Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: One down one to go
BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2020, 21:49 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
De chassisbus was snel besteld, maar wat een ongeloooflijke p.kkeklus om die oude eruit te krijgen! :evil:
Nog eentje te gaan en dan maar serieus langer de tijd besteden of ik toch niet met een home-made-tool de volgende bus er toch uit kan persen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 07:48 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Ja goor, heb het al eens eerder gepost, stuk draadeins M12 10.9 staal, paar hoge, verbindingsmoeren (3 cm lang) ook 10.9 staal en dan alleen nog iets dat precies de buitenste bus raakt, een stuk pijp die om de bus heen valt tegen het chassis of de veer aan de andere kant en wat stevige ringen, dan vet of liever keramische anti seize op de schroefdraad en draaien maar, laatst van de Lightweight alles rondom gedaan, het vergt wat kracht maar is dan echt minuten werk, één chassis bus zat echt goed vast maar kwam uiteindelijk ook los met zo'n harde knal dat de buurman kwam kijken wie d'r neergeschoten was hahahaha.

Met hetzelfde gereedschap de nieuwe d'r weer in draaien en Bob's your uncle.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 08:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
mijn schoonzoon, heeft ooit zo,n setje gekocht (zoiets) was volgens mij goedkoper(iets van 25 euro?) maar is al een tijdje terug.
werkt heel goed en wordt voor veel dingen gebruikt. maar niet om te bbqen natuurlijk.
https://www.vidaxl.nl/e/8718475855408/v ... set-4-in-1

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 10:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
De pers die hierboven vermeld word is inderdaad echt perfect. Ik gebruikte hem in combinatie met mijn 18v slagschroevendraaier. Dan is het uitpersen van zulke bussen(en ook het terug plaatsen) echt een heel stuk eenvoudiger.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 10:57 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ik was natuurlijk veels te ongeduldig. Met een stukje draadeind, wat ringen, een stuk buis en een dopsleutel dacht ik het wel te redden in een half uurtje. Dat werd een klein fiascootje. Dop ging natuurlijk scheef en het veel te dunne draadeind boog alle kanten op. Ik was er al snel zat van en heb toen de zaag gepakt met het idee 'de bus even snel door te zagen' Dit had ik natuurlijk niet moeten doen :oops:

Crazy-G schreef:
stuk draadeind M12 10.9 staal, paar hoge, verbindingsmoeren (3 cm lang) ook 10.9 staal en dan alleen nog iets dat precies de buitenste bus raakt .....Gert-Jan.
Ik ga dit maar eens proberen, maar nu met geduld en de juiste materialen!! Thnx! Als dat niet lukt, dan maar eens kijken of ik misschien zo'n setje koop.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2020, 08:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
[/quote]Ik ga dit maar eens proberen, maar nu met geduld en de juiste materialen!! Thnx! Als dat niet lukt, dan maar eens kijken of ik misschien zo'n setje koop.[/quote]

Je mag het setje lenen als je buurt woont? Maar dat zal vast niet want hier wonen nagenoeg geen laroprikkers.. alternatieve manier bij het niet hebben van het juiste gereedschap: boor met een klein ijzerboortje eerst het binnenste rubber stuk zodat je de binnenste bus eruit kan halen. Dan met een reciprozaag de buitenste bus doorzagen en ff lostikken met een platte schroevendraaier. Dan heb je ook redelijk snel de bus eruit.

Maar ik vond het ondanks het hebben zo'n handige pers ook echt een rotklus.. :D

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2020, 16:53 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Rolf schreef:
Je mag het setje lenen als je buurt woont? Maar dat zal vast niet want hier wonen nagenoeg geen laroprikkers..
Wat een aardig aanbod! Ik heb werkelijk geen idee waar de prikkers allemaal wonen, maar ik woon vlakbij Westerbork.

Rolf schreef:
.. alternatieve manier bij het niet hebben van het juiste gereedschap: boor met een klein ijzerboortje eerst het binnenste rubber stuk zodat je de binnenste bus eruit kan halen. Dan met een reciprozaag de buitenste bus doorzagen en ff lostikken met een platte schroevendraaier. Dan heb je ook redelijk snel de bus eruit.
Bij de klus bleken de shackles zelf ook muurvast te zitten. Met extra verlenging van de ratel: niks. Toen met een krik eronder kwam er eindelijk beweging in. Door lang genoeg heen weer te gaan, kwam uiteindelijk het gehele rubber met de binnenste bus los. Hoefde ik in ieder geval niet te boren in het rubber :lol:
Maar ik durfde het niet aan om met een reciprozaag in de buitenste bus te gaan zagen. Was veel te bang dat ik mijn chassis zou mollen. Dus toen eindeloos lang met lamme armen liggen zagen en uiteindelijk kwam er eindelijk beweging in met een schroevendraaier.....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2020, 18:39 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Het is inderdaad een kl*te klus, ik weet er alles van. Rubber inboren en wegbranden en de binnenbus er uit slaan valt nog wel mee maar die buitenbus doorzagen en er uit rammen was echt een langdurige geschiedenis. Zagen, tikken met een drevel of doorslag, zagen en dit tig maal herhalen. Heb de baby ijzerzaag gebruikt maar uiteindelijk toch een recipro aangeschaft. Dat ging makkelijker.
Heb toen ook poly bussen gemonteerd. Die gaan volgens de geluiden die ik gehoord heb minder lang mee maar met een flinke klodder kopervet er in en op is vervangen eigenlijk een eitje.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: di 28 apr 2020, 20:47 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Nou, ik heb het geprobeerd. Heel rustig (zonder het geduld te verliezen) met een draadeind en koppelmoeren de bus er proberen uit te drukken. Maar de randen van de bus waren al te dun, waardoor de dop die moest dienen als pers, er alleen maar schuin in wilde. Dat lukte dus niet. Maar wat wel heel makkelijk ging: met het draadeind en de koppelmoer de binnenbus eruit drukken!! Dat scheelde dus een hoop gepruts. Geen rubber uitboren en uitbranden dus 8-).

Vervolgens voorzichtig om en om met de reciprozaag en babyzaag, de bus doorgezaagd. Al met al heeeel veel sneller dan de eerste bus :D

Dank voor het meedenken allemaal!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: One down one to go
BerichtGeplaatst: di 28 apr 2020, 22:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Dit klusje ook eens gedaan.
Eerst binnenbus eruit samen met het rubber.
Toen het blad uit mijn ijzerzaag gehaald, door de bus gestoken en de zaagbeugel weer gemonteerd.
De zaagtanden zaten nu binnen in de beugel, en zagen maar.
Op deze manier had ik het gedaan, ging best makkelijk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.