Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 mei 2020, 21:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Al meer dan een week aan het ontluchten met twee man.
Tot vandaag, gewoon alleen op m’n gemak,
doorzichtig slang aan de nippel in een fles gehangen met beetje rem vloeistof erin.
Toch weer lucht, maar tot mijn verbazing zakt de rem olie in het slangetje terwijl de nippel weer dicht staat.
Raar waar komt die lucht vandaan?
natuurlijk langs de schroefdraad van het nippel, zo lukt het natuurlijk nooit.
Als je het nippel open zet komt er uiteraard ook daardoor weer lucht in de cilinder.
Wat nu gedaan, nippel eruit teflon tape om het schroefdraad en nu lukten het wel paar keer pompen en weer kijken naar het slangetje, net zo lang totdat ik geen luchtbel in de slang meer zag.
Daarna nog wat extra door gepompt reservoir volhouden en zo alle wielen gedaan.
Daarna alle remmen afgesteld.
Zoals ie nu remt heeft ie nog nooit gedaan, door de raam eruit als het moet.
Afgelopen tijd zo van alles gedaan
Nieuwe gloeibougies brandstoffilter kleppen stellen alle olieen op peil nieuwe achterdemper en startmotor

Land Rover 109D stawagon 1974
Grt Jos


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 06:13 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Is altijd weer een goed gevoel als hij remt zoals het hoort :) :) :) ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 15:23 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ok, mooi man dat het gelukt is.

Ja, zelf rustig zijn en goed bedenken en kijken waar je mee bezig bent is heel belangrijk.
1 ding weet je nu wel zeker, je heb wel heel je remsysteem van nieuwe remolie voorzien! Ieder nadeel van getob heeft ook zijn voordeel!
Ik kan er in de 3,5 jaar dat ik bij de Koninklijk Landmacht remmen gedaan heeft een boek over schrijven.
Vooral de 109 deed vaak vervelend. Komt misschien omdat je daar 2 wielremcylinders per kant heeft.
Mogelijk kan het ook zijn dat er een remleiding of slang met een bepaalde bocht gemonteerd zit dat het er niet uit wil al lijkt het me dat als je er 1,5 bar overdruk met de remontluchtingsketel op zet dat die het weg moet drukken naar de nippel.
Zeker als je met pedaaldruk ontlucht dan is de druk natuurlijk nog veel hoger.
Ik begon altijd rechts achter met de langste leiding, dan links achter dan rechts voor met de onderste. Dan rechts boven links onder en links boven. Belangrijk is ook dat je tussendoor blijft controleren of je olie niveau nog hoog genoeg is. Anders pomp je er weer verse lucht in!!! Ook bediende ik het pedaal nog wel eens als ik met de remontluchter bezig was om ook de hoofdremcylinder uit te sluiten dat daar lucht in kon zitten.
Vooral over het scheeftrekken. Soms zelfs met een remontluchter vanaf de nippels naar boven ontlucht. Soms met alles nieuw erop nog scheef trekken.. Nu ben ik met mijn eigen 109 bezig om een vooras om te bouwen van een RRC dus met de standaard schijfrem. Bewaar de originele as natuurlijk dus het kan altijd weer zo zijn dat ik het getob ook weer eens mag beleven.
Als je een systeem met een (achter)aslast afhankelijke drukregelaar heeft(zodat hij leeg achter minder hard remt als beladen)
Dan zorgde ik altijd of dat er een 1000 kg achterin lag of dat ik hem voor de gek hield door het stangetje los te maken en met bv een tai rip op een andere stand te bevestigen(dat was vaak het makkelijkst) zodat ik met ontluchten de grootste doorlaat had.
Toen ik afzwaaide dacht ik!!!!! Nooit meer die Engelse troep!!!! En wat staat er nu ????? EEn 109 2A van 1969 met een 1 krings remsysteem zonder vacuumbekrachtiger eeeeeh zolang het duurt. Er lig al een pedaalhuis met bekrachtiger en 2 krings hoofdremcylinder gereed. En op de motor komt een vacuumpomp.

geniet van je remmen, groetjes nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 18:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Bij mijn voorste remmen zitten ook twee cilinders per kant, onder en boven dan komt de remleiding aan in de bovenste cilinder en is dan doorgelust naar de onderste.
En alleen op de onderste remcilinder zit dan de nippel.
Maar zoals ik lees Nico, Zitten er bij jou onder en boven een nippel.
Is dat dan zoals het moet zijn?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 20:27 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Jos109D schreef:
Zoals ie nu remt heeft ie nog nooit gedaan, door de raam eruit als het moet.
Gefeliciteerd!! Zo'n pedaal wil ik ook!

Maar ik ben nog niet een hele week bezig geweest zoals jij. Nu wel twee dagen inmiddels en dat verdraaide pedaal blijft maar zakken. Ik weet in ieder geval dat ie nergens lekt omdat ik een nacht lang een stok tussen het stuur en het pedaal heb gehad.... Maar omdat ik er helemaal zat van was vandaag, ben ik de eerste van de twee tanken maar een opknapbeurt gaan geven. Die kan bijna in de verf.... Maar ja, die remmen daar moet ik nog wel mee aan de slag!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 21:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
"Bij mijn voorste remmen zitten ook twee cilinders per kant, onder en boven dan komt de remleiding aan in de bovenste cilinder en is dan doorgelust naar de onderste."
Dat is zoals het hoort. Maar een veel gemaakte modificatie is dat je het omdraait. Dan ontlucht het makkelijker.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 22:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Maar met die modificatie zal je nooit het hele systeem leeg kunnen maken, als je de remolie gaat vervangen toch?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 23:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Je kan altijd een leiding los draaien :idea: tenzij je natuurlijk van die brakke doorgedraaide nippels hebt :cry: maar dan wordt het ook tijd voor wat nieuw spul :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.