Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 19:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 dec 2020, 21:43 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Even een vraag die hier niet helemaal thuis hoort.

Ik ben een klein caravannetje aan het strippen en er een rijdend bed van aan het maken.
Ook de electra moet simpel, ook als er even geen 230volt is.

:?: Wat voor accu en hoeveel vermogen. :?:
Wij trekken veel en soms blijven we ergens een nachtje onderweg op de route slapen. Dan gaan we weer op zoek naar een warme douche dus dat houdt in een plekje op de camping met eventueel 230V aansluiting (kunnen we gelijk de accu weer opladen.

De accu is alleen voor onderweg en “in geval van” een ledlampje omdat het donker is en een diesel-kachel voor als het fris is. Ik wil niet de auto accu gebruiken.

 Deze kachel gebruikt bij maximum belasting wel het meeste, 40watt dus nog geen 4 amp per uur.


Nu probeer ik een beetje te snappen wat een redelijke keuze is.
Ik zelf denk aan iets van een gel accu van 40Ah of een loodaccu (?goedkoper?) net zo goed?

Of zou het met een lichtere accu ook makkelijk kunnen :?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec 2020, 23:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Tja, als je denkt 40 Ah's nodig te hebben dan moet je - als je het in de lood-accu's zoekt - een accu met ruim meer dan die 40 Ah hebben.

Wellicht is een Varta LFD 90ah dual purpose geen gekke keuze, je hebt dan een accu met semi-tractie eigenschappen, een accu die er beter tegen kan (verder) leeggetrokken te worden (bij een gewone startaccu wil je eigenlijk niet meer dan ± 20% gebruiken als de levensduur zwaar telt), en een semi-tractie accu heeft ook meer cycli voordat ie "instort".
Kijk maar eens goed naar de specs van de LFD 90 ... en zie dan ook dat hij relatief zwaar is, dus veel lood voor de Ah's & CCA's, dus gewoon degelijke platen en geen fancy platen met een extra productief oppervlak (dat geeft weliswaar extra Ah's en CCA's maar ook versneld erosie van die platen).

En ... als je het echt heel mooi en heel goed wil doen dan kijk je naar een LiFePO accu, maar let dan op: zo'n accu wil een andere laadspanning, en dus heb je dan ook extra electrickery nodig als je die LiFePO uit de auto-12V wilt laden. Ik heb/had een LiFePO ipv de gewone start-accu maar dat bleek geen succes: Wellicht is er gewoon iets inwendig losgeraakt, wellicht had ie nog groter gedimensioneerd gemoeten, maar na ongeveer een half jaar was ie ineens te zwak om de auto te starten.
Grote winst van LiFePO - als ie tenminste doet wat je nodig hebt - is dat je 'm bijna geheel leeg mag trekken, en dat de ontladingscurve bijna plat is, dus je houd heel lang de nominale klemspanning (die net iets hoger is als de gebruikelijke lood-accu-12 V). Andere grote winst is het gewicht: een 90 Ah loodaccu komt op 2,5 x het gewicht van een gelijk grote LiFePO (en die LiFePO kan dan probleemloos ook nog eens een veelvoud aan nuttige Ah's leveren terwijl je van een semi-tractie-lood-accu beter maar een gedeelte gebruikt).

O ja, als je voor een gewonere loodaccu gaat, leg die accu in het winterseizoen dan wel zo nu en dan aan een druppellader.

En ... over de gel-accu's hoor ik soms mooie verhalen, maar even zo vaak niet zo mooie verhalen ... en je betaalt toch heel wat meer (als je het vergelijkt met bijv. die dual-purpose) ... en die dual-purpose is dan ook altijd nog prima als (nood)start-accu.

PS   Ik ben "bevooroordeeld": ik heb zo'n Varta LFD 90 als gewone start-accu in de "Puma". Hij was niet (of nauwlijks) duurder als een andere accu (van een "beter" bekend merk), en qua specs lijkt hij veelbelovend omdat hij het dubbele aantal ontlaad-cycli belooft.
Hij doet het nu al een heel jaar prima, maar ik hang 'm 's winters wel zo nu en dan aan de druppellader (omdat mijn auto soms langer stil staat).
O ja, bij het gebruik als sleurhut-accu verleng je overigens de levensduur door geen (te) grote (druppel)lader te kiezen. Beter slechts een beperkt aantal Ampères an wat meer geduld, en ook beter een min of meer slimme druppellader (dat hoeft dan weer geen dure te zijn, ik heb een max 4 Amp druppellader van de Aldi en die werkt bijna net zo goed als een duur merk-ding.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 10:22 
ik heb voor dat kipje wat ik intussen weer verkocht heb deze accu geplaatst https://www.nkon.nl/vmf-12v-20ah-loodaccu.html
in combinatie met de lader van de action kan deze constant op de lader omdat het voor een noodverlichting bedoeld is.

hier heb je genoeg aan als je een paar 2 volt ledjes in je caravan gebruikt, je wc zit ook geen pomp in.
desnoods doe je er een aliexpress zonnepaneeltje op met aliexpress ladertje https://www.aliexpress.com/item/32864923669.html?spm=2114.12010612.8148356.7.7472b82eoO9shL

voorbeeld paneeltje hoor, er zijn betere goedkopere maar deze komt uit spanje.

je zou dan theoretisch nooit meer meer aan de paal hoeven.
met een 50 watt glas paneel kon ik mijn 70 amp accu weer bijvullen na moveren in een paar uur.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 11:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
sjaak schreef:
ik heb voor dat kipje wat ik intussen weer verkocht heb deze accu geplaatst https://www.nkon.nl/vmf-12v-20ah-loodaccu.html
in combinatie met de lader van de action kan deze constant op de lader omdat het voor een noodverlichting bedoeld is.

hier heb je genoeg aan als je een paar 2 volt ledjes in je caravan gebruikt, je wc zit ook geen pomp in.
desnoods doe je er een aliexpress zonnepaneeltje op met aliexpress ladertje https://www.aliexpress.com/item/32864923669.html?spm=2114.12010612.8148356.7.7472b82eoO9shL

voorbeeld paneeltje hoor, er zijn betere goedkopere maar deze komt uit spanje.

je zou dan theoretisch nooit meer meer aan de paal hoeven.
met een 50 watt glas paneel kon ik mijn 70 amp accu weer bijvullen na moveren in een paar uur.


Ik lees twee raadsels:
20 Ah <=> 70 Amp accu .... en 2 Volt LEDjes (op 12 V ?)

En verder zijn de ACtion laders meestal maar max 1 Ampère, mijns inziens slimmer om er eentje te kopen die een 1 en 4 Ampère stand heeft.
Die 1 Ampère is dan goed voor en echt kleine accu en ook voor het druppelen als de accu ± vol is, de 4 Ampère is dan goed om de (wat grotere) accu bij te laden op het moment dat ie op bijv 80% zit. Zo'n 1-4 Ampère druppellader (met winterstand) hoeft maar weinig extra te kosten als er weer eens een leuk Aldi of Lidl aanbod is.

Als je verder kijkt op de NKON website zie je dat de onderhoudsarme gel-accu's gauw ± het dubbele van een gewonere dual-use accu kosten.

Het is dus een sommetje:
Hoeveel werk wil je eraan hebben.
Hoeveel langer is de effectieve levensduur van de duurdere accu.
Kan je de accu in de stalling en/of thuis gemakkelijk aan een druppellader hangen.
En vooral hoeveel autonomie wil je met hoeveel verbruik:
Alleen noodverlichting lukt mij zelfs met al dan niet oplaadbare batterijtjes (ik heb dan ook geen sleurhut).
Een kacheltje of een koelkastje trekken heel wat meer vermogen.
Moet dat kacheltje ook op zonnepanelen draaien dan heb je een ruime accu + nog meer zonnepanelen nodig wat het kacheltje draait natuurlijk vooral als de zon niet schijnt.
Voor een koelkast is het iets makkelijker: daar loopt het verbruik redelijk gelijk met de zonneschijn, dwz hoe warmer hoe meer zon -- maar dan moet je je sleurhut weer niet in de schaduw zetten  <mijn tent(je) staat meestal graag in de schaduw ... totdat er een boom op valt>.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 11:19 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Met die kachel is 40 amp te weinig, als je het goedkoop wilt houden dan een 90 amp startaccu voor rond 90 euro.
Voldoet goed en kan je ook 2 koude nachten zonder te laden de kachel gebruiken :roll:
Een gel accu is trouwens ook een loodaccu.
Marc zijn verhaal klopt maar is duurder.
Met een goedkope accu doe je je eigen ervaring op en kan je later alsnog besluiten wat anders in te bouwen met al dan niet zonnepanelen, omvormer, koelkast enz.
Heb ondertussen 40 jaar ervaring met leven zonder stopcontacten :mrgreen: :geek: en recent lifepo 300 amp accu ingebouwd maar ik leef 5 maanden per jaar in mijn camper.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 11:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Jamaar schreef:
Met die kachel is 40 amp te weinig, als je het goedkoop wilt houden dan een 90 amp startaccu voor rond 90 euro.
....
Marc zijn verhaal klopt maar is duurder.
Met een goedkope accu doe je je eigen ervaring op ...


Precies ... mijn oplossing < die Varta LFD 90ah dual purpose > komt op rond € 100.
Mijns inziens is dat tientje extra z'n geld meer dan waard ....
.... aangenomen dat meneer Varta ook maar een fractie van zijn (extra) beloften waar maakt.

Een gewone lood-accu verslijt met name van het (diep) ontladen, dat wordt gescoord in het aantal cycli (en dat is overigens geen rocket-science en ook geen harde garantie, maar slechts een vergelijkingsmaat). De Varta LFD90 haalt (vlgs de specs) het dubbele aantal cycli in vergelijking met een gewonere start-accu.
Waar een lood-accu ook van slijt, en daar scoort een gel-lood-accu weer slechter, is het snellere geforceerde laden (en daar reken ik ook het automobiele laadsysteem onder). Alleen als je een lood-accu rustig laadt (en ook rustig ontlaadt), en nooit meer dan een fractie van z'n nominaal vermogen gebruikt heeft ie het schier eeuwige leven.

Ik denk/vermoed/gok dus dat dat tientje duurder goed besteed geld is, zelfs al is het alleen bedoeld om ervaring op te doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 12:49 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Één voordeel van een startaccu tegenover niet startaccu's is dat ze sneller meer stroom op kunnen nemen met laden.
Dus even een uurtje snelladen kan, de andere lood accu's lopen veel sneller tegen de gasspanning aan en nemen dan weinig stroom op.
Dat was voor mij het punt om altijd een startaccu te nemen. In mijn beginjaren waren er nog geen zonnepanelen en geld voor een windmolen had ik niet. Heb er wel meerdere zelf gebouwd met wisselend resultaat.
Dus laden met diesel generator en die wil je zo snel mogelijk weer uitzetten, die overweging speelt nog altijd een belangrijke rol, lifopo accu is nog sneller te laden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 14:29 
euh hij heeft geen kachel op stroom en geen koelkast op stroom. (schreef ik dat?)
alleen wat lampjes en misschien waterpompje voor 10 seconden.
eventueel de phone tablet opladen.
ik heb/had zelf in mijn sleurhut een 70 amp accu. nu een 50 amp.
en gebruik regelmatig (altijd) een mover. 2 dikke electro motoren.
verder een wc/kraan en licht op 12 volt.
beetje bijladen met paneeltje en ik kan een week (of langer niet getest)zonder stroompaal.
waarom in godsnaam zo,n dikke accu?
in vorige caravan had ik 20 amp en daar red je het gemakkelijk mee.(zonder koelkast/kachel/elektrische wc)
in Rob zijn sleurhut zit niets wat zoveel stroom gebruikt. toch Rob??????


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 14:31 
lees net dat zijn diesel kachel ook stroom gebruikt. (dacht dat die op diesel brandde? :-}
zou inderdaad dan iets zwaarder doen als 20 amp. zeker geen 90. ook voor het gewicht.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 14:36 
Marc-my-Words schreef:
Ik lees twee raadsels:
20 Ah <=> 70 Amp accu .... en 2 Volt LEDjes (op 12 V ?)

>.


ik heb afgelopen jaren 5 caravans gehad met verschillende gebruikers eigenschappen. de 20 amp zat in een caravan ongeveer zoals rob heeft.(minikipje) klein en zonder gebruikers alleen wat lampjes. de 70 amp in een veel groter caravan met alles er op en er aan.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 15:33 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
;) dank voor het meedenken, :mrgreen:

Ik heb alleen een beetje (led) licht nodig en in geval van frisse avonden wil ik een beetje warmte.

Voor die warmte heb ik een dieselkachel (standkachel ?) aangeschaft.
Deze kachel heeft electronica (waarom niet simpel een thermostaatje verder niets) en er staat op 12V 40W.
Nu denk ik dat die 40 watt maximaal is als de ventilator maximum snelheid draait.

Een "gewone" accu kan je volgens mij iets van 80% van het vermogen (Amperen per Uur) gebruiken en kan niet erg tegen wat verder te ontladen.
Vandaar dat ik naar een gel accu of iets dergelijks aan het kijken ben, alleen in acculand kom ik normaal niet verder dan als mijn auto niet wil starten :cry:

Dus ben ik dan redelijk save als ik denk een 40Ah uur accu moet toch wel een uur of 8 volhouden :?: :|
(met de kachel op 10)

niet speciaal maar is zoiets dan wat?!?
https://www.dewitschijndel.nl/beaut-agm-40-accu/


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 15:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
moejekijkennaarsemitractieaccuvorbotencampercaravans :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
of tractie maardiezijnduurder
die jij liet zien is goeie en die ik had was veel goedkoper merk. maar zoiets moet je inderdaad hebben.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 18:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Jamaar schreef:
Één voordeel van een startaccu tegenover niet startaccu's is dat ze sneller meer stroom op kunnen nemen met laden.
.... .

Daarom noem ik nu juist die LFD90, dat is een net iets "degelijker" startaccu, een startaccu die je wat verder (of vaker) kan ontladen.
Je krijgt meer lood voor je geld, en je betaalt nauwelijks meer dan voor een gewone start-accu. Die LFD90 is bij lange na nog geen echte semi-tractie-accu .... daarvoor is ie sowieso veels te goedkoop. Deze dual-purpose-serie wordt aangeprezen voor de camper, omdat ie genoeg CCA's levert voor een koude start van een wat zwaardere dieselmotor, en omdat ie niet de top-prestaties aan Ah's en CCA's levert is het dus niet de typische start-accu voor de moderne stop-start-auto (die hyper-presterende start-accu's hebben ook vaak maar een beperkte levensduur, de platen zijn te mooi om waar te zijn, dwz nieuw hebben ze een maximaal oppervlak en leveren dus top CCA's, maar na wat plaat-erosie zakken die CCA's ook weer snel in).

GatheRRoveR schreef:
Een "gewone" accu kan je volgens mij iets van 80% van het vermogen (Amperen per Uur) gebruiken en kan niet erg tegen wat verder te ontladen.
Vandaar dat ik naar een gel accu of iets dergelijks aan het kijken ben, alleen in acculand kom ik normaal niet verder dan als mijn auto niet wil starten :cry:

Bij een start-accu is het omgekeerd: min of meer straffeloos kan je tot 20% van de capaciteit (dus de Ah's) gebruiken, kom je daarboven dan gaat de veroudering snel sneller. Rustig ontladen is dan weer iets minder schadelijk, net als omgekeerd rustig opladen.

Mocht de LFD90 toch teveel/tezwaar/te duur zijn: Er is ook een LFD75 dual purpose.

Die standkachel die heeft vast en zeker een pompje om de brandstof te vernevelen, en verder een ventilator om de warmte te verspreiden.
Daar gaat de stroom in zitten. Auto's met een standkachel verslijten dus ook heel veel meer accu's (een hard ervaringsfeit uit Zweden -- daarom hebben ze in Zweden zo vaak een 220 V "motorvärme", eventueel gewoon in aanvulling op de standkachel).

En dan tenslotte:
Als je nu toch geld uitgeeft aan een niet te dure accu dan is het in mijn ogen handiger als die accu ook als hulp-start-accu kan fungeren.

O ja, als het alleen om die verlichting gaat ... dan is het wellicht net zo handig om een paar LED-loop/werklampen te kopen. Ik heb er een aantal, ik laad ze in de auto op en kan schier eindeloos in de tent of auto lezen, achter de auto koken (als ik weer eens te laat mijn mooiste kampeerplekje heb gevonden), en die lampen zijn ook nog eens handig als je aan de auto klust.
Of, als je het luxe wilt, dan koop je een wat grotere PowerBank, daar kan je heel wat LED-licht uit halen (maar geen standkachel).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 18:24 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Je kan ook een draad vanaf je accu van de auto naar de caravan trekken naar de accu van de caravan met een scheidingsrelais ertussen. Dan word de caravan accu ook opgeladen als je motor draait en kan je de startaccu van de auto nooit leegtrekken. De scheidingsrelais zijn niet zo groot en duur meer. En als je dan helemaal in de rimboe zit en de caravan accu is leeg, kan je dan altijd de motor nog ff starten om de voorzieningen weer stroom te geven. Persoonlijk zou ik gewoon een normale loodaccu nemen en die op een gunstig plekje wegzetten in de caravan. Het stroomverbruik van de standkachel op diesel valt wel mee hoor. Dit is hoofdzakelijk tijdens de schakel momenten(gloeiplug). Net als van een goede compressor koelkast.
Zelf zit ik ook wel eens aan een omvormer van 12 naar 230 te denken van een 2000 watt.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 19:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
nico1970 schreef:
Je kan ook een draad vanaf je accu van de auto naar de caravan trekken naar de accu van de caravan met een scheidingsrelais ertussen. Dan word de caravan accu ook opgeladen als je motor draait en kan je de startaccu van de auto nooit leegtrekken. De scheidingsrelais zijn niet zo groot en duur meer. En als je dan helemaal in de rimboe zit en de caravan accu is leeg, kan je dan altijd de motor nog ff starten om de voorzieningen weer stroom te geven. Persoonlijk zou ik gewoon een normale loodaccu nemen en die op een gunstig plekje wegzetten in de caravan. Het stroomverbruik van de standkachel op diesel valt wel mee hoor. Dit is hoofdzakelijk tijdens de schakel momenten(gloeiplug). Net als van een goede compressor koelkast.


Precies, dat bedoel ik ... en dan is voor huishoudelijk gebruik een op net iets meer dan alleen de start-capaciteit gerichte accu mijns inziens een slimmere keuze.
Overigens heb je als betere tegenhanger van het scheidingsrelais tegenwoordig voor ook niet teveel een keurig gescheiden laadregelaar, zo'n laadregelaar beschermt zowel de te laden accu als ook het auto-laadcircuit (het beschermt ook tegen te grote stromen mocht de huishoud accu onverhoopt geheel leeg zijn of stuk) < Victron Orion  >.

De "gratis" optie als reserve start-accu is gewoon een leuke bonus.

En een 2000 W 12=>220V omvormer kost tegenwoordig ook niet veel meer ... maar reken wel met richting de 200 Amp ontlaadstroom, dan is een 90 Ah accu heel snel leeggetrokken. (Bij dergelijke hogere stroomsterkten haal je bovendien die nominale 90 accu-Ah's niet, die Ah's haal je alleen bij rustig ontladen.)

PS   Zo'n Victron Orion  als spanningscheider heeft als extra voordeel dat ie bijna het Baron van Munchhausen aan de schoenveters uit het moeras trekken evenaart.
Wat ook de boordspanning van het trekkende voertuig is (of nog correcter: wat ook de spanning aan het eind van de draad in de caravan is): de laadspanning na het slimme kastje is een voor de accu goede laadspanning.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 11:17 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Volgens mij zijn die Chinezen wat vergeten op het type plaatje van die kachel. Start stroom is vele male hoger, er zit namelijk een gloeispiraal in anders ontbrandt diesel niet :mrgreen:
5 KW in een kip, probeer je hem te roosteren voor kerstdiner :?:
Of in de winter naar Siberië :?:
Nee ik weet het al :!: een verplaatsbare sauna :mrgreen: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 11:26 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Die Chinese kacheltjes schijnen goed te zijn maar let op als je er elektronische thermostaat bij hebt dan werkt hij niet meer omdat die standaard op 24 volt staat. je moet de thermostaat dan via het menu op 12 volt zetten maar ondertussen heeft hij wel je kachel naar 24 volt gegooid en die moet dan ook handmatig weer naar 12 volt.
Heeft mijn buurman een paar verpeste dagen gekost en hoofdpijn voor hij alles weer in orde had.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 12:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Jamaar schreef:
Volgens mij zijn die Chinezen wat vergeten op het type plaatje van die kachel. Start stroom is vele male hoger, er zit namelijk een gloeispiraal in anders ontbrandt diesel niet.
5 KW in een kip, probeer je hem te roosteren voor kerstdiner?
Of in de winter naar Siberië?
Nee ik weet het al :!: een verplaatsbare sauna.


D'r zitten wel een of twee of drie voordelen aan zo'n riant verwarmingsvermogen.
1º je zit er snel warmpjes bij, je kan tegelijk even ventileren en zo vocht verdrijven (en vochtige kou is het ergst).
2º als je de verwarming alleen kortere perioden laat draaien verbruikt ie minder.
3º 't is misschien wel wel zo veilig: in korte tijd opwarmen ... en daarna vroeg onder de wol.

Je kan overigens - onder voorwaarden - zelfs verschillende dagen achtereen bij meestentijds onder nul temperaturen in de LandRover "wonen" zonder een andere kachel als de standaard kachel van de Td5 (en dat is een berucht zwakke kachel).   been there done that
Dat wil zeggen: Al weer geruime tijd terug was ik eind van de winter in Zweden - eind van de winter worden de dagen daar weer wat langer, dat maakt het verblijf daar toch aangenamer - ik heb toen de terugreis een beetje gerekt. Ik had allerlei goede redenen om naar Zweden te reizen - bijkomend plezier was het schaatsen op de Oostzee - maar goed, onderweg sliep ik in de LandRover met als enige warmte de restwarmte in de auto, en verder mijzelf en een dikke donzen slaapzak. Je deed er wel goed aan om op windrichting en de zon te letten: meer nog als gewoon thuis was het "Uit de wind en in de zon" (dwz de te verwachten zon van de volgende dag) ... en in de zon is niet evident want de zon komt nooit hoog, zelfs een polletje gras heeft een meters lange schaduw.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.