Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 18:43 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik ben nu al weer een paar jaar met mijn nieuwe GME parabool veren onderweg, heb er nooit enig moment spijt van gehad.
Wat een verbetering ten opzichte van de voorgaande. Nu hebben deze veren alleen een eigenaardigheid die als je door een pittoresk dorpje rijdt wel leuk is.
Piepen en kraken als een ouden western paard en wagen.

Maar in de natuur piepen ze er ook vrolijk op los en dan overdenk ik toch of een drupje olie niet raadzaam is.
De veren zijn gewoon kaal verenstaal wat op elkaar zit. Als het regent is het gepiep over.
Best wel lekker rustig.

Nu lees ik op het WWW (Wereld Wijde beter Weten) dat veren na 1950 niet gesmeerd mogen worden?!?! (Zou het staal aantasten ?)
Zijn er Land Rover ervarings deskundige :ugeek:

Gewoon 15W40 ertussen spuiten?
Zo ja hoe, zijn ze met een koevoet van elkaar te krijgen om dit voor elkaar te krijgen?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 19:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, de WWWwijsheid dat olie het staal zou aantasten ... is net zo wijs als de gedachte dat het WWW het allemaal weet.

Ik zou gewoon wachten tot het mooi warm droog weer is en de veren dus idem, en er dan gewoon wat olie tegenaan laten lopen.
Als een regenbuitje al voor genoeg smering zorgt dan is een minieme hoeveelheid olie ook genoeg.

O ja, let op, niet teveel olie.
Weliswaar houdt olie minder zand vast als vet, maar zowel olie als vet (als water) houden zand vast.
Verder is motorolie zo gek nog niet, de verschillende dopes doen "iets" met water.
Olie of vet zonder deze eigenschap kunnen water insluiten, en dus roest-pockets geven.
NB Deze wijsheid komt niet van het WWW, maar eenvoudig van het smeren van een fietsketting (ik heb net nog aan de fiets gesleuteld).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 21:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Nog een suggestie.
Als het je lukt iets ruimte te maken, en wellicht zelfs zonder:   Een beetje grafiet-poeder.
Grafiet smeert en plakt niet. Een beetje grafietpoeder tegen de raakpunten blazen en daarna even wat steviger heen en weer veren.
Waarschijnlijk ben je met slechts net iets minder frictie al van het piepen en kraken verlost.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2020, 08:45 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Bij mijn toyo zijn het niet de veren die gaan piepen maar de polybuchsen begonnen te mekkeren alsof er een complete muizen familie zat, wist niet dat daar ook smeernippels zaten, ben natuurlijk een eenvoudige series LR gewend :oops: :oops:
Horen er tussen de bladen van parabool veren geen teflon schijven :?: :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2020, 09:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
..... Horen er tussen de bladen van parabool veren geen teflon schijven :?: :?:


Niks "hoort".
Bij spoorwagons heb je veelal zelfs één extra stevig veerblad dat onbeladen vrij hangt, en pas gaat werken bij voldoende belading.
Zit de beladingsgraad precies rond dat "kantelpunt" dan moet zoiets zelfs gaan klapperen zodra de trein door een wissel rijdt.

Maar goed, een teflon tussenlaag zou mooi zijn, daarom dus mijn poormans-solution met wat grafietpoeder.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2020, 16:35 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Marc-my-Words schreef:

Maar goed, een teflon tussenlaag zou mooi zijn,


Is teflonspray dan misschien een idee? Gebruikte in vroeger altijd om de ketting van de racefiets te smeren. Te koop bij de fietsenvakman.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2020, 19:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik noemde die teflon-spray met opzet niet omdat die teflon-spray op fietskettingen ook niet al te overtuigend werkt.
Zo'n race-fiets-ketting is na een klein buitje al weer aan aandacht toe (don't ask me how I know).

De doorgewinterde fietser verkiest motorolie !!
En bij het piepen en knarsen is wellicht gewoon een beetje grafiet al genoeg (en wel zo duurzaam).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2020, 06:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Wat ook gewoon werkt is een keer door het bos gaan rijden (daar waar het mag)
zeker als er op het pad wat flinke kuilen zitten komen de veren los.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2020, 08:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
sjeroens schreef:
Wat ook gewoon werkt is een keer door het bos gaan rijden (daar waar het mag)
zeker als er op het pad wat flinke kuilen zitten komen de veren los.
J.


ik reed achter hem Jeroen over bospaden. het was net alsof hij over een nest kuikens reed.
ik heb tussen de bladen van mijn parabooltjes blokjes zitten. heb een hoop ander geluiden maar die piepen niet.
(nog steeds een eend in mijn versnellings bak of omgeving)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2020, 08:25 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
sjeroens schreef:
Wat ook gewoon werkt is een keer door het bos gaan rijden (daar waar het mag)
zeker als er op het pad wat flinke kuilen zitten komen de veren los.
J.

Daar hoef ik niet voor naar het bos, als er hier bij een verkeersdrempel 50 staat vind ik het al een uitdaging om dat ook met de parabooltjes met die snelheid te doen.

Als onderdeel en jongste van team 50+ hoeven we (ik) niet meer zo snel, als ik me volgend weekend verveel zal ik eens kijken of ik er wat mee kan doen.

Ik geef wel de bladveren de schuld maar misschien zijn het inderdaad wel de polybushes of de Pro-Com gasveren :?:

Maar ik moet toch ergens beginnen.

Een mooie bevrijdingsdag meld zich aan, ik ga de spullen in gereedheid brengen.
Maak er wat moois van !! :!:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op di 05 mei 2020, 09:04, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2020, 08:32 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Bij mijn Lightweight had ik dat gepiep ook, ik hoorde het nadat ik alle parabooltje had vernieuwd en er geen andere nare geluiden meer vanaf kwamen, bij mij zijn het dus de rubbers van de schokbrekers die piepen en kreunen, beetje WD-40 en het is weer een hele tijd weg.

Meeste parabolen schuiven overigens helemaal niet over elkaar zoals normale bladveren, let wel, meeste, want daar zit over het algemeen inderdaad een blokje van "iets" tussen de bladen.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2020, 09:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Crazy-G schreef:
....
Meeste parabolen schuiven overigens helemaal niet over elkaar zoals normale bladveren, let wel, meeste, want daar zit over het algemeen inderdaad een blokje van "iets" tussen de bladen.


Ik zou zelfs zeggen dat parabool-veren per definitie niet zo als gewone bladveren "schuiven" (en dus ook niet los-gereden hoeven worden).
Ik keek even wat verschillende plaatjes en qua schuiven zijn er verschillen. De veer-blad-uiteinden schuiven soms kaal en soms met een tussenlaag ... en die veer-blad-uiteinden zouden natuurlijk heel gemakkelijk een piepend of krassend geluid kunnen maken, juist de lange vrije lengte veer-blad is dan de "luidspreker".

In ieder geval zou ik dus ook eens kijken of het helpt om die veerblad-uiteinden net iets makkelijker te laten schuiven (zelfs al zit er een tussenlaagje tussen). De schokbreker-rubbers, en de veer-bushes zijn evenzo piep- en kraak-kandidaten ... gewoon een voor een langslopen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2020, 09:26 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Begin van de week de rubbers van de gasveren omhoog gedrukt. De rubber beschermhoezen zitten achter aan de bovenkant.
Hier kwam aan elke kant wel 15 liter water uit :shock:
OK 1 thee kop dus, dus heb ik de rubbers er maar afgesneden.

Aan de voorkant heb ik ze er ook maar afgehaald maar dit bleek niet nodig (zitten aan de onderkant).

Rondom de schokbrekers maar een beetje vet gegeven en vervolgens achter de bladveren met een koudbeitel van elkaar gedrukt en er een spoortje olie tussen gespoten :D
Af en toe nog een kraakje of piepje maar of het nu bladveren waren is mij niet duidelijk.
Voor heb ik het niet gedaan en die zijn stil :?:

:twisted: Over stil gesproken.... nu hoor ik opeens ook andere geluiden. :oops: :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2020, 13:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, die gasveren achter zitten mijns inziens "verkeerd om" (zelfs als dat zo voorzien is).

En verder:
Nadat ik nog maar net onder de Defender achter géén stabilisatorstang meer én andere (iets genuanceerder) veren had knarste en kraakte het ook even.
Dat knarsen en kraken kwam nog weer een keer terug toen ik voor het eerst (met die nieuwe veren) buiten de makkelijk begaanbare paden kwam ... toen kwam het kraken nog weer heviger als voorheen terug .... ik denk dat nieuw spul zich even moet zetten, en ook dat verdwaald zand nog even vergruisd moet worden.

PS Ik kan het iedereen aanbevelen: bij een 110 achter géén stabilisatorstang ... alleen als je er een zware camper-opbouw op zet, of idem bij een 130 (of als je de auto regelmatig tot de limiet vollaadt) heb je een plezier van zo'n stabilisatorstang. < Ik heb er dus nog eentje voor de liefhebber liggen !! >
Een stabilisatorstang vóór is een keuze: Mét heb je wat meer onderstuur.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dyngo en 100 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.