Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 11 jul 2020, 09:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 16:47 
Offline

Geregistreerd: di 21 apr 2020, 15:01
Berichten: 5
Beste Prikkers,

Hierbij een vraag over velgen voor mijn 1982 Serie III 88" CSW.

Bij de koop kreeg ik er 10 velgen bij.
De velgen hebben twee verschillende breedtes (buitenkant velg gemeten):
Circa 15,5cm / 6,1" en 17,5cm / 6,9"
Allebei de velgmaten hebben en diagonaal van circa 45cm / 17,7"

Kijk ik in de LR specification guide dan is de auto afgeleverd met 7,50x16 op een 5" velg of, in geval van radials, met een 205x16 band op een 5,5" velg.

Ik wil graag nieuwe Avons of Michelins op deze velgen leggen maar heb een paar vragen:

- Zoals ik de velgen meet zijn het geen 5" of 5,5" brede velgen. Daarnaast lijken ze veel groter dan een 16" velg.
Doe ik iets verkeerd of zijn dit echt andere velgen? Hoe moet ik meten?

- Kan ik 7,50x16's of 205x16's op deze velgen laten leggen?

Ben een novice dus niet te hard lachen aub....
Bij voorbaat dank!

NVR


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 17:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
NVR,

Wellicht kan je een plaatje plaatsen.
En ...
Wellicht staan er raadselachtige codes op de velgen (ingeslagen).
Met een beetje geluk kan iemand hier de codes ontraadselen.

Overigens komen de buiten-maten 45 cm Ø en 17,5 breed heel aardig overeen met een standaard 16 velg met een velgbed-breedte van 5,5 inch.
Ik heb toevallig een roestige stalen standaard-velg liggen, het was dus makkelijk nameten.
Deze 16inch 5.5breede velg was tot het eind van de Defender de standaard-maat en daar past zowel 7.5x16 als 205x16 op.
De bredere 235/85x16 past ook (maar het hoort niet vlgs het boekje, de band staat wat "bol").

Die smallere velgen zijn wellicht leuk voor een aanhanger, met een 6.5x16 band.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 18:06 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 436
Uit mijn hoofd: er staan in de velgen 6 cijferige nummers (land Rover artikelnummers) ingeslagen.
Op basis van deze nummers kan je herleiden wat het is.

Het nummer zal iets zijn als : 272309 = 5.5jx16 etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 18:47 
Offline

Geregistreerd: di 21 apr 2020, 15:01
Berichten: 5
Super,

dank voor de reacties.
Zal kijken of ik codes kan vinden.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 18:49 
Offline

Geregistreerd: di 21 apr 2020, 15:01
Berichten: 5
Breedte


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 18:50 
Offline

Geregistreerd: di 21 apr 2020, 15:01
Berichten: 5
Breedte


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2020, 20:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
Precies ... dat ziet eruit als originele LandRover velgen.

Het velgbed moet je meten daar waar de hiel van de band in de velg ligt.

Bij die 17,5 cm brede velg zal je dan een velgbed van 14 cm meten (en dat is dan dus 5.5 inch).
De diameter van het velgbed is moeilijker te meten.

Het is dus de standaardvelg die tot het eind toe gebruikt werd, dwz de laatste ± 10 jaar in een tubeless versie.
Duur zijn ze niet, dus loont het nauwelijks om ze te stralen en opnieuw te spuiten.
Er zit een "winst" in een tubeless velg: Lang niet alle moderne banden zijn geschikt voor een tubed montage.
Bovendien is tubeless goedkoper (want geen binnenband nodig) en ook lichter (en makkelijker bij een lekje).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2020, 09:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
Zie hier een kiekje van een "modern" standaard stalen LandRover wiel.
Het betreft een wiel uit 2010, dus tubeless (met een 7.5x16 Michelin Latitude Cross).

Bijlage:
LR std-velg -- Michelin LatitudeCross.jpg

O ja, in de velg staat ingeslagen:   6H12–1007–BC 5% Jx16 x33 TUBELESS MW TO 25 10 O
                                                     lees voor het %  een 1⁄2 teken
Of te wel als nuttige info: Velg Ø 16 inch, Velgbed 5.5 inch breed en een ET (= offset) van 33 mm
En verder dus tubeless, wat je bij deze velgen alleen ziet als je goed kijkt: tweezijdig een extra hobbel in het velgbed.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2020, 18:43 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 326
Maar 20 gram lood, waar is de rest :?: Meestal zit er 150 200 gram op een ofroad band :cry: of zijn die michelins zo goed :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2020, 19:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
Jamaar schreef:
Maar 20 gram lood, waar is de rest :?: Meestal zit er 150 200 gram op een ofroad band :cry: of zijn die michelins zo goed :?


Geen binnenband en kennelijk een propere productie ... deze Latitude Cross was ook een echt "nieuwe", dwz vers van de pers. Ik verwachtte vijf van de laatste XPC's en ik kreeg vijf van de eerste Latitude Cross onder mijn auto.

Of ze "goed" zijn is een kwestie van smaak:
Om te beginnen was ik wel tevreden, maar erg snel vond ik de band toenemend "flodderig" reageren.
Ze worden naar ik begrijp wel goed gewaardeerd onder een Series - de "flodderigheid" valt waarschijnlijk in het niet bij de toch al weinig nauwkeurige besturing, bovendien compenseert de "flodderigheid" ook nog eens een deel van de stugheid van de bladveren.

Onder de 110 ging ik na kortere tijd terug naar overjarige Michelin XPC, die beviel me beter (eerst alleen 's winters snel daarna had ik geen lust meer de Latitude Cross terug te monteren).
Inmiddels heb ik 235/85x16 banden (die op HD-velgen deels heel wat lood nodig hebben) ... en geheel tegen mijn verwachtingen ben ik erg tevreden over deze bandenmaat ... ik vind smaller mooier, maar in de 235/85x16 maat is de keuze ineens reuze, en de betere zijn gewoon goed (onder een Defender dan, want zonder stuurbekrachtiging is het een gratis sport-school).

O ja, de Michelin Latitude Cross bestaat ook in 235/85x16 ... wellicht is die minder "flodderig" ... de oude vertrouwde Michelin XPC was wel strak maar dat "betaalde" je met een zware band, veel rubber en stugge wangen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr 2020, 10:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
Ik keek nog even verder en het viel me op (en viel me tegen):
De standaard stalen tubeless LandRover velgen zijn nieuw nogal prijzig (het scheelt vaak maar weinig met de bredere HD/Wolf velgen).

Je doet er dus goed aan om de tweedehands markt bij te houden, en/of gewoon even rond te bellen dealers & specialisten & slopers.
Ikzelf kocht voor een heel nette (dus bescheiden) prijs een set - originele NTO (=new take-off) - HD/Wolf velgen bij een van de betere dealers.
Het tarief om er banden om te leggen was ook correct.
De standaard 5.5 breedte krijg je tweede-hands soms voor niks of weinig bij een set banden ... soms zijn de banden (en dus de hele wielen) goed bruikbaar, soms zijn de banden nog los verhandelbaar.

O ja, ik vond ook een vermelding dat de standaard stalen velg vanaf ± 2007 tubeless was, maar dat er 6 jaar later gerust nog een "serieuze duscussie" opduikt waarin het bestaan van deze tubeless velgen wordt betwijfeld.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr 2020, 21:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 261
Marc-my-Words schreef:
<knip>O ja, ik vond ook een vermelding dat de standaard stalen velg vanaf ± 2007 tubeless was, maar dat er 6 jaar later gerust nog een "serieuze duscussie" opduikt waarin het bestaan van deze tubeless velgen wordt betwijfeld.


ze bestaan hoor ;)
Heb via verschillende banden dealtjes en een leuk velg dealtje een setje van 4 tubeless velgen gescoord voor best vriendelijk geld en daarop mijn nokians laten leggen.

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2020, 13:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
<knip>O ja, ik vond ook een vermelding dat de standaard stalen velg vanaf ± 2007 tubeless was, maar dat er 6 jaar later gerust nog een "serieuze duscussie" opduikt waarin het bestaan van deze tubeless velgen wordt betwijfeld.

ze bestaan hoor ;)

Daarom noemde ik het ook een "serieuze duscussie" ... hoe kan je 6 jaar na dato zoiets nog in twijfel trekken ? :ugeek:

Citaat:
Heb via verschillende banden dealtjes en een leuk velg dealtje een setje van 4 tubeless velgen gescoord voor best vriendelijk geld en daarop mijn nokians laten leggen.


Maar ... voor die Nokians, daar heb je zeker en vast een iets minder vriendelijke rekening betaald.
Toen ik de mijne kocht was er een ongekende prijsdip ... een jaar later had er voor hetzelfde geld op z'n best slechts 3 gehad.
Ondanks de slijtage werden die banden onder de auto steeds meer waard. :o


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2020, 15:16 
Offline

Geregistreerd: di 21 apr 2020, 15:01
Berichten: 5
He Mark,

super dank voor alle info.
Daar kan ik wat mee!!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2020, 17:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 261
Marc-my-Words schreef:
Maar ... voor die Nokians, daar heb je zeker en vast een iets minder vriendelijke rekening betaald.


Inderdaad .... de Nokians gingen behoorlijk voor de hoofdprijs. Een pittige investering waar ik overigens geen spijt van heb :)
Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2020, 11:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
Maar ... voor die Nokians, daar heb je zeker en vast een iets minder vriendelijke rekening betaald.

Inderdaad .... de Nokians gingen behoorlijk voor de hoofdprijs. Een pittige investering waar ik overigens geen spijt van heb :)Fenna


Tja ... de vraag is dan wel weer wat je eraan hebt -- dit jaar hebben ze een kleine 2 maanden onder de auto gezeten, tevergeefs :!:

Het sneeuwt hier nu eindelijk .... nu ja sneeuw .... de bloesem valt uit ... ik was bijna vergeten hoe een witte wereld er uit ziet. :ugeek:

Sinds ik mijn Nokians heb heb ik nog maar een paar keer kunnen testen wat ze allemaal kunnen ( ik weet inmiddels: ze kunnen veel ).
Zoveel sneeuw (en ijs) dat ik werkelijk de grenzen kon opzoeken is nog niet voorgekomen (ik had graag de sneeuwketting-routine nog eens opgepoetst).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei 2020, 11:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
Inmiddels, als vervolg op de duscussie, kwam ik een bron tegen die zegt dat de tubeless-standaard-velgen er minstens sinds 2002 zouden zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2020, 09:15 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 436
Marc-my-Words schreef:
Inmiddels, als vervolg op de duscussie, kwam ik een bron tegen die zegt dat de tubeless-standaard-velgen er minstens sinds 2002 zouden zijn.


:lol: :mrgreen: Het patent op Tubles banden is van 1930 in het VK, in 1955 was het een standaard in de VS. :lol: :mrgreen:

:lol: :P :mrgreen: Welke bronnen gebruik jij ?? :lol: :P :mrgreen:

Goede Moggel :| :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :shock: :? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tubeless_tire


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2020, 11:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
GatheRRoveR schreef:
Goede Moggel


Precies, Goede Moggel !!

Ik gebruik geen bronnen, maar verwijs naar de "stand der techniek" in Solihull.

Ik kocht in 1999 een nieuwe LandRover waarbij het "af-fabriek" gelukt was de binnenband tussen velg en buitenband naar buiten te laten kijken -- zo werd in ieder geval het vermoeden dat er een binnenband in zat bevestigd.
:evil:

Omstreeks de eeuwwisseling bedacht iemand daar in Solihull dat dat 1930 patent mbt tubeless weleens verlopen zou kunnen zijn.
En zo kwamen omstreeks 2002 de tubeless standaard-stalen LandRover velgen*.
:idea:

Overigens betekende dit niet dan de tubed velgen in Solihull afgezworen werden, naar verluid werden ze nog jaren gebruikt, eventueel zelfs met een "af-fabriek" tubeless-montage (waarschijnlijk waren de tubeless-velgen even out-of-stock, en de binnenbanden idem).
:ugeek: :cry:

* De tijdloosheid is ontegenzeggelijk de charme van de (echte) LandRover, het was tegelijk ook de ondergang, ze raakten daarmee "uit de tijd".
Een ander fraai voorbeeld van "tijdloosheid" is de lichtschakelaar: Jarenlang monteert iedereen die verstandig is een "Zweedse Lichtversterker", een eenvoudige goedkope en effectieve oplossing.
Pas in de allerlaatste jaren van de "Puma" komt er een duurdere en bewerkelijke "modificatie" die de laatste kopers onder garantie kunnen krijgen.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op za 02 mei 2020, 14:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2020, 14:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 943
..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.