Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2021, 23:13 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
hallo allemaal ,

even een vraagje voor de puma bezitters , ik ben de seatbase van mijn 110 aan het herstellen , en heb een puma accubak gekocht (deze was wel betaalbaar , en die ik eigenlijk moest hebben helemaal niet (lees 600 pond oid) .
uiteraard past deze bak niet , ik moet hem een klein stukje inkorten , maar nu de eigenlijke vraag:

onder de accubak zitten 4 m6 schroefdraadgaatjes , daar komt een "reinforcement floor pan" onder (nummer is oa KRN500310), het enige plaatje wat ik van dit ding kan vinden is een advertentie op e-bay . ik heb dus geen idee wat dit voor plaat is , is het een kunststof beschermer , of een ijzeren plaat die je accubak extra beschermd .

iemand met een puma genegen om eens even te kijken wat het ding nu precies doet ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 09:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
puma weet ik niet maar in mijn home made accu verzamel rek zitten gewoon houten balkjes.
de rdw steekproef keurmeester vond het grappig en keurde alles goed.
zou er dus zeker geen 100den euro,s aan uitgeven. je ziet het nooit meer. (als het goed is)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 10:56 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
De accu van een Puma wordt aan de onderzijde vastgeklemd op een plaat. Ik vermoed dat die plaat de reinforcement floor pan is.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 12:43 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
i heb toch meer het idee dat die plaat onder de accubak zit , in de link is het nummer 21 :

http://new.lrcat.com/#!/1235/674/675/163/2023


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 12:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Gerben schreef:
.... een "reinforcement floor pan" onder (nummer is oa KRN500310) ...

Goedemorgen Gerben,
Het is een "echte" pan, ik zou zeggen een "bakpan", een tamelijk solide ijzeren drager voor de accu.
Er zelfs iets ruimte onder deze pan en dat is dan zo gek nog niet.
De accu presteert het best als hij beschermt wordt tegen te hoge en te lage temperaturen.
Als je naar echt koude gebieden gaat dan zou je zelfs een accu-verwarmingsdeken kunnen toepassen.
(Dat doet men bijv bij het Zweedse leger: met stroom uit de accu verwarmen, opdat de accu daarna beter persteert.)

Als het er niet bij zit is het best handig om de twee lange (pen)bouten en de twee accu-opklem-beugeltjes mee te bestellen.
Er past heel netjes een standaard 90-100 Ah accu op deze pan, dwz een accu met de tegenwoordig standaard gebruikte onderrand.
O ja, voor de rest-ruimte in de accu-bak zou de accu beter nog iets verder naar achter kunnen zitten ... maarrr je krijgt de accu dan moeilijker op z'n plek en je kan dan al helemaal niet meer bij de min-pool.

PS   Als je een beduidend kortere accu hebt (minder Ah's of bijv. een LiFePO accu) dan kan je die eventueel met slechts één klemmetje vast zetten.
PS2 Op mijn foto's (van alweer een kleine twee jaar geleden) zie ik dat ik beter de bodem van de accubak eens een anti-roest-behandeling geef.
        Wat zal ik er eens opsmeren ?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 14:11 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
allen bedankt voor de reacties ,

die bevestigingsplaat voor de accu is een ander nummer als die ik bedoel , ik denk dat de plaat die ik bedoel onder de accubak zit aan de buitenkant , (dus als je voor mij eens even door de knieën wil :-) )

de plaat die jij laat zien heet ook "tray battery" , en die ik zoek/wil weten is "shield underbody"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 15:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Gerben schreef:
allen bedankt voor de reacties ,

die bevestigingsplaat voor de accu is een ander nummer als die ik bedoel , ik denk dat de plaat die ik bedoel onder de accubak zit aan de buitenkant , (dus als je voor mij eens even door de knieën wil :-) )

de plaat die jij laat zien heet ook "tray battery" , en die ik zoek/wil weten is "shield underbody"


Klopt. Mijn oog is er wel langsgegaan maar nooit bewust gezien, en dat al meer dan 10 jaar. 't Is een zwarte plastic plaat.
Ik zou zo zeggen dat ie weinig voorstelt, behalve dan een extra voorziening om de accu te beschermen tegen teveel hitte of koude.
Zoals ik al schreef zijn hitte en koude niet goed voor accu's.

Of je per se zo'n plaat nodig hebt is natuurlijk de vraag.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 16:07 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Of je per se zo'n plaat nodig hebt is natuurlijk de vraag.
Antwoord op "de vraag"
Ja, ook de moderne zogenaamde onderoudsvrije accu's kunnen zuur lekken.
Heb zelf zo een geval gehad, rvs bak onderin met rvs m12 bouten vast. Wilde die bak niet meer en bij loshalen brak er een bout heel makkelijk. Bleek meer dan de helft van de dikte door zuur weggevreten.
Vorige eigenaar had die bak en accu er 6 jaar eerder ingebouwd, daarna 1x accu vervangen. Zo snel kan het dus gaan.
:shock: accu's waren onbeschadigd :!: echt begrijpen doe ik het niet want er is ook nooit overspanning geweest.
Zuur wat uit een accu komt richt veel schade aan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 17:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Of je per se zo'n plaat nodig hebt is natuurlijk de vraag.
Antwoord op "de vraag"
Ja, ..... .


Tegen dat "lekken" is er reeds die "tray" in de accu-bak, de tray zoals ik die eerder toonde.

De plastic "beschermer" zit aan de buitenkant van de accubak, dus qua functie is niet gedacht aan het accu-zuur.

Overigens is het maar de vraag of RVS wel de beste keuze is als het om (accu)zuurbestendigheid gaat.

Het beste is overigens een accu met een aansluiting voor een adem-slangetje (en dan wel dat slangetje aansluiten en naar buiten leiden).


Blijft verder de vraag wat het beste/slimste is om roest in de accu-bak tegen te gaan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 21:24 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
top , nu weet ik in ieder geval wat voor plaat het is , zal eens op zoek gaan naar een sloop puma voor de diverse onderdeeltjes .

RVS en (accu)zuur is niet een geweldige combinatie , ik weet nog van een zwembad waar het hele plafond naar beneden kwam omdat er RVS ophangsysteem was gebruikt ....

denk dat ik de accubak maar in de raptor bedliner spuit , schijnt een redelijk onverwoestbaar goedje te zijn ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 22:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Gerben schreef:
denk dat ik de accubak maar in de raptor bedliner spuit , schijnt een redelijk onverwoestbaar goedje te zijn ...

Die bedliner is meen ik een min of meer rubberig goedje ... dat zou goed moeten werken.

Kan je dat bedliner-spul (of vergelijkbaar) ook in spuitbussen krijgen ?   Één accubak is niet echt veel spuitwerk.

Ik zou bij mij natuurlijk juist omgekeerd moeten werken (dwz zoals bij de sloper), want de "accu-tray" zit nu in de weg voor een grondige aanpak.
Die "accu-tray" staat op korte pootjes en moet zo te zien aan de onderkant losgeschroefd ... en daar zit dan die plastic beschermplaat nog weer voor.


PS   Die zwembad-plafonds die naar beneden kwamen kwam naar beneden vanwege de inwerking van chloor ... da's wat anders als zwavelzuur.
      Maar goed: RVS is niet zaligmakend, je hebt bovendien RVS en RVS, dwz grote verschillen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 22:41 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
het is iets meer als alleen de accubak , ben een 110 helemaal nieuw aan het opbouwen , dus heb nog wel wat meer te spuiten ....

maar ik zie net dat het ook bestaat in spuitbussen : https://www.4x4sintannaland.nl/shop/rap ... bus-zwart/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 23:02 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Een RVS tank van een vrachtwaggel waar een zuur of andere erg bijtende zooi (ADR klasse 8, en dat is meestal industrieel en onverdund) mee vervoerd word is dik gerubberd vanbinnen. Zodra de coating loslaat(meestal als eerste bij het deksel) dan zie je dat wel.
Als je je bak in zou smeren met een loog dan neutraliseren ze elkaar weer.
RVS word nog eerder aangevreten als verzinkt ijzer al word dat er ook niet knapper van.
Bij moderne auto's zie je vaak een geheel kunststof behuizing om de accu waarvan op latere leeftijd de lipjes afbreken omdat ze geen weekmakers bevatten.
Als je dus origineel niet kan slagen of dit niet afdoende blijkt zou je dus zelf van een (dikwandig)rubber iets toe kunnen passen. Ook als een accu niet lekt kunnen er idd zure dampen uitkomen tijdens het laad proces. En in een kleine ruimte waar geen ventilatie is? Ik zie dat wel bij mijn auto open en bloot onder de motorkap waar een zelfgemaakt stalen beugeltje over de accu zit. Het is binnen mum van tijd een bloemkool , ook als ik het schoonmaakt en er vet op smeert.
Voordeel is wel dat de polen nu bloemkool vrij blijven.
Als je een accu boven zijn max afvult(met gedestilleerd water) komt het er met opladen ook met een flinke hoeveelheid weer uit.
Het aanbevolen ontluchtingsslangetje naar buiten wat aan sommige accu's kan is dan ook een goede oplossing. Dat een accu bij vorst heel wat capaciteit verliest(zeker blootgesteld aan ijskoude wind net achter de grille) is zeker bewezen. Het hielp al als je je auto dan met de bips naar de wind toe zette. Vroeger kreeg de ANWB het in 1 keer erg druk met accu's aanslepen als het spontaan ging vriezen. Nu hebben we blijkbaar teveel zuur gelekt en vriest het niet meer? Overigens dient een accu bij de APK "deugdelijk" bevestigd te zijn.
Geen idee of je daar hout voor mag gebruiken. Dat zal zoals zo vaak van het humeur en gedachten erover van een (RDW)keurmeester afhangen .
Ooit eens vergeten dat ik de accu 10 minuten voor het wegrijden voor de vakantie gewisseld had. Was al blij dat ik toen iets pas kon maken omdat er niets open was. Toen FF met 4 brede tai rips vastgesjord. Dit werd later(van zijn levens dagen geen erg meer in gehad) ff niet goedgekeurd door de keurmeester.
Om deze preek toegepast op Land Rover vriendelijk af te sluiten?
Ik was blij verrast dat bij mijn late serie 2a van 1969 de accu precies past in het vak onder mijn bestuurdersstoel zitting. De plus kabel naar de startmotor kan nu bijna niet korter dus bijna geen verlies. Zelf de gaten voor een doorvoerrubber zitten als standaard op zijn plaats. Er blijft er omheen zelfs nog ruimte over voor wat boord gereedschap. Wel ff uitkijken dat ik de polen niet verbind met een wielsleutel. Zit hij daar mogelijk ook standaard bij een V8? Geeft weer ruimte onder de motorkap voor de intercooler.

groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2021, 19:31 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
123 naar beneden


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.