Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 06 jul 2020, 01:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 18:56 

Hoi luitjes,
ik ben erin geslaagd mijn vooras te demonteren voor een opknapbeurt van de as zelf (poetsen en verven), de veren te ontroesten en de bussen te vervangen. Maar nu ik de boel los heb, zou ik dan wel of niet de seals van de fusiebollen vervangen? Ik kon niks aftappen, dus ik ga ervan uit dat er iets van one-shot-grease in zit. Maar de boel is nogal vettig aan de onderkant dus ik denk dat er wel iets met de seals aan de hand is.

Ik heb dit klusje nooit eerder gedaan, wel eens wat filmpjes bekeken, maar is het een heel grote klus? Of haal ik mezelf van alles op de hals? En nu ik de boel toch los heb liggen, zijn er dan nog andere dingen die ik meteen kan doen?

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 19:21 

Tja is het een grote klus, met gezond verstand valt het enorm mee.
Je bent wel even bezig maar echt spannend is het niet. (vind ik)
En als je het toch uit elkaar haalt weet je gelijk dat het goed zit.

Ik weet niet of je aan de wielen/remmen gevoeld hebt voordat je de boel uit elkaar haalde.
Maar om je rust te geven : je kan de klus net zo makkelijk, zo niet makkelijker doen als de as er weer onder zit.
Maar dan adviseer ik je om gelijk de draaipunten van je swiffelbollen, lagers, keringen, remschoenen en remcilinders even goed te bekijken voordat je de spullen besteld. De keerringen lagers etc. zou ik dan gelijk vervangen.......

De kosten vallen mee en dan kan je het in 1 keer goed doen.

Als ik het zo kan bekijken ziet de swiffelbol er wel goed uit.

Ik spreek niets anders dan mijn waarheid, ik weet niet beter

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 19:28 

Hallo Pieter,

Belangrijker dan de seals wel of niet vervangen is de vraag of de fusee bollen zelf, de lagers en fusee pinnen nog in orde zijn.
Als een seal van de fusee bol vervangen moet worden, is het gemiddeld omdat de bol niet glad is en ook vervangen moet worden.

Als de bol nog glad is en er geen speling is op de lagers, zou ik niet verder gaan dan een grondige schoonmaakbeurt met zo min mogelijk boutjes en moertjes loshalen.

Als je er op staat om toch alleen de seals te vervangen, is de wph methode om de bollen te demonteren, nieuwe seals om de as schuiven en bollen weer monteren (Als je dat doet, heb je vrijwel alle boutjes en moertjes van de as wel los)
Een alternatieve methode voor alleen de seals vervangen, is de nieuwe seal aan 1 kant door te snijden/zagen, om de as heen werken en met de zaagsnede naar boven monteren.
Ook kun je nog overwegen om alleen de 6 boutjes/moertjes waarmee de bol aan het ashuis zit los te nemen en dan de naaf compleet met bol en steekas van de as te halen. Voordeel, de naaf en aanverwante meuk blijft in situ. Nadeel, je worstelt met een aanzienlijk gewicht aan een as die los van het voertuig is en dus geen serieus tegenwicht kan geven.
Als ik de boutjes/moertjes van de fuseebol aan de as bekijk op de foto, heb je daar alleen al een flinke tijd plezier om ze los te krijgen :D

edit, Gatherrover heeft al wat aandachtspuntjes genoemd die ik ook aanhaal en andere die ik nu maar oversla ;)

Fenna

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 19:36 

Je hebt een aftapplug op de fusee. Op de eerste foto, bijna in het midden, zit een boutje met een heel klein rood stipje. Dat is de aftapplug. Ook one-shot loopt er uit al duurt het laaaaaang (en helemaal niet als je de as niet omdraait ;) ).
De boel is inderdaad nogal vet. Waar het vandaan komt durf ik niet te zeggen. Ook lijkt de fuseebol wat gepit. Dit komt de afdichting niet ten goede :cry:

Die pakking kan je alleen vervangen als je de fusee van de as schroeft. Deze (en de afdekring) passen alleen vanaf de as-zijde op de fusee. Ik heb ooit iemand gesproken die de pakking door had gesneden en dan met de snede aan de bovenkant gemonteerd. Ik vind het nog steeds lapwerk.

Wat je verder meteen kan doen: de voorspanning van de fusee. Geloof niet alle boeken, die spreken elkaar tegen. 4,5 kilo moet je hebben. Steekas contoleren op slijtage van de lagers en natuurlijk alle keerringen en pakkingen vervangen.
Ik heb een fusee vervangen toen de as nog onder de auto zat. Kijk op mijn site http://www.13afdra.nl en dan de knop "Onderhoud" Zoek daar op "27 april 2018" voor de beschrijving van wat ik heb gedaan. Let wel, ik heb een compleet nieuw fusee gemonteerd.

https://www.youtube.com/landyshed

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr 2020, 07:55 

Goeiesmorreges! Dank voor jullie reactie met tips en trucks :!: Heel bruikbaar allemaal weer. En bedankt voor de tip van je website @Pike

Ik heb er geen moment aan gedacht om op speling te controleren toen de boel nog op zijn plek zat. :oops: Maar dat ga ik dan alsnog doen als de boel weer onder de auto zit. En inderdaad geeft het wat rust als ik net makkelijk deze klus moet klaren als de as weer onder de auto zit. (Ik liep trouwens deze week inderdaad tegen een filmpje aan waar de seal in twee├źn werd gezaagd als cheat ;). )

Dan ga ik eerst maar eens even de boel heel goed onderhanden nemen en dan ook de voorspanning meten. Over die spanning heb ik in het verleden wel eens wat gelezen, maar natuurlijk nu niet aan gedacht om dit nu meteen ook te gaan doen. Verder zal ik ook kijken of ik na lang wachten toch nog wat vet af kan laten lopen. Even in de zon leggen vandaag zal wel een beetje helpen. (De as weer omdraaien ook :lol: )

Gisteravond nog wel even snel de bollen een beetje gepoetst en gekeken of er serieuze pitten op de bol zaten. Maar gelukkig :) ziet dat er toch wel goed uit. Op 1 plekje zat een erg klein pitje. Dus daar lijk ik dan goed weg te komen.

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]