Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brexit
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021, 18:31 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik lees op een forum bij de oosterburen dat Paddock de tarieven heeft aangepast. Ze rekenen nu (voor zendingen buiten UK) 10 pond verzenkosten per pakket tot 30 kilo, daar komt 15 pond douanekosten (inklaring) bij, dit alles natuurlijk ex BTW. De wisselkoers een beetje meegenomen dan zit je aan 30 euro bijkomende kosten voor elke doos van je bestelling.

De staat der nederlanden wil dan ook nog geld zien. Pakketten met een waarde tot 22 euro zijn vrij maar daarboven moet BTW betaald worden en als het pakket meer dan 150 euri waard is ook invoerrechten (of is dit andersom? Heb te hard gewerkt vandaag.)

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021, 21:13 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Oh,

Ik zag wel dat Paddock weer open was maar had me nog niet in de prijzen verdiept. Niet grappig als je een klein onderdeeltje van een paar tientjes nodig heeft!
Paddock was daar juist een handige site mee. Ben blij dat ik dan voor de Brexit nog veel besteld heeft als wielremcylinders etc. waar ik eigenlijk nog lang niet aan toe was.
Je kan eens kijken hoe die minder fijne Brexit bij John Cradock uitpakt in de kosten?
Al met al zullen de prijzen voor parts dan wel flink omhoog gaan bij andere bedrijven als Budget Parts etc.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021, 23:07 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Bij LRDirect lijkt het allemaal een stukje goedkoper, misschien toch maar eens vergelijkingen maken tussen de verschillende leveranciers. Zo in de begintijd van Brexit zal het allemaal toch al wel een beetje hobbelen, ook met leveringen ed. Duimen dat je niet met een flinke reparatie zit. Vooral bij LRDirect zijn er heel wat dingen nu (even?) niet leverbaar.
Mijn Defender 110 300tdi moet donderdag voor de apk, extra reden om eens flink te duimen.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2021, 00:27 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja en anders zullen we als vervangen lastiger word weer ouderwets revisiemonteur moeten worden. Doe ik toch nog best vaak. Maar de prijzen zullen best wel op gaan lopen. Bedankt voor de LRdirect tip. kijken of ze hebben wat ik zoekt. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2021, 13:28 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Nou, de apk bij mij is weer gelukt, ik mag weer een jaartje. Stuurhuis wordt wel een dingetje, het zweten is overgegaan in een voorzichtig lekken.
SP-4x4.com daar heb ik ook weleens wat besteld, maar daar is ook niet duidelijk hoe het nu na de brexit is. Verder is wat ze op hun site hebben staan ook niet altijd leverbaar, maar ze hebben wel mooie deuren ed. Ook wel een adres om te tippen, vind ik.
groet, Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2021, 17:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
heb net even gekeken bij de leverancier waar ik regelmatig bestelde. daar koop je zonder vat maar betaald aan de transporteur.
de prijzen zijn "nog" heel redelijk. compleet set voor remmen voor een 6cil series nog geen 40 pond.

btw. mooi dat hij weer gekeurd is. maar is je Laro nog zo nieuw dat je elk jaar moet? ik moet (nog 1 x) om de 2 jaar.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2021, 22:24 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ja, het is nog een jonkie. Defender 110 300tdi 1997. Beetje uit de toon vallend op dit forum, maar ik voel me niet zo thuis op het andere, vandaar.
Als het goed is zijn er 2 plaatjes als bijlage toegevoegd. Opbouw is gedaan door Ron Wageman, trouwens.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2021, 22:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
't Kan nog veel "erger", dwz ... mijn "Puma" is nog een stuk jonger.
Zelfs de voorganger, een Td5 waar ik nog steeds warme herinneringen aan heb, was jonger.

Ik moet dus ook nog een "eeuwigheid" ieder jaar op voor de APK.
Prettig is dan wel weer dat zo'n moderne "Puma" grotendeels deels gekeurd wordt aan de hand van de computer.
Gelukkig hoeven de hart- en Td5-verscheurende toerentallen voor een absurde roetmeting ook niet meer.
Ja, ja, natuurlijk worden alle lichtjes, de klaxon etc. ook even gechecked.

Verder is hetzij de "Puma" toch wat beter gebouwd, of ik heb inmiddels door de harde praktijk bijgeleerd ...
... maar qua problemen en klachten heb ik géén klachten, met wat extra TLC doet de "Puma" het best goed.
En de APK ... die haalt ie steeds met vlag en wimpel (ook de steekproef-keuringsmeester vond niks nieuws).


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op za 23 jan 2021, 13:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 09:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Kijk, mijn favorite uitvoering.
Mijn 109 komt ook bij Ron weg, die heeft hem gebouwd.
na zo,n 15 -20 jaar wist hij nog precies wat voor onderdelen hij er in gebouwd had en kon zich alles (bijna) herinneren van mijn 109.
best knap ik weet morgen al niet meer wat ik gister wist. euuuhhhhhhhhh.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 14:02 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik heb even nagedacht over een Puma, maar het niet gedaan omdat daar geen 3 zitplaatsen op de eerste rij mogen(op kenteken tenminste niet). De TD5 is niet mijn motor, ik houd niet van het geluid van een 5pitter en verder geldt voor mij: hoe minder electrische spullen hoe beter. Omdat ik toch vrij vaak met een aanhanger onderweg ben, raadde Ron mij de 300tdi aan. Verder gebruiken we de auto dagelijks omdat het de enige auto van ons gezin is. Aangezien het een bedrijfswagen is, is het rijden van een oudere auto bijtellingstechnisch erg interessant.
De series vind ik mooier, maar waren motorisch gezien geen eerste keus. Vandaar dus..
En ja, Ron Wageman weet zich inderdaad van alles nog te herinneren op autogebied, ongelofelijk. Ik herken het overigens wel. Ik zit in de boompjes, en als er dan een klant komt om voor het nieuwe seizoen nieuw spul te bestellen weet ik nog precies wat ik vorig jaar aan hem heb geleverd. Maar andere dingen vergeet ik weer direct: het is goed dat mijn hoofd vast zit, anders liep ik regelmatig zonder rond :D

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 15:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
albert schreef:
Ik heb even nagedacht over een Puma, maar het niet gedaan omdat daar geen 3 zitplaatsen op de eerste rij mogen(op kenteken tenminste niet). De TD5 is niet mijn motor, ik houd niet van het geluid van een 5pitter en verder geldt voor mij: hoe minder electrische spullen hoe beter. Omdat ik toch vrij vaak met een aanhanger onderweg ben, raadde Ron mij de 300tdi aan. Verder gebruiken we de auto dagelijks omdat het de enige auto van ons gezin is. Aangezien het een bedrijfswagen is, is het rijden van een oudere auto bijtellingstechnisch erg interessant.

Tja. Mijns inziens is die Td5 juist de mooiste motor, ik mis het vriendelijke geluid en karakter nog steeds.
Maar je hebt een punt: De Td5 kan je smoren, hij heeft een "probleempje" onderin de toeren.
Vlgs mij is het probleempje een probleem van juist de "anti-stall" regeling: zodra je gas geeft neemt gaspedaal alles over.
Wordt de motor door de anti-stall bijgestuurd dan is het eerste gas te weinig en dan smoort ie voordat je genoeg gas hebt kunnen geven.
Zelfs zonder aanhanger heb ik al wel in low moeten wegrijden (bijv. vol beladen en dan een onoverzichtelijke uitrit helling op).

De "Puma" is nauwelijks gesmoord te krijgen, hij trekt alsmaar door, en de 1º is ook nog eens extra laag (in ruil zit de 5º hinderlijk kort op de 4º en ver van de 6º) ... en het geluid is Black-and-Decker.
Verder is het dashboard erg veel plastic, zijn er geen ventilatieklepjes en die derde zitplaats mis ik ook ...

Of te wel: als ik indertijd makkelijk had kunnen kiezen tussen een als nieuwe Td5 of een "Puma" dan had ik het met de kennis van nu niet geweten. (Want toentertijd was het gemis aan een overdrive weer een minpuntje geweest, inmiddels lijkt de Roverdrive een adequate optie.)

O ja, de Td5 was ook zuiniger, maar natuurlijk qua uitstoot weer minder (omdat BMW de 5 cilinder niet verder wilde ontwikkelen/betalen, en omdat daarna Ford het nog makkelijker vond om bestaande "of-the-shelf" onderdelen te gebruiken -- de Td5 was bedoeld om ook als Td4 en Td6 een vervolg te krijgen, de Td5 had ook potenties om aan de hogere Euro-normen te voldoen).

En verder: Qua electrickery is de Td5 bomb-proof, het enige wat bij een Defender soms een probleem geeft is het alarm.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 18:54 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik heb nog voor ik de 300tdi kocht in een td5 gereden. Dat electronische gaspedaal is gewoon niks voor mij. Ook de aanwezigheid van die ecu met de draadjes die daar bij horen staat mij gewoon tegen. Dat is allemaal geen waardeoordeel, maar mijn eigen mening en bevinding. Ik ben erg blij dat er zoveel mensen zijn die liever een td5 of een Puma hebben, want stel je voor dat ze allemaal een 300tdi zouden willen, of een V8....

Laat ik het zo zeggen: als mijn gaspedaal niet meer werkt omdat het kabeltje kapot is dan repareer ik dat fluitend. Als er electriciteit mee gemoeid is, dan breng ik het KRENG naar de garage omdat ik er stomweg geen zin in heb. Waarbij KRENG dus staat voor het gevoel dat ik daarbij heb.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 19:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, het "fly-by-wire gaspedaal is gewenningsgevoelig ... niet iedereen wil er makkelijk aan wennen.

Qua draadjes: Ik breng het "kreng" sowieso voor veel dingen weg ... maar wil wel het hoe en wat weten.
Het feit dat je een Td5 of "Puma" eenvoudig (de "Puma" nog eenvoudiger) kan uitlezen heeft ook grote voordelen.

De luchtmassa-meter was stuk (dwz gaf soms een foutmelding).
SARA gebeld (SARA = service activated road-side assistance) ... en de uitlezing doorgebeld naar mijn dealer.
De volgende dag hadden ze de juiste onderdelen al op voorraad.

Bij een traditionele opzet kan je alleen maar een voor een de meest aannemelijke zaken checken en/of vervangen.

Het zijn gewoon twee verschillende invalshoeken ... en goede vriend heeft zowel 300Tdi als Td5 hij kent de voors en tegens.

De Td5 doet het op de "grote weg" gewoon beter, de 300 Tdi is meer een tractor.
En de "Puma" heeft dan weer andere nadelen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2021, 15:30 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
TD5 versus 300tdi vs V8 vs Puma vs (zelf invullen)
Hoe langer je er over discussieert, hoe meer het de vorm van een geloof aanneemt. Ieder zijn mening, ieder zijn smaak. Is ook beter zo, stel je voor dat we allemaal dezelfde vrouw, man, auto, motorfiets of wat dan ook zouden willen hebben.

Vanochtend nog gereden, lekker met de trekker ;)

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2021, 23:28 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Ik ben bezig met het bestellen van wat dingen bij Devon 4x4 wat elders moeilijk is. Benieuwd hoe lang daar de levertijd is. Heeft iemand daar ervaringen mee? Hun prijzen waren incl vat nog heel redelijk. Geen idee bij hoe of wat er met invoerrechten gebeurd als het bij de douane komt?

@Albert Leuk werktuig wat je ook privé kan gebruiken. Begrijp je gevoel voor het ouderwetse makkelijk met ijzerdraad, stelsleutel en waterpomptang te repareren. Zo kom je altijd thuis.

@ Mark Het moderne heeft ook wat. Meer vermogen, meer versnellingen, minder uitstoot. uitleesbaar. Net wat je wil.

En eigenwijze mensen als mij stellen een oude serie 2a weer zelf samen. Geen MRB, Lage verzekering , 9 persoons maar ook zo weer een laadvloer. En als iets niet goed is lekker alles eigen schuld haha. En lekker altijd wat om bezig te zijn.

Leuk als je zo idd bij ouderwetse vakmensen komt die zo'n liefde voor hun vak hebben dat ze alleen die details fotografisch onthouden. Heb zelf ook die tik. De rest gewoon op een pc, foto, harde schijf of usb zetten ,is het ook nog terug te vinden.

Zo ieder zijn ding.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2021, 23:29 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Ik ben bezig met het bestellen van wat dingen bij Devon 4x4 wat elders moeilijk is. Benieuwd hoe lang daar de levertijd is. Heeft iemand daar ervaringen mee? Hun prijzen waren incl vat nog heel redelijk. Geen idee bij hoe of wat er met invoerrechten gebeurd als het bij de douane komt?

@Albert Leuk werktuig wat je ook privé kan gebruiken. Begrijp je gevoel voor het ouderwetse makkelijk met ijzerdraad, stelsleutel en waterpomptang te repareren. Zo kom je altijd thuis.

@ Mark Het moderne heeft ook wat. Meer vermogen, meer versnellingen, minder uitstoot. uitleesbaar. Net wat je wil.

En eigenwijze mensen als mij stellen een oude serie 2a weer zelf samen. Geen MRB, Lage verzekering , 9 persoons maar ook zo weer een laadvloer. En als iets niet goed is lekker alles eigen schuld haha. En lekker altijd wat om bezig te zijn.

Leuk als je zo idd bij ouderwetse vakmensen komt die zo'n liefde voor hun vak hebben dat ze alleen die details fotografisch onthouden. Heb zelf ook die tik. De rest gewoon op een pc, foto, harde schijf of usb zetten ,is het ook nog terug te vinden.

Zo ieder zijn ding.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 20:05 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ja, ik heb in de tijd voor de aanschaf ook nog stug over een series nagedacht, ik vind ze mooier dan de latere Defenders. Maar omdat mijn toenmalige bedrijfswagen wat sneller dan voorzien de handdoek in de ring dreigde te gooien ben ik toen in overleg met Ron toch voor de Defender gegaan. Omdat de basis dan verder geen aanpassingen nodig had, was het project als geheel dus veel sneller klaar. Helaas toch nog 2 weken te laat overigens (lag niet aan Ron), dus we zaten 2 weken zonder auto. Ik kon gelukkig die van een conculega lenen..
En nu zijn we als familie alweer ruim een jaar heel erg blij met Sneeuwwitje, zo wordt de auto door de dames genoemd.

@Nico Devon 4x4 heb ik geen ervaringen mee. Nu net na de Brexit zal het allemaal best wat rommelig verlopen, ook omdat alle regels nog min of meer uitgevonden moeten worden. Ik zit in de boompjes en bij export naar het VK zegt de ene keurmeester dit en de andere weer wat anders. Het zal over een poosje wel allemaal normaliseren en zijn weg weer vinden. Bij mijn bestellingen vanuit het VK gaf ik altijd aan dat ik een BTW nummer heb en dat het een zakelijke bestelling is. Je moest dat dan in NL aangeven bij de aangifte BTW. Hoe het nu zal gaan weet ik eigenlijk niet eens, maar het kon weleens afhankelijk zijn van het bedrijf waar je bestelt. In ieder geval: Succes, ik hoor het graag.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 20:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
albert schreef:
Ja, ik heb in de tijd voor de aanschaf ook nog stug over een series nagedacht, ik vind ze mooier dan de latere Defenders.

Mooi is natuurlijk een kwestie van onbetwistbare smaak.

Ik kwam in begin 80er jaren in Spanje de Santana "Series 4" tegen, dwz allerlei varianten op Series 3.
Een vlak "Stage I" front, een ongedeelde voorruit, deuren uit één stuk en de ruiten idem en met een zwengeltje ipv de schuif-versie ...
... en zelfs plastic stootranden waren een toen modieuze optie.
Ik vond het toen allemaal nieuwlichterij, alleen de Series 2 met koplampen in de grill was in mijn ogen de echte.
< En dat terwijl Santana toen natuurlijk de moderne LandRover bouwde, en Solihull was ingedut. Zo hadden ze bij een 6 cilinder en een turbo-diesel. >

Het was voor mij een kwestie van wennen. Die Series 2 vind ik nog steeds de "echte" maar een mooie 300Tdi of Td5 is toch ook een fraai gezicht ... die bult op de neus van de "Puma", of het plastic dashboard, of de Mustang versnellingsbak of het géén luchtklepjes -- dat is moeilijker wennen. Het feit dat je gewoon met het verkeer mee rijdt (en soms zelfs sneller bent) en het feit dat de permanent 4x4, ABS/ETC en nog zo wat "nieuwlichterij" je het leven gemakkelijker maakt is ook wat waard.

Het moet overigens met wat moeite wel lukken: Een Series koets over een 300 Tdi plaatsen, dan heb je het mooie van beiden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 21:04 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
@Marc Ik ben al redelijk naar een Series onderweg. Van de oude Defenderdeuren kwam het binnenwerk eruit vallen. Heb toen Seriesdeuren genomen bij SP4x4 vandaan met gegalvaniseerd binnenwerk en, jawel, schuifraampjes. Zo ben ik tot de ontdekking gekomen dat schuifraampjes op een kiertje erg lekker rijden is, tocht veel minder dan die zwengelgevallen. Zoals zo vaak bij mij weet ik de vooruitgang weer eens niet op hun waarde te schatten. :D

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2021, 23:00 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Marc,

Je mag gelukkig rijden waar je je gelukkig in voelt.

Albert. Het moet gewoon stevig en betrouwbaar zijn als je er je boterham mee wilt verdienen. Op romantiek en zwijmelen brand geen kachel. En je sneeuwwitje zit er wel zo uit dat het met enig onderhoud moet blijven lukken. De Iveco Massif is ook wel een(nagebouwde Defender) beest. Maar een paar jaar in productie geweest dus wel lastig met onderdelen. De G serie van MB is natuurlijk steenduur maar wel heel erg taai. Al gaat er ook wel eens wat kapot op langere termijn.

In principe kan je natuurlijk van alle gemotoriseerde mecano dozen waar wij op dit forum mee bezig zijn van alles samenstellen.
Maar een serie koets over een 300TDI heen lichten? Mwa. Tenzij het zoals bij die van mij echt noodzakelijk is kan je beter als alles goed sluit, lek dicht is en enigszins geluidsdicht is af blijven. Wat Albert doet met kleine aanpassingen blijft het te behappen.

Enige evolutie ten goede heeft er vanaf 1948 toch wel ingezeten hoor. 3,5 jaar geoefend met militaire serie 3 versnellingsbakken wisselen.
Enige troost bied een serie 3 bak wel in de winter, hij word warmer als de kachel haha. En dan klopt jou gevoel ook weer, een serie 2 bak waarvan de 1 en 2 niet gesynchroniseerd zijn zijn een stuk sterker!
En OOOH wat zit die koppelingsbedieningscylinder fijn. je kan zo lekker bij de ontluchtingsnippel? Kunnen dominees of pastoors vloeken? Laat ze eens een Land Rover proberen haha.
Nu scheelt het dat een serie defensie chassis een demontabele chassis balk heeft.


Maar in een R380 bak heb ik wel wat meer vertrouwen. Met de nieuwere typen bakken heb ik nog geen ervaring. Maar Ashcroft heb ze niet voor niets in de collectie.

Natuurlijk is een 2A met de lampjes in de grille schattig. Ben er bij mijn broer aan bezig. Veiligheid en comfort zoals fatsoenlijke ruitenwissers? Tja, Monuta en Dela willen ook wat verdienen toch?
Maar ff op een zonnige zondagmiddag recreatief ontspannen kan er goed mee.

Mijn 2A is van november 1969 en heeft als een van de eerste(voor export naar Nederland) de lampen in de spatborden. Natuurlijk zijn er al veel eerdere zo gemaakt op wat voor manier dan ook of omdat het verplicht gesteld was in het betreffende land of omdat degene zelf meer licht en voordeel ervan inzag. Heb er nieuwe Hella's met H3 lampen ingezet. Is een in het originele bevestiging-stelmechanisme standaard lamp die in veel auto's heeft gezeten. Eerste modellen toyota's corolla en honda's civics eerste Mazda mx3 maar ook Lada Niva.

En zo rommelen we maar verder.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2021, 22:48 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Mooi geschreven, Nico. Of een auto je bevalt of niet is inderdaad erg persoonlijk en ook wel afhankelijk wat je er voor hebt gehad. Hiervoor reed ik een Mazda E2200 (en ik wil er geen kwaad woord over zeggen), in vergelijking daarmee schakelt de R380 bak spatzuiver. Ook staat een Defender qua vering op een duidelijk hoger en comfortabeler plan. Omdat ik nagenoeg elke dag op een oude tractor rijd valt de wat zware koppeling van de Defender me helemaal niet op. De voorruitontwaseming van de Defender is zelfs heel veel beter dan die van mijn oude Mazda. Bij de Mazda moest ik alle ruiten droog trekken, nu alleen nog de zijruiten.
Het is eigenlijk wel goed als iedereen vindt dat zijn eigen auto de beste is, dan is iedereen gelukkig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2021, 16:32 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Albert,

De taaiheid en kwaliteit van Mazda en andere Japanners is buiten kijf. Rijd(nou ja misbruikt oei oei) zo zelf dagelijks een Suzuki Liana van een paar honderd euro. Heeft overigens een best goed klima systeem wat ook met vorst snel op de juiste plaatsen warmte geeft.
Iedere auto heeft zo zijn ding. Als je echt een simpele maar doeltreffende auto wilt hebben neem je een VW golf 1 of 2. Die auto's repareren( altijd maar kleine klusjes) is echt net als met Lego spelen.
Van de huidige generatie Duitse auto's(ook het hogere segment volgens connecties met meer dan 30 jaar ervaring) vind ik de kwaliteit erg tegenvallen. Mijn familie stapt geleidelijk over naar Jap.

Mocht je R380 bak vanwege het feit dat hij bij jou soms echt moet werken bijgeluiden gaan geven of slechter gaan schakelen dan heeft Ashcroft daar sterkere lagers voor.
Natuurlijk is dat vroeg zat wanneer het zover is. Bakje wisselen is nu eenmaal geen grapje.
Ga die lagers ook bestellen omdat ik een R380 open ga halen. Ben een R380 van een Disco 300TDI aan het ombouwen naar Short Bellhouse(zeldzaam/duur wordende bak vandaar de eigenbouw) voor mijn serie. Ben dan ook benieuwd omdat ik hem een hydraulisch druklager van een Opel/Saab ga geven hoe zwaar dat de koppeling aan gaat voelen. Collega's op de machinefabriek hierbij wel ff nodig.
Maar ik wil zo veel en moet maar eens opschieten met mijn projecten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2021, 21:43 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
@Nico: De Mazda heb ik nieuw gekocht en er 22 jaar mee gereden. Super auto! Wat mij opviel was dat de onderdelenprijzen absurd hoog liggen, je MOET bijna wel after market kopen. Bij de kruiskoppeling lukte dat niet. Nieuwe kruiskoppeling: E600. Nieuwe tank: E800. Maar die tank vond ik after market voor E70.
Schakelen deed de Mazda nooit echt lekker en dat werd er met de jaren niet beter op. De kachel was redelijk, maar de warme lucht kreeg je nauwelijks op de ramen gericht.
De plaats van het stuurwiel van de Mazda was wel gek: schuin rechts voor je, anders kwam je met je arm tegen de deur aan.

De LaRo schakelt echt veel beter, de ontwaseming is zelfs heel veel beter. De onderdelenprijzen zijn in vergelijking met Mazda een lachertje. En de zit in de LaRo, ja dat is even wennen, want hier zit je wel recht achter je stuurwiel maar niet recht achter de pedalen, naar mijn beleving. Ik ben voor Land Rover gegaan omdat een aantal van mijn collega's er ook mee rijdt en dat met grote tevredenheid. Verder vind ik het gewoon een geweldige auto. Mijn overbuurjongen zegt het zo: jij hebt een echte auto. Wij hebben een gewone auto.

Ik heb eigenlijk maar 1 slechte auto gehad, een Mitsubishi Canter. Het pokkeding was altijd stuk, dan weer dit dan weer dat. Verder zag je hem zelfs op 100mtr afstand duidelijk roesten. Ik heb hem snel met flink verlies verkocht aan een collega, maar die had er ook geen geluk mee, het blok kleunde binnen een half jaar in elkaar.

Succes met je projecten!

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Brexit
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2021, 19:27 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
123 naar beneden


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 112 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.