Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 08:19 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
Hallo,
Zijn er mensen met een uitlaatrem op hun 200tdi?
Zou een 200tdi zo veel compressie aan kunnen?
M.v.g. maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 09:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Voor zover ik weet kan dit op een 300tdi blok niet.
en aangezien dat de blokken op elkaar lijken...
Maar technische onderbouwing heb ik er niet voor.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 09:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Maartenlaro schreef:
Hallo,
Zijn er mensen met een uitlaatrem op hun 200tdi?
Zou een 200tdi zo veel compressie aan kunnen?


Maarten,
De compressie is denkelijk voor het 200Tdi blok het probleem niet.
Helling op heb je nl de werkslag met de compressie en daarna de min of meer gecontroleerde diesel-explosie.
Sowieso loopt de druk niet oneindig op, wil je een remwerking houden moet er zelfs een deel van de tegendruk weer weglopen.
Of het uitlaatspruitstuk (incl de pakking) tegen de overdruk kan is wellicht meer de vraag.
En verder weet ik niet of de 200Tdi standaard al de diesel-toevoer op 0 zet bij nul gas helling af.
(modernere auto's doen dat in ieder geval wel)

Iets minder effectief, maar ook minder belastend en verder ook makkelijker is een vlinderklep in het inlaat-traject.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 20:52 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
ik weet niet of een vlinderklep in je inlaat wel zo'n briljant idee is ....je motor wil namelijk gewoon inlaatlucht hebben .... en dat gaat hij wel ergens vandaan halen , dus ik ben bang dat hij de motorolie langs je zuigerveren en klepstelen naar binnen slurpt ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 17:20 
Gerben schreef:
ik weet niet of een vlinderklep in je inlaat wel zo'n briljant idee is ....je motor wil namelijk gewoon inlaatlucht hebben .... en dat gaat hij wel ergens vandaan halen , dus ik ben bang dat hij de motorolie langs je zuigerveren en klepstelen naar binnen slurpt ...

je kan een vlinderklep in je uitlaat plaatsen ,maar die mag je niet gebruiken op hoge toeren,door de grotere druk gaan je kleppen zweven


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 18:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Gerben schreef:
ik weet niet of een vlinderklep in je inlaat wel zo'n briljant idee is ....je motor wil namelijk gewoon inlaatlucht hebben .... en dat gaat hij wel ergens vandaan halen , dus ik ben bang dat hij de motorolie langs je zuigerveren en klepstelen naar binnen slurpt ...


Tja, bij een otto-motor is een gasklep normaal (wat dan ook maakt dat zo'n motor beter remt) ... ja ja een otto-motor verbruikt dan ook makkelijker olie, maar het hoeft niet zover te komen bij goed onderhoud.
Bovendien ... de defensie-diesels kregen een vlinderklep om vacuüm te trekken (en dat dan voor de rembekrachtiging).
Er zijn dus redenen om aan te nemen dat het kan werken ... of het goed werkt en wellicht aanvullend problemen geeft ? ... 't is natuurlijk ook weer een gevalletje: alles wat erop zit kan ook stuk gaan (en vraagt in ieder geval aandacht).

Ik kan me er overigens wel wat moois bij voorstellen: Een knop oid waarmee je op een langere (of een heel steile) helling de motor-remwerking kan instellen. Gewoon terugschakelen doet maar weinig, dwz op een gegeven moment krijg je het gevoel dat zuigers en tandwielen binnenkort om je oren zullen vliegen, maar qua afremmen heb je meer aan de remmen zelf (waarbij ik dan gezegend ben met rondom schijven).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: ma 16 aug 2021, 17:32 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
Marc-my-Words schreef:
Maartenlaro schreef:
Hallo,
Zijn er mensen met een uitlaatrem op hun 200tdi?
Zou een 200tdi zo veel compressie aan kunnen?


Maarten,
De compressie is denkelijk voor het 200Tdi blok het probleem niet.
Helling op heb je nl de werkslag met de compressie en daarna de min of meer gecontroleerde diesel-explosie.
Sowieso loopt de druk niet oneindig op, wil je een remwerking houden moet er zelfs een deel van de tegendruk weer weglopen.
Of het uitlaatspruitstuk (incl de pakking) tegen de overdruk kan is wellicht meer de vraag.
En verder weet ik niet of de 200Tdi standaard al de diesel-toevoer op 0 zet bij nul gas helling af.
(modernere auto's doen dat in ieder geval wel)

Iets minder effectief, maar ook minder belastend en verder ook makkelijker is een vlinderklep in het inlaat-traject.


Kan dat bij een 200 tdi de dielsel op nul bij berg af?
M.v.g maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: ma 16 aug 2021, 20:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Maartenlaro schreef:
Kan dat bij een 200 tdi de dielsel op nul bij berg af?

Het kan ... maar of het makkelijk te realiseren is weet ik niet.
Bij een moderne(re) auto zal de ECU de brandstoftoevoer op nul zetten zolang het toerental hoog genoeg is en het gaspedaal op "nul" staat.
Of met makkelijk bij een computerloze auto te realiseren is weet ik niet ... je zou er bijna een kleine ECU voor willen inbouwen.

Overigens heb ik onlangs nog weer goed kunnen merken dat ook zonder enige dieseltoevoer het toerental makkelijk naar voorbij de 3500 rpm kan oplopen als je een echt steile helling afrijdt ... en dat maakt zo'n tering-herrie dat je vanzelf wel wat bijremt.
Je begrijpt ... ik had ook onlangs weer een zekere behoefte aan zo'n uitlaatrem.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: ma 16 aug 2021, 21:45 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mijn Vader dacht slim te zijn ,de eerste keer in zijn leven een lange weg bergafwaarts, in zijn vrij, motor af. Moeder en 3 kinderen in de auto. Tja had er even niet aan gedacht dat als je de sleutel iets te ver terugdraait hij in het stuurslot kan springen, niet bij rechtdoor maar de weg had een bocht en ja hij sprong in stuurslot. Paniek, gelukkig reageerde hij goed en ik leef nog. Dus ja het is mogelijk om zonder brandstof de berg af te komen.

Mijn moto is, net zo snel de berg af als er op, oftewel verdomd langzaam maar dat spaart wel de remmen en laat ze achter mij maar vloeken, hoor ze toch niet.
Heb trajecten gereden waar ik in zijn een laag nog moest bij remmen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: ma 16 aug 2021, 22:31 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik snap de behoefte niet zo.


De berg in de zelfde versnelling af als dat je er tegenop gegaan bent :P in de regel ga je te hard o.t.w. in een te hoge versnelling de berg af.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maar even snel een Mc Giver manier voor de auto zonder electronica met 200/300 tdi.

Een drukknop voor de “motorrem” en een contact op de gaspedaal/kabel.

Je rijdt de berg af, drukt de knop in die er voor zorgt dat de electriketie op je pomp geen spanning krijgt. (Zou je het verschil merken :?: )
Als je te langzaam gaat geef je van zelf gas bij waardoor het contactje op je gaspedaal er weer voor zorgt dat je dieselpomp weer spanning krijgt… dit contact zou voor het goede al moeten schakelen in de vrije slag van de pedaal :mrgreen:
Kwestie van een relais met een overneem contactje (door de drukknop te activeren) en een verbreek contact op je gaspedaal..

Maar waarom, zuiniger rijden :shock:

Ik snap er “ham and egg” van?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: ma 16 aug 2021, 22:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
....
Heb trajecten gereden waar ik in zijn een laag nog moest bij remmen

Dat komt mij bekend voor. De grote winst van in Low dalen is dat je een veel grotere keuze aan versnellingen hebt. Gaat het wat vriendelijker dan heb je (in een "Puma") zelfs 6 Low. Gaat het goed steil dan kan je van 4 Low nog naar 3 Low en uiteindelijk 2 Low ... tijdens het terugschakelen moet je wat remmen, maar daarna heb je toch vooral de motorrem.
Maar het blijft een leuke gedachte: zo'n extra pookje en dan een ruime keuze uit meer of minder motorrem.

Overigens rijdt de "Puma" sneller de berg op en trager de berg af ... tenminste als het wat bochtig is. Helling op heb je altijd nog de zwaartekracht die je helpt stoppen, helling af zijn het stuurmanskunst en de remmen waar je het mee moet doen.
't Is best geinig: vlot de berg op: je rijdt met de "Puma" heel wat luxe auto's "er uit", zeker als je bergtrajecten hebt waar je het meeste met de 3º en 4º versnelling uit de voeten kan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2021, 21:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Dit doet me denken aan de bergrem die vroeger in de DAF Daffodil en 33 was ingebouwd.
Dat werkte ook door een knop uit te trekken maar ik heb geen idee wat er dan gebeurde?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2021, 22:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Self schreef:
Dit doet me denken aan de bergrem die vroeger in de DAF Daffodil en 33 was ingebouwd.
Dat werkte ook door een knop uit te trekken maar ik heb geen idee wat er dan gebeurde?

Die "bergrem" was vrijwel zeker een beperking om de bewegingsvrijheid van de Variomatic.
Het aardige is dat je bij een Variomatic ook traploos kan terugschakelen en dus ook traploos de motor-rem aan het werk kan zetten.
Die DAF had een benzine-motor (de 55 & 66 zelfs een degelijke Renault-motor). Bij een benzinemotor is de gasklep tegelijk ook een smoorklep: geen gas betekent dus ook werkelijk een motor-rem, het bergrem-pookje zorgde daarbij dan voor een gedwongen lagere versnelling.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: za 21 aug 2021, 07:59 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Daf een heerlijke auto
Mijn moeder had de daffodil later de 33
Die heb ik nog gehad en daarna de 55 Coupe
Mijn ouders heben nog de daf 77 gehad, o nee sorry volvo 343


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: za 21 aug 2021, 09:11 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Marc heeft gelijk. Als je met een DAF bergaf reed, schakelde de variomatic door zijn constructie automatisch door naar een zo hoog mogelijke versnelling. Door nu op lagere snelheid die vacuumbergrem in te schakelen bleef daarna bergaf de snelheid beperkt tot ca50km/u voor wat betreft die variomatic. Zo is mij tenminste ooit verteld door een fervent DAF-rijder.
Bij een DAF begrijp ik het waarom, bij een Land Rover met zijn vracht versnellingen toch wat minder. Ik zal wel te weinig in de bergen rijden, denk ik.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: za 21 aug 2021, 10:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
albert schreef:
Marc heeft gelijk. Als je met een DAF bergaf reed, schakelde de variomatic door zijn constructie automatisch door naar een zo hoog mogelijke versnelling. Door nu op lagere snelheid die vacuumbergrem in te schakelen bleef daarna bergaf de snelheid beperkt tot ca50km/u voor wat betreft die variomatic. Zo is mij tenminste ooit verteld door een fervent DAF-rijder.
Bij een DAF begrijp ik het waarom, bij een Land Rover met zijn vracht versnellingen toch wat minder. Ik zal wel te weinig in de bergen rijden, denk ik.

Dat er ook nog iets met het vacuum speelt wist ik niet. Verder is het wel makkelijk in te zien: de verstelbare conische schijven (die variabele poelies vormen) schakelden op afhankelijk van snelheid en te verwerken koppel. (Je kon een kick-down truuk doen dan bleef de Variomatic lang in één "versnelling hangen, even gas los en dan weer kick-down en het leek net alsof het een hand-geschakelde Daf was.)
Anyway, als je dat door de constructie bepaalde opschakelen verhindert heb je de mogelijkheid om op de motor te remmen (in ieder geval in theorie, is het denkbaar dat je de versnellingsverhouding ook traploos kan kiezen).

Dan de LandRover:
Tegenwoordig gaat het bijna steeds om een dieselmotor en de dieselmotor heeft door zijn constructie een beroerde motor-remwerking (zoals de Variomatic door zijn constructie niet zonder ingrijpen wilde terugschakelen).
Bij een dieselmotor wordt de hoeveelheid ingespoten brandstof geregeld, de motor draait altijd op een overmaat aan lucht (als het goed is - als je de brandstofhoeveelheid te hoog opschroeft dan gaat ie roken). Zet de auto maar bovenaan de dijk en in de 4º of 5º versnelling, goeie kan dat ie gewoon gaat rijden en de motor rond-duwt. Er is weliswaar een serieuze compressie maar na de compressie komt en ook de expansie, de motor pomp dus lucht naar de uitlaat en zodra de eerste compressie maar overwonnen is blijft ie rollen.
Bij een benzine-motor wordt de hoeveelheid lucht met de gasklep geregeld en dus zuigt de motor bij nul-gas door een marginale opening lucht aan, de compressie is lager maar daar gaat het niet om, het gaat om die gasklep. (Dat aanzuigen maakt ook dat een benzinemotor bij op de motor remmen olie kan aanzuigen (langs de zuigerveren en/of langs de klepstelen ... dat geeft dan blauwe walm.)

Je zou dus een eenvoudig regelbare vlinderklep in de inlaat willen, of een degelijker variant in de uitlaat. De oude KL-LandRovers hadden een vlinderklep, niet vanwege die motorrem-werking maar om vacuum voor de rembekrachtiging te krijgen ... bij de KL-LandRovers is dat lastig afstellen want je wilt genoeg vacuum - wil je alleen de motor-remwerking dan is het afstellen makkelijker.

Bij een moderne diesel zou het makkelijk in de ECU meegeprogrammeerd kunnen worden, dwz "nieuw" zou dan moeten zijn dat de brandstoftoevoer dicht moet blijven totdat de vlinderklep weer open staat, en verder zou je na het kiezen van de remstand (die getrapt of zelfs traploos gekozen zou kunnen, verder met het gaspedaal die remwerking kunnen aansturen (dus bij het eerste stukje gaspedaal een werking zoals het gaspedaal bij de benzine-auto).

Kennelijk is het geen groot (genoeg) probleem, de moderne schijfremmen werken goed en remblokjes vervangen is eenvoudig.
Toch denk ik dat het mooier en makkelijker (terrein)rijden is wanneer je helling af niet moet wachten tot je boven de 3500 rpm zit om nog een zekere motor-remwerking te hebben. Volgens het boekje moet je - zeker bij het terreinrijden - van de rem afblijven maar het gaat soms gewoon te snel als je op alleen de motorremwerking wacht.
Verder is een LandRover ook weer niet overdreven zwaar, en schakelt de versnellingbak vlot genoeg dat je desgewenst ook nog helling-af terug kan schakelen. Je kan makkelijk de vrijloop tijdens het schakelmoment met de remmen compenseren (iets wat bij een zware vrachtauto toch iets anders ligt). Blijft staan dat het moeten terugschakelen (en dus ook het weer moeten opschakelen) een ongemak bij het helling-af rijden vormen ... een rempookje waarmee je de remwerking kan kiezen en dat je onderaan de helling weer naar nul schuift is dan toch handiger.

-----

Even als gedachtenbepaler:
Bij de "Puma" - die een "beroemd" lage 1º versnelling heeft - rijd je resp ± 6 en 2,4 km/u bij ± stationair in High en Low.
En de "Puma" heeft zoveel koppel dat je deze "snelheden" vaak ook echt kan gebruiken.
Bij 3500 rpm (een toerental waarbij je eindelijk een merkbare remwerking hebt) rijd je dus best rap.   De snelheden liggen dan bij 3500 rpm op resp. 22,5 en 8 km/u ...  
Op een smalle onoverzichtelijke steile afdaling wil je niet met 8 km/u door de bocht.   Ik ken ook gewone braaf geasfalteerde weggetjes waar je liever niet met 22,5 km/u overheen ragt, dit nog afgezien van het akoestische effect van 3500 rpm tussen de muren van een dichtbebouwd dorpje (één voordeel: de klaxon hoef je niet op Italiaanse wijze te beroeren).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.