampje op je dashboard.
Check ook het lampje of hij niet "gloeit", kijk in het donker. Voor en na het lampje moet dezelfde spanning staan.
12,6V/ 14,8V kan bij moderne auto's, de series zijn daar niet op gebouwd. 13,8/14,2 is prima, zoals Marc zegt.
Contacten dynamo schoonmaken, invetten met vaseline ter bescherming vocht.
Succes
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: ma 15 maart 2021, 09:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
...
12,6V/ 14,8V kan bij moderne auto's, de series zijn daar niet op gebouwd. 13,8/14,2 is prima, zoals Marc zegt.


Ik zeg eigenlijk iets anders. Ik zeg dat met een normale goede accu 14,4 V een leuk streefgetal is maar bij lagere temperaturen aan de lage kant ... en bij hogere temperaturen juist te hoog.
Bij "modernere auto's" heb je een modernere dynamo en dus idem spanningsregelaar en meestal zit daar al iets van temperatuurafhankelijkheid in (denkelijk gewoon omdat de electrickery van de spanningsregelaar van zich zelf gemakkelijk al een temperatuurgevoeligheid kent).

Dus als je een Series hebt met een wat recentere dynamo dan is er niks tegen een hogere boordspanning (de lampjes kunnen daar tegen).

En ... wat Marc ook zegt: 13,8/14,2 V is prima voor 's zomers ... maar 's winters raakt de accu er nooit goed vol mee ... en goed vol is essentieel voor een lange levensduur van de accu.
Komt de boordspanning niet hoger hang dan de accu regelmatig aan een druppellader, en zet die druppellader 's winters zo nu en dan op de winterstand zodat de lader doorloopt naar 15 V. ('s Zomers kan je die winterstand incidenteel en kortstondig inzetten om de accu-chemie even "op te schudden".)

Omdat mijn auto soms weken achtereen stil staat hang ik de druppellader 's winters wat vaker aan de accu .... buurtbewoners vroegen al of ik een hybride LandRover heb (in zekere zin is dat ook zo: met een volle accu tap je geen motorvermogen af om de accu te laden en dus rijdt ie zuiniger omdat er een klein beetje walstroom in is gegaan).


PS De makkelijke test of de accu nog goed is en daarbij óók echt goed vol is een eenvoudige. Zet de auto weg en kijk gedurende de dagen daarna hoe de accuspanning langzaam inzakt. Bij mij is er een radio en het alarmsysteem die stiekem de accu met een kleine sluipstroom belasten, dat is eigenlijk een heel handig onderdeel van de proef. Goed geladen en direct na het laden staat de accu-spanning op 12,6 tot 12,9 V, vrij snel zakt ie dan naar 12,5-12,6 V (reken een dag) ... kijk dan hoe lang het duurt voor je op 12,1-12,2 V zit, duurt dat een week of langer (dat is natuurlijk afhankelijk van de sluipverbruikers) dan hoef je niet te klagen, dan was de accu goed vol en is ie verder ook niet slecht.
Één kanttekening ... je weet dan nog niet of de accu door de jaren heen aan capaciteit heeft ingeleverd: De capaciteitstest komt dan daarna. De capaciteitstest is kijken hoe diep de boordspanning tijdens het starten zakt. Blijft de boordspanning boven de 10 V en start ie daarbij vlot dan is het heel aardig. NB. afhankelijk van de spanningsmeter kan je incidenteel minder dan die 10 V zien. Gaat ie steeds naar minder dan die 10 V dan ben ik niet tevreden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Elektra probleem
BerichtGeplaatst: di 16 maart 2021, 23:34 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja,

Heb er eigenlijk nooit zo'n drama van gemaakt of het 13,8 14,2 of 14,6 was.
Het kan idd best zijn dat een druppellader ongeveer 15 volt geeft. Zoals het woord al zegt, druppeltjes en geen gigantische amperages.
Wat ik wel ervaren heeft is dat een accu bij 16 volt echt droog gaat koken en overlijd.
Vroeger kon je tussendoor nog wel eens wat aan je water niveau doen en een zuurgraad meten. Nu met het onderhoudsvrije gebeuren met een boos oog(groen, wit, zwart) op 1 cel ben je niet echt eigen baas meer. En is het al snel einde verhaal. Moderne auto's met veel electronica zijn enorm gevoelig op accu spanning.
Te laag heeft hij er al snel geen zin meer in omdat de ECU tript.
Oude serie is ff een schop in zijn ribben met de startmotor(eventueel met kabels vanaf een ander gevaarte met accus), als hij sap in zijn opvoerpomp krijg gaat hij wel rochellen wat misschien brullen word.
Wat in ieder geval niet werkt is een grote accu, een dynamo met een laag amperage . Dan word een accu lui en gaat best snel kapot. Af een toe eens bijna leeg trekken en flink weer opladen krijgt hijk niets van.
En het zal zeker verschil maken of iets winterse koudere rijwindkoeling krijg of het staat in een container in de brandende zon bij b.v. een aggregaat opgesteld. Maar of dat bij een Land Rover nu allemaal bepalend moet zijn en feestvreugde bederft? Tja, en anders maar een paar bolletjes extra.
Net als we vroeger 220V zeiden en het nu 230 is en je soms wel 242 v meet. Mijn lasapparaat,boor- en slijptol merken het niet geloof ik. Moderne electronica kan wel eens overlijden . Zonnepanelen schijnen het netwerk ook nogal te vervuilen.

meuren met die hap


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.