hoi,
Tja, hoe meer metertjes hoe banger we worden haha. Vroeger reed je met 3 controlelampjes de wereld rond. Dynamo, oliedruk en groot licht. En we kwamen er ook!!! Had je het idee dat de motor(dus ook de kachel als je de kraan op de motor open ging draaien haha) te koud bleef dan zette je een kartonnetje voor de grille.
Maar ff zere neus(serieus) Als je dingen na wilt meten dan richt je een digitale infra rood thermometer op het koelsysteem en op het oliesysteem. Dan weet je wat. Waar ik wel eens mooie prijzen ziet is bij HBM in Moordrecht. Zelf heb ik de ervaring dat diverse meters enorm af kunnen wijken. Een sensor onder in de Carterpan in de rijwind kan een heel andere waarden aangeven als een sensor in het midden zijkant motor uit de luchtstroom bij een oliefilter. Bouw meestal oude VDO meters en sensors in die nog made in Germany zijn. Verschillende sensors en verschillende meters bij elkaar vloeken soms ook. Zitten er bij Laro geen weerstanden in het systeem van de temp en brandstof meters? dacht dit in het schema wel eens gezien te hebben toen ik plannen had voor de inbouw van een tweede brandstoftank. Koelvloeistof is na de start eerder warm dan de motorolie. Oliekoeler werd bij defensie vooral toegepast vanwege de mogelijkheid van stationaire draaiuren(dus geen rijwind) bij voertuigen met radio installatie. Eenmaal warm word de motorolie bij belasting vaak stuk warmer als de koelvloeistof. De kwaliteit van motorolie gaat na de 110 graden best wel snel achteruit. 100 graden is mooi bij bedrijfstemp. koelvloeistof rond de 90 houden. Dat gaat het makkelijkst met een electrische ventilator met sensor in de radiator. De meedraaiende ven op de riem is dan niet handig. Ik pas vaak een warmtewisselaar toe(b.v.tussen het oliefilter van een VAG golf 2) tussen beide zodat ze elkaar opwarmen en afkoelen. Zo rommelen we maar wat aan , groet Nico
|
|