Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brandstoftank vraagje?
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 21:27 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
De volgende uitdaging bij de opbouw van mijn lightweight: een lekke tank lek. :cry:
Er zit een klein gaatje tussen de onderplaat en de onderkant van de tank. Het wordt wel een hele tour om de gesoldeerde onderplaat los te krijgen. Aan de andere kant, de tank is toch al afgeschreven en ga misschien wel wat proberen te solderen.
Bijlage:
Schermafbeelding 2020-05-25 om 21.08.50.jpg

Ik kan natuurlijk ook een nieuwe kopen maar ik vind ze flink aan de prijs. Gelukkig had ik er nog eentje op reserve. Ook een militaire tank, maar hij is wel heel erg anders als degene die ik nu onder heb hangen:

De lekke tank heeft namelijk een groot kruis op de zijkanten staan en beide brandstofleidingen moeten geschroefd worden. De tank die ik nog had heeft geen kruizen en 1 van de leidingen moet zonder wartel bevestigd worden. Wat voor tank is dit?
Bijlage:
Schermafbeelding 2020-05-25 om 21.07.33.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 21:59 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Die tank is door iemand zelf gebakken, ziet er redelijk uit maar zal ongetwijfeld een stuk zwaarder zijn.
Met mig of tig kan je een gaatje dicht lassen al vereist dat wel jaren ervaring en vraag mij niet hoe ik dat weet :cry: 8-)
MAAR NOOIT AAN EEN BENZINE TANK LASSEN zelfs niet als die al een jaren niet meer in gebruik is.
Met lassen aan een diesel tank gooi ik er altijd een brandende lap in voor ik ga lassen, dat voorkomt dat gassen zich opbouwen en ontploffen, door gelijk te verbranden.
Is de originele tank gesoldeerd of gelast? heb het nooit bekeken eigenlijk, als het gesoldeerd is kan je in die buurt niet lassen maar misschien wel een plaatje over het gaatje solderen.
Op de nieuwe tank kan je natuurlijk ook de nippels van de oude overzetten, lassen solderen of zelfs poppen met beker popnagels gewoon de nippels met een stukje plaat uit je lekke tank knippen. :idea:
Polyester kan ook maar dat is echt lappen en gaat altijd weer lekken :P
Succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 22:39 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Die zag ik even niet aankomen. Zelfgemaakt dus... Mmmm... :o
Om zelf het gevoel van originaliteit te behouden, ga ik die er maar niet onder zetten denk ik. Eerst maar eens proberen dan of ik de lekke tank kan repareren. Het gaatje zit precies bij de lood(?)prop bovenaan in het midden. Dan ga ik me maar eens verdiepen in solderen :?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2020, 22:56 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Idd een veel voorkomend probleem.

Ik verwacht dat die van mij ook lek is op een beruchte naad.

Wat is duur? Net wat je zelf aan inkomsten per uur heeft en hoeveel tijd je heeft. Dat is voor ieder verschillend.
Snelheid van reparatie wil soms ook wat. En een afweging hoeveel werk het extra is als het achteraf toch geen succes is en alsnog opnieuw moet met een nieuwe tank.

En als je ergens last krijgt van een rondhangende BOA die gaat schrijven is het helemaal zonde van het geld want dan had je er waarschijnlijk 3 nieuwe tanks(135 liter) onder kunnen hangen.

Als ik echter alle onderdelen van mijn hele restauratie zelf moet maken dan komt hij denk ik over 17 jaar pas te rijden.

Ook mijn ervaring is dat allerlei smeersels erin proberen te plakken niet werken.

Een benzine tank verhitten vind ik in verband met gassen/dampen ook geen goed idee. Heb er wel eens aan gelast maar dan had ik hem helemaal vol met water gezet. Last vreselijk . Dat is later natuurlijk weer een heel gedoe met de luchtspuit om alle water er uit te krijgen. OOk heb ik grotere tanken (meestal diesel) wel uitgespoten met de hogedrukspuit. vaak kon daar een paneel afgehaald worden. Ik heb ook wel eens een tank die niet meer te koop was helemaal doormidden geslepen en weer aan elkaar gelast en hem helemaal uitgestraald en behandeld met Tank Cure. Dit is 2 componenten spul wat je erin moet doen en dan moet je de tank 20 minuten aan een BBQ spit ronddraaien zodat het in alle hoeken en gaten is gelopen.
Dit kan natuurlijk ook met een lekke tank maar hij moet echt goed schoon en roestvrij zijn van binnen anders hecht het niet goed! Je bent ongeveer 30 euro kwijt aan deze behandeling.
Dat was minder werk voor me als een nieuwe (laten) maken. Maar ook met slijpen moet je dus echt zeker weten dat er geen gassen meer in zitten. Heb zo ook wel eens een 200 liter drum 30 meter de lucht in zien vliegen waar een bepaalde stof(gevarenklasse 3.3) in gezeten had en waar ze een stagair de slijptol in hadden laten zetten om kleiner te maken voor de oud ijzer bak. Was gelukkig buiten. Behalve 30 geschrokken mensen van de doodsklap gelukkig geen persoonlijke ongelukken.
Om een lang verhaal kort af te ronden gaat mijn voorkeur uit naar een nieuwe tank(ook voor mijzelf).
Paddock is er niet duur mee.

groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2020, 08:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb vroegeh in mijn enthousiasme een fels weg geslepen met slijpschijf.
aan gezien een tank van een station nogal ingebouwd zit heb ik tegen ieders advies in de tank dicht geplakt.
zo,n 8 jaar geleden. hij heeft nooit meer gelekt.
de lekke plek goed schoongemaakt en opgeruwd. daarna van dat kneedbare staal in het gleufje gefrommeld.
daarom heen (was een fels aan de rand) heb ik van heel dun plaatmateriaal (ik dacht koper) een kapje gemaakt en er overheen geschoven.
uiteraard toen het kneedbare staal nog niet hard was.
dit plaatje met GROOOTTTEEE tang goed aangeklemd.
hierna dertig lagen tectyl en andere blubber en je ziet er niets meer van.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2020, 09:24 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
sjaak109 schreef:
... tegen ieders advies in de tank dicht geplakt...
:lol: :lol:
Deze tank is eigenlijk afgeschreven en ga dus zelf dan ook maar wat proberen. Wordt de tank misschien slechter van, maar hij toch bij het oud ijzer gaan. Ook met kneedbaar staal maar iets proberen... thnx!

Mocht het dan toch niet lukken, dan moet het maar een tank van ruim 200 euri worden. (Trouwens Paddocks heeft hun online winkel al een heel tijdje gesloten...) Want dat is natuurlijk de meest solide oplossing.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2020, 13:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Bij paddocks kun je nog steeds bestellen.
Ze nemen alleen maar een aantal orders aan per dag en gooien hem dan dicht. En soms dus 2 dagen achter elkaar.
Blijven proberen dus.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2020, 15:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
hier bestel ik wel veel.
is het deze?
https://www.island-4x4.co.uk/fuel-tank- ... -1363.html

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2020, 17:16 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Yep, dat is hem! Deze site heb ik geloof ik nooit wat besteld. Maar bedankt voor de tip!
Ik ga vanavond nog maar eens puzzelen hoe ik evt. iets met kneedbaar metaal zou kunnen doen.
De beschermplaat zit vast gesoldeerd en deze zit behoorlijk op zijn plek en geef weinig mee. Ik weet dus nog niet hoe ik goed druk uit zou kunnen oefenen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2020, 18:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Je kunt je tank proberen te repareren met debrasel alsi 12 plamuur. Google maar eens op dat product. Dat is echt wereld spul. Mijn tank (nagenoeg dezelfde als de jouwe) was en is niet lek. Maar ik heb hem helemaal kaal gehaald en chemisch ontroest. Toen vond ik hem op sommige plekken wat dun worden en daar heb ik ook een laagje debrasel over heen getrokken.
Exht, wat dat spul allemaal ken is bizar. Eigenlijk is het gewoon vloeibaar solderen. Het word net zo hard als staan, je kunt er in boren in tappen enz enz

Maar goed. Google maar ff 8-)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2020, 19:44 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Klinkt als prima spulletje! Thnx!
Ik denk dat het de grootste uitdaging wordt om goed tussen de tank en de beschermplaat te komen. Maar goed, vanavond eens goed kijken hoe het nu precies zit en en of ik er een beetje bij kan komen....!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2020, 14:03 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Zou ik de tank ook kunnen plakken met kneedbaar metaal en een plaatje aan de binnenkant?
Ik kan er namelijk gewoon bij met mijn hand.
Als ik dan een soort 'uitzetter' maak die ik klem tussen boven- en onderkant, kan ik de juiste druk geven voor het goed plakken van het metaal.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2020, 14:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
,k zou het gewoon proberen.
binnen en buiten kant van die tjats er op goed aandrukken dat het er in perst.
en dan beetje kit. plakbandje ,tyrewrapje, ach je kent het wel. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2020, 15:08 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Plakband! Thnx!
Daar had ik nog niet aan gedacht :lol: :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2020, 18:01 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Nou, de tank is geplakt hoor :)

Interessant spul dat kneedbaar metaal. Alle gaatjes dicht gestopt en daarna aan de buitenkant de naden afgetopt met een kit die prima met diesel overweg kan.
Eens kijken hoe lang hij dicht blijft.........


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2020, 08:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
je hebt niet de goedkoopste gebruikt dus het zal wel goed komen.
die van mij is al jaaaaaaren dicht op deze manier.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2020, 08:51 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
sjaak109 schreef:
je hebt niet de goedkoopste ....

Ik schrok inderdaad van de prijs van de Locktite.
Maar ja, dan had ik mijn meissie maar niet op pad moeten sturen :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2020, 17:24 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Bedank je meisie maar :oops: wel eens gehoord van goedkoop is duurkoop :shock: :shock: :? :mrgreen:
Als je schoon metaal hebt en goed ontvet dan is het jaaaaren dicht :geek:
Valt me nu pas op, het is een benzine tank :!: de retour is er later ingebouwd, normaal zit die ook op het horizontale stuk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2020, 18:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Volgens mij heeft een series 2.25 benzine geen retour en de diesel wel.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2020, 19:30 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
sjeroens schreef:
Volgens mij heeft een series 2.25 benzine geen retour en de diesel wel.
J.

Dat bedoel ik, de retour bij deze tank zit op het schuine vlak waar geen aansluiting hoort, conclusie, een omgebouwde benzine tank


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jul 2020, 21:06 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Omdat ik de originele toch heb weten te repareren de 'zelfbouw-tank' vandaag de deur uit gedaan. Hij komt in een lightweight benzine! :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jul 2020, 21:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mag hij daar wel in? Hoeveel zwaarder is die zelfbouw? Misschien is het dan geen lightweight meer :lol: :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2020, 10:23 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Terecht punt! Het is een flink zware tank... .
:lol: :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.