Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 16 apr 2024, 19:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hi-lift adapter.
BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2020, 18:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik heb de hi-lift al meer dan 10 jaar, maar eigenlijk vind ik het een onding. Onbruikbaar voor de 101 (te weinig steunpunten, bumper staat al hoog) en voor de series schuift ie van de bumper af. (moet nog iets van een pen maken). Ik gebruik liever een potkrik en goede assteunen.
Maar ik was laatst met een vw synchro bezig en daar kon ik achter slecht een krik+ assteun plaatsten. dus heb ik dit bedacht:
Verstelbaar voor meerdere bandengrote. foto's zijn 1e probeersel, ik zit nog te kijken waar het veiliger kan (sleutelen= sowieso assteunen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: hi-lift adapter.
BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2020, 19:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Jeroen, ik zou zeggen "patent op nemen en binnenlopen".
Of te wel: Een heel leuk idee.

Overigens bestaan er in de takelwereld ook en soort spanbandsetjes waarmee je met een hi-lift een wiel kan optillen.
Je hebt dan wel wielen nodig waar de haken van de "spanbanden" in kunnen haken (HD-LandRover-velgen hebben wellicht daarom wel die gaten-rand).
Overigens denk ik dat je ook voor een slim spanband-setje maar patent moet aanvragen (om daarna binnen te lopen ... want de prijzen die ze ervoor durven te vragen zijn schandelijk).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: hi-lift adapter.
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2020, 23:48 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Ieder werkt zoals hij zelf het makkelijkst vind . Er zijn idd wat minder fijne auto's(verlaagde gevallen) waar jou lift best makkelijk kan zijn. Zeker om hem een eerste 20 cm hoger te krijgen zodat je met een gewone krik verder kan. Dat verlaagde spul is op een 2 kolom brug beter te doen.
Leuke foto's. mijn 2A 109 is af fabriek een pick up. Is ook in jou kleur.
Tja, net wat je schrijft, veiligheid eerst. Zelf jarenlang gewoon garagekrik onder een diff gezet en assteunen onder de veer pads. Bij defensie hesen we ze gewoon met de werkplaats kraan op. Voorkant aan de militaire hijsogen(heb deze ook aangepast op de Laro) en achter aan de trekhaak. Als je hem onder een heli kan hangen dan moeten ze sterk genoeg zijn.
heb een recht toe recht aan Facom garagekrik van 3 ton . moorddadig ding wat hydrauliek.. alleen zij uit een te slap frame.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: hi-lift adapter.
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2020, 12:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Geprikkeld door Jeroens huisvlijt heb ik nog eens rondgekeken en ook nagedacht over alternatieven.
De hi-lift-mate bestaat in allerlei vormen en prijsklassen (waarbij je met het Chinese spul nooit weet of het peperkoek is, of ACtion-kwaliteit, danwel echt iets voorstelt).
Kijk je naar de leveranciers die wat dichterbij wonen dan zijn de prijzen direct ongeveer zo hoog dat je denkt: krijg ik daar een hele hi-lift bij? (Ik kocht mijn hi-lift tweede-hands incl Defender-adapter voor minder.)

Echter, even rondbladerend kwam ik ook enkele leuke gevalletjes huisvlijt tegen.
Uiteindelijk denk ik dat je met twee haken, een korte rondstrop en een wat groter "harpje" ter plekke een leuke "tyre-lifter" macraméet.
Let op, je hebt dan wel velgen nodig met gaten voor de houvast van de haken. (Moet je om goedkoop uit te zijn een set HD-velgen kopen ben je alsnog duur uit.)

Overigens lees ik vaker dat de potkrik zo handig zou zijn. Als ik mijn 2x jaarlijks winterbandenwissel doe dan gebruik ik een eenvoudige Kijkshop 2 tons garagekrik -- al jaren kijk ik uit naar een mooie riant lange hoogheffer, maar prijs, gewicht en ruimtebeslag houden me ervan af.
Voor zowel de garagekrik als de potkrik hab je een stevige stabiele ondergrond nodig (dus zoiets als thuis voor de deur) en dan is de garagekrik, zelfs al is die wat klein toch handiger en stabieler als zo'n klein potje ... en je hoeft toch ook minder diep door de knieën.

Voor in het veld is de hi-lift of zelfs de uiterste trage schroef-spindel-krik (die ik bij mijn vorige Defender meegeleverd kreeg) handiger mocht je daar een band moeten wisselen. Die spindel-krik kan je bij gebrek aan beter zelfs voor een primitieve recovery gebruiken (don't ask me how I know).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.