Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 02:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 00:09 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ik weet dat er diverse militaire 109 na keuring vanaf de Domeinen naar civiel bij de RDW weg zijn gekomen met 3500Kg aanhangwagen gewicht op kenteken.
Heb daar ook wel kentekens van. Met ze daarmee om de oren slaan kom je helaas niet weg.
Ik besef ook tevens dat je daar met de motor etc niet altijd blij en veilig mee bent.
Weet ook dat het soms ook een beetje willekeur en humeur van de keurmeester is.
Je moet in mijn geval zelf met officiële documenten aan kunnen tonen wat het gewicht is. b.v een verklaring die de dealer bij Land Rover Nederland aanvraagt.
Maar behalve dat een militaire uitvoering andere veerhanden en een vierkanter type achterbalk heeft, zitten er ook nog extra verstevigingen in b.v. de hoeken gelast?
Wel eens gehoord dat de plaatdikte dikker is? Is dat zo?
Nu ik straks mijn chassis toch onderhanden neemt wil ik deze verstevigingen tegen torderen er dan ook gelijk identiek inlassen. Of scheurt hij dan op andere plaatsen open? Ervaringen?
Dit omdat ik misschien nog wel de plannen heeft om als een lokaal RDW station me erg weinig KG kan geven(zoals bij mij Ford Bus maar 700kg) het bij RDW Lelystad op de test locatie te veranderen. Dat kost wel serieus geld(ong. 750)
Er worden dan een helling proef /handremtest afgenomen. 3x 12% stoepje op met auto afgeladen tot max gewicht en aanhanger op max gewicht.
Kijken of de motor en koppeling capabel zijn. Doe achter mijn Indenor gelijk de zwaarst drukkende drukgroep(zelfde als Ford Transit) die beschikbaar is.
Natuurlijk word de constructie chassis en trekhaak type bekeken(vandaar de Dickson Bate met org. type plaatje) en hoe de auto zich gedraagt met een rijtest. Uurloon keurmeester 125,- euro. Dit mag dus individueel met iedere auto naar redelijkheid. Als je maar betaald haha.

Mocht er iemand zijn die mij aan een of andere documentatie(mag ook van een Engelse) kan helpen(hoeft absoluut niet gratis) van meer als 2000kg richting 3500KG voor een (late) serie2a of 3 dan houd ik mij aanbevolen.
Het is op zich wel raar maar de trekhaak zelf hoeft daar tegenwoordig bij een RDW keuring niet eens meer fysiek voor aanwezig te zijn. Reeds een verstelbare makkelijk demontabele Dickson Bate klaarliggen met een achter plaat en schoren die er niet om liegen. Demontabel zodat je hem bij terrein rijden er ff makkelijk met 4 m16 bouten af kan halen zodat je er niet mee gaat ploegen.

Beetje rare detail vraag misschien maar weet iemand in welke kleur of dat een chassis van een serie 2A de fabriek uitgerold is?
Is dat mat zwart of glimmend? Ja, ik begrijp het inkoppertje dat hij niet zo heel lang mooi zal blijven haha. Maar als ik zover ben dat er weer een kleurtje op gaat wil ik het er toch een beetje op laten lijken zoals het vroeger was. Te mooi glimmend vind ik nu ook weer niet staan eigenlijk.

en maar weer eens maximaal meuren/snurken, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 09:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
ik heb zelf 3500 op kenteken staan, mijn brink trekhaak 2000 kg.
mijn schoonzoon heeft het via de site aangevraagd en heeft geloof ik ook 2000 kg gekregen.
ook mijn ex buurman heeft via de mail en de site een verhoging gehad naar 3500 kg op een 88.
dus niks naar het keurings station. hoe en wat precies reageert er vast nog wel iemand.
maar het gaat via het internet .

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 11:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Het blijft een oud en terugkerend verhaal.
Laten we de dingen opeen rijtje zetten.
1) wat kan een auto trekken (constructie)
2) wat mag de trekhaak trekken
3) wat staat er als trekgewicht op kenteken
Je hebt dus te maken met verschillende partijen, de maker (land rover), de registratie (rdw) en degene die beslist als het fout gaat (verzekering)
Zo is mijn 101 gebouwd om 3,5 ton te trekken, dat staat ook op mijn kentekenbewijs, land rover nederland geeft 2000kg af, maar omdat er geen goedgekeurde trekhaak voor bestaat (101 ex-defensie natokoppeling)mag ie max 750kg trekken.

Dus ook voor jouw 109 geld: wat vind de verzekering ervan bij een ongeluk:
=>Mag jij dat wat je trekt trekken (wat staat er op kenteken bewijs en jouw rijbewijs)
=> wat staat er op het typeplaatje van je trekhaak (brink is de enige goedgekeurde trekhaak, mits gemonteerd conform beschrijving + treksterkte bouten)
Brink mag 2000kg trekken en word volgens mij niet meer geleverd.
Dus hoever wil je het op orde hebben? Voor een toevallige controle of voor de verzekering.
Indien het laatste en je wilt 3,5 ton willen trekken moet dat op je kentekenbewijs staan en je een individuele type goedkeuring trekhaak hebben.
(bij de proef even snel in lage gearing zetten).
En dan de laatste vraag: hoe vaak rij je nou met 3,5 ton (en moet je dat willen).
Succes,
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 12:29 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb de brink 2 ton en daar een 4 ton aanhanger mee getrokken, kan je verzekerendat je dat niet wilt.
Niet dat het onstabiel was of vreemd gedrag vertoont maar wel gemerkt dat het eigenlijk over het rantje was.
Dat het goed gegaan is, mede te danken dat ook mijn ambu volgeladen was, 3 ton plus, kan tegen 3.5 geweest zijn.
Gelukkig geen bergen op de route, heuvel op had mijn tractor motor we een beetje moeite maar niet onder de 70 kmh gekomen waar ook de vrachtwaggels langzamer gingen.
Wat ik aangegeven wil is dat 3.5 ton achter een serie landrover geen goed idee is, 2 ton er achter rijd gewoon relaxed daar boven neemt de spanning toe. Heb 8x 650 km met verschillend gewicht in de aanhanger mijn spullen verhuist en weet nu hoe mijn ambu met aanhanger zich gedraagt.
Plus dat de bevestiging van de brink haak het niet leuk vond, de achterbalk is samengedrukt waardoor ruimte bij de bouten onstond. Bij de volgende update ga ik daar 4 buisjes in lassen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 12:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
sjeroens schreef:
.....
=> wat staat er op het typeplaatje van je trekhaak (brink is de enige goedgekeurde trekhaak, mits gemonteerd conform beschrijving + treksterkte bouten)
Brink mag 2000kg trekken en word volgens mij niet meer geleverd.


Het "Brink-verhaal" is betrekkelijk.
In principe is iedere EU gekeurde en/of binnen de EU goedgekeurde trekhaak goed. Toch weer een voordeeltje van "Europa".
Dus op internet zoeken en zorgen dat je bij je aankoop ook een kopietje van de fabrieksspecs en de goedkeur krijgt.
Je krijgt dan pas een probleem als je naar Duitsland emigreert want de TüV heeft een eigen mening.
De meeste andere landen kennen ze de regels goed genoeg of juist niet, en in de meeste andere landen wordt niet met TüV-precisie gekeurd.

Verder, en dat is nog lastiger: De Brink-trekhaak is niet goedgekeurd op een militair chassis.

Het dolle is dat je niks mag veranderen aan de trekhaak en/of de voorgeschreven montagemethode.
Je mag evenwel wel de hele chassis-achterbalk vervangen (eventueel tegen een "civiele").

En qua verzekering:
Als je rijbewijs en kentekenbewijs het goed vindt ... is het verder een kwestie van vooraf aan de verzekering laten weten welke trekhaak je hebt en welke lasten je wilt trekken. Daarna kunnen ze achteraf niet neer terugkomen op "dit wisten we niet, dit deugt niet".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 16:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
"Plus dat de bevestiging van de brink haak het niet leuk vond, de achterbalk is samengedrukt waardoor ruimte bij de bouten onstond. Bij de volgende update ga ik daar 4 buisjes in lassen":
precies jamaar, dat heb ik ook gedaan. sterker nog, omdat ik toch een nieuw 1/4 rear chassis had gekocht meteen maar alles verstevigd.
https://www.instagram.com/p/CKT1fTcFPgN/
Voor meer foto's:
https://www.instagram.com/the_land_rover_life/

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 18:37 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mooi die sleepogen.
Op reis gaat bij mij de trekhaak er onderuit en op die plek komt een sleepoog.
Twee of drie maal voor mijzelf gebruikt omdat het makkelijker was en ik te lui ben om te graven maar schat dat ik minstens 100 andere auto's uit de problemen getrokken heb, heel soms voor een klein bedrag maar meestal als ze geld widen geven, nee maar een flesje wijn is welkom. Heb er altijd veel plezier in.
Behalve één maal, Mercedes G met camper opbouw 180.000 euro. 70 jaar oud, heel afrika pistes gereden en voor lake iriki Marokko in de eerste kleine duin vastgereden. En maar gas geven om in Australië uit te komen.
De enige man waar ik achteraf spijt had dat ik hem geholpen heb.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 20:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Jamaar schreef:
Mooi die sleepogen.
Op reis gaat bij mij de trekhaak er onderuit en op die plek komt een sleepoog.

Welk sleepoog zou ik moeten willen? (Als ik er al een wil want het zit gauw in de weg als je achter wilt in en uitstappen).

Citaat:
Behalve één maal, Mercedes G met camper opbouw 180.000 euro. .... En maar gas geven om in Australië uit te komen.

Hij was zeker nog niet in Australië geweest, er zijn altijd lieden die de Jules Verne methode opnieuw willen uitvinden.

Citaat:
De enige man waar ik achteraf spijt had dat ik hem geholpen heb.

Tja, beter een keertje spijt van te vriendelijk als spijt van te onvriendelijk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2021, 23:18 
Hallo allemaal,

Is idd altijd het zelfde met aanhangwagens en meningen. Komt nog bij dat de regelgeving
En soms heb je figuren als mij die gewoon het uiterste(op verantwoorde wijze) willen benutten van hun voertuig of het "överkilled" willen maken dat je later tot aan je pernsioen geen stukken meer wilt.
In eerste instantie maar gewoon keuren bij de RDW en kijken wat er gebeurd .
Krijg ik niets met de her activatie dan later de homologatie verklaring van Land Rover Nederland bestellen via de dealer en dan alsnog 2000 KG op kenteken erop laten zetten .

Als iemand nog een homologatie heeft liggen dan hoor ik het wel. Een kopie van een defensie Domeinen document met de 3500kg erop is nog beter.

Iemand ooit civiel en burger chassis van een 109 naast elkaar gehad?
Ben toch wel benieuwd of er verschil in opbouw is.
Schiet me te binnen dat ik het eens aan Ron.B. kan vragen. Al is dat natuurlijk iemand van :"het ijzer is dik zat, gebeurd niets mee en anders zie je dat vanzelf en gaan met die handel".

Ben het er 100% mee eens dat wat op het kenteken staat bepalend is. Ook voor de verzekering.
Voor jezelf heb je tevens een grote eigen verantwoording wat je aan het doen bent. Neem aan dat je toch allemaal weer aan de aardappels wilt?

Hoe je meer trekgewicht als de homologatie erop krijgt is niet altijd eenvoudig.
Dat genoemde voorbeeld van een 101 loopt duidelijk vast op bureaucratie. Die 101 schrikt echt niet van 3500 KG hoor. Los van het feit dat het veel geld kost krijg je die in Lelystad echt wel op 3500 KG .

Oom agent zoekt als eerste op RDWovi als je staande gehouden word wat er op je kenteken staat.
De gemiddelde oom agent weet zelden iets af van (europesche)type plaatjes op de sleurhaak zelf. Kijkt naar lampjes, net netjes over de lading en of het vastgesjord is , en je breek kabeltje bij de koppeling. Als zijn gevoel klopt laat hij je met rust. Als hij natuurlijk een iel autootje voor een bizarre kar met puin of zand ziet word hij wel ff wakker denk ik.

De 3500 kg van Dickson Bate ziet er prof uit. En het mooie is dan dat je gewoon gelijk een sleepoog heeft achter.
Jamaar Jamaar de constructie zelf is dan (oversized sterk maar niet lomp)eigenbouw. Dat klopt. nagemaakt met de maten van de Defender. Durf daar TU Delft aan te laten sleuren hoor!
Heb nog nooit gehoord dat een verzekering je de schuld gaat geven als een sleurhaak gewoon op zijn plaats blijft zitten bij een ongeval en je bent niet overbeladen.

De originele Brink van 2000KG met nog een intact typeplaatje word zeldzaam. Laatst nog een nieuwe bij Jansen Laroparts gezien.

Dat een civiele (soms al erg krokant geroeste op leeftijd) achterbalk constructie regelmatig goed bekeken moet worden? Jazeker! Het stuk 1/4 chassis net uit Engeland word flink (inwendig)verstevigd. Ik vind het nu niet zo robuust. Helaas was het 1/4 chassis er voor 109 niet met militaire balk. Voor civiel was dit al erg moeilijk.

Tja, wanneer ga je soms onbewust over de 2000KG.
Als je er ff een tandemasser achter hangt en je rijd onder een kubel voor ophoogzand en de schuif blijft ff hangen? Of het zand is wat natter als je denkt? Dan gaat het snel hoor.
Je haalt een andere landrover op met een auto ambulance? Die ik laatst huurde woog leeg al 650KG en hij had ff geen lichtere. De humor was toen dat het was om een ëend op te halen. Dus bij elkaar nog geen moord gewicht.

Rijbewijs word geen punt want ik heb CE.

Motor en bak worden ook geen punt. Komt straks op ongeveer 110pk uit de indenor en met een R380 met Lt230(ga er ook nog diff lock inbouwen) dus permanent 4x4 en een RRC vooras met homokineten dus gelijkwaardig aan een Defender. Zelfde geld voor de remmen. 2 krings remmen en rembekrachtiging van serie 3 met eigen vacuümpomp , schijven voor. Jamaar je druk tussen voor en achter? Kan ook nog een lastafhankelijk drukregel ventiel tussen als je dat zou willen. Hoe verder je in veert, hoe meer rem druk op je achterremmen. Die zal er ooit wel eens origineel Land Rover geweest zijn of je zou er eentje van een Golf 2 o.i.d. gebruiken. Het geheel word straks gewoon RDW gekeurd vanaf "slapend" naar actief. Als ze het niet deugdelijk en werkend vinden sturen ze je wel weer naar huis hoor.

Goede tip om hem idd even in laag te zetten als je gaat stoepje trekken bij de RDW Lelystad! Als de versterkte drukgroep en plaat(Ford Cosworth past ook) gewoon doet wat het moet doen zal hij best wel naar boven kruipen toch met permanent 4x4. Zorgenkindje is natuurlijk een beetje de handrem. Die moet het hele gewicht wel houden. Ziet er bij een LT230 al wel beter uit als origineel series. Verse vetvrije ingelopen schoenen goed afstellen dan maar. Lijkt me het beste om daarvoor de originele serie differentiëlen van 4.7 nog ff in te houden.
We gaan het allemaal wel zien, er moet wat uit te denken, wat te rommelen en te dromen blijven toch?

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2021, 01:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Nog iets wat ik vergeten ben, op de laatste reis met aanhanger, 10 km van het doel, een steekas kapot.
Serie 3 is niet gebouwd voor een hoog trein gewicht. Blij dat ik geen S2 as er meer onder heb, had ik minstens 20 steekassen en 5 diffs nodig gehad.
Nog iets, de achterbalk was nieuw en toch niet bestand tegen mijn misbruik van de trekhaak.

Iemand ooit civiel en burger chassis van een 109 naast elkaar gehad?

Ja regelmatig, die zijn exact gelijk :mrgreen: de militaire versie is wel anders. Achterbalk heeft geen schuine kanten en de balk onder de bak is afneembaar. Verder zijn de voorste veerhanden langer.

Oom agent zoekt als eerste op RDWovi als je staande gehouden word wat er op je kenteken staat.
De gemiddelde oom agent weet zelden iets af van (europesche)type plaatjes op de sleurhaak zelf.

Misschien in nl maar in Duitsland kan je de aanhanger laten staan als er geen type plaatje op zit, ook al is het een Nederlandse trekhaak.

Overigens is ook hier de euro regelgeving bij de tuv doorgedrongen en doen ze niet meer zo moeilijk over trekhaken.


Laatst bijgewerkt door Jamaar op wo 27 jan 2021, 01:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2021, 01:27 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Nog een puntje
Er staat op mijn kenteken helemaal geen trekgewicht meer, word niet meer vermeld sinds de creditcard formaat. Bij navraag bij de rdw waarom dat is geen bevredigend antwoord gekregen.
Er wordt vanuit gegaan dat iedere agent dat op kan vragen. Met mijn vraag of dat ook vanuit Marokko kon begon het te stotteren. Vreemde Bürokratie soms omdat er gewoon plaats is voor trekgewicht op de kaart.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2021, 12:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Jamaar schreef:
Nog een puntje
Er staat op mijn kenteken helemaal geen trekgewicht meer, word niet meer vermeld sinds de creditcard formaat. Bij navraag bij de rdw waarom dat is geen bevredigend antwoord gekregen.
Er wordt vanuit gegaan dat iedere agent dat op kan vragen. Met mijn vraag of dat ook vanuit Marokko kon begon het te stotteren. Vreemde Bürokratie soms omdat er gewoon plaats is voor trekgewicht op de kaart.

Het is wellicht slim om even een fraaie uitdraai te maken, bijv op rijbewijs-roze of RDW-bleek-blauw-groen papier (of nog mooier in een bleek blauw+groen streeppatroontje) met daarop een collage van de gegevens die je bij de RDW kentekencheck kan opvragen.
Ga je naar een "lastig" land dan voeg je er desnoods ook zaken als bandenmaat, motortype of iets anders waarover ze kunnen zeuren aan toe.
Je mag er zelfs gewoon RDW kentekencheck boven zetten, zolang je maar een tussenkopje "Overige data" boven de door je zelf toegevoegde zaken zet ... voorkom je dat je "gevangen" wordt op valsheid in geschrifte.

Ooit, lang geleden moest ik in Hongarije om een uur of 10 's ochtends !! bij een alcohol-controle blazen. Het was een heel stille weg naar een veerpont dus de Rendörség had alle tijd ... dus blazen ... niks ... , daarna alle verlichting (ik reed netjes met verlichting, zoals het hoorde) checken ... niks ... , nog eens rond de auto lopen ... niks ... daarna wilde ze - zo begreep ik - de TüV-papieren zien, en gelukkig was de auto waarin ik reed oud genoeg, want de eerste jaren heb je geen APK-papieren. De Nederlandse APK-papieren zijn natuurlijk volmaakt onleesbaar voor een gemiddelde Hongaar (en gelukkig begreep ik dat de agent met TüV zoiets als APK-papieren bedoelde, je zal maar een onwetende toerist zijn) ... het volmaakt onleesbare papier met veel regels en vakjes etc. was genoeg, we mochten verder. (Een andere keer kreeg ik een bon voor te snel rijden: er stond beslist géén bordje, de bon was omgerekend 12 gulden dus overkomelijk.)

Anyway, mocht je je willen indekken tegen overijverige controleurs kan het helpen om een fraai documentje bij je te steken.

Ik ken zelfs het verhaal van iemand antwoord van een ambassade hier in Nederland kreeg -- een netjes in het Nederlands gestelde antwoord dat luidde dat hij beslist geen toegang kreeg tot militaire vliegvelden en dat het maken van foto's dus ook niet mogelijk was. Met deze brief ging hij in het desbetreffende buitenland naar een militair vliegveld, toonde zijn fraaie brief aan de wachtpost en hij kreeg alle medewerking.
Nu was het een West-Europees NATO-land (en dus geen Griekenland) maar ik zou zelf in zo'n geval toch een beetje nerveus zijn.
De les is dus wel: papieren doen wonderen, hoe eerlijker het papier hoe beter ... dus de RDW-gegevens op een rijtje, daar is niks mis mee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2021, 19:35 
@ Jamaar.

Vroeger voor de invoering van het pasje had je een apart inlegvel bij je papieren kenteken voor de trekhaak. Als dat er vroeger bij heeft gezeten dan zijn ze meestal je gegevens niet kwijt. Maar als je nu je kenteken bij RDWovi invoert en er komt niets tevoorschijn dan is dat niet de bedoeling denk ik. Zou de klantenservice van de RDW dan eens bellen als ik jou was om te vragen wat er nu echt bekend is van je chassisnr /kenteken ten aanzien van je trekgewicht. Als er vroeger wel een papieren inleg registratie vel bij heeft gezeten en je heb dat nog en je stuurt ze daar een kopie van dan zetten ze het wel snel gratis op het pasje.
Mocht RDW toch over een homologatie verklaring beginnen dan is hij bij de dealer te regelen. Land rover Dordrecht deed daar niet moellijk over. Zal dat binnenkort eens afhandelen met ze.

Dat Andere landen dan blijkbaar wel het type plaatje aan de haak willen zien? Nou dan zien ze dat originele Dickson Bate plaatje toch mooi zitten. Kon er veel zonder plaatje voor minder geld kopen maar heb expres deze met typeplaatje uitgezocht.

Maar nog ander werk genoeg.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2021, 20:47 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Jamaar schreef:
Nog een puntje
Er staat op mijn kenteken helemaal geen trekgewicht meer, word niet meer vermeld sinds de creditcard formaat. Bij navraag bij de rdw waarom dat is geen bevredigend antwoord gekregen.
Er wordt vanuit gegaan dat iedere agent dat op kan vragen. Met mijn vraag of dat ook vanuit Marokko kon begon het te stotteren. Vreemde Bürokratie soms omdat er gewoon plaats is voor trekgewicht op de kaart.


Ik kan mij een gelijke discussie uit het verleden herinneren, toen de kentekencard werd ingevoerd. Er schijnt een verschil te zijn tussen geel en grijs kenteken. Op de kaart van mijn LW (geel) staan de trekgewichten. Voor grijs kenteken staan deze er blijkbaar niet op. Ik ben te lui om dit na te speuren maar in het archief van deze prik is het vast wel te vinden.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2021, 22:04 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Ik had mijn kenteken bij de hand en inderdaad staat bij mij alleen het maximum gewicht van de auto zelf en het rijklaar gewicht erop. Grijs kenteken. Ruim 1 jaar geleden overgeschreven.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2021, 09:46 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Bij RDW OVI kentekencheck opvragen staat in het tabblad Basis bij gewichten het maximale trekgewicht vermeld, althans van onze Puma
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2021, 10:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Sylvester schreef:
Bij RDW OVI kentekencheck opvragen staat in het tabblad Basis bij gewichten het maximale trekgewicht vermeld, althans van onze Puma.


Precies, als het geregistreerd staat staat het erbij op de RDW-kentekencheck, zelfs al heb je niet eens een trekhaak.
Dat was ook mijn startpunt ... van mijn maak het zelf document hierboven.
Overigens was het een tijd terug heel lastig op de kentekencheck: afhankelijk van het Gele of Grijze kenteken stond het op een ander tabblad, waarschijnlijk staat het dieper weg in de administratie nog steeds op een andere plek, en dat zal wel de reden zijn waarom het niet op het kenteken-pasje is terecht gekomen*.

Ik heb nog steeds een papieren kenteken (op zich een onhandig ding, maar de trek-gewichten staan daar dus wel keurig op).

* doordat ons bestuur al zo'n 20-25 jaar bezig is steeds "efficiënter" te worden - waarbij kennis niet gewaardeerd wordt, procedures daarentegen heilig lijken - zit er nergens meer een "mannetje" dat zoiets even recht zetten kan .... daarvoor moet extern een adviseur ingehuurd, en die adviseur huurt dan weer zo'n mannetje in, en voordat die adviseur is ingehuurd moeten alle procedures zorgvuldig doorlopen worden.
Kijk naar de toeslagen-affaire, kijk naar de corona-testcapaciteit, kijk naar de voortgang bij het vaccineren, kijk naar .... ongeveer alles.
Steeds is het "zorgvuldigheid" die voor snelheid (of efficiëntie) gaat, steeds is het niemands schuld, zijn het de procedures en die zijn goed (iedereen heeft er zijn plasje over gedaan), en steeds komen de echte verantwoordelijken ermee weg.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op vr 29 jan 2021, 11:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2021, 11:07 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Het trekgewicht stond gewoon op het papieren kenteken en is bij invoering van de kaart niet meer vermeld. Bij geel kenteken is dat anders en nog nooit heeft iemand dat kunnen verklaren.
Zoals ik al eerder schreef, op de website van de rdw staat het keurig vermeld.
En ja ik heb dit al eerder aangekaart, enige jaren terug, hoop nog steeds op een uitleg.

Voor de zekerheid heb ik het papieren kenteken niet vernietigd zoals aangeraden, dat blijft in de auto liggen voor geval agent onbenul.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2021, 19:28 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
123 naar beneden


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.