Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu wo 12 aug 2020, 07:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Reserveband op motorkap
BerichtGeplaatst: za 04 jul 2020, 15:18 
Offline

Geregistreerd: za 04 jul 2020, 15:12
Berichten: 1
Hallo,

Ik ben Thomas en ik heb gisteren een series 3, 109 gekocht. Nu wil ik graag het reserve wiel op de motorkap plaatsen. Op sommige sites zie ik dat het "vast" zit met speciale spanbanden en ik zie ook dat ze een bonnet spare wheel carrier kit gebruiken. Concreet: volstaan alleen de spanbanden ook?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul 2020, 16:10 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 446
Hoi Thomas,

Gefeliciteerd met je aanwinst, foto’s willen we zien :mrgreen:

De riem is volgens mij militair (komt vast iemand die het beter weet) , die is niet voldoende om hem op de motorklep te monteren.

Er zijn verschillende sets om je wiel op de motorklep te monteren.

Probeer eerst even je klep open te krijgen als je wiel er los op ligt, het gewicht is voor vele de reden om dit niet te willen.
Ook zijn er motorkleppen die speciaal een “verlaging” voor de band in hebben.
Misschien kan je dan beter kijken voor een andere motorklep die dit heeft, heb je met een beetje geluk ook de bevestiging set.

Cheers Rob

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Ik spreek niets anders dan mijn waarheid, ik weet niet beter

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul 2020, 17:40 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 117
Inderdaad, fotooooooos...... :P :P

Ik durf niet te zeggen of die riemen specifiek militair zijn maar zo en singel alleen is echt niet genoeg om het reservewiel op de motorkap te bevestigen.
De velg valt over een beugel die op de motorkap zit gemonteerd. Verder zitten er drie “stootrubbers” op waar de rand van de velg op valt.

Een stalen velg met 7.5x16 band, binnenband en ruim 2,5 BAR lucht ;) weegt een goede 32 kilo. Verder worden de dode hoeken recht naar voren en schuin rechts een flink stuk groter. Ik heb vlaggenstokken op de LW. Naast dat ze er op horen gebruik ik deze als “parkeerhulp”.

Als het reservewiel op de motorkap van een 109 of 88 (niet Lightweight) ligt heeft de kap een verdieping voor het wiel.
Plaatjes uit de militaire DL vertellen meer:

109:
Afbeelding

Lightweight:
Afbeelding

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul 2020, 21:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 968
Met een lichte band (bijv de Mischelin Latitude Cross) en een tubeless velg en dus tubeless montage kan je nog een paar kilo sparen.
Blijft staan (of liggen) dat zo'n reserveband op de motorkap geen lichtgewicht is.
Bedenk dat je bij daadwerkelijk gebruik van de reserveband die band dus ook van de motorkap moet tillen, en de vervangen band weer terug moet leggen.
Ik vind zelf het terughangen van het reservewiel achterop al een aardige til (zeker nu ik HD-velgen en 235/85x16 banden heb).
Van mijn huidige bijna 40 kilo zware wielen ben ik dan blij dat ik ze alleen maar verticaal hoef op te tillen.
Verder is het ook een "blikvanger" .... maar sommigen zeggen ook dat het de stroomlijn verbetert.

Overigens is het bij een Defender al helemaal lastig: Met een beetje pech heb je een tweede man/vrouw nodig om de motorkap te openen.
De ontgrendeling van binnenuit werk wel met een reserve-wiel, maar als het geheel te zwaar is springt de motokap net niet genoeg open om te ontgrendelen. Je hebt dan iemand binnen nodig voor het ontgrendelen en tegelijk iemand buiten die de kap uit de vrije vergrendeling tilt.
Alternatieve oplossing is dan een verborgen ontgrendel-trekker te maken, eentje die je buiten kan bedienen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 14:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 260
Ik heb bij mijn s3 88" een versteviging onder de kap gemaakt en dan een dik draadeind door de kap. 7.5r16 is prima te doen.
Jeroen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 19:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 968
sjeroens schreef:
Ik heb bij mijn s3 88" een versteviging onder de kap gemaakt en dan een dik draadeind door de kap. 7.5r16 is prima te doen.


En .... die "work-out" is die ook prima ?
Ik zie lang niet iedereen een 7.5x16 wiel van 30-32 kilo van de motorkap tillen, om van het er soepeltjes terugleggen maar niet te spreken.
Ik denk dat mijn wederhelft zelfs niet wil beginnen aan het van de achterdeur tillen van een wiel (ik zal het bij de volgende bandenwissel eens aan haar vragen).

Ik wil best geloven dat Jeroen Jerommeke kwaliteiten heeft ,,, de 101 rijdt op 9x16 banden.
Geen idee wat een 9x16 wiel wegen mag, het is zeker en vast beslist geen ARBO-vriendelijk gewicht (ook al zit er vooral lucht in).

PS   Is er al eens iemand geweest zie zijn banden met Helium vulde om ze lichter te maken ? :?: ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 20:22 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 446
Marc-my-Words schreef:
En .... die "work-out" is die ook prima ?
Ik zie lang niet iedereen een 7.5x16 wiel van 30-32 kilo van de motorkap tillen, om van het er soepeltjes terugleggen maar niet te spreken.

PS   Is er al eens iemand geweest zie zijn banden met Helium vulde om ze lichter te maken ? :?: ?


Tja zo herken je wel de “echte” mannen, die hebben een band op de motorklep. :mrgreen:

Een motorklep met een 7.5X16 er op :evil: die open je niet zomaar met rugklachten :lol: en heb je geen slotje nodig :o

:P :? Ik zal er toch eens over nadenken om er helium in te doen, paar atm extra moet toch wel helpen :D
Ik word ook een dagje ouder....

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Ik spreek niets anders dan mijn waarheid, ik weet niet beter

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 22:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 968
Tja, Helium komt op 0,18 gram per liter, en gewone lucht op 1,29 gram.
Een slordige benadering vertelt me dat een 7.5x16 zo'n 40 liter inhoud heeft.
(Gelukkig zijn er rekenhulpjes voor de gekste meetkundige vormen op het internet.)
En ... je mag je winst met 3 vermenigvuldigen wegens 3 bar lucht/Helium in de band.

Helium levert met deze aannamen ± 133 gram verlichting op !!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 22:26 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 83
Tja,

Dat hij wat weegt is duidelijk. Je rijd ook Land Rover en geen Dafje 33 of 2CV!
Dat dat met openen en verwisselen aan de orde is is logisch. Op de deur pakt idd net wat makkelijker weg.
Zelf als ex vrachtwagenmonteur allemaal geen moeite mee maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het wel hebben.
Het is ook een handigheid hoe je het gewicht zelf laat rollen en werken(mijn buik is rond en het wiel ook haha).
Maar hoe vaak ben je dat allemaal van plan dan als de boel in orde is? Olie peil blijft toch wel een paar duizend km tussen min en max?
En er zijn gelukkig vele jaren geweest dat ik geen lekke banden had. Je krijg bij een nieuwe auto geen reservewiel meer!

Verdiepte uitsparing in de kap is best mooi maar meestal weten ze de prijs wel. En je moet weer met de juiste kleur aan de gang.
Bij defensie in de 5 jaar dat ik er Laro gereden heeft nooit een reservewiel zien verliezen die op een motorkap lag en met banden vastgemaakt zat.
Zelf zou ik er dan in ieder geval kruislings 2 stevige goede kwaliteit spanbanden van ongeveer 40/50 mm breed overheen doen.
Het draadeind door verstevigingen loopt hij ook niet meer weg. Vaak moet je toch al aan de gang onder de kap om roestige verstevigingen te vernieuwen.
Heb er zelf een paar kokertjes (dacht 20x20) bij gemaakt.
Zo heb ik ook al over wat andere locaties van het reservewiel na zitten denken. Achter op de deur dan zou ik in ieder geval een derde scharnier plaatsen.
Let ook op of je nog bij je trekhaak kan indien van toepassing. Ook is de zichtbaarheid van je achterlichten die toch al niet zo gigantisch zijn nog weer minder.
En kan je nog bij je deurkruk van je slot. Heb zitten passen en meten, indien nodig krijg ik 7,5 x16 en 235/85-16 erop.
Origineel af fabriek zat hij bij mij binnen achter de bestuurdersstoel omdat ik op kenteken een 109 pick up heeft.

Maar na veel wikken en wegen komt hij waarschijnlijk op de motorkap.

groeten nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 23:16 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 342
Wat zijn LR rijders voor een mietjes :shock: mijn buurman 68 jaar jong heeft een kurzhauber Mercedes en verwisseld zelf zijn bandes nog 8-) dan praten we over een paar kilootjes meer :?
Zelf hangt mijn band op ooghoogte 285 75 16 en ja een beetje onhandig maar daar blijf je jong bij :lol: :lol:
Op mijn ambu motorkap ligt 235 85 16, nooit problemen gehad , je moet alleen de ruimte hebben om de band er af te laten stuiteren :D
Grote voordeel van de band daar, niet erg als je de motorkap eens vergeet vast te zetten :roll: :roll:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 18:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 968
Jamaar schreef:
....
Op mijn ambu motorkap ligt 235 85 16, nooit problemen gehad , je moet alleen de ruimte hebben om de band er af te laten stuiteren
...

Tja ... je moet geen lekke band hebben ergens boven op een (kale) berg ... je hebt dan wel alle ruimte ... maar als het wiel een beetje ongelukkig stuitert kan je het beneden in het dal gaan ophalen.

Verder keek ik uit nieuwsgierigheid naar wat de ARBO zegt: Onder ideale omstandigheden max. 23 kilo.
Wees maar blij dat een brandweerman niet eerst de regels gaat lezen voordat hij je uit een brandend huis redt.

O ja, 2x per jaar verwissel is alle 5 de wielen (van zomer naar winterbanden en terug), iedere keer vertil ik dan ongeveer een halve ton.
En ik ben dan blij dat ik geen stapel van 5 wielen heb. Als je er niet lekker bij kan maakt dat laatste, bovenste wiel anders de klus echt "af".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul 2020, 20:22 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 37
Citaat:
Als het reservewiel op de motorkap van een 109 of 88 (niet Lightweight) ligt heeft de kap een verdieping voor het wiel.


Zo, dat verklaart eindelijk waarom ik zo weinig zie. Ik heb dus niet zo een uitsparing. De band zit met een draadeind door mijn klep. Strip met fietsband en moer om het vast te zetten. Is er in 4 jaar nooit afgevallen, wel afgehaald om lekke banden te wisselen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul 2020, 20:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 968
leetpilson schreef:
Zo, dat verklaart eindelijk waarom ik zo weinig zie. Ik heb dus niet zo een uitsparing. De band zit met een draadeind door mijn klep. Strip met fietsband en moer om het vast te zetten. Is er in 4 jaar nooit afgevallen, wel afgehaald om lekke banden te wisselen.


Zoveel verdiept is die verdiepte motorkap echt niet, 't scheel net iets meer dan niets.
Als het wiel nu direct op de motorkap ligt dan scheelt het nog minder.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.